La data de 10 noiembrie 1972 – petrolierul „Ploieşti“, ex-„Captain T. Basse“ (pavilion: România, IMO: 5284443, indicativ: YQSZ, 19.325 tdw., 12.450 trb., 7.158 trn., lungime: 173,43 m, lăţime: 21,33 m, înălţime: 12,14 m, pescaj: 9,35 m, echipaj: 48 membri, propulsie: motor „Diesel“ tip A.B., constructor: Götarerken – Suedia, 1956, principiu de funcţionare: diesel, 8 cilindri, puterea maşinii: 7.500 c.p., turaţie: 112 rotaţii/ minut, 2 caldarine cu păcură sau motorină, constructor: 1957, „Uddevallavarvet“, Uddevalla – Suedia; data punerii chilei: 1956, a mai purtat numele „Prietenie“ – 1962) şi „Ploieşti“ – 1964) s-a scufundat în Strâmtoarea Messina (Italia).
Catastrofa a avut loc după coliziunea cu vrachierul „Corona Australe“ (pavilion: Italia, IMO: 5080378, 19.072 tdw., 12.785 trb., lungime: 174,80 m, lăţime: 21,00, constructor: iulie 1959, „Ansaldo“, Muggiano – Italia, lansat la apă la 8 decembrie 1958, tăiat la Spezia, în iunie 1987).
.
Corneliu Mihăilă, specialist în litigii şi asigurări maritime: „(…) Au trecut, iată, 38 de ani de atunci. Coliziunea a avut loc în Strâmtoarea Messina, cu mineralierul «Corona Australe», sub pavilion italian. Petrolierul «Ploieşti» se afla în balast în momentul accidentului.
În urma catastrofei, nava «Ploieşti» s-a scufundat, trei membri din echipajul românesc au decedat şi alţi 15 au fost accidentaţi, suferind răni mai mult sau mai puţin grave.
Mineralierul «Corona Australe» a suferit avarii în zona impactului, la prova.
Îmi aduc aminte că pe comandant îl chema Schimbischi… Unul dintre marinarii răniţi grav a fost Vasile Posteucă, care a suferit răni grave la ambele picioare. Ulterior, din această cauză, a fost pensionat. Acest marinar a primit ca despăgubire suma de 20.834 USD, echivalentul a circa 250.000 lei.
Familiile celor trei membri de echipaj decedaţi şi cei 15 marinari accidentaţi au primit despăgubiri din cota parte pretenţii civile ce revenea «Navrom» şi membrilor de echipaj răniţi şi familiilor celor decedaţi, cotă stabilită prin hotărâre judecătorească în urma procesului judecat la Genova – Italia. Instanţa italiană a stabilit atât procentele de vinovăţie a celor două părţi implicate în producerea evenimentului de navigaţie, cât şi cuantumul despăgubirilor ce se cuveneau armatorilor şi echipajelor celor două nave.
De menţionat este faptul că aceasta a fost prima despăgubire acordată după 23 august 1944 în România, membrilor de echipaj răniţi şi familiilor celor trei decedaţi, şi aceasta numai în ce priveşte cota parte de vinovăţie şi de pretenţii civile care au fost stabilite prin hotărârea judecătorească a unei instanţe străine, în cazul de faţă cea italiană, în sarcina armatorilor navei italiene.
Pentru cota parte de vinovăţie stabilită în sarcina «Navrom», Statul Român nu a plătit nicio despăgubire celor vătămaţi sau familiilor celor decedaţi, legislaţia din acea vreme neavând nicio prevedere legală pentru asemenea evenimente“.
.
.
Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, AMINTIRI DESPRE O FLOTĂ PIERDUTĂ, vol. II – Voiaje neterminate (2011), Constanța, Editura: “Telegraf Advertising”.
.
Cine doreste sa achizitioneze volumele,
“Amintiri despre o flota pierduta” (vol.I si vol.II)
“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti
si
“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″ poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –:
.
VA PREZENTAM FILMUL ARTISTIC ROMANESC:
.
FURTUNA IN PACIFIC (1986)
Un film dramatic pentru salvarea unei nave civile romanesti cu defectiuni la elice, dintr-o puternica furtuna in Oceanul Pacific.
Cu Dan Condurache, George Motoi si Dorel Visan
.
Lasă un comentariu
La începutul anului 1990, Flota maritimă de transport deţinea 288 nave, cu un tonaj de 5.614,0 mii tdw., restructurată astfel :
– 188 cargouri de mărfuri generale – 1.444 mii tdw. (25,6%);
– 12 tancuri petroliere – 1.090 mii tdw. (19,5%);
– 70 mineraliere – 2.979 mii tdw. (53,2%);
– 18 nave specializate – 101 mii tdw. (1,7%).
În funcţie de anii de vechime, situaţia se prezenta astfel:
– 30 nave sub 5 ani (10,4%);
– 69 nave între 5 – 10 ani (24,1%);
– 91 nave între 10 – 15 ani (31,1%);
– 44 nave între 15 – 20 ani (15,3%);
– 54 nave peste 20 ani.
Plus flota de pescuit oceanic:
– 99 de pescadoare
.
Va recomand articolul:
AMINTIRI DESPRE O FLOTA PIERDUTA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/amintiri-despre-o-flota-pierduta/
* ARTICOLE DESPRE TRAGEDII ALE NAVELOR CIVILE ROMANESTI:
.
AMINTIRI DESPRE O FLOTA PIERDUTA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/amintiri-despre-o-flota-pierduta/
.
35 DE ANI DE LA CEA MAI MARE CATASTROFA DIN ISTORIA NAVIGATIEI MARITIME ROMANESTI – EXPLOZIA PETROLIERULUI “INDEPENDENTA”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/35-de-ani-de-la-cea-mai-mare-catastrofa-din-istoria-navigatiei-maritime-romanesti-explozia-petrolierului-independenta/
.
TRAGEDIA NAVEI “SADU”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/tragedia-navei-%E2%80%9Esadu%E2%80%9C/
.
TRAGEDIA NAVEI MOGOSOAIA – CEL MAI MARE ACCIDENT DIN ISTORIA NAVIGATIEI ROMANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/tragedia-navei-mogosoaia-cel-mai-mare-accident-din-istoria-navigatiei-romanesti/
.
NU AVEM DREPTUL SA UITAM TRAGEDIA NAVEI INDEPENDENTA!
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/nu-avem-dreptul-sa-uitam-tragedia-navei-inedpendenta/
.
PETROLIERUL UNIREA – A DOUA MARE PIERDERE A FLOTEI COMERCIALE ROMANE
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/petrolierul-unirea-doua-mare-pierdere-flotei-comerciale-romane/
.
ACCIDENTE SI CATASTROFE MAI PUTIN CUNOSCUTE DIN ISTORIA NAVIGATIEI ROMANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/accidente-si-catastrofe-mai-putin-cunoscute-din-istoria-navigatiei-romanesti/
.
TORPILAREA NAVEI SULINA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/torpilarea-navei-mixte-sulina/
.
TORPILAREA NAVEI MIXTE PELES
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/torpilarea-navei-mixte-peles/
.
BOMBARDAREA CARGOULUI OLANESTI
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/bombardarea-cargoului-olanesti-7-octombrie-1980/
.
SCUFUNDAREA CARGOULUI SCAENI
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/scufundarea-cargoului-scaeni-7-decembrie-1991/
.
DISPARUTI IN GOLFUL BISCAYA – MISTERUL NAVEI “TOPOLOVENI”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/disparuti-golful-biscaya-misterul-navei-topoloveni/
.
NAVA “PREDEAL” – IN LUPTA CU MAREA DEZLANTUITA
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/nava-predeal-lupta-cu-marea-dezlantuita/
.
SCUFUNDAREA CARGOULUI “DAMBOVITA” – 9 DECEMBRIE 1973
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/scufundarea-cargoului-dambovita/#comment-26273
.
ATACUL ASUPRA CARGOULUI “FUNDULEA” – 23 NOIEMBRIE 1987
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/atacul-asupra-cargoului-fundulea-23-noiembrie-1987/
* ARTICOLE DESPRE MARINA REGALA ROMANA, POSTATE PE SITE-UL L.M.P.:
.
COMANDORUL COSTACHESCU VASILE CONSTANTIN (BIBI) – UN BRAV OFITER AL MARINEI ROMANE
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/comandorul-costachescu-vasile-constantin-bibi-brav-ofiter-al-marinei-romane/
.
DISTRUGATORUL NMS “REGELE FERDINAND” IN TIMPUL CELUI DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/distrugatorul-nms-regele-ferdinand-timpul-celui-de-al-doilea-razboi-mondial/
.
DISTRUGATORUL NMS “REGINA MARIA” IN TIMPUL CELUI DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/distrugatorul-nms-regina-maria-cel-de-al-doilea-razboi-mondial/
.
.PUITORUL DE MINE NMS “AMIRAL MURGESCU, IN TIMPUL CELUI DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/puitorul-de-nms-amiral-murgescu-al-doilea-razboi-mondial/
.
ALBA IULIA – O NAVA PLINA DE CADAVRE. OPERATIUNEA 60.000 – RETRAGEREA TRUPELOR ROMANO-GERMANO DIN CRIMEEA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/operatiunea-60-000-retragerea-trupelor-romano-germane-din-crimeea-alba-iulia-o-nava-plina-de-cadavre/
.
– LECTIA DE ISTORIE, EROISM, MORALITATE SI PATRIOTISM – AM. (ret) PETRE ZAMFIR – Submarinul NMS “Delfinul” in cel De-al Doilea Razboi Mondial
http://www.ligamilitarilor.ro/activitati/lectia-de-istorie-eroism-moralitate-si-patriotism/
.
– MARINA REGALA ROMANA IN TIMPUL CELUI DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL – Torpilorul NALUCA spaima submarinelor sovietice
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/marina-militara-romana-in-timpul-celui-de-al-doilea-razboi-mondial/
.
– SCUFUNDAREA CRUCISATORULUI AUXILIAR REGELE CAROL I
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/scufundarea-crucisatorului-auxiliar-regele-carol/
.
– SCUFUNDAREA DISTRUGATORULUI MOSKVA
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/scufundarea-distrugatorului-moskva/
.
– MARINA REGALA ROMANA IN ALII-LEA RAZBOI MONDIAL
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/marina-regala-romana-in-al-ii-lea-razboi-mondial/
.
– OPERATIUNEA 60.000
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/operatiunea-60-000/
.
– PREA PUTIN DESPRE HORIA MACELLARIU
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/prea-putin-despre-amiralul-horia-macellariu/
.
– TORPILORUL SMEUL – UN SIMBOL AL EROISMULUI ROMANILOR
http://www.ligamilitarilor.ro/activitati/torpilorul-smeul-simbol-al-eroismului-romanilor/
.
– HORIA MACELLARIU – UN OFITER DE MARINA CONDAMNAT CANDVA PENTRU CA SI-A FACUT DATORIA
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/horia-macellariu-ofi%C8%9Ber-de-marina-condamnat-candva-pentru-ca-%C8%99i-a-facut-datoria/
.
– SUBMARINUL DELFINUL IN CEL DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL
http://www.ligamilitarilor.ro/tehnica-militara/submarinul-delfinul-cel-de-al-doilea-razboi-mondial/
Filme postate pe site-ul Ligii Militarilor Profesionisti:
.
NOI CEI DIN LINIA INTAI
in cadrul articolului: ZIUA FORTELOR TERESTRE
http://www.ligamilitarilor.ro/eveniment/ziua-fortelor-terestre/
.
FATA MORGANA
in cadrul articolului: 1 AUGUST – ZI DE SARBATOARE PENTRU TANCHISTII TARII
http://www.ligamilitarilor.ro/activitati/stiri-din-domeniul-militar-national/1-august-zi-de-sarbatoare-pentru-tanchistii-tarii/
.
OGLINDA
in cadrul articolului: DEZROBITORII
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/dezrobitorii/
.
PENTRU PATRIE 1877
in cadrul articolului: REGELE CAROL I – FAURITORUL ROMANIEI MODERNE
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/regele-carol-fauritorul-romaniei-moderne/
.
ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, INTAIA NOAPTE DE RAZBOI
in cadrul articolului: TURTUCAIA 2013
http://www.ligamilitarilor.ro/activitati/turtucaia-2013/
.
PE AICI NU SE TRECE
in cadrul articolului: LA MULȚI ANI ARMATEI ROMÂNE!
http://www.ligamilitarilor.ro/activitati/stiri-din-domeniul-militar-national/la-multi-ani-armatei-romane/
.
AM FOST 16
in cadrul articolului: BATALIA DE LA BUDAPESTA (29 octombrie 1944 – 13 februarie 1945)
http://www.ligamilitarilor.ro/fara-categorie/batalia-de-la-budapesta/
.
CAPCANA MERCENARILOR
in cadrul articolului : 1 DECEMBRIE – ZIUA NATIONALA A ROMANIEI!
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/1-decembrie-ziua-nationala-romaniei/
.
CASTELUL CONDAMNATILOR
in cadrul articolului: EROII ROMANI OMAGIATI LA STRANI (CEHIA)
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/eroii-romani-omagiati-la-strani-cehia/#comment-7836
.
UN ECHIPAJ PENTRU SINGAPORE
in cadrul articolului: NAVA “PREDEAL” – IN LUPTA CU MAREA DEZLANTUITA
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/nava-predeal-lupta-cu-marea-dezlantuita/
.
FURTUNA IN PACIFIC
in cadrul articolului SCUFUNDAREA CARGOULUI “DAMBOVITA” – 9 DECEMBRIE 1973
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/scufundarea-cargoului-dambovita/
COMUNICAT L.M.P.:
Site-ul Ligii Militarilor Profesionisti a fost securizat pentru a fi protejat de anumiti virusi.
Ca sa puteti adauga un comentariu, sa va exprimati opiniile, la articolele postate pe site, va trebui sa va inregistrati.
.
Intra si vezi: “Arata regulile pentru inregistrare si postarea comentariilor” .
.
Multumim pentru intelegere!