20 iulie – o zi mare pentru tradiţia militară şi spirituală a aviaţiei române.Este ziua zburătorilor şi a celor care servesc patria.Totodată se sărbătoreşte şi praznicul Sfântului Mare Proroc Ilie Tresviteanul,patronul şi ocrotitorul temerarilor zborului. Anul acesta Ziua Aviaţiei Române cuprinde în buchetul de sărbătoare evenimente importante care s-au născut în urmă cu 100 de ani. Acest material ne poate duce cu gândul la formatorii elitei Aviaţiei Române, la ofiţerii instructori, maiştrii militari şi subofiţeri, la eroii aviatori, gradaţi voluntari,elevi-piloţi şi la tot ceea ce formează ARIPILE ROMÂNEŞTI.
La 1 aprilie 2012, s-au împlinit 100 de ani de la înfiinţarea primei şcoli militare de pilotaj comandată de maiorul Ion Macri. A fost a doua şcoală de aviaţie din lume, după cea din Marea Britanie. Primii piloţi brevetaţi din România, Ştefan Protopopescu ( brevetat la 9 iulie 1911) şi Gheorghe Negrescu ( brevetat la 17 iulie 1911) au activat din 1912 ca piloţi instructori la nou înfiinţata şcoală militară de pilotaj de pe aerodromul Cotroceni. La 17 mai 2012 sau implinit 100 de ani de la naşterea căpitanului aviator Alexandru Şerbănescu,căzut la datorie la 18 august 1944, iar la 20 iunie 1912 s-au împlinit 100 de ani de la prima jertfă a aviaţiei româneşti când locotenentul Gheorghe Caranda moare într-un accident aviatic.
O incursiune în adâncimea istoriei invăţământului militar ne arată că până în anul 1918 au fost brevetaţi circa 50 de piloţi şi încă aproximativ 50 de piloţi la şcoala înfiinţată de către George Valentin Bibescu care a deținut şi funcția de comandant al Școlii de pilotaj de la Cotroceni între anii 1911-1912. În timpul Primului Război Mondial, Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie a funcţionat la Tecuci apoi la Bârlad şi dacă nu greşesc şi la Odessa.
În perioada dintre cele două războaie mondiale şcolile aviaţiei au funcţionat astfel: Şcoala pregătitoare de ofiţeri naviganţi a funcţionat la Cotroceni, Şcoala militară de pilotaj şi antrenament la Tecuci, Şcoala de perfecţionare pentru piloţi de război la Buzău.În 1940, şcolile militare de aviaţie de la Tecuci şi Buzău au fost dislocate pe aerodromul Ziliştea – Boboc, pe pământul donat de Alexandru Marghiloman pentru folosul exclusiv al aeronauticii româneşti. Parcursul învăţământului militar de aviaţie a fost în garnizoanele Sibiu, Mediaş şi Tecuci. În anul 1953, Şcoala de la Tecuci a primit numele lui Aurel Vlaicu, în anul 1958 Şcoala Superioară de Ofiţeri “Aurel Vlaicu” se mută la Ziliştea Boboc.Începând cu anul 1991, Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu” suferă din nou transformări devenind Institutul Militar de Aviaţie „Aurel Vlaicu”, iar din 1997 devine Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene „Aurel Vlaicu” aşa cum este şi astăzi.
M-am gandit că o trecere scurtă prin memoria istoriei aviaţiei poate să reprezinte un dar simbolistic de Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, atât din partea autorului cât şi a celor care vor să se alăture, parcurgând cu ochii sufletului acest material.Totodată este un oamgiu adus celor care s-au dăruit aripilor româneşti cu ştiinţa lor,cu pasiune,cu onoare şi cu întreaga lor fiinţă. Despre Aurel Vlaicu, Traian Vuia sau Henri Coandă ştim sau cel puţin am auzit cu toţii câte ceva.
În Primului Razboi Mondial, istoria îl situează pe locotenentul aviator Dumitru Bădulescu ca fiind cel mai bun pilot de vânătoare pentru cele 8 aparate inamice doborâte.Chiar dacă am mai scris despre cei care au învins imposibilul, nu voi înceta să reamintesc despre actul de mare însemnătate şi curaj al locotenentul av. Vasile Niculescu si capitanului Victor Precup care au efectuat istoricul zbor Bacau-Blaj la 23 noiembrie 1918 , aterizand pe Campia Libertatii,spre a duce şi a aduce documente destinate actului Marii Unirii de la 1 Decembrie 1918.
În cel de al Doilea Razboi Mondial, piloţii români au luptat, după cum a fost porunca, împotriva a cinci aviaţii ( ruseşti,britanice,americane,franceze şi apoi, după 23 aug.1944, germane). O pleiadă de mari aviatori,curajoşi şi patrioţi s-au jertfit pe altarul datoriei faţă de ţară făcându-şi datoria. Dintre aceştia cei mai cunoscuţi aşi ai aviaţiei române au fost Constantin“Bazu” Cantacuzino, Alexandru Şerbănescu,Tudor Greceanu,Ion Milu , Ion Dobran, Agarici şi mulţi alţi iluştrii necunoscuţi. Nu trebuie uitat generalul Emanoil Ionescu, un excelent pilot şi comandant. În prima misiune aeriană din cel de al Doilea Război Mondial au fost aviatorii Şcolii Militare de Ofiţeri de Aviaţie. Reamintesc aici şi Escadrila Albă destinată evacuării raniţilor. Vorbim despre acele femei-pilot de excepţie, cea mai cunoscută fiind Mariana Drăgescu.
Ce s-a întâmplat dupa război ? Păi, cuvântul de ordine a noii orânduiri a fost umilirea şi pedepsirea piloţilor-eroi care au avut “neşansa” să scape cu viaţă dintr-un război în care tot ţara lor îi trimisese spre a o apăra şi a o reîntregii. Au fost daţi afară din aviaţie iar cei care NU au abdicat de la princiipiile lor drepte şi curate au fost aruncaţi în puşcăriile comuniste , alţii s-au ascuns prin întreprinderi ca muncitori la talpa ţării iar alţii au abdicat de la principii pe modelul “ frate cu dracul pînă treci lacul” pentru a se salva şi a avea o pâine pe masă pentru copii lor. Cei care nu au putut renunţa la principii au sfărşit tragic. Dupa 1964 mare parte dintre ei au fost parţial reabilitaţi. Totuşi reminiscenţe ale acelor vremi mai găsim şi astăzi din nefericire. Ei vieţuiesc printre noi otăvind chiar şi aerul pe care îl respiră. Un “nene” care face umbră pământului prin urbea metropolei emite judecăţi care aduc atingere grosolană la adresa eroilor aviatori dându-şi cu părerea cum că , citez: “ Nu cred că există un document din care să reiasă titlul de erou “ mai ales pentru cei care au căzut la datorie înainte de 23 august 1944. Cu alte cuvinte după părerea acestui nimeni , dacă eroii neamului nu îi prezintă semidoctului în discuţie docomentul de erou apoi măi dragă, eroii nu sunt eroi. Nu contează pentru acest ins că pagina de aur a istoriei îi stauează la loc de mare cinste, că au lupat pe front pentru neam şi ţara pe pământul căruia vieţuişte şi acest individ. El reneagă istoria aviaţiei dintr-o anumită periodă şi aproape că face apoplexie când vede tricolorul românesc. Acest individ pretinde că a fost aviator cândva în anii comunismului.Un raport al Registrului Istoric al Armatei îi consemnează scurtul zbor finalizat prin catapultare părăsind MiG-ul 15 cumpărat cu trudă de poporul român, care s-a înfipt în pământ din cauza înaltei lui priceperi în ale manşei. Dacă omul este bolnav atunci poate că ar mai explica atitudinea lui de-a dreptul antinaţională.Însă,de orice molimă ar suferii acesta, este indicat să ne ferim.În vremurile de azi poate să devină contagios orice licurici.
Aviaţia din România totuşi a prins avânt şi a avut adevăraţi profesionişti în perioada anilor 1950-1989. Armata în general era bine dotată. Să amintim câteva lucruri. S-au produs sub licenţă franceză două elicoptere: IAR 316 şi IAR 330 Puma, care au fost si exportate (Pakistan, Angola,Ecuador, Sudan şi altele, unul dintre proiectele mai putin cunoscute fiind aparatul IAR 317 Airfox).A fost extinsă reteaua de aeroporturi militare: Borcea,Deveselu, Luna ( Campia Turzii), Ianca, Giarmata, Bacau, Mihail Kogalniceanu, Craiova sau Buzău. Au existat piste militare la Caransebeş şi Tecuci. Regimentele de vânătoare/bombardament dotate cu IAR-93 erau dislocate la Craiova si Ianca. La Gearmata şi Kogalniceanu erau aparatele MiG-23, mult timp cele mai moderne din dotarea aviaţiei militare româneşti, apoi MiG- 29 . Din păcate multe dintre aceste unităţi au fost desfiinţate în timp, după acele evenimente din 1989. De ce ? Este o altă temă dintr-un alt registru.Trăim în comunitatea europeană şi suntem parte NATO. Dacă ar fi să exprim o părere de simplu cetăţean aş spune că mi-aş dori o dotare aşa cum se cuvine a forţelor aeriene române iar pe cerului patriei de Ziua Aviaţiei Române sau de Ziua Naţională aş vrea să văd excelenţa piloţilor noştri la manşa unor noi tipuri de avioane de care aviaţia română are nevoie absolută.
Să ne reamintim cu înaltă simţire de Eroii de la Tuzla printre care se afla excepţionalul aviator şi om de mare caracter comandorul Nicolae Jianu. La Câmpia Turzii , Laurenţiu Chiriţă şi Sorin Avram, apoi pilotul Petru Lazăr sau căpitan-comandorul Mitică Docuz, maistrul militar Cătălin Topoliceanu, maistrul militar Viorel Cojocaru şi studentul Ştefan Coropeţchi care au căzut în misiune joi, 5 iulie 2012 în apropiere de Buzău.
Am avut şi avem mulţi piloţi exceptionali care ar merita pomeniţi. Să reţinem măcar câteva nume. Alexe Rusen, Doru Davidovici şi Dorel Luca.
Doru Davidovici a căzut la data de 20 aprilie 1989 într-un zbor de antrenament. A lăsat în urmă o generaţie de piloţi cărora le-a fost instructor dar şi enigma “lumilor galactice şi zborului spre neştiut”..
Dorel Luca, este considerat unul dintre cei mai buni piloţi de după 1989 care au zburat pe MiG-21. S-a desavârşit ca pilot în caţiva ani obţinând clasa întai apoi a terminat Academia Militară. A avansat pană la comandant de unitate la Borcea. Iată ce spune comandorul av.Nica Tom : “ La terminarea şcolii a fost repartizat la C.I. Bacău unde lucram şi eu . Facuse cursul de trecere pe
MiG 21 cu rezultate foarte bune şi l-am oprit să-l facem instructor pentru elevii ce ne veneau în fiecare an în unitatea de la Bacău.Nu i-a placut şi sub pretextul că vrea să devină pilot de vânătoare a făcut raport să fie mutat la Borcea făcând schimb cu un coleg de-al lui pe nume Arsu .Am zburat de multe ori cu el. Era foarte bun iar ca şi concepţie de viaţă şi de zbor îl copia pe Davidovici cu care fusese foarte bun prieten. După trecerea în rezervă a fost angajat ca pilot de încercare în Israel. Revenind în ţară şi-a făcut o casuţă la Campina, unde locuieşte şi acum.Este pasionat de vânătoare”.
Comandor av.(r.) pilot ALEXE RUSEN a fost brevetat pilot de vânătoare la Tecuci pe avionul IAR-80. Era aerodromul încărcat de istorie. Avea 19 ani dar vedea prin ochii sufletului plecarea în dificilele misiuni ale cpt.av.Alexandru Şerbănescu şi se bucura când, tot imaginativ, vedea G-ul nr.1 că se întoarce din misiune. Pentru el brevetarea pe aerodromul de la Tecuci a însemnat întotdeauna legătura şi ştafeta dintre generaţiile de aviatori. A fost repartizat la Regimentul 1 Aviaţie de Vânătoare Popeşti-Leordeni. Aici comanda regimentului era formată dintre zburătorii Grupului 9 Vânătoare cărora destinul le-a acordat şansa de a scăpa cu viaţă din cel de al Doilea Război Mondial. Citez cele relatate de domnul comandor av.(r.) pilot ALEXE RUSEN: “ Am avut onoarea să-i cunosc pe camarazii asului aviaţiei române ,eroul Alexandru Şerbănescu şi anume: Mr.Ion Dobran,Cpt.av.Laurenţiu Manu, Lt.major Ioan Mucenica, Lt.major Pavel Coteanu. Profesionalismul lor dobândit în cadrul Gr.9 Vt. şi căldura părintească au stat la baza pregătirii mele şi a aviatorilor promoţiei 1950 formându-ne ca luptători aerieni ,transmiţând astfel ştafeta propăşirii aripilor româneşti . Sunt onorat că pot depune mărturie despre profesionalsmul acestor magnifici zburători ai grupului Şerbănescu care să rămână ca o icoană peste timp pentru generaţiilor ce vor urma . În acest an când se împlinesc 100 de ani de la naşterea marelui nostru aviator erou naţional şi 100 de ani de învăţământ militar aeronautic în România, doresc să subliniez că un popor este apreciat după cultură,tradiţie,după felul în care sunt cinstiţi eroii, după felul cum le înveşniceşte amintirea şi după cum ştim să sărbătorim zilele de mare însemnătae pentru tradiţia militară. Cultul înaintaşilor,al eroilor, înseamnă o conştiinţă superioară şi continuitate în realizări de prestigiu”.
Uniepisoad mai putin cunoscut este “Misiune militară secretă “SIRIUS” la care a participat şi domnul Comandor aviator Rusen ALEXE.
Prima misiune a armatei române executată peste hotare după cel de al Doilea Război Mondial a fost în Angola sub denumirea de “ Misiunea SIRIUS” care la vremea respectivă şi mult după aceea , era considerată o misiune strict secretă. La această misiune (1981-1982) au luat parte 150 de cadre militare româneşti, majoritatea fiind din aviaţia militară, provenind din unităţi de aviaţie şi paraşutişti de la Buzău . Această misiune a funcţionat sub umbrela unei firme civile, Romconsult, specializată în consultanţă care acoperea aproape toate domeniile, mai ales industriale. Misiunea “ SIRIUS” a fost organizată după toate regulile militare şi cu respectarea tuturor ierarhiilor, deşi cel puţin teoretic, cele 150 de cadre militare româneşti erau considerate oficial “militari detaşaţi la Romconsult”.
Se întâmpla ca la sfârşitul anilor ’70 , mai exact la 22 iunie 1978 când o delegaţie din Republica Populară Angola condusă de Lt.col. Ciel da Concenicao Crisovao , prim adjunct al ministrului pentru aviaţie şi apărarea antiaeriană a teritoriului din Angola, a întreprins o vizită la Comandamentul Aviaţiei Militare Române condus de generalul Gheorghe Zărnescu. Partea angoleză dorea înfiinţarea unei Şcoli Militare de Aviaţie în Angola care după doi ani să funcţioneze singură. Se dorea sprijinul părţiii române datorită profesionalismului aviatorilor români şi gradului înalt de pregătire al armatei române. Este necesar a preciza faptul că fosta colonie portugheză, începând cu anul 1975 când s-a constituit Republica Populară Angola, demararase un proces de construcţie în general şi al armatei naţionale în special.
Guvernul angolez dorea să formeze la ei acasă militari aviatori pentru ca apoi, aceştia să instruiască la rândul lor alte generaţii dar şi pe cei din ţările vecine.
Guvernul angolez a iniţiat o licitaţie internaţională pentru înfiinţarea la Negage a Şcolii Militare de Aviaţie Angoleze. Aceasta a fost câştigată de români datorită unei oferte mult mai avantajoase sub toate aspectele, cele mai importante fiind înalta pregătire a militarilor români graţie căreia perioada de şcolarizare era mult mai scurtă dar cu rezultate foarte bune precum şi aparatele de zbor monomotor,bimotor şi elicoptere puse la dispoziţie de aviaţia română. Pentru România a însemnat atunci un contract în valoare de aproximativ 32 milioane de dolari americani pe lângă prestigiul aviaţiei române dus dincolo de graniţele ţării. Contractul a fost semnat la 24 noiembrie 1979. Angolezii au cumpărat 12 avioane monomotor IAR-823, 6 avioane bimotor B.N.-2”Islander” şi 6 elicoptere IAR-316 b “Alouette III” .
La 1 august 1980 potrivit ştatului de organizare nr.18/118 aprobat de M.Ap.N. , s-a constituit pe aerodromul Boboc-Ziliştea grupul de specialişti militari români cu efectivul necesar pentru organizarea ,instruirea şi înfiinţarea Şcolii de Aviaţie din Angola , la Negage. A fost concepută o uniformă militară de culoarea nisipului, cu însemne de grade inventate puse pe piept. La comanda acestei misiuni a fost numit generalul Aurel NICULESCU, locţiitor ( politic) cpt.Ion Tătaru, prim locţiitor comandant şi locţiitor pentru zbor, col . Rusen ALEXE , şef stat major col.Andrei Mateescu, ing.şef. , col.Gheorghe TĂNASE, logistică, col.Aurel MACRI, medic şef , col.Ioan MIHĂILĂ.
Despre această misiune s-a mai scris câte ceva de-a lungul timpului , mai mult sau mai puţin pertinent ,obiectiv ori subiectiv , în funcţie de cât permitea a se vorbi despre această misiune secretă la momentul scrierii acelor articole . Prin cele scrise aici nu doresc decât să readuc în plan public numele lor şi respectul nostru pentru generaţia de aviatori de după anii 1950 , unii dintre aceştia avâd ca mentrori şi instructori nume mari dintre cei care au scăpat tirului inamic al celui de al Doilea Război Mondial. Totodată doresc să aduc un omagiu celui care şi-a pierdut viaţa în această misiune secretă , instructorul mr. Gheorghe PREDA împreună cu elevul său, Ruy Nelson. Mr. Gheorghe Preda a fost uitat aproape imediat de oficialităţile române deşi a fost primul militar român căzut la datorie în perioda comunistă într-o misiune pe pământ strain. Este înmormântat în Cimitirul Eroilor din Buzău. Col. Liviu Tomi a ridicat un monument în memoria celor doi chiar în curtea şcolii din Nagage.Se pare că acest monument denumit generic “ O lacrimă pentru piloţi” dăinuieşte şi astăzi în acel îndepărtat loc. Dacă este aşa merită toată admiraţia noastră.
Reîmprospătarea memoriei celor care nu au voie să uite despre jertfa aviatorilor români pentru şi în numele ţării, este necesară din ce în ce mai des mai ales la momentele importante de sărbătoare precum este Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene. Noi, dumneavoastră cititorii, ori militari activi sau rezervişti, cu toţii avem cel puţin obligaţia morală să nu uităm să ne cinstim eroii pentru că ne pierdem neamul . Să ne înclinăm cu simţire şi mândrie naţională în faţa valorilor neamului românesc.
Aviaţiei române , La Mulţi Ani !
Eleonora ARBĂNAŞ
Lasă un comentariu
Am nevoie de sprijinul Dvs. In numele Promotiei de aviatori (civili) 1975 …sunt insarcinat sa RE-SCRIU….Cartea Promotiei 1975. Am dori sa avem cat mai multe informatii + fotografii despre Domnii Comandori Ion Enache, Ene Anghel, pentru a fi incluse in Carte. Ne puteti ajuta??? Doru Varlan ( varlandoru@gmail.com, Telefon: 0744542944).
CATEDRA TEHNICO-ŞTIINŢIFICĂ (CTS):
Lt. Col Ing. IORDĂNESCU LAURENŢIU (Şef CTS)
Cpt. Ing. CHIRIAC ILIE (Locţiitor CTS)
Mr. Ing. MĂRGINEANU ION
Cpt. Ing. FLORESCU NICOLAE
Cpt. Ing. STOICESCU DUMITRU
Cpt. Ing. DORUNGA CONSTANTIN
Mr. Ing. CIOCÂRLIE GHEORGHE
Mr. Ing. SCEPCHIN EDGARD
CATEDRA TEHNICĂ (CT1):
Lt. Col. ZELENCA CORNEL (şef CT1)
Mr. Ing. SASU NICOLAE
Cpt. Ing. STĂNESCU DUMITRU
Cpt. Ing. ROŞCA CONSTANTIN
Mr. Ing. POPESCU EMANOIL
Cpt. Ing. OPRICĂ FLORIAN
Cpt. Ing. SOCACIU ION
Mr.Teh. POPESCU ION
CATEDRA SPECIALITĂŢI (CS):
Lt. Col. NEGUŢ EMIL (şef CS)
Mr. Teh. SOTROPA GHEORGHE (armament)
Mr. ENE ANGHEL (navigaţie)
Mr. NEGULESCU
Cpt. Ing. BORDEIANU ŞTEFAN (meteorologie)
Primii piloţi brevetaţi din România, Ştefan Protopopescu ( brevetat la 9 iulie 2011) şi Gheorghe Negrescu ( brevetat la 17 iulie 2011)
O CORECTURA OBLIGATORIE 1911 NU 2011…
Hello! My name is Roger Kubeck. I live in Minden, Nevada, USA. I am the proud owner of IAR-823 not 17 (military number 18). I would like to communicate with pilots and technicians that plane. Several of these aircraft are operated in my area. please email me for pictures or information about IAR-823. Hope translator app is doing a good job for me! rogerkubeck@gmail.com.
Buna ziua! Numele meu este Roger Kubeck. Eu locuiesc în Minden, Nevada, Statele Unite ale Americii. Eu sunt proprietarul mândru de IAR-823 nu 17 (număr militar 18). Aș dori să comunice cu piloții și tehnicienii care avionul. Mai multe dintre aceste aeronave sunt operate în zona mea. vă rugăm să mi e-mail pentru imagini sau informații despre IAR-823. Sper traducator app este de a face o treabă bună pentru mine! rogerkubeck@gmail.com.
Domnule Marian va multumim pentru atentionare. Vom face corectura.
Da asa este toata admiratia pt piloti dar nu puteau fi apreciati acolo sus in evolutii daca cei de jos adica tehnicienii nu pregateau cu simt de raspundere si inalta pregatire profesionala aparatul de zbor. Aviatia si numai, are picioare de lut fara liantul tehnicienilor asta au uitat toti admiratorii mai ales in misiunea Sirius la care am participat.
Perfect adevarat domnule Ganea. Nu trebuie uitati, cei ce muncesc din umbra pentru ca pilotii sa-si indeplineasca misiunile cu succes.
Danut ALBU – LMP
Doamna Arbanas Eleonora va rog frumos trimiteti-mi si mie pozele de atunci.
In prezent, la peste 30 de ani de la infiintarea scolii de la Negage, Romania formeaza din nou piloti africani intr-un program derulat tot in sudul Africii.
Va rog intrati in legatura cu mine la senache@prosadc.com
Cu deosebita consideratie.
Stanica Enache
La peste 30 de ani de la “SIRIUS” istoria se repeta.
Romania pregateste din nou piloti africani.
Excelent material. Felicitari si urari de bine, sanatate si impliniri tuturor!
A aparut numarul 156 al publicatiei “Timona”, editata de Liga Maistrilor Militari de Marina.
http://www.lmmm.ro
Va invitam sa o rasfoiti.
http://www.lmmm.ro/rev-timona-156.pdf
Articolul este intradevar impresionant.
Cat despre cei care apara cerul, sunt ferm convins ca ceea ce fac, ai ajuta sa se simta impliniti si sunt dedicati!
Isi merita respectul toti cei care fac sau au facut asta.
Cine se gandeste ca isi merita respectul doar pentru ca piloteaza un avion, greseste. Nu totul se rezuma doar la a pilota, desi nu oricine poate face asta cu dedicatie si pasiune cum au facut toti cei care s-au sacrificat pentru noi cu buna cuviinta in momente de cumpana care au decis soarta patriei. Isi merita pe deplin respectul, iar pentru cei care au cazut la datorie… omagiile aduse sunt doar o farama din tot ceea ce merita.
Dumnezeu sa aiba grija de ei acolo unde sunt si unde vor fi.
Comunicat
A aparut revista MEMORIA OLTULUI disponibila pe site-ul http://www.memoriaoltului.ro In nr.5 si 6 sunt lucruri interesante despre eroul oltean Alexandru Serbanescu, Surel Vlaicu si Octav Oculeanu.
Felicitar! Un articol foarte bun! Cinste tuturor aviatorilor militari romani!
As fi interesat de o fotografie a monumentului ridicat la Negage in cinstea lt. cdorului Preda. Lucrez momentan la un material mai amplu referitor la aceasta misiune de exceptie a aviatorilor militari romani.
Presedinte Asociatia Nationala Cultul Eroilor filiala Constanta
Col.(r) Remus Macovei
Dragi prieteni am avut şansa să obţin fotografiile monumentului ” O lacrimă pentru piloţi” edificat în Angola la Nagage, pe care i le-am transmis cu plăcere domnului Col.(R.) Remus MACOVEI căruia îi doresc succes la elaborarea materialului.
Respectuoase salutări tuturor.
Arb.
Monumentul se numeste “O lacrima pentru doi piloti” si nu-i facuta de Tomi Liviu. Este formata dintr-o pala de avion ce a fost decupata o portiune reprezentind un ochi si o lacrima ce picura. Cei drept, Col. Tomi avea un dar si el a imaginat (desenat) viitoarea statuie. La desavirsirea si terminarea ei a participat Plt. Paunescu si M.M.Bercea care a scris pe pala denumirea statuii in doua limbi si numele pilotului si al elevului.
Elis iti multumim!
Domnule Colonel, multumim pentru aprecieri, este o onoare sa va avem prezent, pe site-ul Ligii Militarilor Profesionisti.
Felicitarile trebuiesc adresate doamnei Eleonora Arbanas care de fiecare data a scris pe acest site, cu inima si cu sufletul in slujba aviatorilor si a aviatiei romane!
Vom lua legatura cu doamna Arbanas, si speram sa aibe fotografia mult dorita de dumneavoastra.
Danut Albu – Presedinte Liga Militarilor Profesionisti
Au trecut 6 zile de la sarbatoarea aviatorilor, si cred ca este cam tarziu sa transmit LA MULTI ANI.
In schimb le urez, aparatorilor cerului romanesc, sa aibe bucuria de a pilota in viitorul apropiat, avioane noi si moderne, cu care sa se mandreasca nu numai ei, ci si toti romanii.
Zainea
Aviatorilor tarii le putem spune in fiecare zi a anului, LA MULTI ANI!
De ce?
Pentru ca sunt Eroi!
De ce?
Pentru ca zboara pe anumite avioane… Nu doresc sa spun mai multe..
Atat in timpul razboiului, cat si in perioada comunista, Romania a avut intr-adevar aviatie de razboi. Acum…
Un articol frumos, scris din inima, asa cum ne-a obisnuit doamna Arbanas. Apreciez foarte mult articolele scrise de Presedinte fundatiei “Erou Cpt. av. Alexandru Serbanescu”.
Sincere felicitari!
La multi ani aviatori va transmite o fosta operator control; spatiu aerian (radiolocatie). Frumoasa arma,,,,,,,,,,,,,
MULTUMESC ATAT IN NUME PERSONAL , CAT SI IN NUMELE COLEGILOR DE ARMA PENTRU GANDURILE ALESE TRANSMISE DE CATRE CAMARAZII DIN LIGA.
CU RESPECT ,
BALTA LOUIS EDMOND – PRIM VICEPRESEDINTE L.M.P.
Comunicat de presă
by Fundatia Aviator Alexandru Serbanescu
_
Cu prilejul aniversării Zilei Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, Statul Major al Forţelor Aeriene organizează, în perioada 18-23 iulie a.c., la Cercul Militar Naţional, Galeria Artelor, expoziţia omagială „100 de ani de învăţământ aeronautic în România”.
Realizată şi prezentată de Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene „Aurel Vlaicu” şi Fundaţia Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu, expoziţia include documentare în fotografii şi filme, cărţi, documente, obiecte şi materiale specifice învăţământului militar aeronautic. De asemenea, sub titlul „Zbor spre nemurire – Centenarul Alexandru Şerbănescu – cavaler al zborului, erou al cerului”, expoziţia prezintă un ansamblu de picturi şi fotografii având ca temă zborul, în general, şi aviaţia, în special.
_
Biroul informare şi relaţii publice roaf
“La mulţi ani” şi “cer deschis” pentru aviatorii militari români
_
Vineri, 20 iulie 2012,în cazarma Aerodromului Mihail Kogălniceanu, la Monumentul eroilor aviatori ai Regimentului 57 Aviaţie Vînătoare, s-a desfăşurat un ceremonial militar cu ocazia sărbătoririi zilei Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene.Evenimentul a fost organizat de filiala constănţeană a ARPIA, condusă de comandorul (r) Teodor Petriman. L a eveniment au participat personalul militar al Aerodromului Mihail Kogălniceanu, cadre în rezervă şi în retragere, membri de familie ai aviatorilor care şi-au desfăşurat activitatea în fostul Regiment 57 Aviaţie Vînătoare.
Comandantul Aerodromului Mihail Kogălniceanu, comandorul Adrian Vasile, a dat citire mesajelor adresate de către ministrul apărării naţionale şi şeful Statului Major al Forţelor Aeriene.
În alocuţiunile lor, comandorul (r) Teodor Petriman, preşedintele ARPIA – filiala Constanţa şi col.(r) Remus Macovei, preşedintele Asociaţiei Naţionale Cultul Eroilor, filiala Constanţa au rememorat aspecte legate de istoricul Regimentului 57 Aviaţie Vînătoare, subliniind că în cadrul Tratatului de la Varşovia, dar şi în cadrul NATO, aviatorii români au demonstrat că sunt militari de elită.
În memoria celor 20 de piloţi ai Regimentului 57 Aviaţie Vînătoare, care pe parcursul anilor şi-au pierdut viaţa în diferite accidente aviatice, s-a păstrat un moment de reculegere.
În finalul ceremoniei militare reprezentanţi ai Aerodromului Mihail Kogălniceanu, ARPIA, Asociaţiei Naţionale Cultul Eroilor, Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate şi ai Ligii Maiştrilor din Marina Militară au depus coronae de flori.
_
Preşedintele Asociaţiei Naţionale Cultul Eroilor
Col.(r) Remus Macovei
UN PIOS OMAGIU, PILOTILOR DIN R-57 AV. V. (MIHAIL KOGALNICEANU – CONSTANTA), DECEDATI IN CATASTROFE AERIENE:
*
– Lt. Ghitun Ioan – 15.09.1954
– Lt. Banica Ioan – 30.09.1954
– Cpt. Ghiur Apostica – 02.08.1955
– Lt. Sacicov Gaurila – 02.08.1955
– Lt. Platoagea Ioan – 07.08.1957
– Lt. Baboniu Dumitru – 25.01.1957
– Mr. Tirnaveanu Oliviu – 03.12.1958
– Lt. Stanila Gheorghe – 12.06.1962
– Cpt. Ciuraru Costache – 04.02.1965
– Lt. Col. Bulancea Dumitru – 12.06.1975
– Lt. Col. Pop Aurel – 12.06.1975
– Mr. Costache Dumitru – 20.05.1976
– Lt. Radu Stefan – 13.07.1976
– Lt. Oprita Traian – 08.09.1977
– Lt. Istrate Ilie – 08.10.1979
– Lt. Rosu Mihai – 29.11.1984
– Lt. Col. Tudor Ioan – 06.o7.1992
– Mr. Vasile Ionel – 01.09.1994
Un articol deosebit. Interesanta misiunea aviatorilor romani in Angola.
La multi ani camarazilor din Fortele Aeriene!
Tuturor camarazilor, care azi sarbatoresc ziua de nume, Liga Militarilor Profesionisti, le trasmite, un calduros LA MULTI ANI!
Le dorim aviatorilor tarii, sanatate, bucurii alaturi de cei dragi, putere de munca, ore cat mai multe de zbor, si mai ales, elicoptere, avioane noi si moderne!
La multi ani!!
Doamna Arbanas este, si prietena marinarilor, nu numai a aviatorilor. Cu aceasta ocazie, ii transmitem, salutari camaraderesti si un sincer LA MULTI ANI, cu ocazia Zilei Aviatiei Romane!
LA MULTI ANI camarazilor din Fortele Aeriene!!
Mircea Cavadia _ F-221 – Secretar-adm. LMP
La multi ani zburatorilor romani!
COMUNICAT:
A apărut revista “Marina Română” nr. 2 (153)
din 2012
Iata un alt articol “marca”, Eleonora Arbanas. Un articol care te face sa zbori in trecut, dar si in viitor!
Stim ca maine este si ziua dumneavostra! Un salut camaraderesc, si un sincer LA MULTI ANI!!!!
LA MULTI ANI camarazilor nostri aviatori!
LA MULTI ANI AVIATIEI ROMANE!!!
_
Danut Mocanu – Vicepresedinte LMP
La Multi Ani Aviatiei Romane!
La Multi Ani temerarilor inaltimilor!
Liga Militarilor Profesionisti va prezinta Onorul!!
*
Danut ALBU – Presedinte LMP
La Multi Ani camarazilor L.M.P. din aviatia romana! La Multi Ani Prim-vicepresedintelui, Balta Louis Edmond!
La Multi Ani Fundatiei “Erou Cpt. av. Alexandru Serbanescu” si doamnei Eleonora Arbanas!!!
Ma mulți ani celor care, din înalturi, ocrotesc Viața!!
La multi ani aviatori!
Cu deosebit respect, din partea marinarilor!
Vicepresedinte L.M.P. – Mugurel Lupu
F-222