sâmbătă 25 ian 2025

SPONSORI OFICIALI

Construcțiile și achizițiile de nave românești – civile și militare – înainte și după actul istoric al Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918

Constantin_Cumpana

Marea Unire din 1918 a fost o necesitate și o măreață faptă istorică, dar și un act de voință a națiunii române, pagina cea mai sublimă a istoriei României – scrisă de poporul român dintr-un uriaș imbold patriotic al conștiinței unității sale, o biruință pașnică asupra adversităților și vitregiilor trecutului și prezentului acelor vremi, prin așezarea provinciilor în frontierele Vechiului Regat, pentru că națiunea română trebuia să existe într-un stat național.

Principele moştenitor Ferdinand a devenit Rege al României în anul 1914, când, prin jurământul solemn, a promis că va fi un „bun român“, sub domnia sa înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a Statului Român modern. A fost unul dintre cei mai iubiţi regi ai României şi unul dintre cele mai importante capete încoronate care au stat pe tronul Regatului României, personalitatea sa fiind strâns legată de actul istoric al Marii Uniri din 1918.

Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură acelaşi cu al milioanelor de români – crearea României Mari prin alipirea Transilvaniei la Regatul Român. Însă, la acea dată, Ardealul se afla sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii, care erau cei mai vechi şi cei mai numeroşi locuitori din acele locuri, nu aveau nici cele mai elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanşarea Primului Război Mondial, în 1914.

La intrarea României în Marele Război, Regele Ferdinand s-a alăturat curentului favorabil Antantei şi, în 1916, pe 14/ 27 august, a prezidat Consiliul de Coroană în cadrul căruia a luat o hotărâre dramatică: intrarea ţării în război de partea Antantei, împotriva Germaniei şi Austro-Ungariei, deci împotriva ţării sale natale, el fiind rudă cu Familia Imperială Hohenzollern, care conducea Germania.

Cu tot entuziasmul şi toate speranţele românilor, situaţia de pe câmpul de luptă nu a fost favorabilă acestora, o bună parte din teritoriul României fiind ocupat de trupele Puterilor Centrale. Slab echipată şi înarmată, Armata Română a înregistrat pierderi umane şi materiale uriaşe în prima fază a confruntărilor, puterile Centrale ocupând Valahia şi Dobrogea, în noiembrie 1916, Ferdinand şi membrii guvernului român fiind forţaţi să se refugieze la Iaşi.

Luptele eroice şi marile victorii de la Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz ale Armatei Române au dat însă un alt curs confruntărilor armate din Primul Război Mondial, eforturile şi eroismul ostaşilor români producând Armatei Germane înfrângeri dezastruoase şi stopând avansarea acesteia în Moldova.

În 1918, când România se afla înconjurată de armatele Puterilor Centrale, Regatul României a fost forţat de Germania să aprobe (la Bucureşti) un Tratat de Pace dezavantajos pentru ţara noastră, document pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze.

Când trupele Triplei Alianţe au avansat pe frontul din Salonic, dezmembrând Armata Bulgară, România a reintrat în război. Imperiile Rus şi Austro-Ungar se dezintegrau. Avantajul militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând la mult aşteptata unire cu Bucovina, Basarabia şi Transilvania.

În urma înfrângerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolşevic Béla Kun, trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand revenea triumfal la Bucureşti, în fruntea Oştirii Române, care, trecând pe sub Arcul de Triumf, a fost primită şi ovaţionată de o mulţime entuziastă.

Construcţiile de nave, inexistente. Sume uriaşe pentru achiziţiile de nave

În prima jumătate a secolului trecut au avut loc însemnate inovaţii în tehnica realizării navelor. Lemnul folosit la construcţia corpului acestora a fost înlocuit cu oţelul, iar acţionarea mecanică s-a impus atât în navigaţia maritimă, cât şi în cea fluvială.

Până la intrarea României în Primul Război Mondial (august 1916) a continuat achiziţia de nave de tonaj mic, în general pentru servicii portuare, îndeosebi fluviale, cu sau fără propulsie proprie, industria de profil, dacă o numim aşa, nedispunând încă de infrastructura necesară acestei activităţi, şantierele navale româneşti fiind calibrate îndeosebi pe reparaţiile de nave.

Au fost cumpărate diferite tipuri de nave (şlepuri, tancuri, remorchere, nave de pasageri, cargouri) de la şantiere navale consacrate din Italia, Germania, Austro-Ungaria, Rusia etc.

Intrarea României în război (28 august 1916) a însemnat, pe lângă celelalte eforturi financiare, tehnice şi umane, implicarea navelor sale militare şi din flota comercială (conform statisticilor, la 1 ianuarie 1916, România deţinea şase nave de pasageri şi şapte cargouri – toate în patrimoniul Serviciului Maritim Român, precum şi 14 cargouri şi un tanc petrolier – toate în patrimoniul privat) în acţiunile de luptă şi transport pe fluviu şi pe Marea Neagră.

La intrarea României în Primul Război Mondial, Navigaţia Fluvială Română şi Serviciul Hidraulic – ca instituţii ale Statului Român – dispuneau de 35 remorchere de putere mică şi mijlocie, 130 nave de marfă (şlepuri şi tancuri, pilotine, drăgi, şalande, macarale plutitoare etc.), precum şi 18 cargouri şi nave de pasageri şi poştă.

În aceeaşi conjunctură, în virtutea relaţiilor de alianţă cu Rusia, care impuneau o serie de obligaţii reciproce, guvernul român a decis să pună la dispoziţia guvernului rus, în baza unui contract de închiriere, un număr de vase ale flotei maritime comerciale.

Hotărârea era justificată şi din cauza faptului că România nu dispunea la Marea Neagră de capacităţi militare capabile să apere porturile şi segmentul de litoral aferent şi să asigure liniile de comunicaţie, misiuni care ar fi trecut în responsabilitatea flotei ruse, urmând ca flota fluvială română să acţioneze pe Dunăre.

La data de 30 septembrie 1916, după aprobarea Consiliului de Miniştri a referatului nr. 35.895/ 27 august 1916, cele cinci pasagere („Dacia“, „Împăratul Traian“, „Regele Carol I“, „Principesa Maria“ şi „România“) au fost închiriate Flotei Ruse din Marea Neagră, pentru a fi transformate în nave de război (crucişătoare auxiliare sau staţii de hidroavioane), operaţiune finalizată în februarie – martie 1917.

Tot în baza contractelor încheiate au fost afretate alte nave de transport marfă, cargourile „Bucegi“, „Iaşi“, „Dobrogea“, „Constanţa“, „Carpaţi“, „Turnu Severin“ ale Serviciului Maritim Român, la care, ulterior, s-au adăugat cargourile „Milcovul“, „Siretul“ şi „Oltul“ ale Societăţii „România“. De asemenea, au mai fost predate guvernului rus: şlepuri, tancuri, şalupe, pletine, ceamuri, drăgi, şalande, elevatoare, pontoane-cazarmă, remorchere fluviale, ş.a. atât ale Statului Român, cât şi particulare – cu sau fără propulsie -, ceea ce evidenţiază contribuţia însemnată cu nave, materiale tehnice şi personal ale Marinei comerciale române la desfăşurarea operaţiunilor militare, fluviale şi maritime.

Din ianuarie până în mai 1917, în teritoriul liber al Moldovei a avut loc refacerea Armatei Române, scopul fiind echilibrarea forțelor românești cu cele ale inamicului. Astfel, o misiune militară franceză (condusă de generalul Henri Mathias Berthelot) şi echipamentul de luptă din Franţa şi Anglia au schimbat înfăţişarea Armatei Române, fiind organizate două armate române (aproximativ 400.000 militari), intercalate cu trei armate ruseşti (aproape 1.000.000 militari). Cu aceste forțe, ofensiva românească de la Mărăşti (11 iulie), condusă de generalul Alexandru Averescu, şi cea a generalilor Constantin Cristescu şi Eremia Grigorescu, de la Mărăşeşti (1 – 24 iulie) a dejucat planurile de luptă germane de ocupare a Moldovei şi de cucerire a portului Odessa.

Revoluţia bolşevică din anul 1917 a avut  influenţe nefaste şi asupra marinarilor români păstraţi la bordul navelor noastre (25% din fiecare echipaj erau români şi restul ruşi). Bolşevizarea echipajelor româneşti a devenit un fenomen, mulţi dintre comandanţii şi ofiţerii navelor, dar şi din personalul tehnic, fiind arestaţi nejustificat în vâltoarea evenimentelor revoluţionare. Sub puternica influenţă a propagandei bolşevice (mitinguri şi sloganuri care îndemnau la ură, revoltă, răzbunare) la bordul navelor tindea să se instaureze anarhia, mai ales după eliberarea contingentelor vechi de marinari ruşi şi înlocuirea acestora cu marinari de pe alte nave.

Numai patriotismul marinarilor români şi starea de neutralitate pe care aceştia au adoptat-o au făcut ca evenimentele şi tensiunile generate de Revoluţia bolşevică şi starea de război să nu provoace dispariţia flotei româneşti (la 28 mai 1918, după ultimatumul dat de germani, pentru ca guvernul sovietic să predea întreaga flotă din Marea Neagră, Consiliul Comisarilor Poporului a ordonat ca navele româneşti să fie sabordate!).  („Dacia“, „Împăratul Traian“, „Regele Carol I“, „Principesa Maria“ şi „România“)

În noiembrie 1918, odată cu încheierea primei conflagraţii mondiale, Statul Român (Serviciul Maritim Român) a reintrat în posesia navelor de pasageri închiriate Statului Rus, acestea reluându-şi cursele regulate pe liniile maritime consacrate (Constanţa – Istanbul) sau pe altele nou înfiinţate.

Tot în contul despăgubirilor de război, România a primit monitoarele „Temes“, „Inn“ şi „Sava“, care au fost botezate „Ardeal“, „Basarabia“ şi, respectiv, „Bucovina“.

În plan militar, au fost preluate (ianuarie 1920) de la Marina Franceză şi au sosit în ţară canonierele „Friponne“ (botezată „Locotenent-comandor Eugen Stihi“), „Impatiente“ („Căpitan Constantin Dumitrescu“), „Chiffonne“ („Locotenent Remus Lepri“) şi „Mignonne“ („Sublocotenent Ion Ghiculescu“). De asemenea, au intrat în dotare (iulie 1920) distrugătoarele „Mărăşti“, ex-„Sparviero“ şi „Mărăşeşti“, ex-„Nubbio“, precum şi (ianuarie 1921) torpiloarele „Zmeul“, „Viforul“, „Vârtejul“, „Vijelia“, „Năluca“ şi „Zborul“.

În 1921 şi 1922, Statul Român a achiziţionat patru vedete antisubmarine (tip M.A.S.), necesare dragajului de mine.

La 18 octombrie 1921, în şedinţa Comitetului Consultativ al Marinei a fost discutat Programul Naval al României, care a devenit al IV-lea Program Naval din istoria României. A fost un document analitic îndrăzneţ şi grandios prin amploarea lui, dar care nu a fost realizat din cauza resurselor financiare reduse.

În 1923, la 29 februarie, a luat fiinţă Liga Navală Română (L.N.R.), pusă sub înaltul patronaj al Majestăţii Sale Regina Maria, ulterior având ca preşedinte activ pe Majestatea Sa Regele Carol al II-lea (vicepreședinte era contraamiralul Ion Coandă).

În anul 1924, Inspectoratul General al Marinei a prezentat un plan de perspectivă, care, respectând cronologia, a fost al V-lea Program naval din istoria României. Programul s-a numit Compunerea Marinei noastre militare şi prevedea dotarea Marinei de Război. Sumele necesare pentru materializarea acestui program erau consistente (peste 2,6 miliarde lei), motiv pentru care acesta a fost proiectat pe etape.

În perioada 1914 – 1940, media de dotare a flotei româneşti a fost de 0,50 nave/ an.

În general, în această perioadă, dotarea cu nave pentru Marina Română a purtat amprenta Marelui Război, Statul Român alocând sume importante pentru achiziţii de nave de tip militar.

 

Constantin Cumpănă

publicist, Membru de Onoare al Ligii Militarilor Profesioniști, autorul cărților “Tragedia navei INDEPENDENȚA”, “Catastrofa navei UNIREA”, “Naufragiul navelor PARIS și YOU XIU”, “Terente” (două volume), “Amintiri despre o flotă pierdută” (două volume).

 

 

(Preluarea de date şi informaţii de către terţi, fără acceptul administratorului site-ului, se supune prevederilor legale.)

 

 

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
facebook-profile-picture
Administrator
7 ianuarie 2012 16:44

2%
PENTRU LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI

*
NU PIERDE NICIO CLIPA!
“TOTI PENTRU UNUL, 2% PENTRU TOTI”

 

CONTRIBUIE LA FONDUL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI!
DESCARCA DE PE SITE-UL L.M.P. FORMULARUL, COMPLETEAZA-L SI DEPUNE-L LA ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE TERITORIALE PANA LA 15 MAI 2012!
*
DATELE: 
COD DE IDENTIFICARE FISCALA: 27535960
IBAN RO50RNCB0817118580560001
*
DIRECTIONEAZA 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT PLATIT STATULUI PE ANUL 2011 CATRE LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!
*
CAMARAZI!
IMPREUNA VOM REUSI!!
*
CONSILILUL DIRECTOR AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI

BALTA LOUIS EDMOND-VICEPRESEDINTE L.M. P.
Oaspete
BALTA LOUIS EDMOND-VICEPRESEDINTE L.M. P.
1 decembrie 2011 12:45

UN ARTICOL MARET AL DOMNULUI CONSTANTIN CUMPANA .
SUNT PUTINI ACEIA CARE AU ‘REVITALIZAT’ ISTORIA MARINEI ROMANE DUPA REVOLUTIE.
DAR REPREZENTANTUL LOR CEL MAI NEOBOSIT SI PERSEVERENT ESTE ACELASI DOMN CONSTANTIN CUMPANA.
UN RESPECTOS ‘LA MULTI ANI’ MEMBRULUI NOSTRU DE ONOARE, CAMARAZILOR SI TUTUROR ROMANILOR CU OCAZIA ACESTEI ZILE DEOSEBITE, 1 DECEMBRIE.
BALTA LOUIS EDMOND-VP L.M.P.

danimar
Oaspete
danimar
30 noiembrie 2011 22:21

Sunt dator sa felicit pe camaradul nostru – MEMBRU DE ONOARE al LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI, domnul CONSTANTIN CUMPANA!
SUNTEM MANDRI CA UN ADEVARAT ROMAN ESTE ALATURI DE NOI, MILITARII PROFESIONISTI!
LA MULTI ANI ROMANI!
LA MULTI ANI ROMANIA!
ONOARE SI PATRIE!
Danimar – membru L.M.P.

Jerome
Oaspete
Jerome
30 noiembrie 2011 22:07

Se pare ca in 1918 aveam mai multe nave ca acum… ma refer in special la cele civile. Unde sunt cele 311 nave civile si aproape 90 de pescadoare construite in perioada comunista? Unde au disparut?
Admir curajul domnului Cumpana publicand “Amintiri despre o flota pierduta”.
Toata stima domnule Cumpana din partea marinarilor militari din Fortele Navale! La multi ani de ziua romanilor!

lazar
Oaspete
lazar
30 noiembrie 2011 21:58

La multi ani celor ce azi sarbatoresc ziua de nume!
La multi ani romanilor!
Lazar – membru L.M.P.

ionion
Oaspete
ionion
30 noiembrie 2011 21:53

Felicitari domnului Cumpana pentru articolul postat pe acest site si pentru toata activitatea publicistica in slujba adevarului!
ONOARE SI PATRIE!

negrea
Oaspete
negrea
30 noiembrie 2011 21:50

Domnule Cumpana, sunteti un roman adevarat! La multi ani de ziua romanilor adevarati!
Onoare si patrie!

Mitica
Oaspete
Mitica
30 noiembrie 2011 21:38

Pe 30 noiembrie, credinciosii Sfintei noastre Biserici Ortodoxe Romane l-au sarbatorit pe Sfantul Apostol Andrei, cel care a propavaduit cuvantul Evangheliei lui Hristos pe pamantul Romaniei, iar astazi 1 Decembrie 2010…dupa 93 de ani, ne regasim pretutindeni adunati pentru a sarbatori Ziua Nationala a Romaniei.
Acum 93 de ani, la 1 Decembrie 1918, peste o suta de mii de romani participanti la Marea Adunare Nationala de la Alba Iulia au proclamat solemn unirea Transilvaniei cu Romania, inscriind astfel un nou moment de seama in istoria poporului roman, care s-a adaugat revenirii la patria mama, in 27 martie 1918 a Basarabiei si la 28 noiembrie acelasi an, a Bucovinei si ele aflate pana atunci sub ocupatie si stapanire straina, incununand astfel cu succes lungul sir de lupte si sacrificii ale poporului roman pentru infaptuirea idealului de unitate nationala…ideea de unitate nationala a cunoscut in evolutia ei istorica momente de referinta…ca cel din anul 1600, cand in cetatea Alba Iulia patrundea dorinta unitatii statale romanesti, odata cu Mihai Viteazul, care a exprimat pentru intaia oara vointa romanilor de a trai uniti intr-o tara libera si independenta. A fost un moment scurt al istoriei, o secunda, dar aceasta a incarcat sufletul romanilor de o speranta fara seaman, cu valoare de stindard. De atunci tot ce s-a materializat in istoria Romaniei a purtat pecetea acestei nazuinte…REFACEREA UNITATII DE STAT PE PAMANTUL BATRANEI DACII.
Dupa exemplul lui Mihai Viteazul, Marea Unire a fost visul lui Horea…a fost gandul lui Tudor Vladimirescu, a fost dezideratul lui Avram Iancu si a generatiei pasoptiste, generatie ce a pus bazele Statului Roman Modern, prin unirea Munteniei si Moldovei in 1859 urmata de proclamarea independentei Romaniei, obtinuta prin victoria Armatei Romane in razboiul din 1877-1878.
In ciuda tuturor vicisitudinilor acelor vremuri, romanii si-au pastrat credinta si constiinta nealterate…ca apartin aceluiasi popor, ca au aceeasi geneza si acelasi destin… ca sunt un singur neam si o singura tara.

La pastrarea constiintei unitatii nationale si spirituale a neamului romanesc, Biserica Ortodoxa Romana a avut o contributie majora… prin mentinerea treaza si cultivarea in sufletele romanilor a obarsiei lor, a neamului lor, a credintei si a limbii care-i uneste.
Marea Unire din 1918 a fost si va ramane prima pagina a istoriei Romaniei. Legitimitatea ei suprema consta in faptul ca desavarsirea unitatii nationale a romanilor, nu a fost opera nici unui marcant om politic, a nici unui guvern, a nici unui partid… MAREA UNIRE ROMANII AU INFAPTUIT-O.
La pastrare unitatii nationale si teritoriale a Romaniei, Armata Romana a jucat si va juca rolul decisiv ,pentru a apara „ nealterate ” aceste valori castgate prin sange
La multi ani tuturor romanilor !
LA MULTI ANI ! ROMANIA !

 

Constantin Cumpana
Oaspete
Constantin Cumpana
30 noiembrie 2011 20:20

LA MULTI ANI, ROMANII MEI DRAGI, ORIUNDE V-ATI AFLA!
DUMNEZEU SA BINECUVANTEZE ROMANIA SI POPORUL ROMAN,
SA NE OCROTEASCA PARINTII, FIII SI FIICELE, VISELE SI SPERANTELE!
LA MULTI ANI, ROMANIA!

cetaceul
Oaspete
cetaceul
30 noiembrie 2011 15:15

Toata stima pentru un iubitor al marii si al istoriei navale romanesti din partea marinarilor militari din Fortele Navale!
Domnule Constantin Cumpana, cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei va urez un sincer si calduros La Multi Ani!
Mircea Cavadia _ F-221  –  membru in Consiliul Director L.M.P.

cetaceul
Oaspete
cetaceul
30 noiembrie 2011 15:11

Tuturor camarazilor cu numele de Andreea sau Andrei LA MULTI ANI cu multa sanatate!
Mircea Cavadia _ F-221  – membru in Consiliul Director L.M.P.

danutshark
Oaspete
danutshark
30 noiembrie 2011 15:03

Va multumim si suntem onorati domnule Constantin Cumpana ca ati scris acest articol istoric de o mare insemnatate pentru romani, pentru iubitorii marii.
Un calduros La Multi Ani din partea membrilor Ligii Militarilor Profesionisti cu ocazia Zilei de 1 decembrie, Ziua nationala a tuturor romanilor de pretudindeni!
Avem Onoarea sa va salutam!
Danut Mocanu – Vicepresedinte L.M.P.

danutshark
Oaspete
danutshark
30 noiembrie 2011 14:58

Doresc si eu sa adresez tuturor celor care sa numesc Andrei sau Andreea multa sanatate, bucurii, indeplinirea misiunilor 100% si realizarea tuturor dorintelor!
LA MULTI ANI DRAGI CAMARAZI!!
Danut Mocanu – Vicepresedinte L.M.P.

facebook-profile-picture
Administrator
30 noiembrie 2011 12:44

Multumim domnului Constantin Cumpana pentru acest articol incarcat de istorie. Suntem onorati ca sunteti alaturi de noi!
Consiliul Director al Ligii Militarilor Profesionisti va ureaza LA MULTI ANI cu ocazia ZILEI NATIONALE A ROMANIEI!
*
Danut ALBU – Prim-vicepresedinte L.M.P.

facebook-profile-picture
Administrator
30 noiembrie 2011 12:35

Uram tuturor camarazilor care azi isi sarbatoresc ziua de nume, multa sanatate, indeplinirea cu succes a misiunilor incredintate, realizari si bucurii alaturi de cei dragi!
LA MULTI ANI!
*
CONSILIUL DIRECTOR AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI

facebook-profile-picture
Administrator
30 noiembrie 2011 12:30

Sfântul Andrei, apostolul românilor

Un mare rol în formarea creştină a poporului român l-a avut Sfântul Apostol Andrei, cel dintâi chemat la apostolat. Făcând parte din grupul celor 12 Apostoli ai Mântuitorului Iisus Hristos, Sfântul Andrei reprezintă o impunătoare personalitate în creştinismul primar, numele său fiind legat de răspândirea învăţăturii revelate în Asia Mică, Peninsula Balcanică şi teritoriile din jurul Mării Negre. În acest fel, Sfântul Andrei constituie principalul punct de reper pentru creştinismul românesc.

 

Casa Peştilor

Sfântul Apostol Andrei, a cărei zi o serbăm astăzi, s-a născut, împreună cu fratele său Simon, supranumit şi Chefa (Petru), în familia unui pescar din Betsaida numit Iona. Localitatea Betsaida este aşezată pe malul lacului Ghenizaret în Galileea şi numele ei înseamnă în limba aramaică “casa peştilor” sau “casa pescuitului”, indicând principala ocupaţie a locuitorilor ei. Andrei în limba greacă înseamnă “curaj”, “bărbăţie” şi pentru că meseria de pescar se transmitea din tată în fiu, ocupaţia sa şi a fratelui său era pescuitul. Pe lângă Andrei şi Simon-Petru, între Apostolii Domnului mai erau pescari Ioan şi Iacov, fiii lui Zevedeu (Matei 4,21-22).
Iniţial, Andrei, pescarul din Betsaida, a devenit ucenicul Sf. Ioan Botezătorul, împreună cu Ioan, fiul lui Zevedeu. Sf. Ioan Botezătorul activa în Iudeea, unde predica pocăinţa şi boteza în râul Iordan pregătind oamenii pentru venirea Domnului, devenind în acele zile o personalitate impunătoare. Prezenţa viitorilor Apostoli Andrei şi Ioan în rândul ucenicilor Botezătorului va pregăti întâlnirea lor cu Iisus Hristos, care le va marca destinul în mod crucial.
Probabil că atunci când Ioan l-a botezat pe Iisus, de faţă au fost prezenţi şi Andrei şi Ioan. Cert este că într-o zi, după botezul Domnului, Ioan Botezătorul, aflându-se împreună cu cei doi le-a vorbit despre Iisus, care tocmai trecea pe lângă ei, zicând: “Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii (…) Acela trebuie să crească, iar eu să mă micşorez” (Ioan 1,3; 3,30). Înţelegând aceste cuvinte ca o îndrumare a lor, Andrei şi Ioan au mers după Iisus, devenind primii Săi discipoli.

 

Andrei – primul Apostol al Mântuitorului

În acest fel, Sfântul Andrei, din ucenic al Sf. Ioan Botezătorul devine primul Apostol al Mântuitorului Iisus Hristos, fapt pentru care este cunoscut în rândul creştinilor ca “cel dintâi chemat la apostolat” împreună cu Sfântul Ioan care descrie acest moment în Evanghelia sa . Mai mult, Sfântul Andrei este cel care l-a adus la Iisus şi pe fratele său Simon-Petru, spunându-i: “am găsit pe Mesia” (Ioan 1,41).
Fiind primul Apostol al Mântuitorului, se poate spune ca Andrei a stat cel mai mult în preajma lui Iisus, fiind prezent chiar şi la botezul sau în Iordan. Astfel, timp de trei ani şi jumătate, Apostolul Andrei a primit de la Fiul lui Dumnezeu, împreună cu ceilalţi discipoli, învăţătura cea adevărată şi în final porunca de a o vesti în lume la toate neamurile (Matei 28,19-20). După ce au primit putere de sus, prin pogorârea asupra lor a Duhului Sfânt, Sfinţii s-au răspândit în toată lumea, învăţând la toate neamurile cuvântul adevărului.
În Sfânta Scriptură nu avem date referitoare la activitatea misionară a Sfântului Apostol Andrei, dar unele mărturii istorice ne oferă câteva indicii în acest sens. Istoricul bisericesc Eusebiu de Cezareea (sec. IV), menţionând o tradiţie consemnată de marele erudit Origen (185-254), afirmă că Sfântul Andrei a vestit Cuvântul lui Dumnezeu în Scythia. Episcopul Romei, Hyppolit, autorul unor lucrări importante şi contemporan cu Origen (sec.II-III), spune textual că “Andrei a vestit Cuvântul Evangheliei sciţilor şi tracilor”.

 

Activitate misionară

Despre activitatea misionara a Sfântului Apostol Andrei vorbeşte şi eruditul călugăr Epifanie (sec.VIII-IX), afirmând că acesta a vestit Evanghelia în mai multe provincii ale Asiei Mici, după care a mers în Moesia la Odessos (Varna), unde l-a pus episcop pe Apion, colaborator şi ucenic de-al său. Un alt document păstrat în limba greacă “Synaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae” din secolul X, face menţiunea că după Înălţarea Domnului la cer, s-au tras la sorţi regiunile ce urmau a fi evanghelizate de Sfinţii Apostoli şi lui Andrei i-a căzut toată regiunea Bitiniei, părţile Pontului Euxin, cu cetăţile Calcedon şi Bizant, provinciile romane Macedonia, Thracia şi Scythia, apoi a mers la Sevastopolis cea mare (Crimeea), după care s-a îndreptat spre Ahaia (Grecia).
Mai târziu, în sec. XIV, istoricul bizantin Nichifor Kallist relatează şi el că Sfântul Andrei a vestit credinţa creştină în “pustiul scitic” precum şi pe ambele ţărmuri ale Pontului Euxin, de nord şi de sud. Toate aceste izvoare hagiografice ne prezintă o arie misionară largă a Sfântului Apostol Andrei. După toate aceste date, traseul misionar al celui dintâi chemat Apostol, începe cu provinciile Asiei Mici, Pont, Galaţia şi Bitinia, continuând apoi în Bizanţ, Macedonia, Thracia şi Scythia minor (Dobrogea) şi ajunge în Ahaia (Grecia), unde în localitatea Patras a murit ca martir, fiind răstignit pe o cruce în formă de X.

 

A adus creştinismul în România

Scythia menţionată în aceste izvoare istorice este desigur Dobrogea şi regiunile învecinate. Nu este exclus ca prin “Scythia” oamenii acelor timpuri să fi înţeles şi zona largă din sudul Rusiei, dar oricum în această regiune intră şi Dobrogea, cunoscută în vremea lui Eusebiu sub numele de Scythia Minor. Chiar daca “Scythia” din textul lui Eusebiu se referea la regiunea din nordul Mării Negre sau Scythia Maior, Sfântul Andrei tot ar fi trecut prin Dobrogea, căci plecând spre sud, calea i-ar fi fost mult mai lesnicioasă pe aici, decât să înconjoare tocmai prin Caucaz.
În sprijinul evanghelizării Daciei Pontice de către Apostolul Andrei vin şi unele colinde si creaţii folclorice dobrogene care amintesc de trecerea sa prin aceste teritorii, ca şi unele toponimii (peştera Sfântului Apostol Andrei sau pârâiaşul Sfântului Andrei). Prin urmare Sfântul Apostol Andrei “cel dintâi chemat” a fost pe teritoriul patriei noastre şi ne-a lăsat moştenire învăţătura cea adevărată a Fiului lui Dumnezeu. Trecând pe aici, a aşezat episcopi şi preoţi în cetăţile Pontului Euxin, aşa cum au făcut şi ceilalţi Apostoli pe unde au trecut în călătoriile lor misionare. Pe acest început apostolic se va dezvolta viata bisericeasca din Dobrogea, atât de înfloritoare în primele secole creştine.

Un număr de 336.952 de bărbaţi şi 331.380 femei din România sunt sărbătoriţi astăzi.

wpDiscuz