27 mai 1977. Portul Constanța. Atmosfera de sărbătoare, prilejuită de lansarea la apă a petrolierului INDEPENDENȚA, a fost întregită de garda de onoare, pionieri, șoimi ai patriei, gărzi patriotice. În prezența oficialităților, a conducerii superioare de stat și partid, tovarășa Elena Ceaușescu a lansat sticla de spumant ,,Zarea” spre nava botezată INDEPENDENȚA, în cinstea aniversării a 100 de ani de la cucerirea independenței țării… Sticla a lovit corpul navei, dar nu s-a spart. Semn rău, spun marinarii…
O adevărată uzină plutitoare, INDEPENDENȚA avea 304 metri lungime, 30 metri lăţime şi 46 metri înălţime. Pescajul era de 17,4 metri. Capacitate totală: 163.857 tdw. Dacă făceai de trei ori drumul de la prova la pupa, făceai kilometrul. Avea înaltimea unui bloc de 15 etaje. Cu sală de cinematograf, de sport, brutărie, piscine, două lifturi. Numai pintenul avea 160 de tone. Pintenul, o piesă enormă care susține elicea, fusese turnat la Întreprinderea de Mașini Grele București. Transportul agabaritic la Constanța a fost unul special și a durat peste 11 zile. Au fost scoși pomi, au fost ridicate rețele de tramvai, de energie electrică și de troleibuze, ca să-și facă loc pe acest itinerariu. La construcția navei au colaborat 47 de întreprinderi românesti, pe lângă ce s-a importat.
7 noiembrie 1979. Petrolierul românesc a ajuns de-a lungul coastelor libiene, ancorând la Terminalul Es Sider, pentru încărcare. Era cel de-al 19-lea voiaj al navei amiral a flotei maritime româneşti. Totul a decurs normal, fără probleme deosebite. În ziua de 14 noiembrie, tancul se afla în Dardanele, în drum spre ţară.
15 noiembrie 1979. Marea Marmara. Intrarea în Strâmtoarea Bosfor. INDEPENDENŢA era încărcată cu 94.280 tone ţiţei brut şi 9.000 tone de carburant, aflându-se în deplasare uşoară. Nimic nu tulbura liniştea nopţii. Nimic nu anunţa dezastrul în care aveau să dispară 42 de români. Poate, doar un vis ciudat, un coşmar care l-a făcut pe Sorin Mihăilescu să se trezească şi să meargă în sala de comandă: ,,Ei bine, în acele câteva ore cât am reuşit să dorm, am visat că nava pe care mă aflam va fi lovită şi va sări în aer. M-am trezit brusc, lac de sudoare. Inima îmi bătea puternic în piept şi o auzeam în timpane. Ceasul arăta ora 04:00. Eram si speriat, dar şi fericit că totul nu fusese decât un vis. Mi-am stropit faţa cu puţină apă rece şi m-am îmbrăcat. «Ce-ar fi să fac o tură pe la sala maşini, să văd ce fac băieţii din cart!» – mi-am zis. Mai ales că, în curând, urma să intram în Bosfor. În drum spre sala maşinilor am trecut pe la uşa cabinei lui Dragoş Voicescu. «Scoală, bătrâne, că am ajuns acasă!», i-am strigat, bătând în acelaşi timp în uşă. Am zis că fac o glumă, să-l trezesc. L-am auzit mormâind ceva printre dinţi şi am înţeles că poanta nu mi-a reuşit şi e mai bine să nu insist. În sala motoarelor se aflau nea Vasile Feier şi cu băieţii lui din cartul din zori. Le-am spus să se pregătească de manevră, pentru că, peste jumatate de oră, vom intra în Bosfor.
Am urcat apoi pe puntea de comandă. Aici se aflau mai mulţi colegi. Unii ieşiseră din cart, alţii nu aveau somn, dar toţi se aflau acolo să admire panorama feerică a malurilor asiatic şi european ale Istanbulului. Era ceva de o frumuseţe divină, inaccesibilă parcă oricărui muritor. Imaginaţi-vă că pe fundalul întunericului negru, o miriadă de lumini şi luminiţe din toate culorile, unele mişcătoare, sclipeau în jurul nostru, pe uscat, pe apă şi pe bolta înstelată. Era ca un brad de iarnă împodobit. Vizibilitatea era bună, iar afară nu era prea frig, cam în jur de 16 grade.”
În liniştea nopţii, comandantul Mihai Dorinel a văzut nava necunoscută, ce avea să lovească uriaşul petrolier românesc. Nimeni nu s-a gândit la o nenorocire, căci străinul era departe. Şi totuşi… Comandantul român a sesizat că acea navă avea direcţia greşită. Nava nu naviga «pe dreapta», aşa cum era regula. Mihai Dorinel a pus mâna pe radiotelefon şi i-a transmis să vină «bord în bord», adică să treacă paralel cu INDEPENDENŢA. Nu a primit niciun răspuns. Deşi trecea printr-o strâmtoare, nava străină nu avea pilot la bord, comandantul nu era la comandă, iar permanenţa era asigurată doar de cartul obişnuit, un ofiţer, un timonier şi un marinar! Mihai Dorinel a continuat să-i cheme prin radiotelefon. Nava cealaltă tăcea!
Ora 04:20. Vasul străin îşi continua drumul spre INDEPENDENŢA! Profilul şi dimensiunile îi puteau fi distinse: era un cargou de circa 5.000 de tdw, încărcat cu laminate din oţel, ce naviga sub pavilion grecesc. În următoarele minute, apelurile comandantului Mihai Dorinel au început să devină tot mai dese şi mai agitate. Sirenele petrolierului au intrat în funcţiune. Urletul lor gros şi înfricoşător a spart liniştea nopţii! O încercare disperată de a-l avertiza pe străin despre pericolul iminent! Nava străină nu dădea niciun semn! Mai mult, a schimbat din curs şi a virat perpendicular spre INDEPENDENŢA! La dimensiunile si greutatea tancului petrolier, orice manevră de evitare era imposibilă! De ,,frânare” nici nu se putea pune problema!
Ora 04:30. ,,Necunoscutul se apropiase destul de mult ca să-i vedem lumina din tribord, şi nu din babord, aşa cum era normal. Se năpustea, ca un ucigaş, direct asupra noastră. Nu mai era nimic de făcut. Poate nu o să mă credeţi, dar, împreună cu Gomboşanu Ioan, începusem să mă rog cu voce tare: «Doamne! Ajută-ne, Doamne, să nu ne lovească!…».” (Sorin Mihăilescu).
Ora 04:35. Petrolierul INDEPENDENŢA a fost lovit în babord, în dreptul tancurilor 3 şi 4. Totul s-a transformat în iad! Trosnetul asurzitor, scrâşnetul metalic, vuietul de fierărie sfâşiată şi zdrobită, nu au reuşit să acopere urletele disperate ale oamenilor!
Scânteile, produse din cauza frecării metal de metal, au aprins petrolul ce începuse să se reverse prin spărtura produsă de impact. În scurt timp, s-a produs prima explozie.
Tunetul îngrozitor a spart bolta cerului. Flăcările uriaşe au transformat noaptea în zi. Fumul negru si înăbuşitor a cuprins nava: ,,Într-o clipă parcă se făcuse ziuă. Credeţi-mă, am ceva experienţă în arta navigaţiei şi ştiu ce înseamnă un incendiu pe un petrolier. Înseamnă, inevitabil, prima explozie, a doua explozie, poate şi altele, înseamnă moartea îngrozitoare într-o mare uriaşă de flăcări şi fum. Este obsesia, de cele mai multe ori tainică, a fiecărui marinar care se ambarcă pe un petrolier…” (Sorin Mihăilescu).
Bilanţ. Pe lista echipajului de pe INDEPENDENŢA se aflau 45 de membri. Un număr de 42 de marinari români şi-au pierdut viaţa în cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime. Corpurile a 11 dintre ei nu au mai fost găsite niciodată.
Nava grecească ,,Evriali” a fost sechestrată de către autorităţile portuare din Istanbul. Comandantul grec a fost reţinut. Tribunalul Penal din Turcia l-a găsit vinovat şi l-a condamnat la 20 de luni de închisoare, din care s-a scăzut perioada în care a fost în cercetare. Restul pedepsei a fost transformat în bani. Grecul a plătit doar 850 de dolari şi a fost eliberat!
INDEPENDENŢA a ars neîntrerupt timp de 29 de zile şi nopţi. Scoaterea epavei a durat şase ani şi a costat aproape 18 milioane de dolari.
Anul 1990. Toamna. Constantin Cumpănă avea doar trei săptămâni de când era reporter la săptămânalul constănţean „Contrast”. A primit ca sarcină investigarea unui caz: o doamnă incrimina faptul că nici după 11 ani văduvele celor decedaţi în catastrofa de pe INDEPENDENŢA nu-şi primiseră drepturile materiale, deşi existau sentinţe judecătoreşti definitive şi irevocabile. Constantin Cumpănă a preluat cazul.
Anul 1999. Constantin Cumpănă a pătruns în unele arhive ale Şantierului Naval Constanţa, Petromin S.A. şi Navrom S.A. A reuşit să contacteze pe toate cele 42 de familii îndoliate şi pe cei trei supravieţuitori. Ziaristul constănţean a investigat cazul INDEPENDENŢA pe parcursul a 16 ani. El a corespondat cu Consulatul României de la Istanbul, cu ziarele turceşti, pentru fotografii sau alte detalii. În lipsa oricărui sprijin, s-a bazat numai pe mărturii, declaraţii, documente găsite în arhivele din România.
Octombrie 2006. Ziaristul Constantin Cumpănă a publicat cartea-document ,,TRAGEDIA NAVEI INDEPENDENŢA – cea mai mare catastrofă navală din istoria navigaţiei maritime româneşti”. Cartea a fost lansată la Constanţa, în prezenţa unui numeros public, format din supravieţuitori, văduve şi urmaşi ai celor decedaţi, constructori ai navei, marinari din flota comercială şi militară, oficialităţi locale. A fost prezent chiar şi Constantin Preda, comandantul titular al navei, cel care, la ora teribilei catastrofe, rămăsese acasă, în concediu. S-a păstrat un moment de reculegere. Supravieţuitorul Sorin Mihăilescu a izbucnit în plâns. Se simţea jenat că el a scăpat, iar colegii lui… Fiica unui marinar dispărut l-a încurajat şi l-a asigurat că nimeni nu îi reproşează aşa ceva. Asistenţa a aplaudat această intervenţie… 42 de lumânări au pâlpâit trist pe parcursul întregului eveniment editorial, de fapt o evocare a memoriei celor dispăruţi în groaznica şi tragica nenorocire.
26 februarie 2010. Sorin Mihăilescu, fostul mecanic-şef al petrolierului INDEPENDENŢA a plecat să se întâlnească cu prietenii săi, de care a stat despărţit 31 de ani!
În urma tuturor, rămân durerile nescrise, dramele unor oameni neîmpăcaţi cu pierderea celor dragi. Şi mai rămâne ceva: recunoştiinţa noastră şi promisiunea că niciodată nu îi vom uita pe cei plecaţi dintre noi. Cu onoare, ne plecăm fruntea în memoria lor!
Oana NUŢĂ
Aduc calde mulţumiri ziaristului Constantin Cumpănă, datorită tenacităţii şi muncii căruia acest material a putut fi realizat.
Vezi ultimul echipaj
Lasă un comentariu
Eram cu NR.Banat, la intrare dinspre Marea Neagra. Turcii ne-au anuntat ca o nava de-a noastra are “probleme” la iesire. Si ne-au permis sa trecem fara pilot (blocasera stramtoarea). La pod, a avut loc a doua explozie, fatala. Cand am iesit nu se vedea decat fum, gors, negru. Zvonurile de la alte nave, aflate in zona, au fost: Evrialis a iesit largata de pe Bosfor si din fata venea o nava ruseasca, incadrata corect. Se stia ca rusii nu schimba de drum (ei nu luau pilot la trecere). Evrialis a facut manevra de evitare spre Independenta. Iarasi se zvonea ca pe Independenta nu functiona (corect ?) sistemul de gaz inert. Mai am o poza (restul le-am predat Navrom-ului la intoarcere). Pacat de acei oameni. La petroliere echipajele erau alese cu grija. Disciplina era stricta.
Dumnezeu sa-i odihneasca pe colegii nostri!
la repartitia din 1979 am avut 14 locuri pt marina comerciala cu imbarcare directa dupa 3 luni de pregatire in portul Cta, dintre noi au ales 2 baieti Suciu si Roscaneanu care s-au imbarcat mai tirziu din motive medicale, am renuntat si eu la
indemnurile familiei de a alege unul din pozitiile 1-14 dincauza ca aveam deja 2 copii, se putea intimpla in caz ca alageam sa ajung chiar in aceasta situatie tragica, Dumnezeu s-ai ierte pe toti
Video-clipuri cu imagini infricosatoare… tragice… putem spune ca acei 42 de marinari sunt eroi nationali. Dumnezeu sa-i odihneasca…
“… Am fost contemporan cu catastrofa si, imi aduc aminte, am auzit zvonistica acelor vremuri.
Se vorbea in soapta, cu multa retinere, uneori chiar cu frica. “A fost sabotaj!”, “A fost mana serviciilor secrete!”, “A fost un act terorist!” – se spunea, iar intrebarile se succedau obsedant si cu repeziciune: Cine? De ce? Cum?… Unii afirmau ca a fost “mana” sovieticilor, dereanjati de Ceausescu, a carui politica tindea spre “independenta energetica a Romaniei” si, in acest scop, diminuat hotarase “trecerea la constructia de neve de mare tonaj” – mineraliere si petroliere-, ceea ce ar fi diminuat sau anulat importurile de materii prime din URSS. Altii afirmau ca a fost “mana” grecilor, “care din cauza flotei comerciale a Romaniei”, pierdusera exclusivitatea in transporturile comerciale de minereu, carbune, petrol si alte produse si materii prime. Unii, dimpotriva, sustineau ca, se fapt grecii au vrut – si au reusit-, sa le blocheze turcilor Bosforul, avand in vedere diferendul politic si istoric dintre cele doua state…
Exista numeroase manuale despre zvonistica, persuasiune, manipulare si diversiune, sustinute de experti in teoria comunicarii si sociologiei opiniei publice, dar noi, oamenii, cei mai multi, le consemnam pe toate intr-o intelepciune: “Nu iese fum fara foc!”.
In cazul “Independenta” a fost si fum, si foc. La propriu, dar si la figurat!…
Desigur, suspiciuni exista, dar, in lipsa unor dovezi si probe certe, nu a fost cazul sa exagerez si nici sa risc sa fiu acuzat de promovarea teoriei conspiratiei, desi admit ca ADEVARUL poate fi dincolo de noi, de realitatea noastra, in cine stie ce arhive secrete, care vor fi deschise peste foarte multi ani sau NICIODATA.”
*
Fragment din “cuvant inainte” – “Tragedia navei Independenta” – Constantin CUMPANA
nu cred că a fost întâmplător accidentul ci provocat!aceea a fost pedeapsă? pentru grecul acela???să fim serioși!
Toata lumea de atunci stia ca a fost mana rusilor. Unchiul meu un veritabil “lup de mare” mi-a spus ca numai numele de “Independenta” era o ofensa la adresa URSS-ului. Toti marinarii romani care au trecut prin Bosfor dupa momentul tragediei, turcii le-au spus la fel. A fost o mascarada de proces. Adevarul se afla sigur in niste arhive secrete care sigur nu vor fi deschise niciodata, domnul Cumpana are mare dreptate.
Cred că este important ca cei mai tineri să se aplece cu răbdare asupra trecutului recent, să analizeze cu atenţie realitatea, să o deosebească de multele dezinformări lansate pe piaţa media.
Nu sunt de acord cu ideea că ,,asta este”! Nu, nu este asta. Este ce lăsăm noi să fie. Lipsa noastră de reacţie, nepăsarea generală, fac ca lucrurile să meargă din rău în rău. Cred că este cazul să arătăm că ne pasă, căci, altfel, ne vom transforma foarte repede din popor, în populaţie!
Nu am vrut sa comentez la acest articol scris cu mare maestrie de Oana Nuta pana nu am terminat cartea “Tragedia navei Independenta”.
Am avut ocazia pe 13.10.2011 sa particip la o lansare de carte a domnului Cumpana – “Amintiri despre o flota pierduta”.
Am cunoscut un OM deosebit, un OM care vrea sa faca lumina in ceea ce priveste flota si marinarii romani. Acest OM cum era si firesc a devenit un prieten al Ligii Militarilor Profesionisti.
*
Au fost vremuri cand romanii stiau sa construiasca autostrazi. rafinarii, hidrocentrale, canale de irigatii, blocuri, gradinite, scoli, spitale, sali de sport…
Au fost vremuri cand romanii stiau sa extraga din maruntaiele pamantului carbunele si aurul… sau petrolul din Marea Neagra…
Au fost vremuri cand romanii stiau sa construiasca nave civile si militare…
*
ACUM… NU MAI STIU…
*
In anii comunismului cand Romania a avut cea mai mare dezvoltare industriala si agricola din istoria ei, aveam o flota de 311 nave comerciale [mineraliere, cargouri, ro-ro-uri, petroliere etc] la care adaugandu-se si flota de pescuit oceanic ajungeam la 400 de nave. Eram atunci a doua flota comerciala din Europa si a cincea din lume!!!
Aceasta flota a fost construita in 30 de ani cu sacrificiul si sudoarea poporului roman sub indrumarea acelui partid atata hulit de unii…
*
ACEASTA FLOTA NU MAI EXISTA!!!
*
Flota care s-a pierdut in negura anilor ’90… asa cum in numele “privatizarii” sau mai bine spus a jafului s-au pierdut 6000 de intreprinderi romanesti de traditie care exportau produsul in… Europa si in intreaga lume.
A fost vremuri cand Romania producea pentru 5 tari… si nici macar uriasa flota romaneasca nu facea fata exporturilor uneori Statul Roman inchirea nave si in special petroliere.
*
ACUM NU MAI PRODUCEM NIMIC… ACUM DOAR CONSUMAM.
*
Si stam cu mana intinsa la FMI exact ca un cersetor la colt de stada… Poate asa ne-a vrut Europa ca sa ne auto-distrugem si sa importam noi de la ei si nu… ei de la noi.
*
In 1989 Romania avea 8.500.000 de angajati si 2.500.000 de pensionari.
Acum avem 4.000.000 de angajati si 6.500.000 de pensionari.
Nu am sa contest niciodata acei ani grei care i-a trait poporul roman [1984-1989] datorita unui nebun care a vrut sa plateasca datoriile in numai 5 ani, un tiran care numai a intinat cuvantul “socialism” sau “comunism”. Atitudinea lui de dictator din ultima perioada de infometare a propiului popor nu avea nimic in comun cu sistemul socialism-comunist scris in operele lui Marx si Engels. Nu asta au gandit cei care au vrut sa construiasca o noua lume unde sa nu existe bogati si saraci, stapani si scavi…
Capitalismul dovedeste a doua oara ca nu este o linie pozitiva a celor de jos… in mai multe tari din Europa se incearca sa se revina la un sistem socialist.
Uitati-va la China comunista cea mai mare putere economica a lumii, unde pana si americanii au venit acum ceva timp cu “jalba in bat” sa ceara ceva bani imprumut. O putere centralizata controlata de stat are cea mai mare reusita in economie si nu cum se intampla la noi cand firmele private incearca prin rasputeri sa… insele statul roman. Cand am iesit din sistem am lucrat la o mare firma de renume din Constanta. Salariul meu era de 1400 de lei dintre care numai 700 de lei pe cartea de munca, restul in plic bani “negri”. S-au majoritatea facturilor erau la “negru”… de aceea nu are Statul Roman bani la buget.
*
La aceasta lansare de carte un “Batran lup de mare” din Liga Navala Romana, lund cuvantul a declarat ca, a cumparat cele doua volume care au peste 500 de ilustrate cu navele maritime romanesti – “Amintiri despre o flota pieduta” pentru a le arata nepotilor cand se vor face mari.
Am vrut sa-i spun la receptia ce a avut loc dupa aceea sa… nu le arate.
De ce?
CA SA NU FIM JUDECATI DE COPIII SI NEPOTII NOSTRI PENTRU CE TARA LE-AM LASAT MOSTENIRE…
Ce ar putea raspunde acel venerabil domn nepotilor la intrebarea: “Unde este flota noastra si de ce acum mai avem numai… doua nave?”
*
Am scris acest comentariu pentru ca mai tinerii nostri colegi care au fost si sunt indoctrinati in scoli cu “nenorocirea comunista” sa afle si partea buna a acelor ani cea constructiva si de dezvoltare economica a Romaniei doar prin munca poporului roman fara a “apela” la firme straine platind multe milioane de euro pentru… un km de autostrada.
Si noi la randul nostru am fost indoctrinati in scolile comuniste in care se facea intr-adevar carte si unde numai genile intrau la facultate, ca “nenorocirea capitalista” inseamna “exploatarea omului de catre om”… ceea ce din pacate se adevereste… cand romanii muncesc la patroni romani si straini pentru doar 700-800 de lei… In anii ’80 “ultimul” muncitor necalificat avea 1500 de lei salariu!
Noi cei care am trait in ambele oranduiri sociale putem face diferenta,
CE A FOST ROMANIA ATUNCI…
si
CE ESTE ACUM.
*
*- Vreau sa multumesc domnului Cumpana pentru suportul de date si imformatii care a facut posibila aparitia articolului.
*- Vreau de asemenea sa multumesc Oanei Nuta pentru ideea de a scrie un articol despre nava “Independenta”, idee ce ne-a venit vizitand Muzeul Marinei Romane unde langa macheta navei se afla si celebra sticla de sampanie “Zarea” care nu s-a spart la botezul navei.
*- Vreau sa multumesc tuturor marinarilor care nu uita de traditia marinareasca si tranzitand Bosforul arunca in mare paine si tigari pentru sufletele marinarilor a caror mormant le este marea.
*
Danut ALBU – Prim-vicepresedinte Liga Militarilor Profesionisti
vreau sa iti spun draga Dan ca Ceausescu a vrut sa plateasca datoriile tarii cit mai repede pentru ca s-ia dat seama ca creditorii interntionali nu sunt decit o capusa care nu fac altceva decit sa suga singele oamenilor acestei tari, lucru care se intimpla in ziua de azi.
Cu stima
Florin Gabriel Cocus
Vicepresedinte L.M.p.
Domnule Vicepresedinte Cocus, este foarte adevarat, dar prea a lovit in popor, in acei patru sau cinci ani de foame si frig.
Asta e parerea ta , dar te rog sa imi spui cind a fost mai bine atunci , sau acum . Eu ramin la parerea ca era mai bine atunci pentru ca atunci munca unui om cinstit era platita corect , pe cind acum un om cinstit moare de foame, iar hotii si ecscrocii traiesc in huzur.
Sunt de acord cu dumneavoastra despre dezvoltarea Romaniei unde poporul roman a pus umarul, dar nu trebuie sa uitam de cei care au suferit in inchisorile comuniste.
In inchisorile comuniste au murit sau suferit adversarii unui regim instaurat de rusi dupa WW 2 ca urmare a impartirii Europei in doua sfere de influenta care au intrat in razboi (razboiul rece )… PCR, securitatea, structurile statului erau infiltrate mai mult sau mai putin de oameni in slujba Moscovei scoliti de KGB… acestia poarta vina tuturor atrocitatilor petrecute inainte si dupa LOVITURA DE STAT DIN 89 , si acestia trebuiesc urmariti si adusi la lumina, dar acest lucru nu se va intampla niciodata pentru ca ei se plimba in continuare printer noi in limuzine de lux, iar copii lor “mostenesc” Romania prospera… restul populatiei se lasa in continuare slugarita, infometata, prostita care ii voteaza in continuare ( vezi cazul Basescu ) si nu se ridica sa pedepseasca asa cum se cuvine mizeriile pe care doar cativa le fac acestei tari si popor… romanii nu sunt un popor pentru ca nu se manifesta si gandeste ca un popor ci ca o adunatura de indivizi…
Domnule Zaharia, nu stiu ce varsta aveti dar ar trebui sa stiti ca ISTORIA o scriu invingatorii… sau cei de la putere.
De ce nu intrebati si de cei care au suferit in inchisorile capitaliste in anii ’20 -’30, batuti torturati doar ca aveau o alta convingere politica si ca doreau o noua oranduire sociala in care sa nu existe bogati si saraci, exploatatori si exploatati…
De ce nu vorbiti de muncitorii de la Grivita impuscati in 1933 de catre jandarmi la ordinul conducatorilor partidelor politice de traditie din Romania? Mai tarziu au fost si ei la randul lor judecati de comunisti.
De ce credeti ca au intrat muncitorii in greva? de foarte mult bine? Din cauza salariilor mizere si a conditiilor inumane de trai.
Romania in perioada interbelica nu prea a simtit marea criza mondiala pentru ca eram mari exportatori de grane… dar totusi laptele se varsa pe camp sa nu i se scada pretul.
Si acum sunt patroni care chiar daca le merg bine afacerile scad salariile muncitorilor punand aceste masuri pe seama crizei
Chiar daca in 1938 Romania a fost considerata cea mai bogata din istoria ei, adevarata dezvoltare si crestere economica, industriala, agricola a fost in perioada 1965 – 1984.
Asta este adevarul!
Cu stima!
Sunt perfect de acord cu tot ce a afirmat domnul Albu.
Sunt de acord cu tot ce a scris Dan. Nu cred ca Romania va mai fi vreodata o tara puternic dezvoltata economic ca in anii socialismului comunist.
Pe vremea aceea romanii munceau pentru ei, si numai pentru Romania!
Si eu cred ca, capitalismul isi traieste ultimii ani… Revenirea la un sistem socialist cred ca ar fi benefic Romaniei.
Danut M. – Vicepresedinte L.M.P.
Cand am fost in Iraq am mers pe o autostrada ca-n palma cu 4 benzi pe sensul de circulatie. Mai tarziu am aflat de la irakieni ca acea autostrada a fost construita de romani in anii ’80 si inca nu a necesitat reparatii. Si ganditi-va ce calduri sunt acolo! Am vazut si o rafinarie construita tot de romani! Oare noi nu mai suntem in stare sa construim autaostrazi sau poate nu se vrea?!? poate de “vina” sunt comisioanele primite, ma ingrozesc cand vad la tv, cat plateste statul roman pentru un km de autostrada.
Este rusinos… sa vina canadienii sa extraga aurul din muntii nostri, gladiatorul are dreptate noi care avem traditie de 2000 de ani in extractia aurului, subit nu mai stim sa-l extragem.
Este adevarat ca traim intr-o lume urata a capitalismului unde cei mari se imbogatesc pe “spatele” celor de jos. Oare unde vom ajunge?
Cel care boteaza o nava trebuie sa rosteasca: “TE BOTEZ [numele navei ] SI ITI UREZ DRUM BUN”. Dupa care lanseaza sticla de sampanie la prova-tribord sau prova-babord, depinde unde are loc festivitatea.
Foarte rar s-a intamplat ca sticla sa nu se sparga… dar marinarii sunt superstitiosi… asta inseamna blestem… nenorocire… adica nu este de bine.
Si iata ca superstitia s-a adeverit din pacate la INDEPENDENTA. Tatal meu a “ratat” ultima cursa a colosului petrolier din cauza ca echipajul se formase deja. Asta la salvat.
Tatal meu a navigat multi ani si mai ales pe petroliere [ DACIA, BIRUINTA, OLTENIA, BANAT etc ]unde sunt mai multe restrictii decat alte nave… Viata pe un petrolier este mai grea si mult mai periculoasa.
DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA PE CEI CARE MORMANT LE ESTE MAREA…
In 1984 constructorii de nave romani au mai construit un petrolier tot de 165.000 tdw, aproape identic cu “Independenta”. A fost un “raspuns” la adresa vecinilor nostri de la rasarit si foarte sugestiv si numele: “Biruinta”. Adica tot noi suntem biruitori.
In acele vremuri santierele navale de la Galati, Constanta sau Mangalia construiau diferite nave atat pentru flota maritima romaneasca cat si pentru export. Atunci se muncea dar erai si platit pentru munca depusa. Tin minte ca tatal meu lucra in Santierul Naval si castiga 5500 de lei cu tot cu ore suplimentare. Nu stiu daca exista vreun muncitor la ora actuala in asa zisa “democratie” care sa castige atatia bani. Asa este… in ziua de azi patonul te munceste pe bani putini si si cand te imbolnavesti te da afara ca pe o masea stricata. Exploatarea omului de catre om? Da… asa este din pacate, nu pentru asta am luptat in 1989.
Portul Constanta este al doilea dupa marime din Europa si acum cam bate vantul prin port… dane goale fara nave.
Exportam fier vechi si cherestea. Cand se va termina fierul vechi din Romania si padurile vor fi taiate toate, ce vom mai exporta?
Si bunicul meu a avut parte de un naufragiu prin Oceanul Indian dar a fost salvat de elicoptere ale armatei sud-africane. Fiind constanteanca si cu marinari in famile stiu si eu de aceasta traditie trista de a arunca in apa marii paine si tigari pentru sufletele marinarilor fara de mormant.
Dumnezeu sa-i odihneasca-n pace pe toti marinarii care au murit.
Si eu l-am auzit pe unchiul meu care a navigat 35 de ani pe marile si oceanele lumii ca dupa tragedia navei “Independenta”, aproape de fiecare data cand nava pe care era imbarcat trecea prin Bosfor iesea pe punte sa fumeze lasa sa cada din pachet cateva tigari iar altii aruncau paine.
Dumnezeu sa-i ierte si sa-i odihneasca acolo unde sunt…
Datorita unor probleme tehnice nu s-a putut posta deocamdata si fotografiile cu membrii ultimului echipaj al navei “Independenta”, [ “vezi ultimul echipaj”]
Va multumim pentru intelegere.
S-a postat “ultimul echipaj”. Cei scrisi cu albastru au supravietuit tragediei.
Este bine ca reusim dupa atita vreme sa reamintim celor care cunosc , si sa aducem la cunostinta celor care nu cunosc evenimente care au schimbat soarta multor vieti chiar daca evenimentele s-au intimplat in diferite perioade de timp.Spun asta din cauza ca este bine sa cunoastem adevarul si acolo unde este cazul sa luam atitudine pentru a se afla adevarul pentru ca asa este normal chiar daca unii nu doresc acest lucru.
Cu stima
Florin Gabriel Cocus
Vicepresedinte L.M.P.
ACEASTA ESTE O LIGA APROAPE COMPLETA, CU UN SITE PROFESIONIST SI CU OAMENI CARE NU RENUNTA LA OBLIGATII PENTRU DREPTURI.
GASITI PE SITE-UL LIGII , DE LA LEGI SI REGULAMENTE PANA LA CELE MAI DEOSEBITE ARTICOLE DESPRE EROI ,EVENIMENTE SI MOMENTE DIN ISTORIA TARII ATAT MILITARE CAT SI CIVILE.
SA MULTUMIM CELOR CE LE SCRIU,CELOR CE LE AFISEAZA DAR SI CELOR CARE LE CITESC SAU LE COMENTEAZA.
MULTUMIM OANA NUTA PENTRU DOCUMENTARE SI PENTRU RANDURILE INTERESANTE DIN COMENTARIU.
Cand a plecat nava “Independenta” in voiaj, (cel din urma) tatal meu nu fusese luat in echipaj pe motiv ca se completase.
A fost o perioada foarte abatut dar cand a auzit ceea ce sa intamplat a fost pe de o parte fericit ca nu a fost luat in acel voiaj ce putea fii chiar ultimul, dar si trist pentru colegii pieriti in flacarile iadului de pe “Independenta”.
Tin minte ca mama il dojenea si zicea “ce mai tata nu ai avut loc de pilosii”?
Dar trecand timpul si citind aceste randuri scrise cu grije de cineva care se mai gandeste la acele vremuri trecute demult iti dai seama ca asa a fost sa fie.
DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA IN PACE ACOLO UNDE SUNT EI!
DANUT-M Vicepresedinte L.M.P.
Arc peste ţară!
Sunt mulţi cei ce spun că trăim întro ţară care nu ne merită. Eu cred că noi nu merităm această ţară. Prea e frumoasă şi prea multe nemernicii acceptă din partea noastră! Vorba aceea: frumoasă ţară, păcat că este locuită! Şi totuşi, în marea de ignoranţi, am găsit un OM a cărui sensibilitate, delicateţe de comunicare, îngăduinţă profesională şi modestie m-au impresionat. Aşa am reuşit să creez un arc peste ţară! De la Craiova la Constanţa! Căci, deşi suntem puţini, nimic nu ne poate împiedica să ne regăsim, în lupta pentru valoare, adevăr, moralitate. Am găsit un prieten de spirit. Am credinţa că mai pot găsi mulţi astfel de prieteni în România, astfel încât glasul nostru să fie auzit şi înţeles. Acum, mai mult decât oricând, căci naţia noastră este în moment de cumpănă spirituală. Chiar dacă cei mai mulţi decât noi nu văd acest lucru!
Aveţi dreptate, stimată doamnă. Măreţia unei tări este dată, printre altele, şi de calitatea cetăţenilor ce-i aparţin. Însă nu ne ridicăm la acest nivel. Din păcate.
Felicitări pentru articol.
Cu stima,
Dan
Va referiti (domnul Dan) la calitatea cetatenilor care au dat din coate sa ne conduca si sa administreze (fure) aceasta tara care au adus-o aici in halul acesta.
Toti poate avem cate o vina ca am lasat sa se intample, dar majoritaea asteapta un conducator (o conducere) darz, inteligent, harnic cinstit si patriot, si sa se lupte cu tradatorii si cei care ne vor ingenunchiati, sa ne conduca din nou spre un anumit prag de independenta si dezvoltare fara asuprirea aproapelui si a semenilor nostrii. Iar cetatenii asemenea lui (lor) sigur il vor urma si uniti i-si vor dedica viata inteligenta si sudoarea fruntii lor pt viitorul copiilor lor in aceasta tara.
Numai uniti dusmanii nu vor mai birui, asta e speranta. Nu poti avea sperante in investitii straine care s-au dovedid a a exploatatoare, ci doar prin noi insine sa ne ridicam de unde am ajuns.
Trebuie sa fim uniti si cu incredere in Dumnezeu sa trecem peste aceste furtuni sa invatam ceva din istoria noastra cel putin cea traita reala si nu cea falsa prezentata in scopuri partinice si de grup.