MARINA MILITARA ROMANA IN TIMPUL CELUI DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL – Torpilorul NĂLUCA, spaima submarinelor sovietice

Torpilorul NALUCA (foto)

Torpilorul NĂLUCA, spaima submarinelor sovietice 

La scurt timp după scufundarea distrugătorului sovietic MOSKVA,  eveniment militar ce a avut loc la data de 26 iunie 1941,  o altă victorie a marcat participarea Marinei Militare Române în cel de-al Doilea Răboi Mondial.

La data de 9 iulie 1941,  torpilorul „Năluca“,  ex-„82F“ (pavilion: România,  IMO: 6105231,  266 to.,  construit în anul 1916),  sprijinit de vedete torpiloare,  a scufundat două submarine sovietice în zona Tuzla.  Unul dintre acestea a fost submarinul SC-206 - Nelma,  tipŞciuka V-bis-2“ (pavilion: Rusia,  706 to.,  lungime:  58,70 m,  lăţime: 6,20 m,  echipaj:  38 membri;  armament:  10 – 12 torpile,  2 tunuri semiautomate x 45 mm,  constructor:  14 august 1936,  61 Kommunara“,  Nikolaev North – Rusia),  care s-a scufundat în zona Tuzla, la o adâncime de circa 40 metri.

 

 

Iată cum a fost consemnată această victorie în paginile revistei „Marea Noastră“  (reporter de război Cap. T.R. Cristian Teodorescu):

O nouă dublă victorie [1]

 (…) În timp ce un grup de Canoniere şi Torpiloare era în misiune, către ora prânzului, postul de observaţie al Torpilorului «Năluca», comandat de căpitanul de marină P.H. [2], ce făcea protecţia Grupului de torpiloare şi canoniere, zăreşte periscoapele unui submarin inamic, în imediata sa apropiere.

O comandă scurtă, în care energia comandantului şi dorinţa de a înfrunta nava inamică cu tot avântul,  face ca întreg echipajul să scânteeze de importanţa momentului. «Năluca», într’o clipă este îndreptată cu prova spre submarinul roşu, pentru a-l «pintena», lansând deasupra lui grenade submarine.

Simultaneitatea atacului întreprins de «Năluca» a făcut să se vadă imediat pe locul unde se zărise dâra de apă înteţită de mersul submarinului, o pată mare de ulei şi o mulţime de bule de aer.  Exploziile formidabile ale grenadelor, răscolind adâncurile mării, au lovit în plin submarinul sovietic, înmormântând pentru vecie pe acei care voiau să atace bătrânele ţărmuri stăpânite cândva de Mircea cel Mare, primul Voevod Român întemeetor de flotă.

Al doilea submarin scufundat

Bănuindu-se că s’ar mai afla în apele noastre şi alte forţe bolşevice, au sosit pentru supravegherea şi continuarea misiunei: VIJELIA [3], VISCOLUL şi VIFORUL.

La puţin timp după începerea misiunei de supraveghere, comandanţii celor trei vedete torpiloare, locotenenţii de marină Ig., Za. şi Bo. zăresc periscopul celui de-al doilea submarin, care se îndreaptă cu viteză spre larg, spre a nu fi surprins şi scufundat. Sesizând situaţia, comandanţii celor trei vase rapide româneşti s’au avântat, cu maximum de viteză, peste dâra de apă ce se încreţea deasupra submarinului inamic, asvârlind o serie de grenade submarine. Acţiunea întreprinsă de Vedetele noastre a făcut ca exploziile provocate prin lansarea bombelor să acopere toată zona înconjurătoare a locului unde se afla inamicul, răscolind din nou fundul şi ridicând la suprafaţă trombe de apă.

O linişte mormântală pusese stăpânire pe colosul monstru de fier şi oţel sovietic. La suprafaţa mărei o pată compactă de ulei şi numeroase bule de aer, semn caracteristic al submarinelor scufundate, arătau celor ce îi pândeau apariţia că inamicul a fost atins de moarte. Reîntoarse la bazele lor, forţele noastre navale au raportat imediat cum s’au petrecut faptele. Marina Regală Românească, înregistrând încă o victorie, apreciază moralul ridicat al bravilor noştri marinari şi activitatea fructuoasă a unităţii sale de războiu.

 

 

Spontaneitatea, temeritatea şi gradul de pregătire ale personalului, precum şi calităţile tehnice ale vaselor noastre[4], au pus în imposibilitate pe inamic de a putea pătrunde în zona maritimă românească. Iniţiativa atacurilor inamice s’a sfărâmat de zidul de oţel al bravilor marinari, căliţi în dragostea de Neam, Ţară şi Rege“.

 

La 22 iulie 1944, Radio Moscova anunţa că au fost pierdute cinci submarine în Marea Neagră, două dintre acestea fiind cele distruse în lupta din 9 iulie 1941.

 

 



[1] „O nouă dublă victorie“, în „Marea Noastră“, Revista Ligii Navale Române pentru propagandă, orientarea şi apărarea intereselor pe apă, Anul X, nr. 6-8, iunie-august 1941, pag. 122, 123.

-

[2] În timp de război, din motive de siguranţă şi de contraspionaj, numele comandanţilor militari nu erau date publicităţii; de asemenea, nu se publica nicio informaţie care ar fi putut fi prelucrată/ interpretată de serviciile de spionaj ale inamicului.

-

[3] În anul 1913 au fost comandate Casei Pattison (Neapole – Italia) patru distrugătoare clasa V: „Viscolul“, „Viforul“, „Vârtejul“ şi „Vijelia, dar, în anul 1914, după intrarea Italiei în război, cele patru nave au fost rechiziţionate pentru marina italiană şi rebotezate „Aquila“, „Falco“, „Nubbio“ şi „Sparviero“; după încheierea războiului, distrugătoarele „Nubbio“ şi „Sparviero“ au fost înapoiate Marinei Române, fiind incluse în clasa M şi botezate „Mărăşti“, ex-„Sparviero“ (pavilion: România, IMO: 6106015) şi „Mărăşeşti“, ex-„Nubbio“ (pavilion: România), primele două, „Aquila“ şi „Falco“, fiind oprite în contul unor datorii de război.[1] „O nouă dublă victorie“, în „Marea Noastră“, Revista Ligii Navale Române pentru propagandă, orientarea şi apărarea intereselor pe apă, Anul X, nr. 6-8, iunie-august 1941, pag. 122, 123.

 

 

 

Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, (2011), „Amintiri despre o flotă pierdută“, vol. II - „Voiaje neterminate“, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising“.

Fotografii din arhiva personal a d-lui Constantin Cumpănă.

Lasă un comentariu

Arata regulile pentru inregistrare si postarea comentariilor

16 comentarii

  1. Mihai Maioru spune:

    Neamul romanesc a avut , are si va avea eroi dar trebuie sa invatam sa-i pretuim ..

    Răspunde
  2. Lupu Mugurel spune:

    A aparut numarul 158 al revistei “Timona”, publicatie editata de Liga Maistrilor Militari de Marina:
     
    http://lmmm.ro/wp-content/uploads/2013/02/rev-timona-1581.pdf
     
    Va invitam sa o rasfoiti.
     
    Lupu Mugurel – F-222  - Vicepresedinte LMP 

    Răspunde
  3. Radu Ghe. Gabriel spune:

    Toata consideratia domnului Constantin Cumpana pentru articolul postat despre faptele de vitejie ale Marinei Militare din timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial
    Cu respect
    Radu Ghe. Gabriel F-222

    Răspunde
  4. facebook-profile-picture
    Albu Danut spune:

    2%
    PENTRU LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI

    *
    NU PIERDE NICIO CLIPA!

    “TOTI PENTRU UNUL, 2% PENTRU TOTI”

     

     

     

     

     

     

     

     

    CONTRIBUIE LA FONDUL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI!
    DESCARCA DE PE SITE-UL L.M.P. FORMULARUL, COMPLETEAZA-L SI DEPUNE-L LA ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE TERITORIALE PANA LA 15 MAI 2013!
    *
    LEGEA 571/2003 DIN CODUL FISCAL PERMITE DIRECTIONAREA A 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT UNEI ORGANIZATII NON-GUVERNAMENTALE, NON-PROFIT.
    DACA MILITARII NU OPTEAZA PENTRU ACEASTA ALTERNATIVA, BANII SE DUC AUTOMAT LA STAT!

     

    *
    DATELE: 
    COD DE IDENTIFICARE FISCALA: 27535960
    IBAN RO50RNCB0817118580560001
    *
    DIRECTIONEAZA 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT PLATIT STATULUI PE ANUL 2011 CATRE LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!
    *
    CAMARAZI!
    IMPREUNA VOM REUSI!!
    FITI ALATURI DE LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!
    *
    CONSILILUL DIRECTOR AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI

    Răspunde
  5. Florea spune:

    Am fost foarte impresionat despre tragediile navelor “Independenta”, “Sadu”, si “Mogosoaia”.
    Sunt din Bihor si sunt foarte interesat despre marina. Urmaresc cu interes toate articolele despre marina civila si militara de pe acest site.
    Va salut cu deosebit respect
    Florea Ion 

    Răspunde
  6. ionut bratu spune:

    Nu putem dacat sa ne mandrim cu actiunile Marinei Regale din timpul razboiului. Marina Regala avea in  dotare nave cu mare putere de foc si foarte rapide. Distrugatoarele de la acea vreme puteau spinteca marea cu 36 de Nd!!!

    Răspunde
  7. bocaciu spune:

    Un articol scurt dar foarte bine facut,cu amanunte pe care nu le gasesti decat la Capitania Portului Constanta.
    Felicitari D-le Cumpana.
    Va spun sincer nu prea stiam nimic despre marina militara din perioada razboiului. Aici pe acest site am aflat si de unele tragedii ale navelor civile, de-a lungul timpului. Urmaresc cu deosebit interes articolele ligii,  despre marina dar si despre aviatie.
    Va doresc succes mai departe.
    Cu stima,
    Bocaciu Mircea 

    Răspunde
  8. Lupu spune:

    Felicitari domnului Constantin Cumpana, Membru de Onoare al ligii, pentru articolul postat.
    Torpiloarele romanesti din acele vremuri erau foarte rapide si foarte puternice. Marinarii erau foarte bine pregatiti profesional asa ca au facut fata cu brio atacurilor Marinei U.R.S.S.
    Vom continua postarea articolelor despre Istoria Militara a Marinei Regale Romane din timpul Celui De-al Doilea Razboi Mondial.
    Cu stima,
    Lupu Mugurel – F-222 – Vicepresedinte LMP
     

    Răspunde
  9. Cetaceul spune:

    Salutam postarea articolelor domnului Constantin Cumpana, despre istoria militara a Marinei Romane din timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial. 
    Faptele de vitejie a inaintasilor nostri ne este pilda de urmat, si le vom cinsti facandu-ne datoria fiecare acolo unde suntem incadrati pe navele de lupta a Fortelor Navale.
    ONOARE SI PATRIE!
    Mircea Cavadia _ F-221 – adm-secretar LMP 

    Răspunde
    • Lupu spune:

      Bine ai revenit pe site Cetaceule!
      La sedinta Consiliului Director, asteptam sa ne povestesti cum a fost in misiune.
      Sa ai un concediu placut!
      Mugurel. 

      Răspunde
  10. Dragan spune:

    Apele litoralului romanesc sunt mici, 40-50 de metri. Doar niste inconstienti puteau sa sustina un atac cu submarine la o asa adancime. Unui submarin ii trebuie spatiu de manevra, cand este atacat. Cred ca sovieticii ne-au subestimat.

    Răspunde
    • crin spune:

      Nu a fost vorba de subestimare, cred ca si-au… fortat norocul. Au facut cunostinta cu forta marinei noastre la inceputul razboiului, in iunie 1941 cand, am oprit Gruparea Navala sovietica care a atacat Constanta. Atunci le-am scufundat puternicul distrugator Moskva si le-am avariat serios distrugatorul Harkov.
      Pe atunci eram o forta in Marea Neagra. 

      Răspunde
  11. Luminita Dobre spune:

    Respect Marinei Romane! Va felicit pentru postarea faptelor de vitejie a marinarilor romani in timpul celui mai devastator razboi din toate timpurile.
    Domnule Cumpana care era numele comandantului torpilorului Naluca? 

    Răspunde
    • cumpana spune:

      In subsolul articolului postat, la punctul 2 este specificat “În timp de război, din motive de siguranţă şi de contraspionaj, numele comandanţilor militari nu erau date publicităţii; de asemenea, nu se publica nicio informaţie care ar fi putut fi prelucrată/ interpretată de serviciile de spionaj ale inamicului”.

      Răspunde
  12. facebook-profile-picture
    Albu Danut spune:

    Pe site-ul Ligii Militarilor Profesionisti puteti citi articole despre navalele  militare si civile romanesti:
    -
    Nu avem dreptul sa uitam tragedia navei “Independenta”
    http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/nu-avem-dreptul-sa-uitam-tragedia-navei-inedpendenta/
    -

    Tragedia navei “Sadu”
    http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/tragedia-navei-%E2%80%9Esadu%E2%80%9C/
    -
    Petrolierul “Unirea” – a doua pierdere a Flotei Comerciale Romane
    http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/petrolierul-unirea-doua-mare-pierdere-flotei-comerciale-romane/
    -
    -
    Constructiile si achizitiile de nave romanesti – civile si militare – inainte si dupa actul istoric al Marii Uniri de la 1 decembrie 1918
    http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/constructiile-si-achizitiile-de-nave-romanesti-%E2%80%93-civile-si-militare-%E2%80%93-inainte-si-dupa-actul-istoric-al-marii-uniri-de-la-1-decembrie-1918/
    -
    Scufundarea Distrugatorului “Moskva”
    http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/scufundarea-distrugatorului-moskva/
    -
    Accidente si catastrofe mai putin cunoscute din istoria navigatiei romanesti
     
      http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/accidente-si-catastrofe-mai-putin-cunoscute-din-istoria-navigatiei-romanesti/
    -
    - Tragedia navei “Mogosoaia” – cel mai mare accident din istoria navigatiei romanesti 
      
    http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/tragedia-navei-mogosoaia-cel-mai-mare-accident-din-istoria-navigatiei-romanesti/
    -
    Scufundarea Crucisatorului auxiliar – “CAROL I”

    http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/scufundarea-crucisatorului-auxiliar-regele-carol/

    *
    PE 21 OCTOMBRIE 2011, DOMNUL CONSTANTIN CUMPANA A DEVENIT MEMBRU DE ONOARE AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI:
    -
    Constantin Cumpana – membru de onoare al Ligii Militarilor Profesionisti

    http://www.ligamilitarilor.ro/presa/scritorul-constantin-cumpana-membru-de-onoare-l-m-p/
    -

    Citeste articolul din ziarul “Telegraf” Constanta:
    http://www.telegrafonline.ro/1319403600/articol/177838/constantin_cumpana_membru_de_onoare_al_ligii_militarilor_profesionisti.html
    *

     
    Conducerea ligii multumeste pentru colaborare, domnului Constantin CUMPANA, membru de onoare al Ligii Militarilor Profesionisti.
    Vom continua sa postam articole cu evenimente din istoria navigatiei romanesti.

    Răspunde
    • facebook-profile-picture
      Albu Danut spune:

      COMUNICAT L.M.P.:
      -
      Cine doreste sa achizitioneze volumele, 
      Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria navigatiei maritime romanesti” si 
      Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″ poate contacta autorul pe adresa de e-mail – costyn_c@yahoo.com
      -
       

      Răspunde