27 mai 1977.
Portul Constanța. Atmosfera de sărbătoare, prilejuită de lansarea la apă a petrolierului INDEPENDENȚA, a fost întregită de garda de onoare, pionieri, șoimi ai patriei, gărzi patriotice. În prezența oficialităților, a conducerii superioare de stat și partid, tovarășa Elena Ceaușescu a lansat sticla de spumant ,,Zarea” spre nava botezată INDEPENDENȚA, în cinstea aniversării a 100 de ani de la cucerirea independenței țării… Sticla a lovit corpul navei, dar nu s-a spart. Semn rău, spun marinarii…
O adevărată uzină plutitoare, INDEPENDENȚA avea 304 metri lungime, 30 metri lăţime şi 46 metri înălţime. Pescajul era de 17,4 metri. Capacitate totală: 163.857 tdw.
Dacă făceai de trei ori drumul de la prova la pupa, făceai kilometrul. Avea înaltimea unui bloc de 15 etaje. Cu sală de cinematograf, de sport, brutărie, piscine, două lifturi. Numai pintenul avea 160 de tone. Pintenul, o piesă enormă care susține elicea, fusese turnat la Întreprinderea de Mașini Grele București. Transportul agabaritic la Constanța a fost unul special și a durat peste 11 zile. Au fost scoși pomi, au fost ridicate rețele de tramvai, de energie electrică și de troleibuze, ca să-și facă loc pe acest itinerariu.
La construcția navei au colaborat 47 de întreprinderi românesti, pe lângă ce s-a importat.
.
7 noiembrie 1979.
Petrolierul românesc a ajuns de-a lungul coastelor libiene, ancorând la Terminalul Es Sider, pentru încărcare. Era cel de-al 19-lea voiaj al navei amiral a flotei maritime româneşti. Totul a decurs normal, fără probleme deosebite. În ziua de 14 noiembrie, tancul se afla în Dardanele, în drum spre ţară.
.
15 noiembrie 1979. Marea Marmara. Intrarea în Strâmtoarea Bosfor.
INDEPENDENŢA era încărcată cu 94.280 tone ţiţei brut şi 9.000 tone de carburant, aflându-se în deplasare uşoară. Nimic nu tulbura liniştea nopţii. Nimic nu anunţa dezastrul în care aveau să dispară 42 de români. Poate, doar un vis ciudat, un coşmar care l-a făcut pe Sorin Mihăilescu să se trezească şi să meargă în sala de comandă:
,,Ei bine, în acele câteva ore cât am reuşit să dorm, am visat că nava pe care mă aflam va fi lovită şi va sări în aer. M-am trezit brusc, lac de sudoare. Inima îmi bătea puternic în piept şi o auzeam în timpane. Ceasul arăta ora 04:00. Eram si speriat, dar şi fericit că totul nu fusese decât un vis. Mi-am stropit faţa cu puţină apă rece şi m-am îmbrăcat. «Ce-ar fi să fac o tură pe la sala maşini, să văd ce fac băieţii din cart!» – mi-am zis. Mai ales că, în curând, urma să intram în Bosfor. În drum spre sala maşinilor am trecut pe la uşa cabinei lui Dragoş Voicescu. «Scoală, bătrâne, că am ajuns acasă!», i-am strigat, bătând în acelaşi timp în uşă. Am zis că fac o glumă, să-l trezesc. L-am auzit mormâind ceva printre dinţi şi am înţeles că poanta nu mi-a reuşit şi e mai bine să nu insist. În sala motoarelor se aflau nea Vasile Feier şi cu băieţii lui din cartul din zori. Le-am spus să se pregătească de manevră, pentru că, peste jumatate de oră, vom intra în Bosfor.
Am urcat apoi pe puntea de comandă. Aici se aflau mai mulţi colegi. Unii ieşiseră din cart, alţii nu aveau somn, dar toţi se aflau acolo să admire panorama feerică a malurilor asiatic şi european ale Istanbulului. Era ceva de o frumuseţe divină, inaccesibilă parcă oricărui muritor. Imaginaţi-vă că pe fundalul întunericului negru, o miriadă de lumini şi luminiţe din toate culorile, unele mişcătoare, sclipeau în jurul nostru, pe uscat, pe apă şi pe bolta înstelată. Era ca un brad de iarnă împodobit. Vizibilitatea era bună, iar afară nu era prea frig, cam în jur de 16 grade.”
.
În liniştea nopţii, comandantul Mihai Dorinel a văzut nava necunoscută, ce avea să lovească uriaşul petrolier românesc. Nimeni nu s-a gândit la o nenorocire, căci străinul era departe. Şi totuşi… Comandantul român a sesizat că acea navă avea direcţia greşită. Nava nu naviga «pe dreapta», aşa cum era regula. Mihai Dorinel a pus mâna pe radiotelefon şi i-a transmis să vină «bord în bord», adică să treacă paralel cu INDEPENDENŢA. Nu a primit niciun răspuns. Deşi trecea printr-o strâmtoare, nava străină nu avea pilot la bord, comandantul nu era la comandă, iar permanenţa era asigurată doar de cartul obişnuit, un ofiţer, un timonier şi un marinar! Mihai Dorinel a continuat să-i cheme prin radiotelefon. Nava cealaltă tăcea!
Vasul străin îşi continua drumul spre INDEPENDENŢA! Profilul şi dimensiunile îi puteau fi distinse: era un cargou de circa 5.000 de tdw, încărcat cu laminate din oţel, ce naviga sub pavilion grecesc. În următoarele minute, apelurile comandantului Mihai Dorinel au început să devină tot mai dese şi mai agitate. Sirenele petrolierului au intrat în funcţiune. Urletul lor gros şi înfricoşător a spart liniştea nopţii! O încercare disperată de a-l avertiza pe străin despre pericolul iminent! Nava străină nu dădea niciun semn! Mai mult, a schimbat din curs şi a virat perpendicular spre INDEPENDENŢA! La dimensiunile si greutatea tancului petrolier, orice manevră de evitare era imposibilă! De ,,frânare” nici nu se putea pune problema!
.
Ora 04:30.
,,Necunoscutul se apropiase destul de mult ca să-i vedem lumina din tribord, şi nu din babord, aşa cum era normal. Se năpustea, ca un ucigaş, direct asupra noastră. Nu mai era nimic de făcut. Poate nu o să mă credeţi, dar, împreună cu Gomboşanu Ioan, începusem să mă rog cu voce tare: «Doamne! Ajută-ne, Doamne, să nu ne lovească!…».” (Sorin Mihăilescu).
Petrolierul INDEPENDENŢA a fost lovit în babord, în dreptul tancurilor 3 şi 4. Totul s-a transformat în iad! Trosnetul asurzitor, scrâşnetul metalic, vuietul de fierărie sfâşiată şi zdrobită, nu au reuşit să acopere urletele disperate ale oamenilor!
Scânteile, produse din cauza frecării metal de metal, au aprins petrolul ce începuse să se reverse prin spărtura produsă de impact. În scurt timp, s-a produs prima explozie.
Tunetul îngrozitor a spart bolta cerului. Flăcările uriaşe au transformat noaptea în zi. Fumul negru si înăbuşitor a cuprins nava: ,,Într-o clipă parcă se făcuse ziuă. Credeţi-mă, am ceva experienţă în arta navigaţiei şi ştiu ce înseamnă un incendiu pe un petrolier. Înseamnă, inevitabil, prima explozie, a doua explozie, poate şi altele, înseamnă moartea îngrozitoare într-o mare uriaşă de flăcări şi fum. Este obsesia, de cele mai multe ori tainică, a fiecărui marinar care se ambarcă pe un petrolier…” (Sorin Mihăilescu).
Pe lista echipajului de pe INDEPENDENŢA se aflau 45 de membri. Un număr de 42 de marinari români şi-au pierdut viaţa în cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime. Corpurile a 11 dintre ei nu au mai fost găsite niciodată.
Nava grecească ,,Evriali” a fost sechestrată de către autorităţile portuare din Istanbul. Comandantul grec a fost reţinut. Tribunalul Penal din Turcia l-a găsit vinovat şi l-a condamnat la 20 de luni de închisoare, din care s-a scăzut perioada în care a fost în cercetare. Restul pedepsei a fost transformat în bani. Grecul a plătit doar 850 de dolari şi a fost eliberat!
INDEPENDENŢA a ars neîntrerupt timp de 29 de zile şi nopţi. Scoaterea epavei a durat şase ani şi a costat aproape 18 milioane de dolari.
Constantin Cumpănă avea doar trei săptămâni de când era reporter la săptămânalul constănţean „Contrast”. A primit ca sarcină investigarea unui caz: o doamnă incrimina faptul că nici după 11 ani văduvele celor decedaţi în catastrofa de pe INDEPENDENŢA nu-şi primiseră drepturile materiale, deşi existau sentinţe judecătoreşti definitive şi irevocabile. Constantin Cumpănă a preluat cazul.
Constantin Cumpănă a pătruns în unele arhive ale Şantierului Naval Constanţa, Petromin S.A. şi Navrom S.A. A reuşit să contacteze pe toate cele 42 de familii îndoliate şi pe cei trei supravieţuitori. Ziaristul constănţean a investigat cazul INDEPENDENŢA pe parcursul a 16 ani. El a corespondat cu Consulatul României de la Istanbul, cu ziarele turceşti, pentru fotografii sau alte detalii. În lipsa oricărui sprijin, s-a bazat numai pe mărturii, declaraţii, documente găsite în arhivele din România.
.
Octombrie 2006 .
Ziaristul Constantin Cumpănă a publicat cartea-document ,,TRAGEDIA NAVEI INDEPENDENŢA – cea mai mare catastrofă navală din istoria navigaţiei maritime româneşti”. Cartea a fost lansată la Constanţa, în prezenţa unui numeros public, format din supravieţuitori, văduve şi urmaşi ai celor decedaţi, constructori ai navei, marinari din flota comercială şi militară, oficialităţi locale. A fost prezent chiar şi Constantin Preda, comandantul titular al navei, cel care, la ora teribilei catastrofe, rămăsese acasă, în concediu. S-a păstrat un moment de reculegere.
Supravieţuitorul Sorin Mihăilescu a izbucnit în plâns. Se simţea jenat că el a scăpat, iar colegii lui… Fiica unui marinar dispărut l-a încurajat şi l-a asigurat că nimeni nu îi reproşează aşa ceva. Asistenţa a aplaudat această intervenţie… 42 de lumânări au pâlpâit trist pe parcursul întregului eveniment editorial, de fapt o evocare a memoriei celor dispăruţi în groaznica şi tragica nenorocire.
.
.
Sorin Mihăilescu, fostul mecanic-şef al petrolierului INDEPENDENŢA a plecat să se întâlnească cu prietenii săi, de care a stat despărţit 31 de ani!
.
În urma tuturor, rămân durerile nescrise, dramele unor oameni neîmpăcaţi cu pierderea celor dragi. Şi mai rămâne ceva: recunoştiinţa noastră şi promisiunea că niciodată nu îi vom uita pe cei plecaţi dintre noi. Cu onoare, ne plecăm fruntea în memoria lor!
.
Aducem calde mulţumiri ziaristului Constantin Cumpănă, membru de onoare LMP, datorită tenacităţii şi muncii căruia acest material a putut fi realizat.
Danut ALBU
.
.
NAVA INDEPENDENTA – PARTEA I
.
NAVA INDEPENDENTA – PARTEA II
Lasă un comentariu
Imaginile si relatarile au reusit sa-mi raspunda la multe intrebari pe care le am inca din copilarie…….. lumea evita sa povesteasca iar cei care se incumetau sa-mi povesteasca o faceau bazandu-se pe zvonuri care de cele mai multe ori erau neeadevarate.Am crescut intreband”” Unde este tata?””,””Cine si cum a fost el “” si am primit raspunsurile……..dar la inrebarea “”Cum a murit?””raspunsul venea sec…pe vas…..
Pentru multi aceasta este doar o poveste trista despre una din multele tragedii dar pentru mine este mult mai mult ……este o parte din mine si datorita Dl-ui Cumpana aceasta poveste nu va disparea niciodata.
Multumesc tuturor pentru eforturile depuse pentru mentinerea vie in constiinta noastra a acestei tragedii
De la postul de radio “Europa libera” am aflat de aceasta tragedie. Auzeam la radio apelurile disperate ale membrilor familiilor celor de pe vas, pentru cautarea si salbarea acestora.
As dori mult sa cumpar cartea scrisa de Dl. Constantin Cumpana. De unde as putea sa o cumpar? Multumesc.
Cine doreste sa achizitioneze volumele,
“Amintiri despre o flota pierduta” (vol.I si vol.II)
“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti”
si
“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″
poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –:
costyn_c@yahoo.com
2%
PENTRU LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI
*
NU PIERDE NICIO CLIPA!
“TOTI PENTRU UNUL, 2% PENTRU TOTI”
CONTRIBUIE LA FONDUL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI!
DESCARCA NOUL FORMULAR A.N.A.F. (230), DE PE SITE-UL L.M.P., COMPLETEAZA-L SI IMPREUNA CU CAMARAZII TAI DEPUNETI-L LA ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE TERITORIALE DE CARE APARTINETI, PANA LA 15 MAI 2015!
*
LEGEA 571/2003 DIN CODUL FISCAL PERMITE DIRECTIONAREA A 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT UNEI ORGANIZATII NON-GUVERNAMENTALE, NON-PROFIT.
DACA MILITARII NU OPTEAZA PENTRU ACEASTA ALTERNATIVA, BANII SE DUC AUTOMAT LA STAT!
*
DATELE:
COD DE IDENTIFICARE FISCALA: 27535960
IBAN RO50RNCB0817118580560001
*
DIRECTIONEAZA 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT PLATIT STATULUI PE ANUL 2014 CATRE LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!
*
CAMARAZI!
IMPREUNA VOM REUSI!!
FITI ALATURI DE LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!
*
ONOARE SI PATRIE!
.
*
CONSILILUL DIRECTOR AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI
nici o stire despre militari ….tot vechituri….
asa o sa ajungeti ca si romil
Despre ce ați dori să postam? Despre proiectul legii personalului militar, ce este finalizat și nu a fost introdus spre dezbatere în Parlament? Sau despre proiectul legii pensiilor militare care nici după doi ani, nu este finalizat?!?
Dacă va uitați atent pe site, o sa observați ca LMP a informat intotdeauna in timp util simpatizantii si membri aderenți ai ligii, despre tot ceea ce a apărut nou în domeniul legislației militarilor. OG-37/2014….. M-97/2014…… etc
Nu ne comparați cu cei de la Romil Craiova. Dacă va uitati atent pe site-ul Romil, o sa observati ultimul articol postat acum noua luni. Noi postam in medie 9 articole intr-o luna.
Dacă doriți alte noutăți despre militari și nu sunteți mulțumit cu ce postam, va sugeram sa intrați pe site-ul MApN
multi romani dn ziua de azi ,nu stiu ca in romania se construiau cele mai mari si performante neva dein lume !!!
Ion Temerel
Exagerati. Navele erau construite bine din punct de vedere al stabilitatii.Dar echipamentele erau si romanesti: nu ma intrebati. Cabinele erau palcate cu melamina. “Bazaia” ceva tot timpul in cabina. Betele de chibrit faceu minuni ! Sistemul de aer conditional l-am prins functionand pe petroliere. La cargouri ? Usa cu hubloul deschise sau un ventilator. Navele petrolier, japoneze, aveau echipamente japoneze. Fiabile. Stiati ca la santier dadeam o spaga sa ne aduca un presostat polonez, reparat (de ex) ? Ca era mai sigur decat cele romanesti, facute dupa aceiasi licenta: Danfoss. Adevarul e ca majoritatea navelor erau reparate si intretinute de echpaje, in timpul voiajului. Radarele erau ruseti, pe lampi ! Ramase dupa al doilea razboi. Nu erau rele, dar mereu apareau mici defectiuni cand nu te asteptai si aratau mult “zgomot” pe ecran. Eu am dus un 7.800 tdw. de la Port Suez pana la Singapore cu o “inventica” la “inalta” radarului. Era o banala rezistenta de wattaj, dar lucra la tensiune inalta. Nu mai vorbesc de macarale: aveau piese rusesti pe care nici rusii nu le mai produceau. Ca mai umblam cu “mila” pe la navele rusesti. Oameni de treaba: ne ajutau ! Aveam o lista de lucrari pe care nu le lasam pe seama santierului, dar le semnam hartia ca nu ma durea mana ! In port, la magazia unde se tineau piese de schimb te saluta cu “Kent mai vii pe la noi” ? Ca voiajul era planificat pentru 45 de zile si dura trei luni ! Daca navele functionau, se datora echipajelor. La “dus” se muncea “in draci” (reparatii majore) si la intoarcere “ne curatam unghiile” (evident ca la defectiuni se intervenea imediat). La cargouri, in Marea Rosie faceam revizia la macarale si la radar (ca oricum pe ecran nu aparea mai nimic pana la Bab-el-Mandeb: se “impuscau” Soarele si stelele). Si adevarul e ca “sectia” punte isi facea treaba cu navigatia si pe furtuna (Oceanul Indian, musonul). Ne rugam sa nu cada masina carmei sau sa se opreasca motorul principal. Ca am avut si “evenimente” neplacute: am improvizat si am trecut peste ele. Dar cu ceva transpiratie. Stiti: “merge masina, merge marina”. Nu va spun ca am avut voiaj cand ne-au cazut compresoarele de la cambuza. Si eram in Egee, la plecare. Nu s-a aprobat repararea (era perioada cand Ceausescu platea datoriile in valuta si aprobarea venea de la Bucuresti). Si de la Bankok, ne-au trimis in Marea Galbena ! Din China, jumatate din bani i-am dat pe mancare tip conserva, dulciuri. Stiti ca in Marmara am ramas si fara mancarea de la barcile de salvare ? Adevarat ca ne-au bagat imediat in port, la dana 6 (cea mai apropiata de poarta 1). Si nimeni nu s-a plans: dimineata se manca taitei cu lapte praf, dupa care se intra in sala masina, la cca. 55-60 de grade ! Si se mai si targea de “fiare”. Nu era usor. Dar, viata pe mare nu e usoara. Cand am terminat Institutul, stiam ca nu va fi “voiaj turistic”.
Un eveniment trist,dar iar avem probleme cu matematica.Au trecut 37 de ani.
Lungu Mihaela
Sunteți intr-o totala eroare… poate datorita faptului ca nu ați citit articolul integral.
Tancul petrolier INDEPENDENTA a fost construit în 1977. Tragedia s-a produs pe 15 noiembrie 1979…. Cred ca aici ați greșit. … faceți calculul matematic va rog!
Lectura plăcută va doresc !
Da,acum imi dau seama.Articolul in intregime nu l-am citit.Am citit doar scurta prezentare.Aviz amatorilor nimic nu e ceea ce pare si e nevoie sa citim bine inainte de a ne da cu parerea.Numai bine!
Lungu Mihaela
Adrian Bancu
De ce nu se spune cine l-a plătit pe grec să facă treaba asta în nici un articol? Pe cine supără adevărul? Sau sunt doar supoziții neverificate?
Adrian Bancu
Cine platisera grecii sa provoace accidentul?
Aurel Munteanu
Fara cuvinte … Dumnezeu sa odihneasca sufletele celor disparuti !!!
Iolanda Stanciucu cate nenorociri ………
focul iadului pe suprafata marii; extraordinar! uitati-va pe fotografii, fierul navei dupa atatea zile de foc arata ca hartia creponata… Dumnezeu sa-i ierte si sa-i odihneasca-n pace…….
cutremurator… am citit articolul si am vizionat cele doua clip-uri… fara cuvinte…
Ioan Cepaliga Of Doamneee…
La începutul anului 1990, Flota maritimă de transport deţinea 288 nave, cu un tonaj de 5.614,0 mii tdw., restructurată astfel :
– 188 cargouri de mărfuri generale – 1.444 mii tdw. (25,6%);
– 12 tancuri petroliere – 1.090 mii tdw. (19,5%);
– 70 mineraliere – 2.979 mii tdw. (53,2%);
– 18 nave specializate – 101 mii tdw. (1,7%).
În funcţie de anii de vechime, situaţia se prezenta astfel:
– 30 nave sub 5 ani (10,4%);
– 69 nave între 5 – 10 ani (24,1%);
– 91 nave între 10 – 15 ani (31,1%);
– 44 nave între 15 – 20 ani (15,3%);
– 54 nave peste 20 ani.
Plus flota de pescuit oceanic:
– 99 de pescadoare
.
Va recomand articolul:
AMINTIRI DESPRE O FLOTA PIERDUTA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/amintiri-despre-o-flota-pierduta/
Katy Stinga
Dumnezeule, ce soartă au avut bieții marinari! E f ciudat și misterios cum nava grecească avea curs greșit iar echipajul de negăsit… Țin minte, tatăl colegii mele din generală, care lucra pe Independența, tocmai în acel voiaj fatal a rămas acasă, în concediu!
Pot sa zic ca la vremea aceea am fost un norocos.Spun asta pentru ca tatal meu, a fost foarte dezamagit si suparat ca nu plecase in acel voiaj deoarece altcineva ia luat locul. Nu stiu care a fost cauza dar intr-un final eu am fost cel castigat.
DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA!
3.000 de like-uri pe pagina de facebook a Ligii Mlitarilor Profesionisti!
http://www.facebook.com/ligamilitarilor?ref=hl
MULTUMIM!!!
Pe 17 octombrie 2014 s-a inregistrat un record de vizitatori pe site-ul oficial al Ligii Militarilor Profesionisti!
2.655 de vizitatori au accesat site-ul L.M.P..Vechiul record era de 2.379 de vizitatori in 24 de ore (28 septembrie 2014).
.
Din data de 30 octombrie 2010, de cand site-ul oficial al Ligii Militarilor Profesionisti a devenit operational, 464.000 de cititori au accesat site-ul L.M.P.
.
IN ACEST TIMP S-AU POSTAT:
– 343 articole
– 7.122 de comentarii
.
– Medie cititori pe zi : 500 – 1000
– Medie cititori pe saptamana : 3.500 – 7.000
.
MULTUMIM PENTRU CA ACCESATI SI APRECIATI SITE-UL LMP!
.
Consiliul Director al Ligii Militarilor Profesionisti
Cine doreste sa achizitioneze volumele,
“Amintiri despre o flota pierduta (vol.I si vol.II)
.
“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti
si
“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″
poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –:
costyn_c@yahoo.com
* ARTICOLE DESPRE TRAGEDII ALE NAVELOR CIVILE ROMANESTI:
.
.
AMINTIRI DESPRE O FLOTA PIERDUTA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/amintiri-despre-o-flota-pierduta/
.
TRAGEDIA NAVEI “SADU”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/tragedia-navei-%E2%80%9Esadu%E2%80%9C/
.
TRAGEDIA NAVEI MOGOSOAIA – CEL MAI MARE ACCIDENT DIN ISTORIA NAVIGATIEI ROMANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/tragedia-navei-mogosoaia-cel-mai-mare-accident-din-istoria-navigatiei-romanesti/
.
NU AVEM DREPTUL SA UITAM TRAGEDIA NAVEI INDEPENDENTA!
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/nu-avem-dreptul-sa-uitam-tragedia-navei-inedpendenta/
.
PETROLIERUL UNIREA – A DOUA MARE PIERDERE A FLOTEI COMERCIALE ROMANE
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/petrolierul-unirea-doua-mare-pierdere-flotei-comerciale-romane/
.
ACCIDENTE SI CATASTROFE MAI PUTIN CUNOSCUTE DIN ISTORIA NAVIGATIEI ROMANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/accidente-si-catastrofe-mai-putin-cunoscute-din-istoria-navigatiei-romanesti/
.
TORPILAREA NAVEI SULINA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/torpilarea-navei-mixte-sulina/
.
TORPILAREA NAVEI MIXTE PELES
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/torpilarea-navei-mixte-peles/
.
BOMBARDAREA CARGOULUI OLANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/bombardarea-cargoului-olanesti-7-octombrie-1980/
.
SCUFUNDAREA CARGOULUI SCAENI
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/scufundarea-cargoului-scaeni-7-decembrie-1991/
.
DISPARUTI IN GOLFUL BISCAYA – MISTERUL NAVEI “TOPOLOVENI”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/disparuti-golful-biscaya-misterul-navei-topoloveni/
.
NAVA “PREDEAL” – IN LUPTA CU MAREA DEZLANTUITA
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/nava-predeal-lupta-cu-marea-dezlantuita/
.
SCUFUNDAREA CARGOULUI “DAMBOVITA” – 9 DECEMBRIE 1973
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/scufundarea-cargoului-dambovita/#comment-26273
COMUNICAT L.M.P.:
Site-ul Ligii Militarilor Profesionisti a fost securizat pentru a fi protejat de anumiti virusi.
Ca sa puteti adauga un comentariu, sa va exprimati opiniile, la articolele postate pe site, va trebui sa va inregistrati.
.
Intra si vezi:
“Arata regulile pentru inregistrare si postarea comentariilor” .
.
Multumim pentru intelegere!