1989, 24 decembrie – cargoul „Topoloveni“
(pavilion: România, IMO: 7641243, 4.737 tdw., echipaj: 29 membri, construit în anul 1976) s-a scufundat în largul Golfului Muros, la circa 5 Mm travers de Capul Finisterre (Spania).
Nava încărcase într-un port din nordul Europei şi se afla în marş spre ţară, dar, în Golful Byscaia, a fost surprinsă de o furtună de forţa 7 – 8. Din cauza încărcării defectuoase şi a amarajului defectuos al mărfii, la care a contribuit ruliul accentuat, cauzat de furtuna puternică, la ora 11:55 a zilei de 24 decembrie, marfa din magaziile navei a alunecat într-un bord. În numai 20 de minute, cargoul s-a înclinat puternic şi s-a răsturnat, în următoarele secunde scufundându-se şi dispărând rapid în adâncurile Oceanului Atlantic.
În cele câteva minute de groază care au precedat tragedia, echipajul a reuşit să transmită mesajul S.O.S.
Echipele de salvare spaniole au recepţionat mesajul S.O.S. şi au intervenit cu două elicoptere şi o navă de salvare, pescuind din apa mării pe cei 14 supravieţuitori.
Ceilalţi 15 marinari români si-au găsit sfârşitul, dispărând în adâncuri, împreună cu nava.
.
Dispăruţi în Golful Biscaya. Misterul navei «Topoloveni»[1]
Pe 24 decembrie 1989, nava sub pavilion românesc «Topoloveni» s-a răsturnat la Capul Finisterre din Golful Biscaya. Nava prăsise Brăila pe 9 decembrie 1989. 13 marinari dintre cei care se aflau la bord au fost daţi dispăruţi şi nu au fost găsiţi încă.
La bordul navei s-a aflat, la plecarea din portul Brăila, şi Ion Tiban[2], marinar din localitate. Sora acestuia, Didina Popoacă, mai crede şi acum că fratele ei trăieşte şi povesteşte despre echipajul navei lucruri surprinzătoare.
.
.
Înainte de plecare, Tihan şi-a anunţat rudele că în România va fi revoluţie
«Fratele meu naviga de 11 ani. Pe nava «Topoloveni» era şef mecanic sală şi era angajatul Companiei de Exploatare Maritimă Constanţa. În cursă, a plecat pe 9 decembrie 1989, după ce s-a încărcat marfa, sub supravegherea lui Ionel, şi după ce plecarea a fost amânată în mai multe rânduri. Înainte de plecare, a fost chemat la Securitate. Ce este interesant şi nu-mi pot explica este faptul că în ziua plecării şi-a anunţat soţia că va fi revoluţie în ţară, iar în acest caz să ia copiii sau nu circule pe stradă».
.
Soţia unui marinar şi-a ridicat soţul sub formă de colet de la Otopeni
«După un timp, familia a fost anunţată telefonic că nava «Topoloveni» s-a scufundat, că din 28 de marinari aflaţi la bord 14 persoane au fost salvate şi internate în spitalul Coruña din Spania, 13 sunt dispărute şi unul înecat.
Pe soţia celui înecat au anunţat-o că are de ridicat un colet de pe Aeroportul Otopeni. Când a ajuns la destinaţie, a constatat cu groază că de fapt coletul este un sicriu în care se afla mort soţul ei.
Am încercat să aflăm mai multe informaţii…, dar, în afară de faptul că a fost furtună mare, că cei 14 norocoşi supravieţuitori au fost salvaţi de pe o barcă pneumatică, că s-a găsit un singur înecat, că cei 13 sunt daţi dispăruţi, altceva nimic».
.
NAVROM ameninţa, dacă se puneau întrebări incomode
«Mama mea, Ecaterina Tihan, a obţinut promisiunea solemnă a unui director de la Exploatare Maritimă că, în momentul finalizării cercetărilor, va primi răspuns în scris, acasă.
Acest lucru nu s-a întâmplat nici până în ziua de astăzi. Celălalt frate al nostru, Ştefan Tihan, care este tot navigator, a pus câteva întrebări incomode celor de la companie, dar i s-a sugerat să tacă din gură, dacă vrea să mai rămână la NAVROM.
Avem suspiciuni, pentru că nu ne-au lămurit, nu ni s-au arătat acte de constatare, procese verbale şi am auzit mai multe versiuni».
.
Scafandrii care au cercetat vasul nu au găsit nici un cadavru
«La noi s-a declanşat revoluţia din ’89, pe 22 decembrie, la Timişoara, pe 16, 17, iar vasul s-a scufundat pe 24 decembrie, acelaşi an.
Se pare că la bordul navei existau doi securişti, care făceau parte din echipaj. Ionel chiar îl cunoştea pe unul dintre ei. Aceştia nu sunt străini de ceea ce s-a întâmplat cu adevărat în acel moment.
Se pare că, auzind ce se întâmplă în ţară, o parte din echipaj a vrut să se întoarcă în ţară, cealaltă nu, s-au certat, s-a creat panică şi Dumnezeu mai ştie ce. Ştefan Tihan a încercat să afle câte ceva de la căpitanul navei, dat nu a reuşit să scoată un cuvânt de la acesta.
Noi, cei de acasă, ce să mai credem: ori sunt morţi şi nu înecaţi, ori sunt vii».
.
Scafandrii care au cercetat vasul, în adâncul apei, la vremea respectivă, n-au descoperit nici un cadavru
«Familia noastră a întrebat dacă se mai scoate vreodată nava „Topoloveni“ din adâncuri, ni s-a răspuns că este la mare adâncime şi nu se poate. Noi nu credem că Ionel este mort.
De câte ori ne-am dus la biserică pentru a pomeni, preotul ne-a spus că este viu, aşa i se arată în sfânta carte.
Am ajuns la Mânăstirea Recea şi, după aceea, în localitatea Sfântu Gheorghe, unde preotul Cucu ne-a spus:
„Pe navă s-au bătut, văd suliţe, aşa se arată în carte, iar oamenii aceşti trăiesc pe o insulă, unde nu se vede decât cerul, se hrănesc cu ierburi şi muncesc“.
Ne-a mai zis că se va întoarce acasă, dar numai dacă îl căutăm, iar când va veni nu va fi întreg, va avea lipsă o mână sau un picior sau va fi fără memorie.
Cumnata mea nu s-a recăsătorit, îl aşteaptă încă, a rămas singură cu 5 copii. Pensia pe care o primeşte este exclusiv de la copii, Ionel nefiind declarat mort, familia nu a beneficiat de nici un ban de la companie».
.
Fiul lui Tihan a plecat să îşi caute tatăl şi a dispărut
«Cum o nenorocire nu vine niciodată singură, băiatul mijlociu, Adrian Tihan, nepotul meu, este dispărut de acasă de aproximativ 10 luni. Am anunţat dispariţia lui la poliţie, dar nu s-a aflat nimic. Era tare cuminte, în septembrie împlineşte 23 de ani. El spunea:
„Odată tot am să plec de acasă să-l caut pe tata“. Nu avea la el nici un act, buletin, certificat, paşaport şi nici bani. Nu ştim ce să mai credem. După tragedia lui Ionel asta mai lipsea».
.
Familiile marinarilor vor un răspuns de la autorităţi
Atât rudele marinarului brăilean, cât şi familiile celorlalţi marinari declaraţi dispăruţi o dată cu «Topoloveni» aşteaptă un răspuns de la autorităţi. Nava s-a scufundat într-o perioadă tulbure a istoriei ţării şi este normal ca oamenii să fie suspicioşi. Poate că un răspuns ferm al autorităţilor navale româneşti, dat nu în grabă, ci după o atentă cercetare şi însoţit de probe materiale, ar lămuri misterul navigatorilor plecaţi din Brăila cu puţin timp înainte de Revoluţie“.
.
Constantin Cumpana, Corina Apostoleanu, “Amintiri despre o flota pierduta” – vol. II – “Voiaje neterminate”, 2011, Editura “Telegraf Advertising” Constanta.
.
[1] Dorin Stoianovici, „Dispăruţi în Golful Biscaya. Misterul navei «Topoloveni»“, în „România liberă“, nr. 2468, marţi, 12 mai 1998, pag. 2.
[2] Pe parcursul articolului, numele familiei va apărea scris „Tihan“.
Nota:
Deoarece fotografia navei „Topoloveni” nu este clara, s-a postat ca fotografie de generic in cadrul articolului, nava sora – cargoul „Romanati”.
Lasă un comentariu
Buna, sant sora unui Ofiter disparut de pe nava Topoloveni, este foarte greu cu toate ca au trecut anii,inca suferim si mama mea la fel ,la biserica, la ghicitoare .Este greu ………..As vrea sa fac rost de numele celor disparuti, vreau sa ma duc anul acesta in Coruna,sa aduc un omagiu .
Va rog sa ma ajutati.
Cu respect
300.000 – MULTUMIM!
Din data de 30 octombrie 2010, de cand site-ul oficial al Ligii Militarilor Profesionisti a devenit operational, 300.000 de cititori au accesat site-ul L.M.P.
IN ACEST TIMP S-AU POSTAT:
– 304 articole
– 6.173 de comentarii
.
– Medie cititori pe zi : 250 – 450
– Medie cititori pe saptamana : 1.500 – 2.500
.
Liga Militarilor Profesionisti
Dumnezeu sa-i odihneasca-n pace pe marinarii morti in tragedia din Golful Biscaya. Am mai spus-o si o repet, meseria de marinar nu este usoara. Vorba batranului “lup de mare”, Amiralul (ret) Petre Zamfir, veteran de razboi: “…daca marea ar fi intotdeauna linistita, nu am mai avea loc de marinari…”
Exista un obicei vechi marinaresc… cand treci prin locul unde a avut loc un naufragiu, marinarii arunca in mare paine si tigari… pentru sufletele marinarilor a caror mormant le este marea….
Mugurel Lupu LMP
Dumnezeu sa aibe grija de sufletele marinarilor morti in dezastrul navei Topoloveni
scafandri au intrat in sala masini? cum nava s-a scufundat foarte repede sigur motoristii au fost prinsi acolo; cadavrele prinse in nava nu aveau cum sa dispara; misterios intr-adevar,,,
Materiale extrem de interesante. Felicitări autorilor, dar și proprietarilor acestui site, pentru că postează așa ceva. Cine cunoaște cât de cât viața marinarului la bordul navei, oricare ar fi ea, nu are cum să nu fie interesat de soarta acelor camarazi de profesie care au avut nefericirea de a suporta necazurile ce ți-le poate provoca întinderile de ape, unii dintre ei pierind odată cu nava…
LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI
ORGANIZEAZA
SERBARE CAMPENEASCA
Duminica 22 iunie 2014 – ora 10.00
OPERATIUNEA – BERE RECE
„CAMARAZII STIU DE CE!”
LOCUL DE DESFASURARE:
VALU LUI TRAIAN
TABARA MILITARA: BARBEQUE, PAINTBALL, MUZICA SI VOIE BUNA!
.
PARTICIPANTI:
– MEMBRI L.M.P. ÎMPREUNĂ CU FAMILIILE
– INVITAŢI AI LIGII MILITARILOR PROFESIONISTIL
.
PENTRU DORITORII DE COMPETIŢII AVEM:
– PAINTBALL 25 DE LEI – 200 DE BILE DE PERSOANA ORI
FAMILIE. DOAMNELE II POT PROVOCA PE… DOMNI!!
SE ASIGURA ARMAMENT „MUNITIE” SI ECHIPAMENT.
– SE VOR EXECUTA TRAGERI IN TINTE DE CARTON
(SAU IN CUTII DE
BERE… GOALE) CU PISTOALE „BERETTA” TIP AIRSOFT,
25 DE FOCURI – 3 LEI
SI CU PUSCA SEMI-AUTOMATA CU LUNETA (PSL) TIP AIRSOFT.
.
INSCRIERI PANA LA DATA DE 17 IUNIE 2014
.
PERSOANE DE CONTACT:
DANUT ALBU 0722 54 37 34
MUGUREL LUPU 0724 38 41 22
CONSTANTIN ANCA 0735 34 78 51
RADU GHE. GABRIEL 0723 68 51 34
MIRCEA CAVADIEA 0730 62 64 74
A aparut nr. 166 a revistei “TIMONA”, pulicatie editata de Liga Maistrilor Militari de Marina.
.
Revista o puteti citi pe noul site L.M.M.M.
http://www.lmmm.ro/
.
Lectura placuta!
.
Cap. Lupu Mugurel , F-222 – Vicepresedinte L.M.P.
* ARTICOLE DESPRE TRAGEDII ALE NAVELOR CIVILE ROMANESTI:
.
.
– TRAGEDIA NAVEI “SADU”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/tragedia-navei-%E2%80%9Esadu%E2%80%9C/
.
– TRAGEDIA NAVEI MOGOSOAIA – CEL MAI MARE ACCIDENT DIN ISTORIA NAVIGATIEI ROMANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/tragedia-navei-mogosoaia-cel-mai-mare-accident-din-istoria-navigatiei-romanesti/
.
– NU AVEM DREPTUL SA UITAM TRAGEDIA NAVEI INDEPENDENTA!
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/nu-avem-dreptul-sa-uitam-tragedia-navei-inedpendenta/
.
– PETROLIERUL UNIREA – A DOUA MARE PIERDERE A FLOTEI COMERCIALE ROMANE
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/petrolierul-unirea-doua-mare-pierdere-flotei-comerciale-romane/
.
– ACCIDENTE SI CATASTROFE MAI PUTIN CUNOSCUTE DIN ISTORIA NAVIGATIEI ROMANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/accidente-si-catastrofe-mai-putin-cunoscute-din-istoria-navigatiei-romanesti/
.
– TORPILAREA NAVEI SULINA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/torpilarea-navei-mixte-sulina/
.
– TORPILAREA NAVEI MIXTE PELES
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/torpilarea-navei-mixte-peles/
.
– BOMBARDAREA CARGOULUI OLANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/bombardarea-cargoului-olanesti-7-octombrie-1980/
.
SCUFUNDAREA CARGOULUI SCAENI
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/scufundarea-cargoului-scaeni-7-decembrie-1991/
Cine doreste sa achizitioneze volumele,
“Amintiri despre o flota pierduta (vol.I si vol.II)
.
“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti
si
“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″
poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –:
costyn_c@yahoo.com
COMUNICAT L.M.P.:
.
Site-ul Ligii Militarilor Profesionisti a fost securizat pentru a fi protejat de anumiti virusi.
Ca sa puteti adauga un comentariu, sa va exprimati opiniile, la articolele postate pe site, va trebui sa va inregistrati.
.
Intra si vezi:
“Arata regulile pentru inregistrare si postarea comentariilor” .
.
Multumim pentru intelegere!