sâmbătă 18 mai 2024

SPONSORI OFICIALI

OPERATIUNEA “60.000” – TORPILAREA CARGOULUI DUROSTOR – 12 MAI 1944

s1.ziareromania.ro

La data de 12 mai 1944, cargoul „Durostor“, ex-„Sankt Petersburg“ (pavilion: România, IMO: 5614608, comandant: Mihail E. Eustaţiu, secund: Mircea Nicolae, mecanic-şef: Ion Berdilă, 1.309 trb., construit în anul 1911) a fost interceptat şi lovit de bombele unei grupări de 12 aparate sovietice tip Pe-2, în timpul operaţiunilor de retragere din Crimeea (convoiul „Trandafirul“ din cadrul Operaţiunii „60.000“).Nava mixta DUROSTOR (u00EEn mijloc) u00EEn timpul serbu0103rilor nautice din portul Constanu0163a (1) - Copy
.
În aceeași zi, în timp ce căuta supravieţuitori, nava a fost torpilată de submarinul A-5 (comandant: căpitan-locotenent Matveiev) şi s-a scufundat la 75 Mm de Chersonez, în apropiere de Sevastopol, în punctul de coordonate 44° 37’ Nord/ 31° 57’ Est.
.
Comandantul Eustaţiu E. Mihail a decedat. A doua zi, în urma rănilor grave, a decedat şi Ion Tudorache – marinar. Au fost răniţi Marin Florea – chelner şi Ion Chiţimia – bucătar.
Ceilalţi marinari din echipaj au fost salvaţi de cele trei R-boot-uri din escortă.
.
„Subsemnatul, Nicolae Mircea, ofiţer I pe nava «Durostor», proprietatea S.M.R., sub pavilion român, înscris înGrand_Fleet_sails portul Constanţa, am onoare a vă raporta următoarele cu privire la scufundarea navei, survenită prin acţiunea inamică din 14 mai 1944:
În ziua de 11 mai 1944, către orele 17.50, ieşind din portul Constanţa cu misiune specială, am început navigaţia conform instrucţiunilor primite. Suntem escortaţi de R.B. 164, marea calmă şi vânt de Nord şi Nord – Est, slab. Navigaţia a durat în condiţiuni normale până în ziua de 12 mai 1944, către orele 9.50, când am avut alarmă de submarine. Ne continuăm misiunea.
La orele 11.00 apar primele avioane torpiloare inamice, care ne atacă la orele 11.35, lăsând 3 torpile, pe care le evităm. Artileria A.A. a bordului doboară unul dintre avioane. Nava se afla la punctul aproximativ de longitudine 31° 25’ Est şi latitudine 44° 35‘ Nord.
După primul atac ne continuăm misiunea. Până la orele 15.25 din aceeaşi zi, suferim un atac în picaj din partea avioanelor inamice, care lansează asupra navei mai multe bombe ale căror schije lovesc corpul vasului şi suprastructurile.
La orele 14.45, vasul primeşte 4 bombe în babord, în dreptul magaziei Nr. 2, din care 2 explodează la atingereaoperatiunea_crimeea_1 bordului exterior, provocând o mare spărtură în corpul navei, pe unde apa pătrunde cu furie în magaziile Nr. 2 şi Nr. 1. Puntea de comandă este distrusă, cârma blocată, vasul se înclină la bord.
Maşina se opreşte în acest timp din cauza şocului exploziilor din jurul vasului şi a celor care au lovit vasul. Apa începe să pătrundă în maşină printr’o gaură din tribord.
Se pune pompa de evacuare a apei din maşină. Vasul, în plină viteză, girează uşor la tribord. Vasul începe să se aproveze.
Către orele 15.50, considerând naufragiul inevitabil, se dă la posturi comanda de abandon. Se lansează bărcile de salvare. Vasul german de escortă R.B.164 culege oameni din bărci.
Către orele 16.10, vasul se înclină brusc cu prova în jos şi se scufundă în punctul aproximativ de longitudine 31° 57’ Est şi latitudine 44° 37’ Nord.
În momentul scufundării, vasul se afla în drum Nord, în urma ordinului primit de la vasul de escortă, pentru a găsi un F german avariat.
Menţionez că, după lansarea bărcilor cu care s’a salvat personalul român al vasului şi personalul german al A.A.HMS_Indefatigable_sinking de pe bord, comandantul navei, Eustaţiu Mihai, s’a lăsat pe un socar dela pupa navei, sărind în apă la tribord.
În acelaşi timp, maşina – forţată de presiunea excesivă a aburilor – s’a deblocat, punându-se în mişcare automat. Echipajul şi comandantul navei sunt pescuiţi de R.B. 164, unde sunt pansaţi de echipajul german.
Comandantul vasului are o rană la piciorul stâng şi la cap.
Matelotul Tudorache Ioan – ambele picioare rupte şi mâna stângă, chelnerul Florea Marin – o rană la abdomen, bucătarul Chiţimia Ioan – o rană la piciorul drept.
În drum spre Constanţa, către orele 20.00, din cauza rănilor primite, moare comandantul Eustaţiu Mihai.
În timpul atacului şi al salvărei, echipajul român şi german s’a comportat foarte bine, fără panică, totul a decurs în ordine, care a contribuit la salvarea tuturor. (…)“

.
Tragedia s-a petrecut în timpul operaţiunii de retragere a trupelor româno-germane din Crimeea, desfăşurată sub numele de cod Operaţiunea „60.000“.
.
Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, AMINTIRI DESPRE O FLOTĂ PIERDUTĂ, vol. II – Voiaje neterminate (2011), Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”
Constantin-Cumpana
.
.
Articole despre Operatiunea “60.000”:
.
11 – 24 APRILIE 1944 – PRIMA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”
.

11 – 24 APRILIE 1944 – PRIMA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”


.
.
1 – 13 MAI 1944 – A DOUA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”
.

1 – 13 MAI 1944 – A DOUA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”


.
.
ALBA IULIA – O NAVA PLINA DE CADAVRE. OPERATIUNEA „60.000” – RETRAGEREA TRUPELOR ROMANO-GERMANE DIN CRIMEEA
.

ALBA IULIA – O NAVA PLINA DE CADAVRE. OPERATIUNEA „60.000” – RETRAGEREA TRUPELOR ROMANO-GERMANE DIN CRIMEEA


.
.
CATASTROFA CARGOULUI ALBA IULIA – videoclip realizat de Stefan Hadjiu, in memoria bunicului lui, supravietuitor al tragediei din 18 aprilie 1944.


.
.

Cine doreste sa achizitioneze volumele,

“Amintiri despre o flota pierduta” (vol.I si vol.II)

“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti”

si

“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″
poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –: costyn_c@yahoo.com

sau

pe adrea de facebook: https://www.facebook.com/leon.martinas

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
Cetaceul
Oaspete
20 mai 2016 20:35

Prima luptă aero-navală care a opus cele două flote din Marea Neagră s-a desfășurat în zorii zilei de 26 iunie 1941.

Prima luptă aero-navală care a opus cele două flote din Marea Neagră s-a desfășurat în zorii zilei de 26 iunie 1941.

Un grup de nave sovietice compus din liderele “Moskva” și “Harkov”, sprijinit de al doilea grup naval la larg și de grup aerian, a străpuns barajul de mine, lovind cu artileria de la bord (350 de lovituri în circa 10 minute) portul Constanța.
Navele de luptă românești aflate în apropierea litoralului, între Eforie și Baia Mamaia, ca și artileria de coastă română și germană ( Bateria “Tirpitz” fusese deja instalată în dispozitivul de apărare al portului și orașului Constanța) au ripostat cu promptidudine, obligând navele sovietice să se retragă.

Acțiunea combinată a navelor românești (focul artileriei de la bordul distrugătoarelor “Regina Maria” și “Mărăști”), a artileriei de coastă și a minelor de baraj a avut ca efect scufundarea Distrugatorului “Moskva” (liderul) ulterior fiind recuperați de către vedete 68 de marinari supraviețuitori. Distrugatorul Harkov fiind grav avariat.

Navele flotei germane Kriegsmarine, a Amiralului Brinkman, 70 la numar, au venit un pic mai tarziu.

Vezi articolul: LUPTA AERO-NAVALA DIN 26 IUNIE 1941 DE LA CONSTANTA.
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/lupta-aero-navala-din-26-iunie-1941-de-la-constanta-cine-a-scufundat-liderul-moskva/

Cap. Mircea Stejerean Cavadiea, F-221 CS – LMP

facebook-profile-picture
Administrator
20 mai 2016 20:27

Pe toată durata războiului din Marea Neagră dar în mod deosebit a “Operațiunii
60.000″ s-a distins, prin modul în care a condus forțele, unul dintre cei mai bravi și străluciți marinari din întreaga istorie a Marinei Române, contraamiralul Horia Macellariu.

După evenimentele de la 23 august 1944, când armata română a întors armele împotriva celei germane, alăturându-se Forțelor Aliate, tot acestui brav marinar i se datorează salvarea orașului Constanța, la 25 august 1944, prin modul strălucit în care a “negociat” cu amiralul Helmuth Brinkmann plecarea celor 70 de nave și submarine germane din port, fără a se trage un glonț.
“Recunoștința” pentru bravura, patriotismul și eroismul său din partea regimului comunist, instalat după evenimentele de la 23 august, s-a materializat în 14 ani de închisoare politică.

Amiralul Horia Macellariu isi doarme somnul de veci in cimitirul Manastirii Cozia…

Cap. Danut ALBU, Bg.9 – presedinte L.M.P.

Anton
Oaspete
Anton
20 mai 2016 20:23

salut pe toti cei care isi fac datoria de militari in Fortele Navale si isi iubesc meseria de marinar!

Radu Ghe Gabriel
Oaspete
20 mai 2016 20:20

În total, în timpul ostilităţilor din perioada 1941 – 1945 au căzut eroic la datorie 24 de ofiţeri, 37 maiştri, subofiţeri şi elevi-marinari, 355 militari în termen din cadrul Marinei Militare, precum şi 16 ofiţeri brevetaţi maritim şi fluvial, 10 maiştri brevetaţi şi 67 marinari din cadrul Marinei Comerciale

Cap. Radu Gabriel F-222 – Secretar LMP

Lupu Mugurel
Oaspete
20 mai 2016 20:16

Cea mai complexă operațiune navală executată de Mariana Regală Română în cel de-al Doilea Război Mondial este cea cunoscută sub numele de “Operațiunea 60.000″ prin care au fost retrase trupele germano-române din Crimeea.

În perioada 14 aprilie -13 mai 1944 au fost salvate din Crimeea, fiind transportate pe mare, efective constând în: 36.557 militari români, 584896 germani, 723 slovaci și 25.548 prizonieri și cetățeni ruși evacuați, precum și 22.548 tone material de război. Pierderile totale în oameni au reprezentat cca. 4.000 de militari români și 7.000 germani, adică 9-10% din efectivele planificate a fi evacuate.

Cap. Lupu Mugurel – Vicepreseinte LMP

Luminita Dobre
Oaspete
Luminita Dobre
20 mai 2016 19:33

Un articol documentat asa cum ne-a obisnuit domnul Constantin Cumpana in toate articolele despre marina civila si militara a Romaniei. Felicitari domnule Cumpana!

Damian
Oaspete
Damian
20 mai 2016 19:30

Articol foarte interesant despre o nava civila care a participat la evacuarea trupelor germane din Crimeea .. Nu putem decat sa apreciem varietatea articolelor postate pe site-ul dumneavoastra. Bravo!

gliga
Oaspete
gliga
20 mai 2016 19:06

Felicitari pentru postare.

wpDiscuz