marţi 15 iun 2021

SPONSORI OFICIALI

SCUFUNDAREA CARGOULUI „PLOIESTI” – 10 NOIEMBRIE 1972

Nava PLOIESTI in rada Goteborg - 11-14 august 1968 (arhiva   c-dor Bozenovici Nicolae) (1)

 

 

La data de 10 noiembrie 1972 – petrolierul „Ploieşti“, ex-„Captain T. Basse“ (pavilion: România, IMO: 5284443, indicativ: YQSZ, 19.325 tdw., 12.450 trb., 7.158 trn., lungime: 173,43 m, lăţime: 21,33 m, înălţime: 12,14 m, pescaj: 9,35 m, echipaj: 48 membri, propulsie: motor „Diesel“ tip A.B., constructor: Götarerken – Suedia, 1956, principiu de funcţionare: diesel, 8 cilindri, puterea maşinii: 7.500 c.p., turaţie: 112 rotaţii/ minut, 2 caldarine cu păcură sau motorină, constructor: 1957, „Uddevallavarvet“, Uddevalla – Suedia; data punerii chilei: 1956, a mai purtat numele „Prietenie“ – 1962) şi „Ploieşti“ – 1964) s-a scufundat în Strâmtoarea Messina (Italia).
Catastrofa a avut loc după coliziunea cu vrachierul „Corona Australe“ (pavilion: Italia, IMO: 5080378, 19.072 tdw., 12.785 trb., lungime: 174,80 m, lăţime: 21,00, constructor: iulie 1959, „Ansaldo“, Muggiano – Italia, lansat la apă la 8 decembrie 1958, tăiat la Spezia, în iunie 1987).

.
Corneliu Mihăilă, specialist în litigii şi asigurări maritime: „(…) Au trecut, iată, 38 de ani de atunci. Coliziunea a avut loc în Strâmtoarea Messina, cu mineralierul «Corona Australe», sub pavilion italian. Petrolierul «Ploieşti» se afla în balast în momentul accidentului.
În urma catastrofei, nava «Ploieşti» s-a scufundat, trei membri din echipajul românesc au decedat şi alţi 15 au fost accidentaţi, suferind răni mai mult sau mai puţin grave.
Mineralierul «Corona Australe» a suferit avarii în zona impactului, la prova.
Îmi aduc aminte că pe comandant îl chema Schimbischi… Unul dintre marinarii răniţi grav a fost Vasile Posteucă, care a suferit răni grave la ambele picioare. Ulterior, din această cauză, a fost pensionat. Acest marinar a primit ca despăgubire suma de 20.834 USD, echivalentul a circa 250.000 lei.
Familiile celor trei membri de echipaj decedaţi şi cei 15 marinari accidentaţi au primit despăgubiri din cota parte pretenţii civile ce revenea «Navrom» şi membrilor de echipaj răniţi şi familiilor celor decedaţi, cotă stabilită prin hotărâre judecătorească în urma procesului judecat la Genova – Italia. Instanţa italiană a stabilit atât procentele de vinovăţie a celor două părţi implicate în producerea evenimentului de navigaţie, cât şi cuantumul despăgubirilor ce se cuveneau armatorilor şi echipajelor celor două nave.
De menţionat este faptul că aceasta a fost prima despăgubire acordată după 23 august 1944 în România, membrilor de echipaj răniţi şi familiilor celor trei decedaţi, şi aceasta numai în ce priveşte cota parte de vinovăţie şi de pretenţii civile care au fost stabilite prin hotărârea judecătorească a unei instanţe străine, în cazul de faţă cea italiană, în sarcina armatorilor navei italiene.
Pentru cota parte de vinovăţie stabilită în sarcina «Navrom», Statul Român nu a plătit nicio despăgubire celor vătămaţi sau familiilor celor decedaţi, legislaţia din acea vreme neavând nicio prevedere legală pentru asemenea evenimente“.

.

Constantin Cumpana


.

Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, AMINTIRI DESPRE O FLOTĂ PIERDUTĂ, vol. II – Voiaje neterminate (2011), Constanța, Editura: “Telegraf Advertising”.

 

.
Amintiri-1-mare

.

Cine doreste sa achizitioneze volumele,

“Amintiri despre o flota pierduta” (vol.I si vol.II)

“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti

si

“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″ poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –:

costyn_c@yahoo.com

.
VA PREZENTAM FILMUL ARTISTIC ROMANESC:
.
FURTUNA IN PACIFIC (1986)
Un film dramatic pentru salvarea unei nave civile romanesti cu defectiuni la elice, dintr-o puternica furtuna in Oceanul Pacific.
Cu Dan Condurache, George Motoi si Dorel Visan

.

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
wpDiscuz