SPONSORI OFICIALI

1 AUGUST, ZIUA TANCHISTULUI

TANC

 

TANCUL ROMANESC – O ISTORIE

La sfârşitul anilor ’60 – şi în special după momentul de criză din 1968 – a fost declanşat un proces de creare a unei “doctrine naţionale de apărare, având drept concept fundamental apărarea patriei de către întregul popor”. Pentru operaţionalizarea unui asemenea concept strategic, a apărut necesitatea unei industrii proprii de apărare a României, pentru fabricarea nu numai a armamentului uşor de infanterie şi a muniţiei aferente, ci şi a tehnicii complexe (transportoarelor blindate , tancurilor, tunurilor pentru artilerie şi pentru blindate, avioane şi elicoptere).
Aceste obiective au supus întreaga industrie românească de la acel moment unui efort tehnic şi financiar, greu de imaginat în zilele noastre. Au fost realizate o serie de asimilări tehnologice, pornind de la materiile prime şi materialele cu caracteristici speciale, continuând cu realizarea echipamentelor complexe integrate pe acestea şi terminând cu standuri, laboratoare şi poligoane speciale pentru încercarea şi testarea lor.
Din punct de vedere tehnico-tactic, tancul românesc trebuia să îndeplinească cele trei cerinţe esenţiale ale câmpului de luptă: mobilitate, putere de foc şi protecţie sporită. Să nu uităm că în acea perioadă experienţa rusească (prin produsele T 34, T 55, T 60 etc.) era greu de atins sau depăşit.
Deşi poate părea paradoxal, analizând cu luciditate acea perioadă, putem afirma că, prin acest efort, industria românească de tehnică militară a contribuit într-o mare măsură la dezvoltarea economiei naţionale pe plan tehnologic şi de fabricaţie. Prin impunerea unor standarde extrem de ridicate referitoare la exigenţele tehnicii militare, cercetarea-proiectare, dezvoltarea industriilor capabile să le realizeze, pregătirea specialiştilor care să le fabrice şi să le exploateze, s-a format un nucleu de tehnicieni în domeniul tehnicii militare, care au făcut posibil ca acele deziderate, interpretabile din punct de vedere politic, să poată fi atinse din punct de vedere tehnic. Mai apoi militarii au fost aceia care, prin testarea şi, ulterior, prin utilizarea acestor echipamente au validat, de multe ori cu eforturi personale deosebite, soluţiile tehnice propuse.
Printre aceste realizări se poate aminti şi faptul că, într-o perioadă relativ scurtă (aproximativ 20 de ani) au fost asimilate şi fabricate trei tipuri de tancuri, fiecare din aceste tipuri constituind elemente evolutive incontestabile în dezvoltarea acestei tehnici complexe utilizate de armata română.
În aprilie 1968 este prezentat Consiliului de apărare, “Raportul privind propunerile de fabricare a tancurilor în ROMÂNIA”. În data de 13.10.1972, Consiliul Apărării a aprobat acest raport şi a hotărât ca ministerele de atunci (MICM, MIM, MlCh si MApN) să elaboreze şi să prezinte Studiul tehnico-economic de produs şi propunerile privind organizarea fabricaţiei.
Într-o primă etapă s-a urmărit crearea unui tanc mijlociu, cu carcasa blindată nouă şi echipament mecanic produs în ţară (motor 500 C.P., transmisie, instalaţii anexe).
Prima localitate unde au fost amplasate capacităţile de producţie necesare fabricării tancului românesc a fost la Mârşa, judeţul Sibiu, motiv pentru care, în anul 1974, s-au început lucrările de investiţii.

Realizarea tancului TR–77 şi TR 580
Între anii 1974-1980 a fost asimilat tancul mijlociu românesc în variantele TR-77 şi TR-580.
Prima varianta (TR-77), a fost realizată la nivel de model experimental, un prototip şi o serie iniţială de 10 produse. Acest tip de produs, dorit a se realiza în concepţie pur autohtonă, dar şi cu colaborări externe, cu predilecţie vest-europene (germane) a constituit o primă etapă în istoria fabricaţiei tancului românesc. Deşi proiectat în ideea unei carcase mai mari, pentru a putea fi echipat cu un agregat energetic performant la acea dată (agregatul energetic al tancului LEOPARD 1). În cele din urmă a fost finalizat, din considerente legate de termenele de finalizare, într-o variantă de echipare cu motor V2 de pe produsul T 55, asimilat în România. Ulterior producţia a fost continuată cu produsul TR-580 (versiunea românească a tancului sovietic T-55).
Primul model experimental al tancului românesc a fost realizat la “Baza centrală de reparaţie tehnică de luptă “Mizil” (denumirea de atunci a Uzinei Mecanice Mizil) în anul 1974, de către Uzina Mecanică Mârşa. Astfel s-a reuşit să se realizeze seria zero de trei tancuri româneşti la jumătatea anului 1976. În luna octombrie 1976 primul produs pleacă în probe, probe ce durează circa 6 luni.
Apoi, către sfârşitul primăverii anului 1977, întreaga producţie s-a transferat la Uzina Mecanică Mârşa, unde în noua fabrică de produse speciale, urma să se realizeze întreaga producţie de tancuri a României. La nivelul anilor 1973 – 1975, investiţiile făcute la Mârşa au fost de peste trei miliarde de lei (adică peste 100 de milioane de dolari) ce reprezintă aproape 80% din întreaga investiţie programată.
În primăvara anului 1978 din raţiuni politice, întreaga pregătire de fabricaţie şi toţi specialiştii, bună parte din ei formaţi la Mizil, au fost transferaţi la Uzinele 23 August din Bucureşti, unde s-a înfiinţat o fabrică nouă.
Fabrica de Tancuri a fost înfiinţată în anul 1978 în baza Decretului nr.514/17.12.1978 – sub denumirea de Fabrica De Maşini Grele Speciale (F.M.G.S.) în cadrul Întreprinderii 23 August Bucureşti.
În perioada 1978-1980, nefiind finalizată investiţia proiectată pentru FMGS, aceasta şi-a desfăşurat activitatea în incinta Întreprinderii 23 August Bucureşti. În acest spaţiu în luna ianuarie 1979 a fost montat primul tanc românesc în Întreprinderea 23 August – F.M.G.S.
Până în luna august a aceluiaşi an au mai fost realizate încă 11 produse care, împreună cu primul , au participat – înainte de a fi repartizate unităţilor militare beneficiare – la parada militară organizată în Bucureşti cu ocazia zilei de 23 August, pe atunci Ziua Naţională a României.
Probele de încercări pe pistă au fost executate la aceeaşi uzină iar probele de verificare a aparatelor de tragere de pe tanc s-au realizat în poligoanele specializate ale armatei. Până în luna octombrie 1979 FMGS, în hala–depozit din incinta Uzinelor 23 August, mai realizează încă 11 tancuri.
În paralel s-a derulat investiţia pentru Fabrica de Maşini Grele Speciale, în vecinătatea Uzinelor 23 August Bucureşti, prin dezafectarea spaţiului ocupat în acel moment de un depozit de combustibil solid pentru populaţie, precum şi în localitatea Mihai Bravu din judeţul Giurgiu, unde a început construirea pistei şi a poligonului de rulaj şi încercări, bazinul cu apă pentru verificarea etanşeităţii, hala de retuşuri şi finisări, etc. Această investiţie se finalizează la sfârşitul anului 1979.
Începând cu luna februarie 1980, FMGS îşi desfăşoară activitatea în noua investiţie, dar lucrările de realizare a investiţiei din localitatea Mihai Bravu, întârziind mai bine de un an. Din acest motiv, încercările pe pistă şi în poligon a celor 25 tancuri produse în 1980 s-au efectuat tot la Uzina Mecanică Mizil şi la Jegălia, judeţul Călăraşi. Investiţia de la Mihai Bravu a fost finalizată în semestrul II -1981.
Capacitatea proiectată a investiţiei era de 210 tancuri şi 100 seturi piese de schimb pe an.
Prin Decretul 474/26.12.1983, s-au dispus măsuri tehnico-organizatorice de creştere a capacităţii de producţie de la 210 tancuri pe an la 500 tancuri şi au fost aprobate structurile necesare funcţionării fabricii în condiţii de autonomie, având posibilitatea deschiderii unui subcont în bancă.
În acest scop, suprafeţele de lucru cresc spectaculos printr-un amplu program de investiţii. Noile capacităţi fac posibilă organizarea procesului de producţie a tancului TR – 85, care să realizeze calitatea prescrisă şi – în acelaşi timp – numărul de bucăţi necesar.
Cu toate acestea, fabrica a funcţionat în continuare ca fabrică dependentă (a 5-a fabrica) în cadrul Întreprinderi 23 August.
În anul 1990 prin H.G. nr.1329/21.12 1990 s-a dispus că începând cu data de 01.01.1991, Fabrica de tancuri să treacă din organica întreprinderii 23 August Bucureşti (devenită S.C. FAUR S.A.) în organica Grupului Industrial al Armatei – Regie autonomă, sub denumirea de Uzina Mecanică Bucureşti, având statut de unitate militară, cu organizarea şi dotarea actuală. În acest fel, cu capacităţile finalizate nu se puteau asigura obiectivele planificate de realizare a 500 tancuri pe an, ci numai de 210 tancuri, capacitate ajunsă la maturitate în anul 1983.

TANCUL TR –580
Principalele caracteristici tehnico-tactice ale produsului TR 580 sunt:
• Produs – 1979 – 1985
• Greutate – 42 + 3% t
• Echipaj – 4 militari
Armament:
• Tun
– Tipul tunului – cu ţeavă ghintuită
– Calibru – 100 mm
– Cadenţa de tragere – 6 lovituri/minut
• Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm
• Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm
• Motor
– V2 55 diesel, 12 cilindri, 4 timpi, supraalimentat ;
– Puterea motorului – 580 CP
– Cutia de viteze – mecanică
– Puterea specifică – 13,8 CP/t
– Presiunea pe sol – 0,895 daN/cm2
– Viteza maximă – 50 km/oră
– Autonomie – 380 km
• Unitatea de foc: 50 lovituri 100 mm, 3 500 cartuşe 7,62 mm, 500 cartuşe 12,7 mm
• Sistem de ochire – acţionare electrică în plan orizontal, acţionare hidraulică în plan vertical, fără SCF
• Distanţa măsurată – 200 … 5 000 m
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4 000 m
• Protecţia prin blindaj :
– Turela – 320 + 20 mm cu blindaj suplimentar
– Şasiu – 200 mm stratificat

Realizarea tancului TR – 85 – 800
Paralel cu realizarea tancului românesc într-o primă variantă, începând cu anul 1974 au continuat lucrările de cercetare pentru realizarea “Sistemului energetic de mare putere pentru tancul românesc”.
Analizele specialiştilor au reliefat că realizarea în România a unui grup energetic compus din motor şi transmisie care să genereze o putere mai mare de 800 CP în vederea satisfacerii nevoilor tancului din prima variantă, nu este posibilă fără o colaborare externă, în raport cu nivelul experienţei şi cunoştinţelor în domeniu autohton atât de la data respectivă cât şi în viitorul apropiat.
În anul 1976, Institutul Naţional de Motoare Termice şi-a exprimat disponibilitatea, totuşi, să realizeze motorul de 800 CP destinat tancului românesc într-o concepţie proprie, utilizând structura de bază a motorului MTU, celelalte anexe având o dispunere proprie soluţiei autohtone.
De asemenea, transmisia hidromecanică a fost proiectată de ICSITEM Bucureşti, pe baza unei transmisii model şi realizată de I.H. Braşov, asigurând montajul în T a cuplului motor-transmisie.
În perioada 1974-1982, în definitivarea soluţiei constructive pentru agregatul energetic de mare putere, s-au procurat şj utilizat ca surse de informaţii, modele de referinţă externe.
Între anii 1978-1986 a fost asimilat tancul mijlociu TR-85-800, cu motor de 830 C.P. şi transmisia hidromecanică, constituite în agregat energetic monobloc similar tancurilor occidentale.
Producţia de serie a tancului mijlociu TR-85-800 fiind executata între anii 1986-1990 cu un ritm mediu de 100 bucăţi pe an, comparabil cu cel al unor state cu vechi tradiţii în construcţia de blindate.

TANCUL TR – 85 – 800

Principalele caracteristici ale acestui tanc sunt:
• Produs – 1982–1990
• Greutate – 42,2 t
• Echipaj – 4 militari
• Armament:
1.Tun
– Tipul tunului – cu ţeavă ghintuită
– Calibru – 100 mm
– Cadenţa de tragere – 4 -7 lovituri/minut
2. Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm
3. Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm
• Motor – diesel, 8 cilindri, 4 timpi, supraalimentat
– Puterea motorului – 830 CP
– Puterea specifică – 17,8 HP/t
– Transmisie – hidromecanica
• Presiunea pe sol – 0,925 daN/cm2
• Panta longitudinală – 32º
• Viteza maximă – 50 km/oră
• Autonomie – 400 km
• Unitatea de foc – 41 lovituri 100 mm, 3 500 cartuşe 7,62 mm, 500 cartuşe 12,7 mm
• Sistem de ochire – acţionare electrică în plan orizontal, acţionare hidraulică în plan vertical cu telemetru laser integrat şi SCF
• Distanţa măsurată – 200 … 5 000 m
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4 000 m
• Protecţia prin blindaj:
– Turela 320 + 20 mm cu blindaj suplimentar
– Şasiu – 200 mm stratificat

Realizarea tancului TR-125
Între anii 1987 şi 1988, într-un timp extrem de scurt, s-a reuşit proiectarea şi realizarea prototipului tancului românesc TR–125 (P 125). Acesta îngloba cele mai noi realizări ale experienţei cercetătorilor români şi ale industriei naţionale de apărare.
Turela şi elementele de încărcare automată a acestui tanc au fost proiectate de ICSITEM Bucureşti iar şasiul, cu toate agregatele ce intră în el, a fost proiectat de ACSIT–P 124 din structura F.M.G.S. Bucureşti
Este demn de remarcat că, pe acest tanc, s-au montat cele mai moderne echipamente care erau în curs de experimentare sau asimilare în fabricaţie de industria românească: tunul calibru 125 mm, stabilizatorul tunului 2E 25M, mecanismul de încărcare automată a tunului, calculator balistic, noul proiector de tip L–2, instalaţii de avertizare împotriva iluminării cu laser pentru lansare a grenadelor fumigene şi a capcanelor termice etc. Totodată, s-a reuşit experimentarea şi asimilarea noilor tipuri de muniţie pentru tun, lansatoare de grenade fumigene etc.
Principalele caracteristici ale acestui tanc sunt:
• Produs – 1984 – 1991
• Greutate – 50 t
• Echipaj – 3 militari
• Armament:
1. Tun
– Tipul tunului – cu ţeavă lisă
– Calibru – 125 mm
– Cadenţa de tragere – 8 lovituri/minut
2. Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm
3. Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm
4. Lansator de grenade – 6 tuburi 81 mm
• Motor
– 8 VS A3 diesel, 8 cilindri, 4 timpi, supraalimentat
– Puterea motorului – 900 CP
• Puterea specifică – 18,75 CP/t
• Transmisie – hidromecanică, automată
• Presiunea pe sol – 0,875 daN/cm2
• Panta longitudinală – 32º
• Viteza maximă – 60 km/oră
• Autonomie (fără butoaie suplimentare) – 400 km
• Unitatea de foc – 39 lovituri 125 mm, 2 000 cartuşe 7,62 mm, 300 cartuşe 12,7 mm, 20 grenade fumigene
• Sistem de ochire – turela/tun stabilizate hidraulic în două planuri, cu telemetru laser integrat şi SCF
• Distanţa măsurată – 200 … 5 000 m
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4 000 m
• Protecţia prin blindaj:
– Turela – 400 mm cu blindaj suplimentar
– Şasiu – 200 mm stratificat

Activităţi după anul 1990. Modernizarea tancului TR – 85
În anul 1994 se hotărăşte prin Ordinul S/M1429/31.03.1994 iniţierea “Programului de modernizare a tancului mijlociu românesc TR 85-M1- BIZONUL”, iar prin Hotărârea Consiliului de Înzestrare, conform PV nr. 140/14.04.1994 acest ordin devine operativ. Începând cu anul 1996 au demarat activităţile legate de elaborare a documentaţiilor, analiză a cerinţelor operaţionale, testare şi, în final, omologare a produselor.
Specialiştii români în cooperare cu companii specializate din Franţa, cea mai importantă fiind MATRA DEFENSE, au elaborat şi pus în aplicare după anul 1996 programul de modernizare al tancului TR-85, rezultând tancul TR-85 M1, care este un produs compatibil cu standardele NATO. De-a lungul perioadei 1997- 2009 sunt modernizate un număr 56 de tancuri.
Echipamentele care au intrat în programul de modernizare au fost realizate în colaborare cu importante firme în domeniu, din Occident (Aerospaţiale Matra, Sagem, Kollmorgen-Artus, Racall), precum şi cu firme din România (Electromagnetica, Faur, Elprof, UM Reşita, Aeroteh, IOR şi IOEL). În cea mai mare parte, modernizarea tancului TR 85 consta în dotarea cu aparatură electronică modernă a sistemelor de conducere a focului, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte şi a sistemelor de detecţie şi stingere a incendiilor cu substanţe netoxice, dar constă şi în înlocuirea vechiului sistem de stabilizare cu unul acţionat electric, ceea ce îi conferă o mai bună precizie de tragere. Unul dintre elementele principale care face din TR 85 M1 o armă redutabilă pentru categoria de armament din care face parte este tunul de 100 mm, ale cărui proiectile, la distanţa de 4.000 de metri, pot penetra un blindaj gros de 350 mm.

ANCUL TR-85 M1
Principalele caracteristici ale acestui tanc sunt:
• Produs – 1995 – 2009;
• Greutate – 50 t;
• Echipaj – patru militari;
• Armament:
1. TUN:
– Tipul tunului – cu ţeavă ghintuită;
– Calibru – 100 mm;
– Cadenţa de tragere – 4 -7 lovituri/minut;
2. Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm;
3. Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm;
4. Lansator de grenade – 6 tuburi 81 mm;
• Motor:
– Diesel, 8 cilindri, 4 timpi, supraalimentat;
– Puterea motorului – 860 CP;
– Puterea specifică – 17,2 CP/t;
• Transmisie – hidromecanică;
• Presiunea pe sol – 1 daN/cm2;
• Panta longitudinală – 320;
• Viteza maximă – 60 km / oră;
• Autonomie– 400 km;
• Unitatea de foc – 41 lovituri 100 mm, 500 cartuşe 7,62 mm ,750 cartuşe 12,7 mm;
• Sistem de ochire – turelă acţionată electric în două planuri, cu telemetru laser integrat şi SCF;
• Distanţa măsurată – 200 … 5.000 m;
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4.000 m;
• Protecţia prin blindaj:
– Turela – 320+20 mm cu blindaj suplimentar;
– Şasiu – 200 mm stratificat;

SURSA: RFT Fortele terestre. Tehnica militara

 

Puteti viziona filmul “Fata morgana”, film despte tancuri si dragoste!

 

http://youtu.be/xCnYsB20Ag8

 

 

 

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
Velcea Mihai
Oaspete
Velcea Mihai
23 mai 2012 11:52

Intr-adevar un film despre tancuri si dragoste! L-am ravazut cu placere.
Semneaza: un fost tanchist, pe vremea cand se facea intr-adevar armata.

facebook-profile-picture
Administrator
5 octombrie 2011 20:08

COMUNICAT L.M.P.

*

 

DRAGI CAMARAZI!

*
IN URMA DEMERSURILOR LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI CONSTANTA PRIN RAPOARTE ADRESATE MINISTRULUI APARARII, CU SETURI DE PROPUNERI PENTRU IMBUNATATIREA STATUTULUI SI CALITATII VIETII MILITARULUI PROFESIONIST AU APARUT PRIMELE REZULTATE POZITIVE.
AZI 05.10.2011, DATORITA ULTIMULUI RAPORT L.M.P. ADRESAT MINISTRULUI APARARII DOMNULUI GABRIEL OPREA, DOMNUL CONSILIER AL MINISTRULUI PE PROBLEME DE S.G.V., NE-A COMUNICAT CA DOMNUL MINISTRU A FOST DE  ACORD CU MARIREA LIMITEI DE VARSTA A GRADATILOR VOLUNTARI LA 50 DE ANI SI FOARTE IMPORTANT ACORDAREA GRUPELOR DE MUNCA IN CONDITII SPECIALE/DEOSEBITE CONFORM CADRELOR MILITARE DAR DIN 1990 PANA IN PREZENT!
PRIMA DATA S-A APROBAT DOAR DIN IANUARIE 2011!
ACEASTA MASURA ESTE FOARTE IMPORTANTA PENTRU CA, GRADATII VOLUNTARI POT DESCHIDE DREPTUL DE PENSIE CU 13 ANI MAI DEVREME DE 60 DE ANI CONFORM LEGII 263 – LEGEA PENSIEI UNICE!!!
S-AU INTREPRINS TOATE DEMERSURILE PENTRU CA TOATE ACESTE PROPUNERI SA FIE CUPRINSE IN PROIECTUL DE LEGE INAINTAT DE CATRE MINISTERUL APARARII SPRE DEZBATERE SI APROBARE PARLAMENTULUI ROMANIEI. 
SPERAM SA SE REZOLVE CAT MAI REPEDE PENTRU CA AVEM CAMARAZI CARE MAI AU FOARTE PUTIN SI IMPLINESC 45 DE ANI.
*
MULTUMIM DOMNULUI CONSILIER DINU NEDELCU PENTRU MUNCA DEPUSA LA MINISTER IN SLUJBA MILITARULUI PROFESIONIST!
*
MULTUMIM MINISTRULUI APARARII NATIONALE DOMNULUI GABRIEL OPREA PENTRU IMPLICAREA ACTIVA IN PROBLEMELE MILITARILOR PROFESIONISTI!

*
ONOARE SI PATRIE!!!
*
CONSILIUL DIRECTOR AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI

Horia
Oaspete
Horia
3 august 2011 11:24

Salutari colegiale tanchistilor!

dan
Oaspete
dan
2 august 2011 20:56

multumim noi tanchistii tuturor militarilor din alte arme care ne sunt aproape cu drag stima si onoare pentru toti colegi tanchisti
 

facebook-profile-picture
Administrator
2 august 2011 21:33

Salutari Dane!
Salutari si camarazilor nostri tanchisti!!
Impreuna cu colegii tai va asteptam sa va inscrieti in liga noastra, liga a tuturor gradatilor profesionisti din toata tara!

Impreuna toti militarii profesionisti din toate armele si din toata tara vom face o Liga cu foarte multi membri, frumoasa si respectata la fel ca si celelalte Ligi de traditie din Armata Romana si ma refer la:
LIGA OFITERILOR DE MARINA [ http://www.lom.ro ] cat si la 
LIGA MAISTRILOR MILITARI DE MARINA      [ http://www.lmmm.ro ]

Traiasca LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!

ONOARE SI PATRIE!!

Dan A. – Prim-vicepresedinte al Ligii Militarilor Profesionisti

grig
Oaspete
grig
2 august 2011 14:11

La multi ani celor care se instruiesc, muncesc si conduc acesti mastodonti de otel ce se numesc tancuri!
Multa sanatate, bucurii si realizari profesionale!
Vreau sa felicit conducerea ligii, pentru acest frumos site l.m.p., pentru toate articolele si mai ales pentru acest amplu articol despre tancul romanesc. Succes mai departe.

dan
Oaspete
dan
2 august 2011 20:54

multumim tuturor care au fost alaturi de noi tanchistii
 

negrea
Oaspete
negrea
2 august 2011 10:09

“Tanchistii ca Ministrii!!”

“Micii” la stat, dar “mari” in colosii lor de otel , si degrabiu varsatoriu de proiectile asupra inamicului!
LA MULTI ANI DRAGI CAMARAZI!

tofi69
Oaspete
tofi69
1 august 2011 22:02

La multi ani,tanchistilor si deasemena fratelui meu dintr-o unitate de tancuri din Medgidia.
ONOARE SI PATRIE

dan
Oaspete
dan
2 august 2011 20:59

nu mai sunt tancuri la medgidia ci numai la murfatlar in dobrogea  care s-a infiintat la 1 decembrie 2009

tofi69
Oaspete
tofi69
2 august 2011 23:46

Scuze,dar nu stiam detalii.

Lupu Mugurel
Oaspete
Lupu Mugurel
1 august 2011 13:57

La multi ani tanchisti!
  Administrator L.M.P Lupu Mugurel

facebook-profile-picture
Administrator
31 iulie 2011 20:13

La Multi Ani tanchistilor tarii!!

facebook-profile-picture
Administrator
31 iulie 2011 20:12
Marile războaie ale secolului XX au impus pe câmpul de luptă prezenţa unei noi arme care va domina pentru mult timp desfăşurarea operaţiunilor militare. Tancul a modificat modul de a gândi şi conduce războiul al generalilor, i-a pedepsit pe cei care nu au crezut în potenţialul său, trimiţând cavaleria în cărţile istoriei. Pe parcursul unui secol, tancul a evoluat de la un simplu cvadruciclu la un colos masiv care poate depăşi 60 de tone, echipat cu dispozitive de ochire şi poziţionare prin satelit şi dotat cu sisteme de apărare antiaeriană.Micul Willie Izbucnirea Primului Război Mondial a impulsionat dezvoltarea vehiculelor blindate. Intuindu‑le potenţialul, Marina Regală Britanică testează cu succes, la 6 septembrie 1915, primul prototip de tanc, poreclit „Micul Willie“. Iniţial, tancurilor li s‑a atribuit termenul de „landships“ (nave de uscat) de către britanici, apoi primele vehicule au fost denumite „transportoare de apă“, mai târziu s‑a prescurtat în rezervoare („tanks“), pentru păstrarea secretului. Cuvântul „tanc“ a fost folosit pentru a da muncitorilor impresia că ei construiau containere de apă pe şenile pentru armata britanică din Mesopotamia, ­fiind folosit oficial la 24 decembrie 1915. Primul tanc care va primi „botezul focului“ în Primul Război Mondial a fost modelul britanic Mark I, la 15 septembrie 1916. Acesta a fost condus de către căpitanul H.W. Mortimore în acţiunea de la Delville Wood, în timpul bătăliei de pe Somme. Armata franceză a dezvoltat şi ea propriul prototip, Schneider CA1, transformând tractorul cu şenile Holt, pe care l‑a folosit prima dată, la 16 aprilie 1917. Prima utilizare, în număr mare, în luptă, a tancurilor a avut loc în bătălia de la Cambrai, din 20 noiembrie 1917. În timpul Primului Război Mondial, Germania a folosit un mic număr de tancuri, mai cu seamă capturate. Germanii au produs doar 20, sub denumirea de A7V. Primul impact Miile de tancuri folosite pe parcursul Primului Război Mon­dial de către forţele franceze şi britanice au scos lupta de tran­şee din tactica de război. Primele rezultate ale tancurilor au fost marcate de probleme de încredere, iar desfăşurarea lor în grupuri mici a redus valoarea lor tactică şi impactul, care rămânea totuşi formidabil pe durata primelor ciocniri. Forţele germane au suferit din cauza şocului psihologic şi a lipsei contra‑armelor, deşi au descoperit lovitura puternică anti‑tanc prin folosirea tranşeelor mai late pentru limitarea mobilităţii tancurilor britanice. Schimbarea condiţiilor de luptă şi continua neîncredere au forţat tancurile aliate la o evoluţie constantă pe durata războiului. Astfel, tancul lung Mark V putea trece peste obstacole mari, în special tranşeele late, mai uşor decât multe dintre vehiculele de luptă blindate. După Primul Război Mondial, Marea Britanie a continuat să investească în dezvoltarea acestei arme. În deceniul al treilea îşi fac apariţia primele clase de tancuri, cele uşoare, care cântăreau de obicei sub 10 tone. Ele au fost folosite la început pentru cercetare şi aveau montat un tun de calibru mic care era folositor doar împotriva altor tancuri uşoare. Clasa mijlocie, până în 20 de tone, erau concepute să fie folosite la deplasări pe distanţă mare, cu viteză superioară. Cea de-a treia categorie, cele grele sau tancurile infanteriei, dispuneau de un blindaj foarte gros, fiind în general şi foarte lente. Doctrina generală era să se folosească tancurile grele în colaborare cu infanteria, pentru a efectua pătrunderea, blindajul lor permiţându‑le să supravieţuiască armelor anti‑tanc inamice. O dată ce aceste forţe combinate spărgeau liniile inamice, grupuri de tancuri medii erau trimise prin breşe, acţionând departe în spatele liniilor inamice prin atacarea punctelor de comandă şi a căilor de aprovizionare. Tancul şi războiul fulger Până la venirea la putere a lui Hitler, in 1933, Germania constrânsă de prevederile Tratatului de la Versailles, va dezvolta şi produce doar un singur tip de tanc, Panzer I, sub acoperirea unui tractor agricol. Acest lucru avea să se schimbe începând cu 1934. Sub atenta supraveghere şi îndrumare a lui Heinz Guderian, diviziile de tancuri pe care le‑a creat, vor deveni punctul central al puterii germane în al Doilea Război Mondial, şi vor lupta conform cu ceea ce avea să fie cunoscut ca „doctrina Blitzkrieg“ (războiul fulger). De altfel, conceptul de „blitzkrieg“ se sprijină pe doctrina lui J.F.C. Fuller (războiul mecanizat şi integrarea armelor), fiind sursă de inspiraţie pentru principalii strategi ai celui de-al Doilea Război Mondial: Percy Hobart în Regatul Unit, Heinz Guderian în Germania, Charles de Gaulle în Franţa şi Mihail Tuhacevski în Uniunea Sovietică. Toţi au ajuns la concluzii asemănătoare. Decizia lui Tuhacevski de a integra şi forţe aeropurtate era cea mai sofisticată şi, de asemenea, cea mai discutată, însă doar Germania a pus în practică teoria, cu tactici superioare, ce au făcut din Blitzkrieg o strategie de temut. Tancul cucereşte Franţa Franţa avea să plătească preţul suprem neîncrederii arătate acestei arme. Dacă Germania nazistă îşi crease divizii întregi, care puteau acţiona autonom, strategii francezi priveau mai degrabă tancul ca un mijloc de sprijinire a infanteriei şi nu invers, spre disperarea tânărului ofiţer Charles de Gaulle. Folosindu‑se de „binomul“ tanc – aviaţie, Germania hitleristă a spulberat Polonia, în 1939, sub privirile Franţei, care nici în ultimul moment nu a înţeles importanţa diviziilor de tancuri. Ba mai mult, a subestimat posibilitatea ca tancurile să traverseze Ardeni şi să treacă râul Meuse, rupând liniile franceze la Sedan, aşa cum avea să se întâmple în 1940. Rapiditatea şi uşurinţa cu care a fost cucerită Franţa s‑a datorat folosirii tancului în mari grupuri de luptă. Al Doilea Război Mondial a adus o serie de progrese în designul acestei arme. Germania, de exemplu, iniţial a produs tancuri uşor blindate şi dotate cu armament uşor, ca Panzer I, care fusese destinat doar pentru instruire. Aceste tancuri rapide şi alte vehicule blindate au fost un element esenţial al războiului‑fulger. Totuşi, ele au avut de suferit în lupta directă cu tancurile britanice şi cu tancurile T‑34 ruseşti, care erau superioare în blindaj şi armament. Până la sfârşitul războiului toate forţele combatante şi‑au mărit puterea de foc şi blindajul tancurilor. Dacă la începutul războiului, Panzer I avea doar două mitraliere, Panzer IV, „greul“ designului timpuriu de război german, era dotat un tun de… Citeste mai mult »
facebook-profile-picture
Administrator
30 iulie 2011 23:37

Conceptia
Cei trei factori determinanţi tradiţionali care condiţionează eficienţa tancului sunt: puterea de foc, mobilitatea şi protecţia. Efectul psihologic asupra soldaţilor inamici prin prezenţa tancului pe câmpul de luptă este considerabil.

Puterea de foc este determinantă pentru ca un tanc să distrugă un obiectiv. Pentru asta trebuie să se ţină cont de distanţa maximă de la care obiectivul poate fi atacat, capacitatea de a ataca obiective mobile, viteza cu care pot fi atacate obiective multiple şi capacitatea de a învinge vehicule blindate sau infanterie în tranşee.

Mobilitatea include viteza şi agilitatea pe câmpul de luptă, tipurile de teren care poate să le traverseze, înălţimea obstacolelor, tranşeele pe care le poate trece, capacitatea de a traversa poduri şi distanţa pe care o poate parcurge înainte de a fi alimentat cu combustibil. Mobilitatea strategică include, pe lângă capacitatea de a se deplasa cu mari viteze pe drumuri, şi posibilitatea de a fi transportat în tren sau pe remorci cu platforme trailere.

Protecţia depinde de grosimea blindajului, tipul sau tipurile lui, cum a fost distribuit şi ce zone sunt mai bine blindate (de obicei turela şi partea din faţă), respectiv mai vulnerabile (partea din spate şi de sub tanc). De asemenea protecţia presupune atât o siluetă joasă, zgomot şi semnătură termică reduse, contra măsuri active şi alte metode de a evita focul inamic, cât şi capacitatea de a continua lupta după ce a suferit avarii.

Tradiţional, între aceşti trei factori se menţine un compromis, considerându-se că este imposibil a se maximiza toţi simultan: mărirea blindajului măreşte greutatea, deci, micşorează mobilitatea; mărirea puterii de foc utilizând un tun de mare calibru reduce cantitatea de muniţie şi stabilitatea in timpul tragerii sau al deplasării. Alegerea unui compromis depinde de diferite aspecte, incluzând strategii militare, buget, geografie, voinţă politică şi posibilitatea de a vinde tancuri altor ţări.

Ţări cu tradiţie în fabricarea tancurilor:

  • Regatul Unit a ales în mod tradiţional să mărească puterea de foc şi protecţia în detrimentul mobilităţii. Regatul Unit are o mică armată profesională, bine antrenată, deci supravieţuirea echipajelor este importantă.
  • Statele Unite are o armată cu un armament numeros şi sofisticat şi un serviciu de întreţinere complex. În timp ce tancurile sunt departe de unităţile de reparaţie şi întreţinere se dă o mai mică importanţă capacităţii echipajelor de a repara şi întreţine tancul singuri şi mai mare capacităţii de a continua lupta în caz că tancul a fost avariat.
  • Uniunea Sovietică (şi actuala ei moştenitoare, Rusia) tradiţional au avut tancuri simple, uşor de produs şi menţinut, ca T-34. Dezvoltarea lor a fost controlată de către stat, care realiza schimbările necesare. La ultimele modele care au fost lansate in producţie se poate remarca apariţia de echipamente sofisticate (T-80T-90).
  • Israel, care este un stat mic, cu un personal limitat şi trăind într-un mediu politic ostil, are ca obiectiv principal supravieţuirea piloţilor. În acest scop a fost unica naţiune care a fabricat un tanc cu motorul situat în partea frontală, pentru a mări protecţia echipajelor.
  • România s-a bazat pe modelele de tancuri sovietice T-55 şi T-72. Cel mai modern este tancul TR-85 M1 („Bizonul”), o versiune modernizată a tancului TR-85, bazat şi el pe T-55. Este dotat cu un motor diesel cu 8 cilindri de 860 CP şi are o autonomie de 400 km. Are un nou sistem de conducere al focului, Ciclop-M1, prevăzut cu telemetru laser. Are şi senzori de alarmă iluminare laser foarte sensibili, chiar şi atunci când tancul nu este iluminat direct. Are un tun de 100 mm ca armă principală (care poate penetra un blindaj omogen laminat de 450 mm (RHA=rolled homogenous armor) la o distanţă de 1000 m), mitralieră coaxială de 7,62×54 mm, mitralieră antiaeriană de 12,7 mm, 12 grenade de fum şi una de camuflaj termic.

sursa: Wikipedia

facebook-profile-picture
Administrator
30 iulie 2011 23:34

Tancul este un vehicul blindat de atac cu tracţiune pe şenile, conceput pentru a înfrunta forţele inamice folosind focul direct. Un tanc de luptă se caracterizează prin armele şi blindajul greu, o mare mobilitate care îi permite să traverseze terenuri dificile la viteze relativ mari.

Legea nr.18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea Tratatului cu privire la forţele armate convenţionale în Europastipulează că:[1] Termenul tanc de luptă înseamnă un vehicul blindat de luptă autopropulsat, cu mare capacitate de foc, dispunând de un tun principal pentru foc direct cu viteză iniţială ridicată, necesar pentru a angaja ţinte blindate sau alte obiective, cu o mare mobilitate în orice teren, asigurând un nivel ridicat de protecţie, care nu este conceput şi nici echipat în mod special pentru transportul de efective de luptă. Astfel de vehicule blindate reprezintă principalele sisteme de arme pentru formaţiunile de tancuri şi alte formaţiuni blindate ale trupelor de uscat. Tancurile de luptă sunt vehicule blindate de luptă pe şenile, cântărind cel putin 16,5 tone, care sunt înarmate cu un tun de calibru de cel putin 75 mm, ce se poate roti 360 grade. În plus, vor fi considerate tancuri de luptă oricare vehicule de luptă blindate, pe roţi, ce vor intra în serviciu şi care vor îndeplini toate celelalte criterii arătate mai sus.

Tancurile sunt arme care au nevoie de logistică, sunt teribile şi agile pe câmpul de luptă modern, atât prin capacitatea de a ataca obiective terestre cât şi prin prezenţa lor ce poate crea panică în rândul infanterieiinamice.

Deşi tancurile sunt maşini de atac puternice, ele rareori operează independent. De obicei sunt organizate în unităţi de blindate, în forţe combinate. Fără acest sprijin, tancurile, chiar cu blindajul şi mobilitatea lor, sunt vulnerabile în faţa infanteriei, minelorartileriei şi aviaţiei militare.

Tancurile sunt dezavantajate în teren împădurit şi în zone urbane, deoarece capacitatea de foc la mare distanţă a vehicului este limitată, mobilitatea este redusă, ca şi posibilitatea echipajului de a detecta potenţialele pericole.

Tancurile au fost folosite pentru prima dată în timpul Primului Război Mondial pentru a întrerupe războiul detranşee şi a înlocui cavaleria pe câmpul de luptă. Tancul şi tactica de luptă a blindatelor au suferit multe evoluţii în ultimul secol. Deşi se continuă dezvoltarea de sisteme de armament şi blindaj, multe naţiuni au pus în discuţie necesitatea unei astfel de arme grele într-o perioadă în care războaiele tind să devină tot mai neconvenţionale.

sursa: Wikipedia

facebook-profile-picture
Administrator
4 septembrie 2011 18:48

IMNUL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI
*

TRAIASCA ROMANIA, TRAIASCA TRICOLORUL
*

Strofa întâi
*

Dacă ne-nfruntă munţi cu munţi ne vom bate,
Pentru lumina ţării şi pentru libertate,
Aici ne e cuvântul când îl avem de spus,
Decât slujirea ţării nimic nu-i mai presus.
Jurăm credinţă luptei oricât ar fi de grea,
Jurăm că pentru ţară şi viaţa ne-o vom da,
Jurăm să nu ne mintă nici clipa, nici vecia
Trăiască libertatea, trăiască românia,
Trăiască în fericite şi linişte poporul,
Trăiască românia trăiască tricolorul.
*

Strofa a doua
*

Dar ţara nu se face cu lasi cu apatrizi,
Iubirea nu te scuză când ochii îi închizi
Să curăţăm tot răul din viaţa româniei,
Că noi sîntem partidul şi ţara omeniei,
Nu creada hotii muncii că ei sînt mari şi tari,
Nou sântem patrioţii revoluţionari,
Avem contract pe viaţă cu visul şi cu glia,
Trăiască libertatea, trăiască românia,
Trăiască în fericite şi linişte poporul,
Trăiască românia trăiască tricolorul.
*

Strofa a treia
*

A noastră este ţara, o moştenim deplin,
Va trebui, întreagă, s-o dăm celor ce vin,
La cei născuţi şi astăzi şi mâine şi poimâine,
Nici păine fară muncă, nici muncă fără pâine,
Nici călăreţi pe aer, nici cai fără călări,
Nici ţară fără lume, nici lume fără ţări,
Să crească-n lume pacea, dreptatea, bucuria,
Trăiască libertatea, trăiască românia,
Trăiască în fericite şi linişte poporul,
Trăiască românia trăiască tricolorul.
*

Strofa a patra
*

Trăiască municitorii, tăranii, cărturarii,
Trăiască demnitatea cea fără de avarii,
Dacă renunţi la luptă n-ai ce să mai aştepţi,
Nimica nu se face-n poziţie de drepţi,
Să facem românia prin toţi şi pentru toţi,
Un teritoriu liber de orice prejudecăţi,
Să fie al nostru dreptul şi a noastră datoria,
Trăiască libertatea, trăiască românia,

Traiasca in fericire si liniste poporul,
Trăiască românia trăiască tricolorul.
*

Strofa a cincea
*

Jurăm din milioane de inimi şi destine,
Din orice fel de sânge ne murmură în vine,
Jurăm bătrân şi tânăr, femeie şi bărbat,
Credinţă româniei, necondiţionat,
Că ţara-i bogăţia ce vejnic ne rămâne,
Şi glasul ei ce îndeamă deşteaptă-te române,
Nu ne-nspăimântă nimeni cu forţa sau cu sila,
Trăiască libertatea, trăiască românia,
Traiasca in fericire si liniste poporul,
Trăiască românia trăiască tricolorul.
*

Strofa a şasea
*

Sîntem de e nevoie, o ţară de soldaţi,
Sîntem de e nevoie, un lanţ de munţi Carpaţi,
Durerea tări noaste facută-i să ne doară,
Ne place libertatea ca oameni şi ca ţară,
Şi soarele dreptăţii să lumineze sfânt,
O ţară în roşu, galben şi albastru pe pământ,
Acesta-i viaţa noastră, aceasta ni-i tăria,
Trăiască libertatea, trăiască românia,
Trăiască în fericite şi linişte poporul,
Trăiască românia trăiască trïcolorul.
*
*
Versuri: Adrian Paunescu
*
Muzica: Nicu Alifantis

wpDiscuz