marţi 15 iun 2021

SPONSORI OFICIALI

INTERVIU CU COMANDOR DR. IOAN DAMASCHIN – CINE A SCUFUNDAT DISTRUGATORUL-LIDER “MOSKVA”? O INTREBARE CE SI-A GASIT RASPUNSUL DUPA MAI BINE DE 70 DE ANI DE LA LUPTA AERONAVALA DIN 26 IUNIE 1941

C-dor. pr. dr. Ioan Damaschin

Albu Danut Domnule comandor dr. Ioan Damaschin sunteţi un nume cunoscut în rândul cititorilor noştri prin materialele deja publicate. Ne puteţi da, la începutul acestui interviu câteva date semnificative ale carierei Dvs?

Ioan Damaschin – Mai întâi aş dori să vă spun că, în calitate de profesor, care a predat ştiinţele comunicării mulţi 20141129_111924ani la o universitate constănţeană şi a contribuit la formarea generaţiei de tineri jurnalişti, apreciez foarte mult faptul că Liga Militarilor Profesionişti susţine o publicaţie on-line, un mijloc de comunicare de impact şi care vă augmentează personalitatea şi vă identifică în spaţiul public.
În ceea ce mă priveşte, aş putea afirma că m-am format şi am practicat cel puţin două profesii: prima, aceea de ofiţer de marină şi cea de a doua, de cadru didactic universitar. Cum a fost posibil? Simplu. În a doua parte a carierei de marinar m-am format ca publicist şi jurnalist profesionist, iar un doctorat mi-a creat posibilitatea să exercit, timp de 12 ani şi profesia didactică.
Cariera militară, pe scurt. Am absolvit Şcoala Superioară de Ofiţeri de Marină, promoţia 1969. Mi-am făcut Untitled2ucenicia la nave antisubmarine, în funcţia de ofiţer cu transmisiuni radio şi radiolocaţie la bord, ocupând, inclusiv funcţia de comandant de navă. Am absolvit Academia de Înalte Studii Militare, promoţia 1980, după care, timp dezece ani am fost ofiţer de stat major, mai întâi în Comandamentul Diviziei Maritime şi apoi în Comandamentul Marinei Militare.
În anul 1990 am înfiinţat Revista „Marina Română” pe care am condus-o, în calitate de redactor şef, până la trecerea în rezervă. în anul 2001. Aşadar, ultimii ani ai carierei militare i-am dedicat exclusiv publicisticii de marină. Între timp am urmat şi 4 ani stagiul de doctorantură, iar disertaţia pentru doctorat am susţinut-o în martie 2000.

.

LUPU MUGUREL  – Cariera publicistică a început odată cu înfiinţarea revistei „Marina Română”?

Untitled6

IOAN DAMASCHIN  – Nu, o carieră publicistică presupune un exerciţiu al condeiului timp îndelungat. Primele articole le-am publicat încă din perioada cât am fost cadet, la ziarul de atunci „Flota Patriei”, editat de Marina Militară. În primii ani ca ofiţer de marină am mai publicat un „Ghid al hidrolocatoristului naval, o lucrare tehnică pentru pregătirea marinarilor de la bordul navelor, dar şi a studenţilor de la Institutul de Marină şi Şcoala de Maiştri de Marină.

.

AD Domnule comandor, ştiu că aţi publicat mai multe cărţi în domeniul istoriei militare navale, cea mai recentă fiind „Lupta aeronavală de la Constanţa din 26 iunie 1941. Cine a scufundat distrugătorul-lider „Moskva”?”, apărută în Editura Militară. Cred că o asemenea lucrare prezintă interes nu numai pentru marinarii militari, dar şi pentru militarii de alte specializări, care doresc să afle mai multe despre faptele de arme ale înaintaşilor. Ne puteţi da câteva detalii despre această apariţie editorială şi despre conţinutul ei?
ID – Desigur, orice apariţie editorială aduce informaţii utile pentru toţi cei interesaţi de o anumită temă. Sunt convins că această carte, ce descrie modul în care s-a desfăşurat cea mai mare luptă aero-navală, la care aUntitled1 participat Marina Regală Română în cel de-al doilea Război Mondial, luptă ce a avut loc chiar în faţa portului Constanţa prezintă interes pentru militari, în primul rând, dar şi pentru alte categorii de public cititor. Să nu uităm că înaintaşi ai multor constănţeni – părinţi, bunici, străbunici – au luptat pe mare, iar unii dintre ei, chiar şi-au dat viaţa în aceste lupte, având drept mormânt adâncurile mării. Aş remarca faptul că unii dintre veteranii de război, participanţi la această luptă sunt încă în viaţă. Este un modest omagiu pe care-l aduc acestor veterani şi tuturor celor care au lupta pe mare.

.

L.M.Aţi afirmat că unii dintre participanţii la această luptă aero-navală sunt în viaţă. Ne puteţi da câteva nume?

2011_135

ID – Am cunoscut mulţi marinari, veterani de război care au luptat pe mare. Unii dintre aceştia mi-au fost chiar profesori la Şcoala Navală şi i-aş numi pe comandorii Constantin (Bibi) Costăchescu comandantul submarinului „Delfinul” sau Petre Zamfir, azi contraamiral nonagenar. Dintre cei care au participat la această luptă mai sunt în viaţă contraamiralii Petre Zamfir, Constantin Caragea şi Cristea Georgescu. Cu ultimii doi marinari nonagenari mă voi vedea pe 17 decembrie la Careul Marinarilor în Bucureşti, atunci când voi fi onorat să le înmânez şi cartea de care s-a amintit.
.

AD V-aş ruga să transmiteţi acestor veterani de război şi omagiile noastre, ale celor care slujim în aceste momente sub arme.

ID – Le primesc şi le voi transmite cu plăcere şi veneraţie pentru sacrificiile lor.

.

ADRevenind la tema interviului nostru, de ce aţi intitulat cartea „Lupta aero-navală” şi cum s-au petrecut acţiunile în acea zi de 26 iunie 1941?

Moskva- MARE!!!

ID – Prin participarea de forţe navale, aeriene şi submarine ce aparţineau URSS, pe de o parte, României şi Germaniei, pe de altă parte, este clar că lucrarea tratează o „luptă aero-navală”.
Voi reda, pe scurt, modul în care s-a desfăşurat acţiunea, aşa cum rezultă din documentele din Arhivele Militare Române, dar şi din Jurnalul de luptă al navei „Harkov” nava comandant a grupului atacator, Jurnalul de operaţii a bateriei germane „Tirpitz”, alte documente oficiale şi memorii de război.
În zorii zilei de 26 iunie 1941, un grup naval compus din distrugătoarele-lider „Moskva” şi „Harkov”, cele mai moderne nave din această clasă care au luptat pe Marea Neagră în cel de-al doilea Război Mondial s-au apropiat la circa 12 mile marine de portul Constanţa (cca. 22 de kilometri), au traversat barajul de mine marine de la larg şi, la ora 04.02 au deschis focul asupra oraşului şi portului.
193x_Regina_Maria_1Au răspuns imediat cu foc distrugătoarele noastre „Regina Maria” şi „Mărăşti”, care se aflau pe mare în zona Eforie Nord. Tot atunci au ripostat şi bateriile de coastă româneşti şi germane de la litoral şi ulterior, aviaţia.
După ce au tras 350 de proiectile, incendiind un rezervor de petrol şi un tren german cu muniţie din gara Palas, cele două nave, la orele 04.12 au luat drum, cu toată viteza, spre sud-est pentru a părăsi raionul luptei. În momentul în care au ajuns din nou în zona barajelor de mine „Moskva”, la orele 04.21 a sărit în aer şi în circa 4 minute s-a scufundat. Au fost salvaţi 68 de marinari supravieţuitori. Liderul „Harkov” a fost şi el lovit de două proiectile de mare calibru fiind grav avariat, dar până seara a reuşit să ajungă la Sevastopol.
De menţionat că în raionul Costineşti – Mangalia se afla de două zile submarinul sovietic „ŞCI-206” care nu s-aNicolaeUrsuDelfinul mai înapoiat niciodată la Bază. Scufundarea de către distrugătorul „Soobrazitelinâi”, sosit în raion pentru sprijinul liderului „Harkov”, a unui submarin „inamic” la orele 06.00 în apropierea raionului luptei pe care l-a considerat a fi inamic i-a determinat pe sovietici să ia în calcul şi ipoteza ca submarinul respectiv să fi atacat şi scufundat cu aproape două ore în urmă pe liderul „Moskva”.
În apropierea raionului luptei erau două submarine: „Delfinul” şi „ŞCI-206”. Primul s-a înapoiat după 2 zile la Constanţa, al doilea nu a mai ajuns la Sevastopol. Enigma scufundării a durat 70 de ani, până la descoperirea epavei liderului „Moskva”.

.

ADNe puteţi da şi răspunsul la întrebarea: cine a scufundat distrugătorul-lider „Moskva”?

ID – Lucrarea tratează, în detaliu, toate momentele luptei şi prezintă toţi actorii care au participat. După terminarea luptei au existat controverse privind cauzele scufundării liderului „Moskva”, dar stabilirea cu exactitate a cauzelor scufundării navei a fost posibilă abia după 70 de ani, când a fost descoperită epava.
Sci 213Există patru ipoteze ale cauzelor scufundării: a) artileria de la bordul navelor româneşti; b) artileria germană de mare calibru de la litoral; c) o torpilă lansată de submarinul sovietic „ŞCI-206”, aflat în zonă; d) explozia unei mine marine din baraj. Fiecare ipoteză are multe argumente, mai mult sau mai puţin subiective pentru a fi susţinută, dar şi destule contraargumente.
Lucrarea conţine şi concluziile unor experţi în domeniu, ofiţeri de marină cu o bogată experienţă în materie de construcţii navale, exploziile sub apă şi efectele lor, care aduc argumente solide asupra cauzelor ce au determinat ca o navă atât de puternică precum „Moskva” să se scufunde în doar câteva minute.

.

L.M.  – Desigur vor fi mulţi cei care vor dori să afle amănunte despre cea mai mare luptă navală, desfăşurată aproape „în văzul lumii”, la larg de Constanţa. Când şi cum va putea fi achiziţionată această carte de către cei interesaţi?

194x_RM_CT_7

ID – Da, aţi sesizat bine, că a fost o luptă navală ce s-a desfăşurat „în văzul lumii”. Era în plină vară. Primele zile ale războiului au fost marcate de câteva atacuri aeriene izolate ce aveau ca ţintă portul Constanţa şi nu plajele pentru vilegiaturişti. Chiar dacă nu erau prea mulţi, sigur existau şi vilegiaturişti, ori localnici, surprinşi în zori pe plaje sau pe faleza Cazinoului din Constanţa. Aceştia au putut vedea, cu ochiul liber, duelul de foc şi zgomotul înfundat, dar intens, al tunurilor navale şi al exploziilor de la litoral. Evident, era un „spectacol” inedit, care nu invita la reverie ci, inspira, mai degrabă, surprindere şi teamă, iar instinctul de conservare le dicta să caute drumul cel mai scurt spre un adăpost.

.

L.M.  – Când va avea loc lansarea oficială a cărţii şi cum va putea fi ea achiziţionată de cei interesaţi?

ID – Probabil în luna ianuarie sau februarie. Aş dori să fac un eveniment din această lansare de carte, aceasta fiind o relatare pe baze ştiinţifice a unui eveniment cu care marinarii români se pot mândri şi consider că este bine să fie cunoscut. Voi reveni atunci cu detalii printr-o recenzie a cărţii. În ceea ce priveşte modul de achiziţionare al cărţii, pentru cei ce nu au timp să ajungă prin librării, voi încerca să găsesc o modalitate ce o voi anunţa tot pe această cale. Vă mai pot spune că am realizat şi un film ce va însoţi lucrarea, în care apar imagini cu actorii care au participat la acţiune şi, bineînţeles, epava liderului „Moskva”.

.

ADDomnule comandor sunteţi recunoscut ca fiind un documentarist şi bun analist privind războiul pe mare. Ne puteţi prezenta, pe scurt, principalele cărţi realizate în domeniu?
ID – Prima carte a apărut în Editura Militară în anul 1988, în două volume şi s-a intitulat „Confruntări Navale”.Untitled4 Absolvisem Academia de Înalte Studii Militare, aveam gradul de căpitan de rangul III (similar gradului de locotenent comandor) şi am realizat-o împreună cu un coleg din Şcoala Navală căpitanul de rangul III Ilie Manole, un cunoscut publicist şi istoric militar. La realizarea volumului I a participat şi căpitanul de rangul II Anatolie Zemba profesor la Academia Militară. Lucrarea, având un pronunţat caracter enciclopedic, cuprinde o sinteză a modului în care s-au desfăşurat marile bătălii navale, care au schimbat semnificativ harta lumii la momentul desfăşurării lor, din antichitate şi până la terminarea celui de-al II-lea Război Mondial.
Iată şi celelalte lucrări în domeniu care au tratat cu precădere istoria Marinei Române.
„Marina Română”, Editura Modelism 1996. Prezintă imagini semnificative din istoria Marinei Române moderne, de la înfiinţarea ei prin Decretul 173 din 23 octombrie 1860, semnat de Domnitorul Unirii Alexandru Ioan Cuza.
Untitled7cmAlbumul „Marina Română în al II-lea Război Mondial. Romanian Navy in the Second Warld War” – ediţie bilingvă (română-engleză), Editura „Modelism” 1996. Este o realizare de excepţie, cu texte şi imagini ce prezintă principalii comandanţi, navele şi echipajele lor, surprinse în plină acţiune pe timpul desfăşurării luptelor pe mare. Lucrarea a fost realizată împreună cu cunoscutul istoric militar căpitan de rangul I (comandor) profesor doctor Jipa Rotaru şi doctor Cristian Crăciunoiu director şi fondator al revistei „Modelism”.
Untitled9
.
„Glorie şi Dramă. Marina Regală Română 1940 – 1945”, Editura Ion Cristoiu, 2000. Lucrarea cuprinde, pe baza unei ample documentări în Arhivele Militare Române, detaliat, toate acţiunile de luptă ale navelor Marinei Regale Române în cel de-al II-lea Război Mondial, la mare şi fluviu, de la lansarea barajelor de mine şi misiuni de apărare a convoaielor, până la războiul submarin. În final tratează drama Marinei Regale Române capturată în luna septembrie 1944 şi dusă în porturile sovietice.
„S.O.S. pe Drumul Speranţei. Salvarea evreilor pe mare şi pe fluviul Dunărea între anii 1938 – 1944”, Editura Ştefan, 2009. Prezintă contribuţia Marinei Regale Române în timpul celui de-al Doilea Război Mondial la tranzitul prin portul Constanţa şi Sulina şi escorta pe mare a celor aproximativ 50 de vase, ce aveau la bord emigranţi Untitled12evrei, care urmau să ajungă în Palestina pentru a scăpa de lagărele de exterminare naziste. De menţionat că România, deşi se afla de partea forţelor Axei, a fost singura ţară care, nu numai că a refuzat să trimită evreii în lagăre de exterminare, dar le-a înlesnit şi plecarea spre Palestina pe calea mării – Drumul Speranţei aşa cum l-am denumit în carte. Este şi o demonstraţie clară, pe bază de documente oficiale, guvernamentale şi militare că a fost o acţiune umanitară, temerară în epocă şi nu a avut nimic de a face cu „holocaustul”. Promit să revin cu detalii şi lucruri deosebite pe această temă.
Din păcate, nu toţi emigranţii evrei au reuşit să ajungă în Ţara Făgăduită, aşa cum este scris în Biblie. Peste o mie din aceşti emigranţi, din care o mare parte copii, ambarcaţi pe vasele „Struma” (bulgăresc – februarie 1942) şi „Mefkure” (turcesc – august 1944) au ajuns pe fundul mării, victime ale unor crime de război pe mare, provocate de submarine sovietice, la ordinul expres, venit de la temutul dictator de la Moskova Stalin.

.

ADŞtiu că aveţi în palmaresul publicistic şi lucrări interesante despre mare, marină şi marinari, de alt gen decât cel de istorie militară. Ce ne puteţi spune despre acestea? Untitled8 ID – Chiar dacă mi-am dedicat eforturile pentru cercetări în domeniul istoriei navale şi adevăruri demonstrate ştiinţific, datele şi pasiunea pentru tot ceea ce priveşte ştiinţa despre mare, marină şi marinari a condus şi la realizarea unor lucrări ce aparţin altui gen publicistic. Deocamdată, doar o singură carte a văzut lumina tiparului, care s-a găsit şi, probabil se mai găseşte în librării. Se intitulează:
„Cu „Mircea” pe Drumul lui Columb”, Editura Capitel 2006 – un roman de călătorie şi … poveşti marinăreşti.

Bricul „Mircea” – nava şcoală a Marinei Române este unul din puţinele mari Antitled ll aveliere ale lumii, care a împlinit anul acesta 75 de ani de existenţă, Am avut şansa să mă aflu la bordul acestui velier, atât în calitate de cadet al Şcolii Navale, cât şi ca ofiţer instructor. Am avut astfel şansa în anii 1975 şi 1976 să particip la 2 călătorii în jurul Europei şi o traversadă a Atlanticului, când nava a fost propulsată numai de vele, chiar pe cea de a treia rută a lui Cristofor Columb spre Lumea Nouă, Cu această ocazie am descoperit şi noi, cei peste 200 de ofiţeri şi cadeţi români de la bordul lui „Mircea”, America de Sud, America Latină şi America de Nord. Am participat cu această ocazie la cea mai mare regată (concurs de nave şi ambarcaţiuni cu vele pe mare şi pe ocean) „OP SAIL – 76”, desfăşurată în anul 1976, care a traversat Oceanul Atlantic din Europa până în SUA. În Statele Unite am participat şi la grandioasele festivităţi prilejuite de sărbătorirea bicentenarului SUA.Bricul Mircea si Turnurile Gemene
O zicală din popor spune că persoanele care au aceste „apucături ale scrisului” au băut cerneală când erau mici, Nu am pierdut şansa să rămână în anonimat atâtea întâmplări şi peripeţii pe care le-a trăit nava şi echipajul pe mare şi a rezultat astfel un roman de călătorie de vreo … 700 de pagini. Evident, că şi-au găsit loc în paginile cărţii şi multe … „poveşti marinăreşti”. Dacă veţi considera necesar, unele „poveşti” le voi împărtăşi chiar pe această cale.

.

ADDomnule comandor, aş dori să vă mai adresez o ultimă întrebare: sunt convins că aveţi în plan şi alte proiecte, care ar fi acestea?

ID – Se spune că apariţia unei cărţi este la fel ca naşterea unui copil. Cine nu şi-ar dori să aibă copii frumoşi şi sănătoşi? E lesne de dedus că şi eu îmi doresc să mai scriu cărţi interesante şi utile pentru un public cât mai numeros.
Există deja două lucrări, foarte interesante, în opinia mea, finalizate în forma de autor. Conţinutul uneia din acesteDSCN5664 lucrări îl pot dezvălui. Se intitulează „Omagiu Eroilor Marinari ai României” şi reprezintă prinosul de recunoştinţă adus celor peste 1000 de marinari români, care au pus mai presus Ţara şi Drapelul dând sacrificiul suprem.
Lucrarea este un album cu peste 300 de imagini cu nave, marinari şi acţiuni de luptă din Războiul de Independenţă a României şi din cele două războaie mondiale. Mai cuprinde un succint text de istorie a Marinei Române în timp de război, un index cu numele tuturor marinarilor – militari şi civili – toate navele care au fost scufundate în luptă, inclusiv cauzele naufragiului acestora, numele marinarilor de la bord, care şi-au pierdut viaţa, marea şi fluviul Dunărea fiindu-le mormânt. Doar un mic amănunt: o astfel de apariţie necesită şi ceva … fonduri financiare. Îmi exprim speranţa că se vor găsi şi acestea.
DSCN5676Aş putea să afirm că un prim succes, l-am realizat, deja, în cadrul Fundaţiei pentru Realizarea Monumentului Eroilor Marinari ai României. Este vizibil şi accesibil tuturor celor care se plimbă pe faleza Cazinoului din Constanţa unde, la monumentul marinarilor au fost efectuate ambientări corespunzătoare şi au fost trecute pe plăci de granit numele tuturor marinarilor români al căror mormânt le este marea.
Pentru a răspunde complet la întrebare, există şi alte lucrări aflate în diverse stadii de realizare, ori în forma de proiect, Câte din acestea vor vedea lumina tiparului, vom trăi şi vom vedea. Sănătate să fie.
.

În final, aş dori să asigur pe toţi militarii profesionişti pe care îi reprezentaţi că se bucură de toată stima şi10833891_908290662516822_594750336_n admiraţia din partea mea, un fost şi prezent profesionist al mării şi … al condeiului. Cum, fulgii de nea ne bat în geam şi anunţă apropiatele sărbători de iarnă, cu brăduţi şi Moş Crăciun, cel cu daruri multe, cu un an nou pe care toţi îl dorim să fie mai fericit şi cu conducători mai înţelepţi, folosesc prilejul pentru a vă transmite tuturor un cald salut camaraderesc, urări de sănătate şi bucurii în noul an ce va veni pentru voi şi familiile voastre.

La mulţi ani!

10624576_725116564251513_6266970711976505937_n

.

A consemnat ALBU DĂNUŢ preşedintele Ligii Militarilor Profesionişti

.
.

SUBMARINUL NMS DELFINUL IN CEL DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL
videoclip realizat de Stafan Hadjiu, nepot al doctorului ce a facut parte din celebrul echipaj al „Delfinului”

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
Vlad Costin Niculescu
Oaspete
20 decembrie 2015 10:23

Stimați iubiți Oameni slâvitori poporului Român în primul rînd doresc sâ dezvâlui precum sunt enorm de fericit de a afla existența Oamenilor istorici precum Constantin (Bibi) Costăchescu comandantul submarinului „Delfinul” sau Petre Zamfir, sau Constantin Caragea şi Cristea Georgescu și ai sâi Team personalitâți…, nu putem mulțumi deajuns pentru curajul dovedid de a apâra Patria ROMÂNÂ!  … „reprezintă prinosul de recunoştinţă adus celor peste 1000 de marinari români, care au pus mai presus Ţara şi Drapelul dând sacrificiul suprem” … înseamnâ învâța istoria plângând cu Adevârat educativ dar eu de exemplu nu mai sunt capabil din motive emoționale de a citi aceastâ isorie… și eu gîndesc, eu Cred cu Adevârat prea dur pentru orele de istorie în școlile Române!
Sinteza acestei cârți gândesc câ ar putea fii ultima orâ de istorie înainte de bacaleuriat posibil conceput de psihologi profesioniști care știu limita maximalâ de însârcinare educativâ a celu-i mai slab școlar emoțional pentru al nu înbolnâvi! „Cum, fulgii de nea ne bat în geam şi anunţă apropiatele sărbători de iarnă, cu brăduţi şi Moş Crăciun, cel cu daruri multe, cu un an nou pe care toţi îl dorim să fie mai fericit şi cu conducători mai înţelepţi, folosesc prilejul pentru a vă transmite tuturor un cald salut camaraderesc, urări de sănătate şi bucurii în noul an ce va veni pentru voi şi familiile voastre.” 
… nu sunt capabil de a exprima mai frumos!
La mulți ani iubitâ ROMÂNIA și iubiți Români!

Constantin Branescu
Oaspete
Constantin Branescu
4 ianuarie 2015 23:39

Constantin Branescu 
Anul 2015 LA MULTI ANI CU SANATATE!

Catalin Vasile
Oaspete
Catalin Vasile
3 ianuarie 2015 18:18

 
Catalin Vasile 
    Minunat articol! Mulţumiri! Aştept detalii cu privire la modul de achiziţionare a cărţii!

Nitu Constantin
Oaspete
Nitu Constantin
3 ianuarie 2015 14:28

Nitu Constantin 
               Felicitări! La mulţi ani!

cetaceul
Oaspete
cetaceul
17 decembrie 2014 20:08

 
                  Va multumim sincer, pentru tot sufletul pe care il puneti in popularizarea eroismului marinarilor romani din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Faptele de arme ale inaintasilor nostri sunt un exemplu demn de urmat, pentru noi, marinarii militari ce ne aflam la datorie pe navele de lupta ale Fortelor Navale.
         Onoare si Patrie!
    Cap. Mircea Cavadiea F-221 – L,M,P,

danutshark
Oaspete
danutshark
17 decembrie 2014 18:19

              Felicitari pentru intreaga activitate publicistica. Respect din partea „Rechinilor Albi”!
   Danut Mocanu, Bg.9 vicepresedinte  LMP

Suteu Florin
Oaspete
Suteu Florin
17 decembrie 2014 16:25

Domnule comandor, Focsaniul va prezinta onorul. Va dorim sarbatori fericite!

Florin Suteu – membru LMP

Mihailescu Dumitru
Oaspete
Mihailescu Dumitru
16 decembrie 2014 21:52

Interesant, ca de altfel mai toate cele scrise și spuse de domnul comandor dr. Damaschin, o personalitate în ale scrisului, dar nu numai. Am colaborat cu domnia sa sau, mai bine spus, i-am fost discipol în perioada 1996-2001, pe vremea când se afla pe puntea de comadă a revistei „Marina Română”, iar eu mă străduiam să țin cât mai bine condeiul în mână, acest lucru fiindu-mi impus de gazeta „Timona”, aflată și ea la început de drum. Domnul Damaschin este un om pe care trebuie să ai răbdare să-l citești sau să-l asculți, și asta deoarece are atâtea și atâte de spus. Apreciez discuția avută cu Domnia sa… Iată încă un lucru care, în ceea ce mă privește, face să vă crească cota de interes. 

Radu Ghe. Gabriel
Oaspete
Radu Ghe. Gabriel
16 decembrie 2014 19:48

Domnule comandor aveti tot respectul nostru, a marinarilor militari, pentru toata activitatea dumneavoastra in slujba marinei romane. Va dorim sarbatori fericite si un an nou plin de realizari profesionale si personale!

Liga Militarilor Profesionisti
Oaspete
Liga Militarilor Profesionisti
14 decembrie 2014 18:46

Domnule Ionescu ati trimis un comentariu in care aratati ca sunteti suparat ca nu puteti viziona videoclipul cu submarinul NMS Delfinul, pentru ca se aude colindul lui Hrusca.
Nimic mai simplu!  
Sus in partea dreapta, sub Imnul LMP se afla clipul lui Hrusca. Da-ti un simplu clik si il opriti!
 

luminita dobre
Oaspete
luminita dobre
14 decembrie 2014 18:40

Foarte interesant interviul. Felicitari! Ca fica de marinar am apreciat intotdeauna articolele postate pe site-ul dvs, despre istoria marinei romane. Inca o data felicitari si sarbatori cu bine!

Stoica Romeo
Oaspete
Stoica Romeo
14 decembrie 2014 18:37

Stoica Romeo 
         Multumim pentru materialul/interviul interesant realizat cu domnul Cdor. dr. Ioan Damaschin!

lupu mugurel
Oaspete
lupu mugurel
14 decembrie 2014 17:17

           Domnule comandor va multumim pentru interviul acordat publicatiei noastre on-line.  Suntem onorati de interesul acordat Ligii Militarilor Profesionisti si cu aceasta ocazie dorim sa va transmitem SARBATORI FERICITE si un AN NOU PLIN DE REALIZARI !
.
   Mugurel Lupu F-222   vicepresedinte L.M.P.
 

lupu mugurel
Oaspete
lupu mugurel
14 decembrie 2014 17:04

                 
                         A aparut nr. 169 a revistei “TIMONA”, pulicatie editata de Liga Maistrilor Militari de Marina.
.      
Revista o puteti citi  pe site-ul oficial al L.M.M.M.  
                            http://www.lmmm.ro/  

             Lectura placuta!
.   
       Cap. Lupu Mugurel ,  F-222  –  Vicepresedinte L.M.P. 

Liga Militarilor Profesionisti
Oaspete
Liga Militarilor Profesionisti
14 decembrie 2014 16:59

 
         Pe 17 octombrie 2014 s-a inregistrat un record de vizitatori pe site-ul oficial al Ligii Militarilor Profesionisti!
2.655 de vizitatori au accesat site-ul L.M.P.
.Vechiul record era de 2.379 de vizitatori in 24 de ore (28 septembrie  2014).
.
      Din data de 30 octombrie 2010, de cand site-ul oficial al Ligii Militarilor Profesionisti a devenit operational, 488.000 de cititori au accesat site-ul L.M.P.
.
IN ACEST TIMP S-AU POSTAT:
– 349 articole
– 7.415 de comentarii
– Medie cititori pe zi : 600 – 1000
– Medie cititori pe saptamana : 4.500 – 7.000

.
MULTUMIM PENTRU CA ACCESATI SI APRECIATI SITE-UL LMP!

Consiliul Director al Ligii Militarilor Profesionisti

Liga Militarilor Profesionisti
Oaspete
Liga Militarilor Profesionisti
14 decembrie 2014 16:47

 
 
  COMUNICAT L.M.P.:              

Site-ul Ligii Militarilor Profesionisti a fost securizat pentru a fi protejat de anumiti virusi.
 
Ca sa puteti adauga un comentariu, sa va exprimati opiniile, la articolele postate pe site, va trebui sa va inregistrati.
.

                     Intra si vezi:      

“Arata regulile pentru inregistrare si postarea comentariilor” .

.

 Multumim pentru intelegere!

wpDiscuz