SPONSORI OFICIALI

OPERATIUNEA “60.000” – SCUFUNDAREA CARGOULUI “DANUBIUS”, 12 MAI 1944

FOTO CLARA

1944, 12 mai – cargoul „Danubius“, ex-„Portimao“ (pavilion: România, IMO:5601341, comandant: Ion Gh. Popescu, armator: Matteo Löwensohn, Trieste – Italia, 1.489 trb., construit în anul 1899) s-a scufundat în rada portului Chersonez, în urma unui puternic bombardament al aviaţiei sovietice.
.
Cargoul făcea parte din convoiul „Profetul“, format din navele „Helga“, ex-„Nyhavn“(pavilion: Germania, IMO: 5604749, 1.626 trb., construită în anul 1919), „Tissa“(pavilion: Germania), escortate de canoniera „Locotenent-comandor Eugen Stihi“(pavilion: România, IMO: 6105395, 315 trb., construită în anul 1916), cu destinaţia Sevastopol.
.
Atacurile aeriene inamice s-au declanşat în dimineaţa zilei de 12 mai şi s-au succedat la intervale de 5 – 10HMS_Lion_1910 minute, în formaţii de câte 10 – 15 aparate, cu precădere avioane de asalt, în picaj, alternând cu bombardiere (tip Il-2) şi avioane torpiloare.
„Danubius“ a fost lovit în plin şi, după împrăştierea fumului produs de explozia înspăimântătoare, nu s-a mai văzut nimic pe suprafaţa apei, nava fiind efectiv pulverizată de explozia celor 40 de tone de muniţie (mine antitanc şi de infanterie) ce o transporta la bord.
Niciunul dintre oamenii echipajului şi din trupele aflate la bord nu s-a putut salva.
.
Au murit: Ion Gh. Popescu – comandant, Ovidiu Titorian – secund, Marius Iacobeanu – ofiţer maritim, Anghel Gârbă – şef-meanic, Gheorghe Buciuc – şef de echipaj, Nicolae Fudulu – mecanic II, Gheorghe Marin – mecanic III, Aurel Căpitănescu – maistru lemnar, Nicolae Giurgiu – ajutor mecanic, Alexandru Romano – timonier, Constantin Zburlea – timonier, Vasile Suzan – matelot, Ilie Petre – matelot, Marin Mardare – matelot, Ion Nicolae – matelot, Alexandru Roşu – matelot, Emil Mihăilă – fochist, Pavel Pimen – fochist, Pavei Doiciu – fochist, Ion Sufragiu – fochist, Ion Giubega – fochist, Alexandru Labuneţ – fochist, Scarlat Istrate – fochist, Alexandru Lupan – fochist, Alexandru Dorojneac – bucătar, Gheorghe Vrânceanu – chelner şi Dumitru Chiru – chelner.
.
Tragedia s-a petrecut în timpul operaţiunii de retragere a trupelor româno-germane din Crimeea, desfăşurată sub numele de cod Operaţiunea „60.000“.
.

Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, AMINTIRI DESPRE O FLOTĂ PIERDUTĂ, vol. II – Voiaje neterminate (2011), Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”

Constantin-Cumpana

.
.
Articole despre Operatiunea “60.000”:
.
11 – 24 APRILIE 1944 – PRIMA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”
.

11 – 24 APRILIE 1944 – PRIMA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”


.
.
1 – 13 MAI 1944 – A DOUA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”
.

1 – 13 MAI 1944 – A DOUA ETAPA A OPERATIUNII „60.000”


.
.
ALBA IULIA – O NAVA PLINA DE CADAVRE. OPERATIUNEA „60.000” – RETRAGEREA TRUPELOR ROMANO-GERMANE DIN CRIMEEA
.

ALBA IULIA – O NAVA PLINA DE CADAVRE. OPERATIUNEA „60.000” – RETRAGEREA TRUPELOR ROMANO-GERMANE DIN CRIMEEA


.
.
CATASTROFA CARGOULUI ALBA IULIA – videoclip realizat de Stefan Hadjiu, in memoria bunicului lui, supravietuitor al tragediei din 18 aprilie 1944.


.
.

Cine doreste sa achizitioneze volumele,

“Amintiri despre o flota pierduta” (vol.I si vol.II)

“Tragedia Navei Independenta – cea mai mare catastrofa din istoria “navigatiei maritime romanesti”

si

“Catastrofa navei Unirea – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982″
poate contacta autorul ( Constantin Cumpana) pe adresa de e-mail –: costyn_c@yahoo.com

sau

pe adrea de facebook: https://www.facebook.com/leon.martinas

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
wpDiscuz