Sponsor Liga Militarilor ProfesionistiSponsor Liga Militarilor Profesionisti
Sponsor Liga Militarilor ProfesionistiSponsor Liga Militarilor Profesionisti
Sponsor Liga Militarilor ProfesionistiSponsor Liga Militarilor Profesionisti

1985: CARGOUL VORONET – INCONJURUL PAMANTULUI IN SAPTE LUNI

Targu Frumos

Cargoul „Voroneţ“, prezentare – (pavilion: România, IMO: 8314093, indicativ: YQND, port de înregistrare: Constanţa, 15.555 tdw., 11.995 trb., 5.928 trn., lungime: 158,58 m, lăţime: 22,80 m, înălţime: 13,20 m, pescaj maxim: 9,60 m, echipaj: 42 membri, nr. punţi: 2, propulsie: motor tip 2 x 6L52/ 55A, licenţă: MAN, constructor: I.C.M. Reşiţa, 1982, principiu de funcţionare: diesel, ireversibil, 4 timpi, simplu efect, 6 cilindri, 520 x 550, 1ELC, puterea maşinii: 12.000 c.p., 8.830 Kw., turaţie: 450 rotaţii/ minut, viteza: 17 Nd., caldarine: 1CAUX-ACV-AZL, 66/ 7, 2CAUX-ACV-GEN, 58/ 7, motor auxiliar: 3 x 600/ 8 Ci 25/ 34-2, generatoare: 1 x 640, 1 x 118 Kw., 380V, 50 Hz., CA, combustibil: păcură, bunker: 1.500 to., autonomie: 1.200 Mm, echipamente de navigaţie şi radiocomunicaţie: girocompas, loch electric, radar, radiogoniometru, radiotelefon, sistem pentru determinarea poziţiei, sondă ultrason, staţie radio, capacitate mărfuri vrac: 21.192 mc, capacitate mărfuri generale: 18.860 mc, containere TEU: 396, nr. magazii: 4, nr. guri magazii: 7, instalaţii de încărcare/ descărcare: 16 vinciuri, 4 bigi x 22/ 11/ 5 to., constructor: martie 1983, Şantierul Naval Galaţi; după anul 1990 a mai purtat numele „Oscar Acrux“ (1995; a fost tăiat la Alang, în octombrie 1999).
.
La 13 decembrie 1985, cargoul „Voroneţ“ a revenit dintr-un voiaj în care a efectuat înconjurul lumii, voiaj care a durat 7 luni… fără câteva ore!
.
„O navă cu nume de ctitorie voievodală înconjoară pământul
Sâmbătă, 13 decembrie 1985, ora 23.30, aruncă ancora în portul Constanţa nava I.E.F.M. «Navrom», «Voroneţ».
Vasul se aflase la al şaselea voiaj şi a ocolit pământul, venind acasă după 213 zile şi 27.860 mile marine parcurse. Vasul este un cargou multifuncţional de 15.555 tdw., prima care atinge performanţa de a înconjura Pământul.
Comandant: Vasile Feştean, Căpitan: Virgil Popescu, Şef-mecanic: Stelian Cornel, Ofiţer: Dănuţ Pânzaru, Şef echipaj: Constantin Cionca.
Plecase pe 8 mai 1985 din Constanţa.
Itineraiu: 17 mai, au ajuns la Gibraltar; escală în portul Las Palmas, unde a dat piese mineralierului «Botoşani».
Pe 2 iunie ajunge în portul Cristobal. La intrarea în Canalul Panama a fost ceaţă şi s-a amânat plecarea.
Pe 14 iunie dimineaţa a plecat, «urcând» ecluzele de la Gatun, apoi a trecut ecluzele Pedro Miguel şi Mira Flores.
Pe 14 iunie, ora 12.50, se deschide la prova Pacificul. După două zile acostează în portul Viejo, la Corinto, în Nicaragua, fiind primul vas românesc ce a ajuns pe acele meleaguri. Descarcă mărfurile: medicamente, maşini şi mărfuri genrale, iar pe 28 iunie ia drumul spre Sacramento.
În zilele de 9 – 12 iulie îi atinge taifunul «Gulliermo», dar fără consecinţe asupra navei.
Pe 15 iulie urcă pe fluviul Sacramento, până la portul cu acelaşi nume, încarcă marfă pentru Mozambic, şi, după buncherare, pleacă spre San Francisco.
Pe 10 august, la ora 13 ating meridianul 180. După 7 zile, buletinul meteo îi anunţă că la 300 de mile marine se află taifunul «Nelson», chiar pe direcţia lor de înaintare, N-V; au o uşoară avarie la motor, dar o remediază şi nava «fuge» din calea taifunului.
După câteva zile, văd coastele filipineze, «probabil aceleaşi pe care le-a văzut şi Magellan», iar pe 26 august ajung la Singapore.
Trec Ecuatorul, intră prin stâmtoarea Sunda în Oceanul Indian şi pe 14 septembrie se află pe coastele Africii. Nava descarcă în trei porturi din Mozambic, Maputo, Beira, şi la Pemba încarcă 593 de tone de bumbac pentru România.
Pe 28 octombrie pleacă spre Dar el Salam, unde încarcă din nou. Traversează a doua oară Ecuatorul, pornesc spre Port Sudan, prin Strâmtoarea Bab-El-Mandeb, spre Marea Roşie.
Pe 4 decembrie trec Canalul de Suez, apoi spre Bosfor şi apoi pe 13 decembrie ajung la Constanţa“.

Foto: Nava „Targu Frumos”
.
Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, AMINTIRI DESPRE O FLOTĂ PIERDUTĂ, vol. II – Voiaje neterminate (2011), Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”Constantin-Cumpana
.
AMINTIRI DESPRE O FLOTA PIERDUTA

.
Cine doreste sa achizitioneze volumele,

“Amintiri despre o flota pierduta” (vol.I si vol.II)

“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti”

si

“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″
poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –: costyn_c@yahoo.com

sau

pe adrea de facebook: https://www.facebook.com/leon.martinas

.

VA PREZENTAM DOUA FILME ROMANESTI:
FURTUNA IN PACIFIC (1986)

Un film dramatic pentru salvarea unei nave civile romanesti cu defectiuni la elice, dintr-o puternica furtuna in Oceanul Pacific.

Cu Dan Condurache, George Motoi si Dorel Visan

.

.

si
UN ECHIPAJ PENTRU SINGAPORE (1981)

Un comandant de vapor îşi pierde nava şi aproape tot echipajul într-un naufragiu în insulele Caraibe. Reîntors în ţară, are mustrări de conştiinţă şi coşmaruri pentru ce s-a întâmplat, ceea ce îl îndepărtează de soţie. Obţine comanda unui nou vas comercial cu destinaţia Singapore datorită accidentării comandantului acestuia cu puţin timp înaintea plecării. Pe noul vas este tratat cu neîncredere şi ostilitate de căpitan, care speră să fie promovat comandant, precum şi de echipajul obişnuit cu o disciplină laxă. Este nevoit să împună respectarea regulamentului, ceea ce îl îndepărtează şi mai mult de oameni.

În urma recepţionării unui apel SOS de la o navă avariată în furtună intră în conflict deschis cu căpitanul, care refuză să ofere ajutor învocând furtuna şi timpul pierdut. În timp ce comandantul dirijează nava prin furtună, îşi dă seama că, prin neglijenţa căpitanului, încărcătura nu a fost imobilizată şi, prin impact repetat în cală, riscă sa distrugă vasul. Este nevoit să securizeze încărcătura ajutat doar de doi oameni, operaţie terminată cu succes însă în cursul căreia este accidentat. A doua zi salvează supravieţuitorii care lansaseră semnalul SOS după care ajunge la destinaţie.

Aici comandantul îl informează pe căpitan că acesta va fi numit comandant, iar el va părăsi nava pentru o intervenţie chirurgicală. În final, comandantul se deplasează cu maşina către aeroprt şi admiră oraşul amintindu-şi întâmplările din zilele ce au precedat sosirea la Singapore.

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
Ionut Damaschin
Oaspete
5 mai 2016 11:32

In voiajul asta a fost si tata…..in 85 in jurul lumii si a primit si botezul…

wpDiscuz