sâmbătă 25 ian 2025

SPONSORI OFICIALI

DISTRUGATORUL NMS REGELE FERDINAND IN TIMPUL CELUI DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL

193x_RF_1

1930 – a fost construit distrugătorul „Regele Ferdinand“ (pavilion: România, IMO: 6109167, 1.900 to., lungime: 102,00 m, lăţime: 9,40 m, pescaj: 4,00 m, echipaj: 330 membri, propulsie: 2 turbine „Parsons“, puterea maşinii: 45.000 c.p., viteza: 37 Nd., constructor: 1927-1929, Officine meccaniche cantieri navali di Napoli „Pattison“ din Napoli – Italia, după un proiect englez; data punerii chilei: iunie 1927; a fost lansat la apă la data de 2 decembrie 1928; armament:
5 tunuri tip „Bofors“ x 120 mm cu tragere centralizată, 1 tun a/ a tip „Bofors“ x 76,2 mm, 2 mitraliere antiaeriene x 37 mm, 2 mitraliere tip „Hotchkiss“ x 13,2 mm, 2 lansatoare triple x 533 mm, 4 lansatoare pentru grenade antisubmarin – 2 plane înclinate, 40 buc. mine pe punte).
Membrii echipajului erau recrutaţi de pe distrugătoarele „Mărăşti“, ex-„Sparviero“ (pavilion: România, IMO: 6106015, 1.760 to., construit în anul 1917) şi „Mărăşeşti“, ex-„Nubbio“ (pavilion: România, 1.760 to., construit în anul 1917).
La 27 mai 1931, distrugătoarele „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“ (pavilion: România, IMO: 6109169, 1.900 to., construit în anul 1930), precum şi nava-bază „Constanţa“ (pavilion: România, IMO: 6109283, 2.300 to., construită în anul 1931) au fost botezate la Constanţa.
Împreună cu distrugătoarele „Mărăşeşti“, ex-„Nubbio“ (pavilion: România, 1.760 to., construit în anul 1917) şi „Mărăşti“, ex-„Sparviero“ (pavilion: România, IMO: 6106015, 1.760 to., construit în anul 1917) au format Escadrila de Distrugătoare, principala unitate de luptă a Marinei Militare Române şi şcoală de pregătire a valoroşi comandanţi de distrugător, în perioada interbelică şi în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.
În perioada 1941-1944, distrugătoarele „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“ au executat, cu precădere, misiuni de apărare a litoralului românesc (26 iunie 1941 – lupta navală din faţa Constanţei), escortarea convoaielor petroliere pe drumul Bosforului, la Odessa (1941-1943), Crimeea (1943-1944), precum şi în cadrul „Operaţiunii 60.000“ – retragerea trupelor germano-române din Crimeea, cea mai importantă operaţie aero-navală din Marea Neagră.
Distrugătorul „Regele Ferdinand“ a fost atacat şi lovit în două rânduri de Aviaţia Sovietică, înregistrând avarii, morţi şi răniţi din echipaj.
Pavilionul navei a fost decorat cu Ordinul „Steaua României“ cu panglici de „Virtute militară“.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, datorită dotării şi capacităţii superioare de luptă, distrugătorul a fost utilizat cu precădere în misiuni de apărare a litoralului românesc, la escortarea convoaielor petroliere pe drumul Bosforului, la Odessa (1941-1943), Crimeea (1943-1944), precum şi la retragerea trupelor germane şi române din Crimeea (mai 1944, Operaţiunea „60.000“).
A fost lovit de două ori de aviaţia sovietică.
La 5 septembrie 1944, distrugătorul „Regele Ferdinand“ – „Asul de Cupă“ a fost preluat de Marina U.R.S.S., primind numele „Lihoi“ (24).
La 24 iunie 1951 a fost retrocedat Marinei Române, care l-a utilizat cu însemnele D-22, până în anul 1959, când a fost tăiat.
Proces verbal
Îndeplinind Hotărârea Guvernului Uniunii Republicilor Socialiste Sovietice, subsemnaţii:

– C’amiral Cealâi V.F., împuternicit de către Ministrul Marinei Militare în numele Guvernului Uniunii Republicilor Socialiste Sovietice, a predat, iar Generalul Maior Ştefănescu Gheorghe, acţionând din însărcinarea şi în numele Guvernului Republicii Populare Române, în ziua de 24 iunie 1951, ora 15.00 după ora Moscovei, a primit în Portul Galaţi distrugătorul LIHOI, fostul distrugător român REGELE FERDINAND.
Armamentul, mecanismele şi aparatele care se află pe navă sunt predate în stare bună de funcţionare.
În momentul predării, pe navă s’a aflat armamentul, utilajul, piesele de schimb, stocurile şi documentele ce aparţin navei conform listelor alăturate la acest Proces Verbal.
Drept pentru care subsemnaţii C’Amiral Cealâi V.F. şi General Maior Ştefănescu Gheorghe am întocmit şi am semnat prezentul Proces Verbal în trei exemplare atât în L. rusă, cât şi în L. română, având conţinutul identic.
.
* Reprezentantul
Uniunii Republicilor Socialiste Sovietice,
C’Amiral Cealâi V.F.
/ss/ indescifrabil
.
* Reprezentantul Republicii Populare Romane,
Genereal Maior Ştefănescu Gh.
/ss/ indescifrabil

.

Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, (2011), „Amintiri despre o flotă pierdută“, vol. II – „Voiaje neterminate“, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising“.

_

RAPORTUL DE FORTE IN BAZINUL MARII NEGRE INTRE FORTELE BELIGERANTE LA INCEPEREA OSTILITATILOR 22 IUNIE 1941:
.
FLOTA SOVIETICA:
.
– 1 navă de luptă cuirasat Parijskaia Kommuna, construită în 1916, dar modernizată, 23000 tone, viteză 22 noduri, armament 12 piese de 305mm în turele triple, 12/120mm, 6/75mm, 12/40mm antiaeriene
.
– 2 crucișătoare grele moderne, Voroșilov și Molotov, 1939, 8000 tone, 35 noduri, 9/180mm (turele triple), 10/102mm, 10/37mm a.a., 6 tuburi lanstorpile,
.
– 2 crucișătoare datând din 1915-1916, modernizate, Krasnîi Kavkaz, 8000 tone, 29 noduri, 4/180 mm, 4/102mm și 4/37 mm aa, 12 tuburi lanstorpilă, 1 catapultă și Krasnîi Krîm, deplasament 6934 tone, 29 noduri, 15/130mm, 6/102mm, 8/75mm, 10/37mm aa, 12 tuburi lanstorpile, 1 catapultă
.
– 2 crucișătoare vechi (1915-1916) Cervona Ukraina, 6800 tone, 30 noduri, 15/130, 4/75 aa, 6 tuburi lanstorpila (2xIII) și Komintern (fost Pamiat Merkuria, cu care Rusia bombardase Constanța în 1916), fabricat 1904, 25 noduri, 10/130, 3/75, 2/47 aa, folosit ca navă școală.

– 3 conducătoare de flotilă moderne (lidere), construite între 1936-1939, Tașkent, Harkov, Moskva
.
– 10 distrugătoare moderne (1939-1940) din care tipul B (Bespociadnîi, Bezuprecinîi, Boikii, Bîstrîi, Bodrîi, Bditelnîi), deplasament 2000 tone, 36-37 noduri, 4/130, 2/75, 4/37 a.a., 6 tuburi lanstorpile (2xIII) și tipulș S (Soobrazitelnîi, Smîșlenîi, Sposobnîi, Soverșenîi) cu aceleași caracteristici
.
– 5 distrugătoare vechi (1916) Dzerjinski, Șaumian, Nezamojnik, Frunze, Jelezneakov, 1300 tone, 28 Nd, 4/102, 1/37, 2 mitraliere aa, 6 tuburi lanstorpile (2xIII)
Toate liderele și distrugătoarele puteau lua la bord 60 de mine.
.
– 2 torpiloare moderne (1932-1935) Șștorm și Șkval, 700 tone, 29 Nd, 2/100mm, 2/37mm aa, 3 tuburi lanstorpile de 450mm, 40 mine
.
– 4 canoniere vechi (1916), Krasnaia Armenia, Krasnîi Adjaristan, Krasnaia Abhazia, Krasnaia Gruzia (1920-1924) 1120 tone, 9 Nd, 3/130, 2/75 aa, 2 mitraliere, 248 mine
.
– 47 submarine construite în 1935, cuprinzând tipurile:
Clasa Șc (Șciuka, 16 unități), 660/880 t, 13/9 Nd, 6 tuburi lanstorpilă, 2 tunuri de 45mm
Clasa M (Maliutka, 14 unități), 160/220 t, 12/8 Nd, 2 tuburi lanstorpilă, 1/45 mm
Clasa L (6 unități), 896/1318 tone, viteză 14/8 Nd, 1/102mm, 1/37mm aa, 8 mine
Clasa S (5 unități), 780/? t, 20/8 Nd, 6 tuburi, 1/76
Clasa D (2 unități), 920/?, 15 Nd, 8 tuburi, 1/102mm
Clasa A, tip mediu (4 unități), mai veci, tip Holland, din 1921-1923, 330/435 t
.
– 84 vedete torpiloare de două tipuri, mici cu lansare prin pupa (11 tone, 42 Nd) și mai mari, de tip englezesc Vosper
– 15 nave de patrulare și siguranță tip T de 400-500 tone, 18 Nd, 2/102mm, 1/47mm (dragoare de larg)
.
– Aviația navală cu 623 aparate de bombardament, vânătoare, patrulare.
_

FLOTA NAVALA ROMANA
.
– Escadrila distrugătoare, 4 distrugătoare, 2 fabricate în 1930 (Regina Maria și Regele Ferdinand) și 2 fabricate în 1917-1918, Mărășești și Mărăști.
.
– Grupul submarine și vedete torpiloare: nava școală Constanța, 1931, 1350 t, 14 Nd, 2/76 aa (montate în iulie 1941), 2/20mm aa, 2 mitraliere duble de 13,2 mm aa.
.
– Submarinul Delfinul (1931, 1936), 690/900 t, 14/9 Nd, 6 tuburi lanstorpilă de 533 mm, 1 tun 102 mm naval și aa
.
– 3 vedete torpiloare (Viforul, Vijelia, Viscolul) tip Vosper, 28 t, 43 Nd, 2 tuburi lanstorpile de 533 mm, 2 mitraliereqvadruple de 8 mm, grenade antisubmarin
.
– Sectia torpiloare, 3 torpiloare (Năluca, Zmeul, Sborul) 1913-1914, 266 t, 24 Nd,1/66 mm naval, 1/37mm aa, 1/20mm aa, 2 tuburi lanstorpile de 420mm (fără torpile până în 1942)
.
– Secția canoniere, 3 canoniere, Lt comandor Stihi Eugen (1916, 450 t), Cpt Dumitrescu Constantin (1916, 390 t), Slt Ghiculescu Ion (1917, 350 t), 12 Nd, 2/100 mm naval (una din piese va fi înlocuită cu un tun de 37mm aa), 1/20mm aa, grenade a.s., echipament de dragaj
.
– Secția nave puitoare de mine:
– Amiral Murgescu, 1941, 812 t, 16 Nd, 2/102 mm navale și a.a., 2/37mm aa, 2 mitraliere duble de 13,2 mm aa, capacitate de încărcare 200 mine, grenade a.s., va mai primi 2/37 aa.
– Puitorul de mine Aurora (1909, 1937), 237 t, 20 Nd, 2 mitraliere binate, 40 de mine.
– Crucișătorul auxiliar Regele Carol I, vas de pasageri rechiziționat, 2369 t, 16-18 Nd, 2/20 mm aa, 200 mine.
– Crucișătorul auxiliar Dacia, vas de pasageri rechiziționat, 4105 t, 18 Nd, 200 mine, 2/20 mm aa, 3/105 mm navale și aa (din 1942).
– Cargoul urostor, rechiziționat și ținut în rezervă.

.

sursa foto: http://romaniaforum.info/

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
facebook-profile-picture
Oaspete
Liga Militarilor Profesionisti
16 mai 2014 6:50

MILITARII DE PE FREGATA REGELE FERDINAND ÎŞI CINSTESC EROII 

La data de 11 mai 1944, în timp ce trupele sovietice ocupaseră o parte a portului Sevastopol, Forţele Navale Române au executat o ultimă operaţiune de salvare a unei părţi a Armatei Române, aflată sub foc inamic. Distrugătorul “Regele Ferdinand” a pătruns în port şi a ambarcat aproximativ 700 de oameni la bord. În timpul acestei operaţiuni, au căzut la datorie 11 marinari. Aceştia au fost înmormântaţi în Cimitirul Central din Constanţa.
Comandanţii fregatei “Regele Ferdinand” şi-au luat angajamentul ca, în fiecare an, echipajul navei să-şi comemoreze camarazii căzuţi la datorie în cel de-al Doilea Război Mondial.

lupu mugurel
Oaspete
lupu mugurel
16 mai 2014 7:00

click pe titlu si ve-ti vedea fotografii de la comemorare

danutshark
Oaspete
danutshark
18 februarie 2014 16:39

PE 21 OCTOMBRIE 2011, DOMNUL CONSTANTIN CUMPANA A DEVENIT MEMBRU DE ONOARE AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI:

Constantin Cumpana – membru de onoare al Ligii Militarilor Profesionisti

http://www.ligamilitarilor.ro/presa/scritorul-constantin-cumpana-membru-de-onoare-l-m-p/

Citeste articolul din ziarul “Telegraf” Constanta:
http://www.telegrafonline.ro/1319403600/articol/177838/constantin_cumpana_membru_de_onoare_al_ligii_militarilor_profesionisti.html
*
 

facebook-profile-picture
Oaspete
Liga Militarilor Profesionisti
18 februarie 2014 16:36

Cine doreste sa achizitioneze volumele, “Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti
si

“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″ poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail – :
costyn_c@yahoo.com

Mihailescu Dumitru
Oaspete
Mihailescu Dumitru
18 februarie 2014 9:12

Totdeauna interesante materiale postate pe site-ul L.M.P., aspect reieșit și din comentariile ce apar la scurt timp după oferirea spre lecturare. Sunt unul dintre cei care vizitează frecvent pagina dumneavoastră web, așa că vorbesc într-o evidentă cunoștință de cauză. Mă bucură că trăiți istoria la cote apreciabile, dar parcă aș vrea să ancorați mai des în actualitate, vizând și câte ceva din aspectele muncii echipei ce se află la conducerea asociației sau chiar a membrilor asociați. Cer prea mult?… Oricum, pentru modul cum țineți în viață acest site, dar și pentru interesul arătat față de construcția și conținutul materialelor postate, felicitări!  

facebook-profile-picture
Oaspete
Liga Militarilor Profesionisti
18 februarie 2014 20:08

Domnule Mihailescu va multumim pentru aprecierile la adresa site-ului nostru. Credem ca nu ati citit un mesaj din partea unui camarad:
.
    “Ştim cu toţii, marinarii de la mare au fost puţin separaţi de cei de la Dunăre.
Ultimii au aflat după ceva timp de înfiinţarea Ligii maiştrilor militari de marină. Chiar dacă mai târziu, mm (r) D. Mihăilescu a fost autorul acestei legături, care iată are peste un deceniu. Dacă nu era acest marinar, Liga sigur exista, dar poate la un nivel mai restrâns. În afara activităţilor cunoscute ale LMMM, apariţia publicaţiei Tiomona a fost şi este vârful de lance, care pătrunde şi ajunge peste tot. Când spui Timona, spui nea Mitică, fără acest talent sigur revista nu exista.Câcotaşi şi presupuşi inteligenţi sunt peste tot, chiar şi în Marină, dar nu le dăm atenţie. aşa că nea Mitică dă-i bătaie, vino cu lucruri frumoase şi interesante şi frigei pe cârcotaşi.Vă salută – Danubian”.

Este vorba de domnul Maravela Petre:
.

  Comentariul a fost trimis in cadrul articolului:

“DOMNUL DUMITRU MIHAILESCU, PRESEDINTE DE ONOARE AL L.M.M.M.”

http://www.ligamilitarilor.ro/interviuri/domnul-dumitru-mihailescu-presedinte-de-onoare-al-l-m-m-m-exemplu-demn-de-urmat/
    

             

lupu mugurel
Oaspete
lupu mugurel
18 februarie 2014 20:24

           Perfect adevarat! cand spui “Timona”, spui Nea Mitica Mihailescu!
Multumim pentru aprecieri si pentru felicitari!

    Sanatate multa domnule Mm. pr. Dumitru Mihailescu! 

.

                 ONOARE si PATRIE!
.

        Cap. Mugurel LUPU  F-222 – vicepresedinte L.M.P. 

eugen danilescu
Oaspete
eugen danilescu
15 februarie 2014 18:36

Viteza este un fapt determinant in ecuatia unei lupte navale. De remarcat faptul ca distrugatoarele Marinei Regale din acea perioada ajungeau la 35 – 37 de noduri, fata de fregatele noastre din ziua de azi, care, ajung la doar 30 de noduri. Care este explicatia?

Nemo Toujours
Oaspete
Nemo Toujours
28 iulie 2014 23:51

ffregatele type 22 au motoarele de mmars de viteza mica, motoarele cu care intra in lupta sunt reactive, rolls-royce si de viteza mare

florea doru
Oaspete
florea doru
15 februarie 2014 18:31

nu este adevarat, cand sovieticii au inapoiat navele si submarinele marinei romane esrau intr-o stare deplorabila; s-a muncit luni de zile ca sa fie puse la punct.

cetaceul
Oaspete
cetaceul
12 februarie 2014 19:23

                    Am citit articolul si am vazut fotofrafiile cu distrugatorul “Regele Ferdinand” din timpul constructiei si din timpul razboiului.Noi cei de pe F-221, Fregata “Regele Ferdinand” suntem constienti ca pe umerii nostri apasa o mare povara.
Sa fim la fel de buni in profesia noastra, asa cum au fost inaintasii nostri pe distrugator.
Suntem mandri ca ducem mai departe traditia “Regelui” in Fortele Navale Romane! 

                SERVIM PATRIA!

           Mircea Cavadia _ F-221  – adm.  LMP

anton
Oaspete
anton
12 februarie 2014 19:18

salut pe toti cei care isi fac datoria de militari in Fortele Navale si isi iubesc meseria de marinar!

        Onoare si Patrie! 

Radu Ghe. Gabriel
Oaspete
Radu Ghe. Gabriel
12 februarie 2014 19:16

În total, în timpul ostilităţilor din perioada 1941 – 1945 au căzut eroic la datorie 24 de ofiţeri, 37 maiştri, subofiţeri şi elevi-marinari, 355 militari în termen din cadrul Marinei Militare, precum şi 16 ofiţeri brevetaţi maritim şi fluvial, 10 maiştri brevetaţi şi 67 marinari din cadrul Marinei Comerciale 

       Cap. Radu Gabriel F-222 – membru in consiliul director 

lupu mugurel
Oaspete
lupu mugurel
12 februarie 2014 19:13

Cea mai complexă operațiune navală executată de Mariana Regală Română în cel de-al Doilea Război Mondial este cea cunoscută sub numele de “Operațiunea 60.000″ prin care au fost retrase trupele germano-române din Crimeea. În perioada 14 aprilie -13 mai 1944 au fost salvate din Crimeea, fiind transportate pe mare, efective constând în: 36.557 militari români, 584896 germani, 723 slovaci și 25.548 prizonieri și cetățeni ruși evacuați, precum și 22.548 tone material de război. Pierderile totale în oameni au reprezentat cca. 4.000 de militari români și 7.000 germani, adică 9-10% din efectivele planificate a fi evacuate.
.
      Cap. Lupu Mugurel  F-222 – Vicepreseinte LMP 

macarenco
Oaspete
macarenco
10 februarie 2014 22:03

Avantaj net pentru sovietici. Flota de razboi a Romaniei era prea mica pentru un razboi asa de mare. Au venit germanii cu flota lor….

lupu mugurel
Oaspete
lupu mugurel
10 februarie 2014 19:46

A aparut nr. 164 a revistei “TIMONA”, pulicatie editata de Liga Maistrilor Militari de Marina. 
In pagina a 4-a o fotografie cu membri Ligii Militarilor Profesionisti  in vizita la Amiralul (ret) Petre Zamfir cu ocazia Sarbatorilor de Iarna.
             Revista o puteti citi  pe noul site L.M.M.M.

http://www.lmmm.ro/
 
                    Lectura placuta!
.
  Cap. Lupu Mugurel ,  F-222  –  Vicepresedinte L.M.P. 

facebook-profile-picture
Oaspete
Liga Militarilor Profesionisti
10 februarie 2014 19:37

COMUNICAT L.M.P.:
.
Site-ul Ligii Militarilor Profesionisti a fost securizat pentru a fi protejat de anumiti virusi.
Ca sa puteti adauga un comentariu, sa va exprimati opiniile, la articolele postate pe site, va trebui sa va inregistrati.

Intra si vezi:
 
“Arata regulile pentru inregistrare si postarea comentariilor” .

           Multumim pentru intelegere! 

wpDiscuz