Evenimentul a fost consemnat la data de 29 mai 1942, când nava mixtă [1] „Sulina“ (pavilion: România, IMO: 5614034, comandant: căpitan Victor Mihu, 3.495 trb., echipaj: 44 membri, pasageri: 16 persoane la clasa I, construită în anul 1939) a fost torpilată [2] de submarinul A3 (pavilion: Rusia, comandant: căpitan rg. 3 S.A. Turicov) şi s-a scufundat în Marea Neagră, la 6 Mm de portul Odessa, circa 7 Mm de farul „Voronţov“ (46° 30’ Nord şi 30° 52’ Est).
.
„Sulina“ era încărcată cu 4.000 tone de cărbuni, 500 tone porumb, trei tone muniţii şi două tunuri x 20 mm pentru zonele de operaţii militare româneşti din sudul Ucrainei, plecase în seara zilei de 28 mai din portul Constanţa spre Nikolaev – Rusia.
În seara zilei de 28 mai 1942, nava se afla în convoi cu nava mixtă „Ardeal“ (pavilion: România, IMO: 5605629, 5.695 trb., construit în anul 1922), fiind escortată de distrugătoarele „Regina Maria“ (pavilion: România, IMO: 6109169, 1.900 to., construit în anul 1930) şi „Regele Ferdinand“ (pavilion: România, IMO: 6109167, 1.900 to., construit în anul 1930), navigând fără probleme până în faţa Bugazului, unde, în dimineaţa zilei următoare, 29 mai 1942, a fost preluată de dragoarele din „Donauflotille“ – escorta militară germană.
La ora 09:25 a zilei de 29 mai 1942 a fost semnalată apariţia unui submarin sovietic la circa 300 metri în tribordul navei „Sulina“, precum şi siajul unei torpile la circa 100 metri de navă, dar s-a dovedit că observatorul german de la tunul antiaerian se înşelase, confundând periscopul cu o baliză.
Torpila submarinului a lovit nava la ora 09:25, în zona tribord, în partea dinapoi a sălii maşinilor, care, în urma exploziei, a fost inundată instantaneu, ceea ce a dus la oprirea motorului principal, a maşinilor auxiliare şi întreruperea energiei electrice. Puterea deflagraţiei a provocat aruncarea bărcilor de salvare din tribord peste cabina telegrafiei fără fir şi prăbuşirea lor pe capacul magaziei nr. 4, rănind grav patru pontonieri germani (ulterior, unul dintre aceştia a decedat la spitalul din Odessa).
În mai puţin de 30 de minute, la ora 09:55, nava s-a scufundat complet, cu pupa înainte, dispărând în apele mării, la o adâncime de 24 metri, în punctul de coordonate latitudine 46° 28’ Nord şi longitudine 30° 53’ Est, la circa 7 km Est de farul Voronţov sau la 6 Mm de portul Odessa.
În afara celor 44 de marinari ai echipajului, nava mai avea la bord un echipaj german de 21 membri şi 35 de pionieri [3] germani, care urmau să participe la minarea radei portului Odessa, şi un mecanic de pe nava „Arcadia“.
Explozia a provocat moartea marinarilor Petre Hârşe, necăsătorit, – ajutor mecanic III, Vasile Joiţoiu, căsătorit, – ajutor mecanic, şi Ioan Bălănescu, căsătorit, – fochist, precum şi rănirea gravă a altor trei membri din echipajul românesc. Trupurile lor nu au mai putut fi recuperate, întrucât nu s-a mai putut pătrunde în zona inundată a navei. De asemenea, alţi şapte pionieri germani şi un civil german au fost răniţi uşor, ceilalţi oameni de la bord reuşind să se salveze.
Potrivit Protestului de Mare [4] depus de comandantul navei, căpitan Victor Mihu,
„(…) Nava a început să se scufunde. S-a lăsat la apă barca de salvare din babord şi s-au strâns, în limita posibilităţilor, hârtiile secrete şi aparatele nautice. Şalupe ale Flotilei de Dunăre veneau imediat lângă navă.
Am invitat o şalupă să sondeze imediat şi s-a găsit o adâncime de 24 metri. În primul rând au fost transbordaţi pionierii. O parte a echipajului, la ordinul meu, a intrat în barca de salvare, o altă parte în şalupă. Eu am părăsit nava ultimul, împreună cu Dl. Baack, supercargo [5], şi am trecut într-o şalupă. Şalupa a luat la remorcă barca de salvare şi a pornit. La circa 100 metri de navă am dezlegat remorca. Am dat ordin secundului, care se aflase în barca de salvare, să aştepte acolo, iar eu, cu ajutorul, am înconjurat nava. Puţin după aceasta, la ora 9.55, nava s-a scufundat cu pupa înainte.
Timpul era clar în timpul exploziei, cerul puţin înnorat, vânt uşor S-S-V, marea puţin agitată. Nu am văzut pistă de torpilă, dar am văzut linii de spumă, asemănătoare până la confuzie.
Sunt de părere că explozia s-a întâmplat din afară, deoarece bărcile de salvare, care se aflau în afară de bord, au fost aruncate înăuntru. Aparatul WBS era în funcţiune. Nava nu mai era manevrabilă şi pierduse repede viteza, aşa că punerea pe uscat nu era posibilă.
La bord era un echipaj românesc de 44 oameni, un echipaj german de 21 oameni, 35 pionieri şi al doilea mecanic al remorcherului «Arcadia».
Morţii n-au putut fi scoşi, deoarece compartimentul maşinilor s-a umplut imediat“.
_
[1] – În caz de necesitate, nava putea fi transformată în crucişător auxiliar; de asemenea, în caz de mobilizare, avea capacitate de transport pentru 1.500 persoane, 200 cai, 150 trăsuri, 50 camioane, 120 chesoane (Cheson – cutie prismatică cu trei feţe, fund şi capac superior, care se lipeşte de corpul navei, după care se goleşte de apă cu ajutorul aerului comprimat, permiţând repararea operei vii, facerea unei caplamale – mod de prindere a scândurilor, astfel încât fiecare scândură să acopere scândura precedentă pe o lăţime de 2 cm) etc.
.
[2]– Opinia comandantului Victor Mihu a fost că nava sa a lovit o mină, rămasă neexplodată în urma operaţiunilor de dragaj.
.
[3] – Pionier – în text, militar care face parte dintr-o unitate de geniu pregătită special pentru a executa construcţiile (terasamente, fortificaţii etc.) necesare operaţiilor militare, barajele de mine etc.
.
[4]– Arhivele Militare Române, fond: 1683, dosar: 548, fila: 45.
.
[5]– Supercargo – persoană ambarcată pe o navă comercială de către proprietarul mărfurilor în scopul de a-i reprezenta interesele comerciale, a supraveghea transportul etc.
_
Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, (2011), „Amintiri despre o flotă pierdută“, vol. II – „Voiaje neterminate“, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising“.
Lasă un comentariu
AZI, PRIM- VICEPRESEDINTELE LMP, BALTA LOUIS EDMOND ISI ANIVERSEAZA ZIUA DE NASTERE.
II DORIM SANATATE, FERICIRE, BUCURII ALATURI DE CEI DRAGI, MULTA PUTERE DE MUNCA!
GANDURILE NOASTRE BUNE, SE INDREAPTA CATRE PRIETENUL SI CAMARADUL NOSTRU, URANDU-I CA TOATE DORINTELE SA I SE IMPLINEASCA!
LA MULTI ANI!
*
CONSILIUL DIRECTOR L.M.P.
MULTUMESC MULT PENTRU GANDURILE BUNE .
DORESC SANATATE ATAT VOUA CAT SI FAMILIILOR VOASTRE .
SPERAM SA VINA VREMURI MAI BUNE .
MULTUMESC CELOR CARE M-AU FELICITAT.
CU RESPECT , ec.BALTA LOUIS EDMOND
Nava a fost achizitionata in 1940, de serviciul de transport maritim din Romania pentru a fi utilizata pe linia de transport maritim Constanta – New York.
La 22 iunie 1941, odata cu intrarea din Romania razboiul impotriva fostei Uniuni Sovietice, o parte din flota comercială (inclusiv nava de marfă “Sulina”) a fost rechizitionata de către armata romană, pentru transportul echipamentelor militare.
Pe 29 mai, la ora 9.25 se da semnalul de descoperire a unui submarin sovietic.
Mai tarziu, unul dintre ofiteri avea sa declare ca a vazut periscopul unui submarin. Capitanul navei Sulina, insa, are o alta versiune – vasul s-ar fi lovit de o mina.
Unul din pilotii avioanelor care ofereau acoperire aeriana convoiului va sustine tot versiunea submarinului. El a spus ca in momentul exploziei, el a văzut urme de spumă, probabil de la periscopul unui submarin.
Conform unor surse sovietice, nava a fost distrusa de torpilele unui submarin aflat sub comanda căpitanului de rangul III, Tzurikov SA.
Cap. Danut ALBU – L.M.P.
Buna seara,
sunt nepotul lui Victor Mihu si va rog, daca aveti posibilitatea sa-mi dati si alte informatii despre el, deorece avem doar cateva fotografii si lada lui de voiaj,
cu stima,
W.Koch
Pierderile Marinei Regale Romane
În total, în timpul ostilităţilor din perioada 1941 – 1945 au căzut eroic la datorie 24 de ofiţeri, 37 maiştri, subofiţeri şi elevi-marinari, 355 militari în termen din cadrul Marinei Militare, precum şi 16 ofiţeri brevetaţi maritim şi fluvial, 10 maiştri brevetaţi şi 67 marinari din cadrul Marinei Comerciale
Cap. Cavadia Mircea _ F-221 – Adm. LMP
Asa cum am mai subliniat si in alte articole de acelasi gen, in acele vremuri era mai periculos sa fi marinar civil, decat marinar militar.
O nava militara putea riposta unui atac submarin sau aerian, insa o nava civila aflata intr-un convoi, depindea de escortoarele militare care aveau o viteza superioara navelor de transport. Cateodata submarinele gaseau brese in apararea navelor de transport civile ce navigau in zig-yag si reuseau sa lanseze torpile, lovindu-le si scufudandu-le.
Un pios omagiu Eroilor neamului romanesc, marinari civili sau militari ce au cazut la datorie pentru patrie, mormant findu-le marea…
.
Cap. Lupu Mugurel – Vicepresedinte LMP
Cine doreste sa achizitioneze volumele,
“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti
si
“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″ poate contacta autorul pe adresa de e-mail
– :costyn_c@yahoo.com
Pe site-ul Ligii Militarilor Profesionisti puteti citi articole despre victorile dar si despre dezastrestrele sau naufragiile navelor militare si civile romanesti de-a lungul istoriei :
–
– Nu avem dreptul sa uitam tragedia navei “Independenta”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/nu-avem-dreptul-sa-uitam-tragedia-navei-inedpendenta/
–
– Tragedia navei “Sadu”
http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/tragedia-navei-%E2%80%9Esadu%E2%80%9C/
–
– Petrolierul “Unirea” – a doua pierdere a Flotei Comerciale Romane
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/petrolierul-unirea-doua-mare-pierdere-flotei-comerciale-romane/
–
–Constructiile si achizitiile de nave romanesti – civile si militare – inainte si dupa actul istoric al Marii Uniri de la 1 decembrie 1918
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/constructiile-si-achizitiile-de-nave-romanesti-%E2%80%93-civile-si-militare-%E2%80%93-inainte-si-dupa-actul-istoric-al-marii-uniri-de-la-1-decembrie-1918/
–
– Scufundarea Distrugatorului “Moskva”
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/scufundarea-distrugatorului-moskva/
–
– Accidente si catastrofe mai putin cunoscute din istoria navigatiei romanesti
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/accidente-si-catastrofe-mai-putin-cunoscute-din-istoria-navigatiei-romanesti/
–
– Tragedia navei “Mogosoaia” – cel mai mare accident din istoria navigatiei romanesti
http://www.ligamilitarilor.ro/arc-peste-timp/tragedia-navei-mogosoaia-cel-mai-mare-accident-din-istoria-navigatiei-romanesti/
–
– Scufundarea Crucisatorului auxiliar – “CAROL I”
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/scufundarea-crucisatorului-auxiliar-regele-carol/
*
– Marina Militara Romana in timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial – Torpilorul Naluca , spaima submarinelor sovietice:
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/marina-militara-romana-in-timpul-celui-de-al-doilea-razboi-mondial/
.
– Torpilorul SMEUL – un simbol al eroismului romanilor
http://www.ligamilitarilor.ro/activitati/torpilorul-smeul-simbol-al-eroismului-romanilor/
–
PE 21 OCTOMBRIE 2011, DOMNUL CONSTANTIN CUMPANA A DEVENIT MEMBRU DE ONOARE AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI:
–
Constantin Cumpana – membru de onoare al Ligii Militarilor Profesionisti
http://www.ligamilitarilor.ro/presa/scritorul-constantin-cumpana-membru-de-onoare-l-m-p/
–
Citeste articolul din ziarul “Telegraf” Constanta:
http://www.telegrafonline.ro/1319403600/articol/177838/constantin_cumpana_membru_de_onoare_al_ligii_militarilor_profesionisti.html
*
Conducerea ligii multumeste pentru colaborare, domnului Constantin CUMPANA, membru de onoare al Ligii Militarilor Profesionisti.
Vom continua sa postam articole cu evenimente din istoria navigatiei romanesti.