miercuri 15 mai 2024

SPONSORI OFICIALI

Sistemul antiaerian GEPARD

gepard
Gepard 1a2 overview.jpg

Gepard (germană Ghepard) este un sistem antiaerian autopropulsat blindat, autonom, care poate acţiona în orice condiţii meteorologice, construit pe şasiul tancului Leopard 1. Proiectat la mijlocul anilor 1960 şi folosit începând cu anii 1970, sistemul a fost îmbunătăţit de câteva ori cu sisteme electronice de ultimă generaţie. Gepard a fost principalul sistem mobil de apărare antiaeriană al forţelor terestre germane, olandeze şi belgiene. Germania va înlocui autotunurile antiaeriene Gepard cu sistemul SysFla, începând cu anul 2010.
Vehiculul are la bază şasiul tancului Leopard 1, pe care este montată o turelă supradimensionată. Turela conţine armamentul, care constă în două tunuri automate de calibrul 35 mm Oerlikon KDA, şi cele două antene radar, unul de cercetare şi unul de urmărire. Telemetrul laser se află în partea din faţă a turelei, între cele două tunuri. Fiecare tun are o cadenţă de 550 de lovituri pe minut. Tunurile au o lungime de 3.15 metri, cu o viteză iniţială a proiectilului de 1,440 metri pe secundă (utilizând proiectilele FAPDS, lovitură subcalibru perforantă frangibilă cu sabot detaşabil) şi o bătaie eficace de 5500 de metri. Tunurile automate KDA pot folosi două tipuri de muniţie diferite, autotunul antiaerian fiind echipat de obicei cu 640 de proiectile antiaeriene şi 40 de proiectile pentru ţintele terestre. Trecerea de la un tip de muniţie la altul este automată. Turela este acţionată electric de către un generator de 40 kW. Pentru formarea tensiunii de alimentare, Gepard este dotat cu un motor auxiliar diesel de 90 cp Mercedes-Benz OM 314 de 3.8 litri şi patru cilindri.
Vehiculul dispune de un sistem de navigaţie propriu şi două telescoape panoramice. Radarul de cercetare are o rază de acţiune de 15 kilometri şi poate funcţiona din mişcare, datele fiind actualizate în fiecare secundă. Recunoaşterea amicului/inamicului este automată. Radarul de urmărire transmite automat datele referitoare la ţintă sistemului de conducere a focului. Acesta, având la bază un calculator analogic, orientează automat armamentul din dotare spre ţintă.

Utilizatori

  • Germania Germania – 377 construite iniţial pentru Bundeswehr. 91 au rămas în uz până în 2010, fiind păstrate în rezervă până la introducerea SysFla.
  • Olanda Olanda – 95 livrate, retrase din uz. 60 de sisteme sunt păstrate în rezervă, fiind de vânzare.
  • Belgia Belgia – 55 livrate, retrase din uz.
  • Drapelul României România – 43 (36 + 7 pentru piese) de sisteme B2L, donate de către Germania.[1][2]
  • Chile Chile – 30 de sisteme în curs de livrare.
  • Flugabwehrkanonenpanzer Gepard
    Gepard 1a2 overview.jpg 

    Gepard 1A2 al armatei germane
    Tip Autotun antiaerian
    Loc de origine Flag of Germania Germania
    Istoric operaţional
    În uz 1973-prezent
    Folosit de Germania, Olanda, Belgia, România, Chile
    Istoric producţie
    An proiectare 1965-1973
    Producător Krauss-Maffei: şasiu
    Siemens AG: electronică
    Oerlikon-Contraves: armament
    An producţie 1965-1976
    Bucăţi construite 570
    Variante Cheetah PRTL (Olanda)
    Date generale (B2L)
    Greutate 47.3 tone
    Lungime 7.68 m (cu tunuri)
    7.27 m (şasiu)
    Lăţime 3.27 m
    Înălţime 3.29 m (cu antena radarului de cercetare coborâtă)
    Echipaj 3 (mecanicul conductor, ochitor/trăgător şi comandant)

    Blindaj oţel max. 70 mm
    Armament
    principal
    2× tun automat 35 mm Oerlikon KDA
    2× 320 lovituri antiaeriene şi
    2× 20 lovituri antitanc
    Armament
    secundar
    2× 4 lansatoare de grenade fumigene
    Motor MTU MB 838 Ca M500, 10 cilindri, 37,4 litri
    830 cp (610 kW) la 2200 rpm
    Putere specifică 17,2 cp/t
    Suspensie Bare de torsiune
    Gardă la sol 0,44 m
    Capacitate rezervor 985 l
    Autonomie 550 km
    Viteză maximă 65 km/h

 

Sursa: Wikipedia

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
Adrian Anton
Oaspete
Adrian Anton
31 august 2014 0:16

O armă super,echipajul trebuie să fie performant,altfel…

jedi
Oaspete
1 decembrie 2013 20:05

Romania are sute de tancuri T55 nemodernizate ar trebui montate pe ele turele tip Gepard si lansatoare de rachete cum au facut rusii. Modernizare tancurilor si transformare lor in TR80M1 este o tampenie, TR este depasit la toate capitolele,blindaj,motor, noi avem 800CP altii au de la 1300CP in sus,basca nici o tara nu are tanc calibru 100, toti au 120 sau 125. Romania ar trebui sa cumpere 100 tancuri leopard ultimul model si sa fabrice si sub licenta. Chiar nu intereseaza pe nimeni in tara asta ca la nici un tip de arma sau sistem nu suntem in top 10?

Mihai
Oaspete
Mihai
18 decembrie 2019 23:52

Nu poti fabrica sub licenta,daca nu ti se da.Si da,cand au modernizat TR85M1 au aruncat banii pe geam.Aia nu a fost modernizare.Modernizare era daca se decupau partea frontala (dupa modificata gen Leopard 2) si lateralele pana la jumatate si inlocuit cu compozit si era,plus turela noua cu tun tun Rheinmetall Rh120 mm L55 A1.minim.Motor 1250 cp minim.Am fi avut 25cp/t E altceva.Si nu trebuia marit sasiul pentru asta.Eu raman parerea 50 t maxim.Cu 700000 nu poti face o modernizare cum trebuie.E carpeala.Modernizare insemna sa pregatesti sasiul si noua turela si pentru alte update,uri viitoare.asa cum au facut nemtii cu Leopard 2.Au facut 7 update,uri Eu cred ca un kit bun spre foarte bun era pachetul Sabra lll imbunatati la nivel Sabra lV pentru TR85.Cred ca si sasiul lui TR77 era bun pentru acel kit.Saiul celor doua TR uri e cam la fel.TR85 e mai lat cu 10 cm.In rest identic.Multi spun ca nu reanteaza,dar nici macar nu s a facut un proiect si un prototip in sensul asta.Ca sa incepem constructia unui tanc nou insemna vre o 2 mld euro si nu avem banii astia.Dar daca modernizam cu vre o 3-4 mil euro un aparat si il ducem la nivelul OPLOT eu spun ca merita cu prisosinta.mai ales ca in viitor il poti modifica din nou la un nivel superior.Eu nu cred ca e rentabil sa cumparam Leopazi noi sau Abramsi din stocul SUA.Am plati mentenanta anuala,si peisele de schimb ar intarzia mereu.Am sta cu ele stricate foarte mult.Basca ca reparatiile s ar face in Germania sau SUA.Plus de asta,ajunge oare un batalion de Leopard sau Abrams?Trebuie sa ne gandim si la costurile mari de exploatare foarte mari.Pe cand un kit modern pe ale noastre tancuri ar da de munca fabricilor de profil,mentenanta ar fi ieftina,plus ca guvernul ar recupera din investitie si poate si vindem ceva…Aveam vrea 500 de TR,uri,Cu 277 formam 5 batalioane si restul le vindem.TR 77 merge ca sasiuri pentru Ghepard.Ar fi mult mai rentabil si mai fiabil decat sasiul de Leopard 1.Plus ca blindajul e mai gros.Sunt parerile mele,Nu spun ca cele mai bune,dar sunt niste solutii acolo.Cred ca la noi nu se ia in calcul modernizarea,nici daca vine cineva cu un super proiect.Deviza,e NU SE POATE!NU MERITA!NU AVEM CU CE!CU CINE!Doresc sa se cumpere,pentru ca asa ies spagi,pe cando modernizare necesita timp si politicul si generalii nu au timp de asa ceva.Pe ei nu i intereseaza sa apere tara.Sunt interesati doar de banii din contracte.Punct!

Viorel
Oaspete
Viorel
28 noiembrie 2011 12:20

Sunt foarte bune si sunt mandru ca le avem in dotarea Fotelor Armate Romane. Oerlikon reprezina unul dintre cei mai buni (poate cei mai buni) producatori de tunuri automate si subsisteme militare specializate pe lupta antiaeriana.
Din pacate, incep a fi depasite mai ales psihic de noile tendinte in domeniu. Incetul cu incetul. rechetele din ce in ce mai performante si specialiczate tind sa inlocuiasca lupta antiaeriana cu proiectile. Desigur fiecare solutie tehnica are avantajele si dezavantajele proprii.

wpDiscuz