TANCUL ROMANESC – O ISTORIE
.
La sfârşitul anilor ’60 – şi în special după momentul de criză din 1968 – a fost declanşat un proces de creare a unei “doctrine naţionale de apărare, având drept concept fundamental apărarea patriei de către întregul popor”. Pentru operaţionalizarea unui asemenea concept strategic, a apărut necesitatea unei industrii proprii de apărare a României, pentru fabricarea nu numai a armamentului uşor de infanterie şi a muniţiei aferente, ci şi a tehnicii complexe (transportoarelor blindate , tancurilor, tunurilor pentru artilerie şi pentru blindate, avioane şi elicoptere).
Aceste obiective au supus întreaga industrie românească de la acel moment unui efort tehnic şi financiar, greu de imaginat în zilele noastre.
Au fost realizate o serie de asimilări tehnologice, pornind de la materiile prime şi materialele cu caracteristici speciale, continuând cu realizarea echipamentelor complexe integrate pe acestea şi terminând cu standuri, laboratoare şi poligoane speciale pentru încercarea şi testarea lor.
Din punct de vedere tehnico-tactic, tancul românesc trebuia să îndeplinească cele trei cerinţe esenţiale ale câmpului de luptă: mobilitate, putere de foc şi protecţie sporită. Să nu uităm că în acea perioadă experienţa rusească (prin produsele T 34, T 55, T 60 etc.) era greu de atins sau depăşit.
Deşi poate părea paradoxal, analizând cu luciditate acea perioadă, putem afirma că, prin acest efort, industria românească de tehnică militară a contribuit într-o mare măsură la dezvoltarea economiei naţionale pe plan tehnologic şi de fabricaţie. Prin impunerea unor standarde extrem de ridicate referitoare la exigenţele tehnicii militare, cercetarea-proiectare, dezvoltarea industriilor capabile să le realizeze, pregătirea specialiştilor care să le fabrice şi să le exploateze, s-a format un nucleu de tehnicieni în domeniul tehnicii militare, care au făcut posibil ca acele deziderate, interpretabile din punct de vedere politic, să poată fi atinse din punct de vedere tehnic. Mai apoi militarii au fost aceia care, prin testarea şi, ulterior, prin utilizarea acestor echipamente au validat, de multe ori cu eforturi personale deosebite, soluţiile tehnice propuse.
Printre aceste realizări se poate aminti şi faptul că, într-o perioadă relativ scurtă (aproximativ 20 de ani) au fost asimilate şi fabricate trei tipuri de tancuri, fiecare din aceste tipuri constituind elemente evolutive incontestabile în dezvoltarea acestei tehnici complexe utilizate de armata română.
.
În aprilie 1968 este prezentat Consiliului de apărare, “Raportul privind propunerile de fabricare a tancurilor în ROMÂNIA”. În data de 13.10.1972, Consiliul Apărării a aprobat acest raport şi a hotărât ca ministerele de atunci (MICM, MIM, MlCh si MApN) să elaboreze şi să prezinte Studiul tehnico-economic de produs şi propunerile privind organizarea fabricaţiei.
Într-o primă etapă s-a urmărit crearea unui tanc mijlociu, cu carcasa blindată nouă şi echipament mecanic produs în ţară (motor 500 C.P., transmisie, instalaţii anexe).
Prima localitate unde au fost amplasate capacităţile de producţie necesare fabricării tancului românesc a fost la Mârşa, judeţul Sibiu, motiv pentru care, în anul 1974, s-au început lucrările de investiţii.
Realizarea tancului TR–77 şi TR 580
Între anii 1974-1980 a fost asimilat tancul mijlociu românesc în variantele TR-77 şi TR-580.
Prima varianta (TR-77), a fost realizată la nivel de model experimental, un prototip şi o serie iniţială de 10 produse. Acest tip de produs, dorit a se realiza în concepţie pur autohtonă, dar şi cu colaborări externe, cu predilecţie vest-europene (germane) a constituit o primă etapă în istoria fabricaţiei tancului românesc. Deşi proiectat în ideea unei carcase mai mari, pentru a putea fi echipat cu un agregat energetic performant la acea dată (agregatul energetic al tancului LEOPARD 1). În cele din urmă a fost finalizat, din considerente legate de termenele de finalizare, într-o variantă de echipare cu motor V2 de pe produsul T 55, asimilat în România. Ulterior producţia a fost continuată cu produsul TR-580 (versiunea românească a tancului sovietic T-55).
Primul model experimental al tancului românesc a fost realizat la “Baza centrală de reparaţie tehnică de luptă “Mizil” (denumirea de atunci a Uzinei Mecanice Mizil) în anul 1974, de către Uzina Mecanică Mârşa. Astfel s-a reuşit să se realizeze seria zero de trei tancuri româneşti la jumătatea anului 1976. În luna octombrie 1976 primul produs pleacă în probe, probe ce durează circa 6 luni.
Apoi, către sfârşitul primăverii anului 1977, întreaga producţie s-a transferat la Uzina Mecanică Mârşa, unde în noua fabrică de produse speciale, urma să se realizeze întreaga producţie de tancuri a României.
La nivelul anilor 1973 – 1975, investiţiile făcute la Mârşa au fost de peste trei miliarde de lei (adică peste 100 de milioane de dolari) ce reprezintă aproape 80% din întreaga investiţie programată.
.
În primăvara anului 1978 din raţiuni politice, întreaga pregătire de fabricaţie şi toţi specialiştii, bună parte din ei formaţi la Mizil, au fost transferaţi la Uzinele 23 August din Bucureşti, unde s-a înfiinţat o fabrică nouă.
Fabrica de Tancuri a fost înfiinţată în anul 1978 în baza Decretului nr.514/17.12.1978 – sub denumirea de Fabrica De Maşini Grele Speciale (F.M.G.S.) în cadrul Întreprinderii 23 August Bucureşti.
În perioada 1978-1980, nefiind finalizată investiţia proiectată pentru FMGS, aceasta şi-a desfăşurat activitatea în incinta Întreprinderii 23 August Bucureşti. În acest spaţiu în luna ianuarie 1979 a fost montat primul tanc românesc în Întreprinderea 23 August – F.M.G.S.
Până în luna august a aceluiaşi an au mai fost realizate încă 11 produse care, împreună cu primul , au participat – înainte de a fi repartizate unităţilor militare beneficiare – la parada militară organizată în Bucureşti cu ocazia zilei de 23 August, pe atunci Ziua Naţională a României.
Probele de încercări pe pistă au fost executate la aceeaşi uzină iar probele de verificare a aparatelor de tragere de pe tanc s-au realizat în poligoanele specializate ale armatei. Până în luna octombrie 1979 FMGS, în hala–depozit din incinta Uzinelor 23 August, mai realizează încă 11 tancuri.
În paralel s-a derulat investiţia pentru Fabrica de Maşini Grele Speciale, în vecinătatea Uzinelor 23 August Bucureşti, prin dezafectarea spaţiului ocupat în acel moment de un depozit de combustibil solid pentru populaţie, precum şi în localitatea Mihai Bravu din judeţul Giurgiu, unde a început construirea pistei şi a poligonului de rulaj şi încercări, bazinul cu apă pentru verificarea etanşeităţii, hala de retuşuri şi finisări, etc. Această investiţie se finalizează la sfârşitul anului 1979.
Începând cu luna februarie 1980, FMGS îşi desfăşoară activitatea în noua investiţie, dar lucrările de realizare a investiţiei din localitatea Mihai Bravu, întârziind mai bine de un an. Din acest motiv, încercările pe pistă şi în poligon a celor 25 tancuri produse în 1980 s-au efectuat tot la Uzina Mecanică Mizil şi la Jegălia, judeţul Călăraşi. Investiţia de la Mihai Bravu a fost finalizată în semestrul II -1981.
Capacitatea proiectată a investiţiei era de 210 tancuri şi 100 seturi piese de schimb pe an.
Prin Decretul 474/26.12.1983, s-au dispus măsuri tehnico-organizatorice de creştere a capacităţii de producţie de la 210 tancuri pe an la 500 tancuri şi au fost aprobate structurile necesare funcţionării fabricii în condiţii de autonomie, având posibilitatea deschiderii unui subcont în bancă.
În acest scop, suprafeţele de lucru cresc spectaculos printr-un amplu program de investiţii. Noile capacităţi fac posibilă organizarea procesului de producţie a tancului TR – 85, care să realizeze calitatea prescrisă şi – în acelaşi timp – numărul de bucăţi necesar.
Cu toate acestea, fabrica a funcţionat în continuare ca fabrică dependentă (a 5-a fabrica) în cadrul Întreprinderi 23 August.
În anul 1990 prin H.G. nr.1329/21.12 1990 s-a dispus că începând cu data de 01.01.1991, Fabrica de tancuri să treacă din organica întreprinderii 23 August Bucureşti (devenită S.C. FAUR S.A.) în organica Grupului Industrial al Armatei – Regie autonomă, sub denumirea de Uzina Mecanică Bucureşti, având statut de unitate militară, cu organizarea şi dotarea actuală. În acest fel, cu capacităţile finalizate nu se puteau asigura obiectivele planificate de realizare a 500 tancuri pe an, ci numai de 210 tancuri, capacitate ajunsă la maturitate în anul 1983.
TANCUL TR –580
Principalele caracteristici tehnico-tactice ale produsului TR 580 sunt:
• Produs – 1979 – 1985
• Greutate – 42 + 3% t
• Echipaj – 4 militari
Armament:
• Tun
– Tipul tunului – cu ţeavă ghintuită
– Calibru – 100 mm
– Cadenţa de tragere – 6 lovituri/minut
• Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm
• Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm
• Motor
– V2 55 diesel, 12 cilindri, 4 timpi, supraalimentat ;
– Puterea motorului – 580 CP
– Cutia de viteze – mecanică
– Puterea specifică – 13,8 CP/t
– Presiunea pe sol – 0,895 daN/cm2
– Viteza maximă – 50 km/oră
– Autonomie – 380 km
• Unitatea de foc: 50 lovituri 100 mm, 3 500 cartuşe 7,62 mm, 500 cartuşe 12,7 mm
• Sistem de ochire – acţionare electrică în plan orizontal, acţionare hidraulică în plan vertical, fără SCF
• Distanţa măsurată – 200 … 5 000 m
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4 000 m
• Protecţia prin blindaj :
– Turela – 320 + 20 mm cu blindaj suplimentar
– Şasiu – 200 mm stratificat
Realizarea tancului TR – 85 – 800
Paralel cu realizarea tancului românesc într-o primă variantă, începând cu anul 1974 au continuat lucrările de cercetare pentru realizarea “Sistemului energetic de mare putere pentru tancul românesc”.
Analizele specialiştilor au reliefat că realizarea în România a unui grup energetic compus din motor şi transmisie care să genereze o putere mai mare de 800 CP în vederea satisfacerii nevoilor tancului din prima variantă, nu este posibilă fără o colaborare externă, în raport cu nivelul experienţei şi cunoştinţelor în domeniu autohton atât de la data respectivă cât şi în viitorul apropiat.
În anul 1976, Institutul Naţional de Motoare Termice şi-a exprimat disponibilitatea, totuşi, să realizeze motorul de 800 CP destinat tancului românesc într-o concepţie proprie, utilizând structura de bază a motorului MTU, celelalte anexe având o dispunere proprie soluţiei autohtone.
De asemenea, transmisia hidromecanică a fost proiectată de ICSITEM Bucureşti, pe baza unei transmisii model şi realizată de I.H. Braşov, asigurând montajul în T a cuplului motor-transmisie.
În perioada 1974-1982, în definitivarea soluţiei constructive pentru agregatul energetic de mare putere, s-au procurat şj utilizat ca surse de informaţii, modele de referinţă externe.
Între anii 1978-1986 a fost asimilat tancul mijlociu TR-85-800, cu motor de 830 C.P. şi transmisia hidromecanică, constituite în agregat energetic monobloc similar tancurilor occidentale.
Producţia de serie a tancului mijlociu TR-85-800 fiind executata între anii 1986-1990 cu un ritm mediu de 100 bucăţi pe an, comparabil cu cel al unor state cu vechi tradiţii în construcţia de blindate.
TANCUL TR – 85 – 800
Principalele caracteristici ale acestui tanc sunt:
• Produs – 1982–1990
• Greutate – 42,2 t
• Echipaj – 4 militari
• Armament:
1.Tun
– Tipul tunului – cu ţeavă ghintuită
– Calibru – 100 mm
– Cadenţa de tragere – 4 -7 lovituri/minut
2. Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm
3. Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm
• Motor – diesel, 8 cilindri, 4 timpi, supraalimentat
– Puterea motorului – 830 CP
– Puterea specifică – 17,8 HP/t
– Transmisie – hidromecanica
• Presiunea pe sol – 0,925 daN/cm2
• Panta longitudinală – 32º
• Viteza maximă – 50 km/oră
• Autonomie – 400 km
• Unitatea de foc – 41 lovituri 100 mm, 3 500 cartuşe 7,62 mm, 500 cartuşe 12,7 mm
• Sistem de ochire – acţionare electrică în plan orizontal, acţionare hidraulică în plan vertical cu telemetru laser integrat şi SCF
• Distanţa măsurată – 200 … 5 000 m
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4 000 m
• Protecţia prin blindaj:
– Turela 320 + 20 mm cu blindaj suplimentar
– Şasiu – 200 mm stratificat
Realizarea tancului TR-125
Între anii 1987 şi 1988, într-un timp extrem de scurt, s-a reuşit proiectarea şi realizarea prototipului tancului românesc TR–125 (P 125). Acesta îngloba cele mai noi realizări ale experienţei cercetătorilor români şi ale industriei naţionale de apărare.
Turela şi elementele de încărcare automată a acestui tanc au fost proiectate de ICSITEM Bucureşti iar şasiul, cu toate agregatele ce intră în el, a fost proiectat de ACSIT–P 124 din structura F.M.G.S. Bucureşti
Este demn de remarcat că, pe acest tanc, s-au montat cele mai moderne echipamente care erau în curs de experimentare sau asimilare în fabricaţie de industria românească: tunul calibru 125 mm, stabilizatorul tunului 2E 25M, mecanismul de încărcare automată a tunului, calculator balistic, noul proiector de tip L–2, instalaţii de avertizare împotriva iluminării cu laser pentru lansare a grenadelor fumigene şi a capcanelor termice etc. Totodată, s-a reuşit experimentarea şi asimilarea noilor tipuri de muniţie pentru tun, lansatoare de grenade fumigene etc.
Principalele caracteristici ale acestui tanc sunt:
• Produs – 1984 – 1991
• Greutate – 50 t
• Echipaj – 3 militari
• Armament:
1. Tun
– Tipul tunului – cu ţeavă lisă
– Calibru – 125 mm
– Cadenţa de tragere – 8 lovituri/minut
2. Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm
3. Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm
4. Lansator de grenade – 6 tuburi 81 mm
• Motor
– 8 VS A3 diesel, 8 cilindri, 4 timpi, supraalimentat
– Puterea motorului – 900 CP
• Puterea specifică – 18,75 CP/t
• Transmisie – hidromecanică, automată
• Presiunea pe sol – 0,875 daN/cm2
• Panta longitudinală – 32º
• Viteza maximă – 60 km/oră
• Autonomie (fără butoaie suplimentare) – 400 km
• Unitatea de foc – 39 lovituri 125 mm, 2 000 cartuşe 7,62 mm, 300 cartuşe 12,7 mm, 20 grenade fumigene
• Sistem de ochire – turela/tun stabilizate hidraulic în două planuri, cu telemetru laser integrat şi SCF
• Distanţa măsurată – 200 … 5 000 m
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4 000 m
• Protecţia prin blindaj:
– Turela – 400 mm cu blindaj suplimentar
– Şasiu – 200 mm stratificat
.
Activităţi după anul 1990. Modernizarea tancului TR – 85
În anul 1994 se hotărăşte prin Ordinul S/M1429/31.03.1994 iniţierea “Programului de modernizare a tancului mijlociu românesc TR 85-M1- BIZONUL”, iar prin Hotărârea Consiliului de Înzestrare, conform PV nr. 140/14.04.1994 acest ordin devine operativ. Începând cu anul 1996 au demarat activităţile legate de elaborare a documentaţiilor, analiză a cerinţelor operaţionale, testare şi, în final, omologare a produselor.
Specialiştii români în cooperare cu companii specializate din Franţa, cea mai importantă fiind MATRA DEFENSE, au elaborat şi pus în aplicare după anul 1996 programul de modernizare al tancului TR-85, rezultând tancul TR-85 M1, care este un produs compatibil cu standardele NATO. De-a lungul perioadei 1997- 2009 sunt modernizate un număr 56 de tancuri.
Echipamentele care au intrat în programul de modernizare au fost realizate în colaborare cu importante firme în domeniu, din Occident (Aerospaţiale Matra, Sagem, Kollmorgen-Artus, Racall), precum şi cu firme din România (Electromagnetica, Faur, Elprof, UM Reşita, Aeroteh, IOR şi IOEL). În cea mai mare parte, modernizarea tancului TR 85 consta în dotarea cu aparatură electronică modernă a sistemelor de conducere a focului, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte şi a sistemelor de detecţie şi stingere a incendiilor cu substanţe netoxice, dar constă şi în înlocuirea vechiului sistem de stabilizare cu unul acţionat electric, ceea ce îi conferă o mai bună precizie de tragere. Unul dintre elementele principale care face din TR 85 M1 o armă redutabilă pentru categoria de armament din care face parte este tunul de 100 mm, ale cărui proiectile, la distanţa de 4.000 de metri, pot penetra un blindaj gros de 350 mm.
.
TANCUL TR-85 M1 BIZONUL
(Botezul focului în Poligonul Smârdan din Galaţi. Protagoniştii: tinerii ofiţeri ai promoţiei 2013 ai Centrului de Instruire pentru Tancuri şi Auto din Piteşti. O şedinţă de tragere de luptă presupune o pregătire prealabilă şi multă sudoare. Prima tragere cu muniţie reală de luptă – pregătiri intense, emoţii pe măsură. Un film realizat de Centrul de Televiziune şi Film al MApN.)
.
TANCUL TR-85 M1
Principalele caracteristici ale acestui tanc sunt:
• Produs – 1995 – 2009;
• Greutate – 50 t;
• Echipaj – patru militari;
• Armament:
1. TUN:
– Tipul tunului – cu ţeavă ghintuită;
– Calibru – 100 mm;
– Cadenţa de tragere – 4 -7 lovituri/minut;
2. Mitraliera jumelată – 1 x 7,62 mm;
3. Mitraliera A.A. – 1 x 12,7 mm;
4. Lansator de grenade – 6 tuburi 81 mm;
• Motor:
– Diesel, 8 cilindri, 4 timpi, supraalimentat;
– Puterea motorului – 860 CP;
– Puterea specifică – 17,2 CP/t;
• Transmisie – hidromecanică;
• Presiunea pe sol – 1 daN/cm2;
• Panta longitudinală – 320;
• Viteza maximă – 60 km / oră;
• Autonomie– 400 km;
• Unitatea de foc – 41 lovituri 100 mm, 500 cartuşe 7,62 mm ,750 cartuşe 12,7 mm;
• Sistem de ochire – turelă acţionată electric în două planuri, cu telemetru laser integrat şi SCF;
• Distanţa măsurată – 200 … 5.000 m;
• Distanţa loviturii directe cu APFSD – 4.000 m;
• Protecţia prin blindaj:
– Turela – 320+20 mm cu blindaj suplimentar;
– Şasiu – 200 mm stratificat;
SURSA: RFT Fortele terestre. Tehnica militara
Va invitam sa urmariti un filmul artistic FATA MORGANA.
Un film despre dragoste si tancuri in regia lui ELEFTERIE VOICULESCU, dupa romanul cu acelasi titlu al lui ION GRECEA.
In rolurile principale DINU MANOLACHE si DIANA LUPESCU
.
Vizionare placuta:
Lasă un comentariu
Am descoperit site-ul dumneavoastră datorită unui bun prieten, colonelul (r) Teodo-rescu Valentin. Absolvent al ȘCOLII MILITARE DE TANCURI ȘI AUTO, promoția 1962, mi-am petrecut cei mai frumoși ani, alături de oameni dedicați trup și suflet apărării integrității țării, pe câmpurile de instrucție de la Vânju-Mare și Mihai Bravu. Poezia, o a doua natură, m-a urmat peste tot. În anul absolvirii am scris o poezie. Dacă aproape tot ce am scris pe vremea aceea s-a pierdut, ceva tot a mai rămas.
Poezia atașată, scrisă în anul absolvirii, sper că spune tot. Lectură plăcută!
Comandantul
Cu zgomot puternic șenila se-așterne
Să taie prin vaduri, colosului, drum.
Se-amplifică-n sfere de liniști eterne
Ecoul… Trec tancuri, ca ieri, și acum.
De sus, comandantul privirea-și rotește,
De sus, din turelă, și râde molcóm…
“Făcură azi treabă băieții, firește!”
Și râde, cu inima largă – de om.
Se-nvăluie zarea în purpură, toată;
Lin, apele timpului clipele scurg,
Să ducă, prin valea de vânt ferecată,
“Armura” scăldată de-aprinsul amurg.
– Trec tancuri! La garduri dau țâncii năvală;
Ies mame, fecioare, la porți, în cătun;
Când, iată, o mână, cu multă sfială,
Avântă o floare, hăt, sus, pe un tun.
O ia comandantul – ca pruncul, o mamă –
În mâna sa mare, brăzdată de ani.
“N-ai teamă, măicuță, să n-ai nicio teamă,
Ni-e rostul să știm s-o păzim de dușmani,
Să n-o ardă flăcări, nici liniștea mută,
Să nu cadă pradă cumplitului jaf!”
Grăi pentru sine, surprins, și o cută
Se stinse pe fruntea-i cernită cu praf.
“Vrem pacea să aibă trai bun în cătunuri
– Al vremilor noastre deplin adevăr –
Ca floarea să prindă să crească pe tunuri
Și-apoi să-nflorească la mândre în păr!”
De sus comandantul privirea-și rotește
– Cu floarea în mână – și râde molcóm…
“Făcură azi treabă băieții, firește!”
Și râde cu inima largă – de Om!
Adrian Erbiceanu
uitati si un material bunicel despre tancurile noastre si mijloacele AT de la noi, tarile din jur si cam cum ne prezentam noi https://tactiqthink.wordpress.com/2016/01/26/mijloacele-antitanc-din-dotarea-armatei-romane/
Tr 85 M1 Bizon mitraliera jumelata 7.62 are 5000 cartuse . Respect Tanchistilor Romani !
Onoare şi respect tanchiştilor români!
LA MULTI ANI TANCHISTILOR ACTIVI SI IN REZERVA
Va salut,domnilor.
Tinand cont de articol si de comentariile aferente, se pare ca ar fi ceva tanchisti pe aici. As dori sa ma ajutati in gasirea versurilor de la Imnul tanchistilor. Era ceva de genul…. “Noi suntem tanchistii tarii/inimi de otel si jar/steag purtat in largul zarii/gand semet si temerar”.
Daca nu se poate posta aici,va rog,sa-mi trimite-ti pe adresa: Ionica_71@hotmail.com
https://www.youtube.com/watch?v=uF4adq8gBFk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3awVLniDXiozIvhNojzbR8tkwzeEhf5IALvX0Cce80GK01f6irBP_2HKU
in zori de zi cu soarele pe ramuri,motoarele vibreaza iar in vant,si mii de cai putere prinsi in hamuri,isi galopeaza forta de neinfrant,,noi suntem tanchistii tarii,inimi de otel si jar,,steag purtat in largul zarii,gand neinvins si temerar,,,,,in lupta ne avantam sub ploi de stele,,nestaviliti ca apele in suvoi,,o singura dorinta sub turele,isi bate ritmul in cadente noi
In zori de zi cu soarele pe ramuri
Motoarele vibreza iar in vant, vibreaza-n vant
Liga Militarilor Profesionisti din Romania, transmite camarazilor nostri de etnie turco-musulmana, cu ocazia sarbatorilor, traditionalul,
Ramazan bayram mubarek olsun!
.
Consiliul Director L.M.P.
LA MULTII ANI TUTUROR TANCHISTILOR . ONOARE SI PATRIE.
Eu am facut armata la Lipova la arma tancuri in 1984. Recent avand drum prin zona, am trecut pe acolo sa-mi readuc aminte si sa revad locurile unde mi-am satisfacut stagiul militar, unde am invatat meseria de tanchist.
Nu mi-a venit sa cred in ce hal a ajuns unitatea si poligoanele, tancodromul… totul este o ruina, unitatea nu mai exista, poligonul de tancuri de la Baile Lipova e la fier vechi, poligonul de la Jernova e tot la fier vechi, dezastru… Existau trei regimentale de tancuri, Lipova, Roman si Targoviste, nu stiu in ce stare sa afla si acele unitati, banuiesc ca la fel. Pacat, mare pacat.
Eu am facut scoala militara la Lipova , intre 1990-1992 ! Totul este o ruina acum , in multe unitati militare , nu numai de tancuri ! In 1984-1986 cind am fost militar in termen la Roman(Neamt) existau 2 scoli regimentale pt tanchisti : Roman si Buzias , transferata de la Lipova ! Tirgoviste nu exista !
tanchistii si militarii in general, ce valori apara? stramosii si-au dat tributul pt o Romanie crestina, nesupusa veneticilor si “alesilor”, asa cum este azi… Ce folos ca te sacrifici , daca nu te sacrifici pt o cauza nobila? pt omul de rand, nu pt potentatii vremii…
La Multi Ani tuturor tanchistilor tarii!!!
Lupu Mugurel – F-222 – L.M.P.
LA MULTI ANI TANCHISTILOR!
La multi ani tuturor tanchistilor din partea marinarilor si la cat mai multi km. parcursi sub senile
Radu gabriel F-222 membru in consiliul director
Felicitări pentru articol!
La mulţi ani tanchiştilor români!
onoare si respect tanchistilor tarii. la multi ani!
blindajul cât mai gros! la multi km si la Multi Ani!
La 1 august 2013, se împlinesc 94 de ani de la înfiinţarea primei structuri de tancuri din Armata României, aniversându-se cu această ocazie Ziua Tanchiştilor.
La mulţi ani, tuturor tanchiştilor!
Cap. Danut Mocanu – Vicepresedinte LMP
La mulți ani cu sănătate și realizări frumoase!
1 August – ZIUA TANCHIŞTILOR
Cu prilejul zilei armei tancuri, transmit tuturor tanchiştilor activi, în rezervă şi în retragere, veteranilor, sănătate şi numai bucurii alături de cei dragi.
LA MULŢI ANI!
comentati un film comunist mediocru din 80 si ati uitat care este de fapt rolul articolului. la multi ani tuturor militarilor din arma tancuri!
film comunist, da! dar nu mediocru. ti se pare ca filmele din ziua de azi sunt mai bune?!? iti dau un exemplu: trei luni cinci saptamani si… nu stiu cate zile… ala da, panarama de film…
fata morgana a fost si este un film bun, educativ din care tinerii din ziua de azi au ce invata..
tinerii din ziua de azi sunt la pământ, scoală nu, sport nu, armată nu, educaţie zero; sistemul comunist stia sa scoata oameni din… oameni.
va multumesc pentru ca mi-ati adus aminte de acest film si pe care l-am revazut cu mare drag; la multi ani celor care sub drapelul tricolor isi fac datoria la levierele mastodontilor de otel;
cu stima,
Ionescu Sorin, pensionar
Filmul este pentru cei care credeau in dragostea sublima. Pentru cei care au fost barbati adevarati, pe vremea comunismului cand se facea armata adevarata. Cate tancuri mai are armata romana?
Un articol complet despre istoria tancului romanesc. Felicitari!
Nu l-am considerat un film foarte bun , dar mi-a placut linia melodica. A fost un succes la vremea respectiva.
La multi ani tanchistilor de ziua lor!
coloana sonora din filmul “Fata Morgana” se numeste “La fereastra” si a fost compusa si interpretata de Marin Traian
http://youtu.be/0Z7RuXuwIc8
Nu este inca 1 august dar voi transmite tanchistilor tarii, multa sanatate, misiuni indeplinite cu succes, cat mai multi km sub senile, cat mai multe proiectile trase si bineinteles traditionalul LA MULTI ANI!!!
la multi ani tuturor purtatorilor de berete negre!
29 IULIE – ZIUA IMNULUI NATIONAL AL ROMANIEI
.
29 iulie 2013 este o zi specială în istoria României – Ziua Imnului Naţional – simbol al unităţii Revoluţiei Române de la 1848. La 29 iulie 1848, ‘Deşteaptă-te române!’ a fost cântat pentru prima dată în Parcul Zăvoi din Râmnicu Vâlcea. Conţinutul profund patriotic şi naţional al poeziei a fost de natură să însufleţească numeroasele adunări ale militanţilor paşoptişti pentru drepturi naţionale, mai ales din Transilvania, Nicolae Bălcescu numind acest imn ‘o adevărată Marsilieză românească’.
De-a lungul tipului inimile tuturor românilor au fost unite de-un singur gând!
.
Danut ALBU – L.M.P.
ŞI LA CONSTANŢA S-A CÂNTAT “DEŞTEAPTĂ-TE ROMÂNE”
Anul acesta solemnitatea evenimentelor organizate cu ocazia Zilei Imnului , desfăşurate pe platoul din apropierea sediului Comandamentului Flotei a fost afectată de lucrărrile care se execută pe şantierul pentru reabilitarea falezei.
Este cel puţin incorect să organizezi astfel de festivităţi pe un şantier şi consider că se putea găsi un spaţiu care să permită desfăşurarea rezonabilă a festivităţilor.
La ora 09.00 prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola a primit onorul din partea gărzii de onoare format din plutoane aparţinând Flotei, Brigăzii 9 Mecanizate, Inspectoratului judeţean de jandarmi şi ISU Constanţa.
După serviciul religios , oficiat de IPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, a urmat cuvântul prefectului judeţului Constanţa care a reamintit participanţilor cum a luat naştere imnul naţional al României, atât versurile cât şi muzica acestora.
Fanfara reprezentativă a SMFN, dirijată de col.dr. Cornel Ignat, a intonat apoi vechile imnuri ale României:
Trăiască Regele(1884-1948) Zdrobite cătușe (1948-1953) Te slăvim, Românie!(1953-1977) Trei culori (1977-1989).
Apoi întreaga asistenţă a intonat actualul imn – Deşteptă-te române !
La festivitatile care au marcat implinirea a 165 de ani de la prima recitare a imnului national al Romaniei au participat reprezentanti ai institutiilor civile şi ai partidelor politice, parlamentari constănţeni, veterani de război, militari activi şi în rezervă , revoluţionari.
La aceste evenimente au participat şi 42 de cercetaşi, fete şi băieţi din întreaga ţară, aflaţi la cea de –a şaptea ediţie a ”Taberei de vară pentru cercetaşi” organizată anul acesta la Constanţa de către Direcţia informare şi relaţii publice a Ministerului Apărării Naţionale şi Asociaţia de Caritate din Armata României “Camarazii”, în parteneriat cu Ministerul Tineretului şi Sportului şi cu sprijinul Statului Major al Forţelor Navale.
Col.(r) Remus MACOVEI
Fotografii de la ceremonialul militar ce a avut loc cu ocazia ZILEI IMNULUI NATIONAL, in fata Comandamentului Flotei pe faleza Cazinoului din Constanta, puteti vedea pe pagina de FACEBOOK a LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI:
https://www.facebook.com/ligamilitarilor?ref=hl
Lupu Mugurel – F-222 – Vicepresedinte LMP
in filmul FATA MORGANA s-au folosit tancuri TR-580 ; inca nu aparuse TR-85;
Un film ce a avut mare succes la publicul tanar din anii 70. Dupa acest film toti tinerii cereau la centrele de recrutare sa fie repartizati la arma tancuri.
Inclusiv EU. Am facut armata intre anii 83-85.
Diana Lupescu a fost una dintre cele mai frumoase actrite romance din toate timpurile !
LA MULTI ANI TANCHISTILOR!
Din pacate se pare ca Dinu Manolache a murit prin 1998. Cancer se pare ca din cauza fumatului. A fost un actor fantastic. Articolul si filmul de nota 10.
la multi ani !
acest film ma emotionat cu zeci de ani in urma..
succes pe mai departe..
Din filmul prezentat de dvs, am observat tinuta militarilor. Nu am apucat acele vremuri dat mi-a placut cele doua accesorii ce asigura o prestanta ofiterului din armata Republicii Socialiste Romania: cizmele si diagonala.
De ce s-a renuntat la ele?
Filmul s-a turnat la unitatea din Roman, regimentala de tancuri pe vremuri.
Comandantul de companie a lui Alexiu, tovarasul locotenent-major era ofiter de cariera si nu actor. Un film frumos chiar daca a predominat propaganda comunista.
Stie cineva daca unitatea de tancuri din Roman, mai exista?
erau accesorii comuniste..
gresit si ofiterii din armata regala aveau cizme si diagonala
Filme romanesti postate pe site-ul Ligii Militarilor Profesionisti:
.
NOI CEI DIN LINIA INTAI
in cadrul articolului:
ZIUA FORTELOR TERESTRE
http://www.ligamilitarilor.ro/eveniment/ziua-fortelor-terestre/
.
TRIUNGHIUL MORTII
in cadrul articolului:
TURTUCAIA: INFRANGEREA DESPRE CARE NU SE VORBESTE
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/turtucaia-infrangerea-despre-care-nu-se-vorbeste/
.
Danut ALBU – L.M.P.
Acest film este diferit fata de cele prezentate in articolele anterioare. Nu este un film de razboi ci unul de dragoste. L-am revazut cu placere dupa foarte multi ani.
Tancul este un vehicul blindat de atac cu tracţiune pe senile, conceput pentru a înfrunta forţele inamice folosind focul direct. Un tanc de luptă se caracterizează prin armele şi blindajul greu, o mare mobilitate care îi permite să traverseze terenuri dificile la viteze relativ mari.
Legea nr.18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea Tratatului cu privire la la armatele convetionale in Europa stipulează că:
Termenul tanc de luptă înseamnă un vehicul blindat de luptă autopropulsat, cu mare capacitate de foc, dispunând de un tun principal pentru foc direct cu viteză iniţială ridicată, necesar pentru a angaja ţinte blindate sau alte obiective, cu o mare mobilitate în orice teren, asigurând un nivel ridicat de protecţie, care nu este conceput şi nici echipat în mod special pentru transportul de efective de luptă. Astfel de vehicule blindate reprezintă principalele sisteme de arme pentru formaţiunile de tancuri şi alte formaţiuni blindate ale trupelor de uscat. Tancurile de luptă sunt vehicule blindate de luptă pe şenile, cântărind cel putin 16,5 tone, care sunt înarmate cu un tun de calibru de cel putin 75 mm, ce se poate roti 360 grade. În plus, vor fi considerate tancuri de luptă oricare vehicule de luptă blindate, pe roţi, ce vor intra în serviciu şi care vor îndeplini toate celelalte criterii arătate mai sus.
.
Tancurile sunt arme care au nevoie de logistică, sunt teribile şi agile pe câmpul de luptă modern, atât prin capacitatea de a ataca obiective terestre cât şi prin prezenţa lor ce poate crea panică în rândul infanteriei inamice.
Deşi tancurile sunt masini de atac puternice, ele rareori operează independent. De obicei sunt organizate în unităţi de blindate, în forţe combinate. Fără acest sprijin, tancurile, chiar cu blindajul şi mobilitatea lor, sunt vulnerabile în faţa infanteriei,minelor , artileriei şi aviatiei militare.
Tancurile sunt dezavantajate în teren impadurit şi în zone urbane, deoarece capacitatea de foc a mare distanţă a vehicului este limitată, mobilitatea este redusă, ca şi posibilitatea echipajului de a detecta potenţialele pericole.
.
Tancurile au fost folosite pentru prima dată în timpul Primul Razboi Mondial pentru a întrerupe războiul de transee şi a înlocui cavaleria pe câmpul de luptă.
Tancul şi tactica de luptă a blindatelor au suferit multe evoluţii în ultimul secol.
Deşi se continuă dezvoltarea de sisteme de armament şi blindaj, multe naţiuni au pus în discuţie necesitatea unei astfel de arme grele într-o perioadă în care războaiele tind să devină tot mai neconvenţionale.
Din regulamentele de lupta ale subunitatilor de tancuri din Armata R.S.R.: (1977 si 1989)
*art.410 […] Frontul de atac al plutonului de tancuri poate fi 300-400 m.
*art.411 […] In misiune, se indica obiectivul de atac si directia ulterioara de inaintare (atac)** Obiectivul de atac al plutonului consta in nimicirea inamicului de pe directia sa de atac pe intreaga adancime a punctelor de sprijin de pluton de pe limita dinainte a apararii inamicului si cucerirea acestora.
Dupa cucerirea obiectivului de atac, plutonul de tancuri continua inaintarea fara oprire pe directia ordonata de comandantul companiei, in care scop i se indica noi obiective de atac din adancimea punctelor de sprijin ale apararii inamicului.
Plutonul de tancuri ataca in linie de lupta si, in functie de situatia si de caracteristicile terenului, in triunghi cu varful inainte, triunghi cu varful inapoi, esalonat spre dreapta sau esalonat spre stanga.
*art.416 […] Plutonul de tancuri, de regula, ataca in dispozitiv de lupta, insa in functie de gradul de neutralizare a mijloacelor de foc si in special a celor antitanc din punctele de sprijin de pe linia dinainte a apararii acestuia precum si de existenta golurilor (intervalelor) in dispozitivul de aparare inamic, poate ataca si in coloana, cu viteza maxima permisa de teren.
CONCEPTIA TANCULUI MODERN
Cei trei factori determinanţi tradiţionali care condiţionează eficienţa tancului sunt: puterea de foc, mobilitatea şi protecţia. Efectul soldaţilor inamici prin prezenţa tancului pe câmpul de luptă este considerabil.
Puterea de foc este determinantă pentru ca un tanc să distrugă un obiectiv. Pentru asta trebuie să se ţină cont de maximă de la care obiectivul poate fi atacat, capacitatea de a ataca obiective mobile, viteza cu care pot fi atacate obiective multiple şi capacitatea de a învinge vehicule blindate sau infanterie în tranşee.
Mobilitatea include viteza şi agilitatea pe câmpul de luptă, tipurile de teren care poate să le traverseze, înălţimea obstacolelor, tranşeele pe care le poate trece, capacitatea de a traversa poduri şi distanţa pe care o poate parcurge înainte de a fi alimentat cu combustibil.
Mobilitatea strategică include, pe lângă capacitatea de a se deplasa cu mari viteze pe drumuri, şi posibilitatea de a fi transportat în trensau pe remorci cu platforme trailere
Protecţia depinde de grosimea blindajului, tipul sau tipurile lui, cum a fost distribuit şi ce zone sunt mai bine blindate (de obicei turela şi partea din faţă), respectiv mai vulnerabile (partea din spate şi de sub tanc).
De asemenea protecţia presupune atât o siluetă joasă, zgomot şi semnătură termică reduse, contra măsuri active şi alte metode de a evita focul inamic, cât şi capacitatea de a continua lupta după ce a suferit avarii.
Tradiţional, între aceşti trei factori se menţine un compromis, considerându-se că este imposibil a se maximiza toţi simultan: mărirea blindajului măreşte greutatea, deci, micşorează mobilitatea; mărirea puterii de foc utilizând un tun de mare calibru reduce cantitatea de muniţie şi stabilitatea in timpul tragerii sau al deplasării. Alegerea unui compromis depinde de diferite aspecte, incluzând strategii militare, buget, geografie, voinţă politică şi posibilitatea de a vinde tancuri altor ţări.
Ţări cu tradiţie în fabricarea tancurilor:
.
Regatul Unit a ales în mod tradiţional să mărească puterea de foc şi protecţia în detrimentul mobilităţii. Regatul Unit are o mică armată profesională, bine antrenată, deci supravieţuirea echipajelor este importantă.
.
Statele Unite are o armată cu un armament numeros şi sofisticat şi un serviciu de întreţinere complex. În timp ce tancurile sunt departe de unităţile de reparaţie şi întreţinere se dă o mai mică importanţă capacităţii echipajelor de a repara şi întreţine tancul singuri şi mai mare capacităţii de a continua lupta în caz că tancul a fost avariat.
.
Uniunea Sovietică(şi actuala ei moştenitoare, Rusia tradiţional au avut tancuri simple, uşor de produs şi menţinut, ca T-34.
Dezvoltarea lor a fost controlată de către stat, care realiza schimbările necesare. La ultimele modele care au fost lansate in producţie se poate remarca apariţia de echipamente sofisticate T-90.
.
Israel, care este un stat mic, cu un personal limitat şi trăind într-un mediu politic ostil, are ca obiectiv principal supravieţuirea piloţilor. În acest scop a fost unica naţiune care a fabricat un tanc cu motorul situat în partea frontală, pentru a mări protecţia echipajelor.
.
România s-a bazat pe modelele de tancuri sovietice T-55 şi T-72.
Cel mai modern este tancul TR-85 M1 („Bizonul”), o versiune modernizată a tancului TR-85, bazat şi el pe T-55.
Este dotat cu un motor diesel cu 8 cilindri de 860 CP şi are o autonomie de 400 km. Are un nou sistem de conducere al focului, Ciclop-M1, prevăzut cu telemetru laser.
Are şi senzori de alarmă iluminare laser foarte sensibili, chiar şi atunci când tancul nu este iluminat direct. Are un tun de 100 mm ca armă principală (care poate penetra un blindaj omogen laminat de 450 mm (RHA=rolled homogenous armor) la o distanţă de 1000 m), mitralieră coaxială de 7,62×54 mm, mitralieră antiaeriană de 12,7 mm, 12 grenade de fum şi una de camuflaj termic.