B33 Zimbru este un transportor autoamfibiu blindat, pe roţi, fabricat în România şi aflat în dotarea Armatei Române. Este versiunea autohtonă a transportorului blindat pentru trupe rusesc BTR-80, fiind fabricat sub licenţă de către Automecanica Moreni.
B33 Zimbru este bazat pe transportorul blindat BTR-80 (BTR este o abreviere de la bronetransporter, în rusă:бронетранспортер, adică “transportor blindat”), care la rândul său este o îmbunătăţire a modelului BTR-70. În comparaţie cu majoritatea transportoarelor blindate ale Armatei Române, B33 Zimbru este un vehicul relativ modern, compatibil cu standardele NATO.[3]
Vehiculul transportă 10 persoane: mecanicul conductor, trăgătorul din turelă, comandantul vehiculului şi cei 7 soldaţi echipaţi de luptă. La coborâre, comandantul transportorului blindat devine comandantul grupei de infanterie. Vehiculul are trei compartimente: camera de conducere şi comandă (în faţă, ocupată de mecanicul conductor şi comandant), camera desantului (care include şi turela) şi camera energetică (în spatele vehiculului blindat).[4]
Camera de comandă şi control se află în partea din faţă a transportorului blindat. Mecanicul conductor şi comandantul au la dispoziţie două obloane de acces în plafon: oblonul comandantului se deschide în faţă, iar cel al mecanicului conductor se deschide spre dreapta. Cele două parbrize pot fi acoperite la nevoie cu plăcile blindate rabatabile. Comandantul are la dispoziţie un proiector, care poate fi manevrat din interior, şi o ambrazură pentru a executa foc din interiorul vehiculului. Camera de comandă şi control este prevăzută cu câte patru periscoape dreptunghiulare fixe (de observare pe timp de zi) atât pentru comandant, cât şi pentru mecanicul conductor.
Soldaţii din camera desantului folosesc fie cele două obloane din plafon (aflate în spatele turelei, prevăzute cu ambrazuri pentru executarea focului), fie cele două uşi etanşe de acces din lateralul cutiei blindate. Trapele de acces din lateral se deschid în două părţi: partea superioară se deschide în faţă (pentru a asigura o anumită protecţie în timpul desantului), iar partea inferioară se deschide în jos (pentru a forma o treaptă). Pentru a facilita accesul prin obloanele din plafon, cutia blindată este prevăzută cu trepte metalice. Carcasa blindată este prevăzută cu ambrazuri pentru executarea tragerilor cu armamentul individual: patru în partea dreaptă şi trei în partea stângă. Soldaţii folosesc periscoapele dreptunghiulare fixe (poziţionate câte trei în lateral) pentru a observa ţintele inamice.
Camera energetică este separată de restul compartimentelor printr-un perete etanş. În exteriorul acestui compartiment, în laterală, se află câte o trapă dreptunghiulară de acces la motor (între punţile trei şi patru) şi câte o tobă de eşapament în formă cilindrică (în partea superioară a cutiei blindate). În spatele vehiculului se află hidrojetul.
Blindaj şi sisteme de protecţie
Blindajul este din plăci de oţel care asigură protecţie împotriva schijelor, gloanţelor de calibru 12,7 mm (trase de la 100 de metri) în partea frontală şi gloanţelor de calibru 7,62 mm (trase de la 20 de metri) pentru restul vehiculului. Carcasa este etanşeizată împotriva prafului şi apei. Transportorul blindat este dotat totuşi şi cu pompe de cală pentru evacuarea apei infiltrate în cazul perforării blindajului. B33 Zimbru dispune de un sistem de protecţie NBC (nuclear, biologic şi chimic). Vehiculul este echipat cu un sistem de lansare a grenadelor fumigene de calibru 81 mm în spatele turelei (îndreptate spre partea frontală a transportorului blindat) şi un sistem automat de stingere a incendiilor. Roţile sunt rezistente la gloanţe şi sunt proiectate pentru a funcţiona câteva sute de kilometri după ce au fost perforate în mod repetat de cartuşe (chiar şi în cazul absenţei totale a presiunii).
Mobilitate
B33 Zimbru are o mobilitate sporită, având tracţiune 8×8, cu patru punţi. Roţile de la primele două punţi sunt folosite pentru direcţie. Vehiculul dispune de un sistem centralizat de umflare a pneurilor care îi permite să continue deplasarea chiar dacă roţile au fost perforate de gloanţe şi reglarea presiunii în funcţie de teren pentru o moblitate mai mare. Suspensia este de tip bară de torsiune, fiind independentă. Amortizarea rapidă a oscilaţiei vehiculului este asigurată de amortizoarele hidraulice telescopice cu dublu efect. Vehiculul este propulsat de motorul diesel 1240 V8-DTS, în patru timpi, cu opt cilindri, care dezvoltă 280 de cai putere. Viteza maximă pe şosea este de aproximativ 85 km/h, iar autonomia este de 700 de kilometri. Transportorul blindat este amfibiu, fiind propulsat cu ajutorul unui hidrojet aflat în spatele carcasei. Viteza maximă de deplasare pe apă este de 9 km/h. Vehiculul dispune de un troliu instalat în partea din faţă pentru auto-scoatere. B33 Zimbru poate fi transportat cu avioanele Antonov An-22, Iliuşin Il-76 şi Lockheed Hercules C-130.[5]
Armament
Armamentul constă într-o mitralieră grea, model KPVT de calibrul 14,5 mm, şi o mitralieră jumelată PKT, de calibrul 7,62 mm. Turela transportorului blindat este o variantă îmbunătăţită a celei folosite la BTR-70 (TAB-77). În plan orizontal, turela poate fi rotită (manual) 360°, iar în plan vertical are o mişcare de +60° până la -4°. Câmpul de tragere vertical permite folosirea mitralierei grele împotriva ţintelor aeriene aflate la joasă înălţime. Deasupra mitralierelor se află proiectorul infraroşu, pentru vedere pe timp de noapte.
Variante
Prototipul Zimbru 2000 la Expomil ’05.
Deşi pe situl producătorului este menţionat faptul că B33 Zimbru poate fi dotat cu mai multe tipuri de armament, precum tunurile automate fabricate de Nexter Systems (Franţa), Rheinmetall (Germania) şi Oto Melara (Italia), acestea nu au fost testate pe transportorul blindat. Singurul prototip testat a fost Zimbru 2000. Acesta este bazat pe modelul original, însă este dotat cu o turelă OWS proiectată de firma israeliană de armament Rafael, motorul diesel Deutz BF 6M 1013 şi transmisia automată Allison MD 3060 PR. Varianta Zimbru 2000 a rămas la stadiul de prototip, din lipsa comenzilor.
B33 Zimbru la parada militară de Ziua Naţională a României dinBucureşti (1 decembrie 2009)
|
|
Tip | Transportor blindat pentru trupe |
---|---|
Loc de origine | România |
Istoric operaţional | |
În uz | 1988 – prezent |
Istoric producţie | |
An proiectare | 1987 – 1988 |
Producător | Automecanica Moreni |
An producţie | 1988 – 2000[1] |
Bucăţi construite | 70 |
Date generale | |
Greutate | 14 tone |
Lungime | 7,65 m |
Lăţime | 2,90 m |
Înălţime | 2,52 m |
Echipaj | 2 (mecanic conductor şi trăgător) |
Pasageri | 8 soldaţi |
|
|
Blindaj | plăci blindate de oţel, etanşe cu o grosime de 6-20 mm |
Armament principal |
mitralieră grea KPVT 14,5 mm 500 de cartuşe |
Armament secundar |
mitralieră PKT 7,62 mm 2000 de cartuşe |
Motor | 1240 V8-DTS, diesel, 8 cilindri, 280 CP |
Putere specifică | 20 CP/t |
Transmisie | manuală |
Suspensie | independentă, bare de torsiune, amortizoare telescopice hidraulice cu dublă acţiune |
Capacitate rezervor | ~300 l |
Autonomie | 700 km |
Viteză maximă | 85 km/h (şosea) |
Sursa: Wikipedia
Lasă un comentariu