luni 23 nov 2020

SPONSORI OFICIALI

O viaţă la cote maxime – Prinţul Constantin M. Cantacuzino ( Bâzu)

Bazu 1950 in Spania 406

Descendent al unei familii de boieri bogaţi cu origini greceşti şi rădăcini genealogice în Imperiul Bizantin,Constantin M.Catacuzino s-a născut la data de 11 noiembrie 1905 în Bucureşti . Părinţii săi, Mihai G. Cantacuzino şi Maria născută Rosetti Tescanu cunoscută sub numele de Maruca, au avut doi copii, Alice şi Constantin. La 18 ani, Maruca Rosetti devine prinţesă prin căsătoria cu prinţul Mihai Cantacuzino. În anul 1928 Mihai Cantacuzino moare într-un accident de maşină, iar Maruca Cantacuzino, o femeie extrem de frumoasă, se recăsătoreşte după unsprezece ani de la moartea soţului, cu faimosul violonist şi compozitor român George Enescu . În anul 1955 Enescu a murit, sărac şi bolnav, într-o cameră de hotel la Paris. A fost îngropat în cimitirul Père Laichaise. Maruca Cantacuzino Enescu a murit în anul 1968 la aproape 90 de ani.
Constantin M.Catacuzino ( Bâzu) avea titlul de Principe cu origini la vechea curte imperială bizantină. Pe lângă alte averi şi palate la Bucureşti şi Floreşti de Prahova , era unul dintre marii proprietari de pământ, conac şi un întreg arman boieresc în comuna Jilavele, jud.Ialomiţa, moştenite de la tatăl său Mihai Cantacuzino şi respectiv de la bunicul său Gheorghe Grigore Cantacuzino poreclit Nababul. Poate unii dintre cititori se întreabă de unde acestă extensie/pseudonim – Bâzu. Un profesor pensionar, născut în comuna Jilavele, pe care am avut marea onoare să-l întâlnesc, povestea că în copilărie se auzea deseori un bâzâit deasupra satului. Toţi copii ridicau instantaneu privirea spre cer în căutarea maşinăriei zburătoare care bâzâia şi efectua nişte acrobaţii fascinante pentru întreaga suflare a satului. Se pare că de la acel bâzâit de motor al avionului pilotat de Constantin M.Catacuzino s-a născut extensia/preudonimul de Bâzu. Copii satului urmăreau cu privirea maşinăria zburătoare şi alergau exaltaţi spre terenul de aterizare strigând unii la alţii „uite bâzu , a venit bâzu! „

 

Incursiune în timp

Dotat cu o constituţie atletică deosebit de armonioasă, Bâzu a practicat diferite sporturi precum tenisul,ciclismul, hocheiul pe gheaţă, echitaţia, toate aducându-i mari satisfacţii în viaţă precum şi numeroase premii şi titluri în cariera sa de sportiv. A excelat la motociclism,automobilism şi acrobaţie aeriană. A studiat liceul la Şcoala Superioară din Bucureşti, apoi la Viena unde a devenit unul dintre cei mai buni jucători de hochei pe gheaţă. A practicat sportul pe gheaţă în staţiunea elveţiană Gstaad timp de doi ani ( 1922-1924) după care se întoarce în România unde continuă să joce hochei şi tenis la Clubul de Tenis Român. Participă la diverse turnee de tenis în Austria şi intervine în diverse probe de raliuri automobilistice europene. Dedică mare parte din timp motociclismului şi automobilismului pe care le practică cu aceeaşi pasiune şi pricepere. În anul 1930 “Bâzu” a parcurs traseul Paris-Bucureşti în 44 de ore avându-i ca şi colegi pe dr.Dinopol şi Jean Calcianu. Astăzi, după 83 de ani, această distanţă poate fi parcursă în 24 de ore cu o viteză aproximativ de 94 km/h. Prinţul Constantin M.Catacuzino “ Bâzu” excela în toate, era magnificul sportiv veşnic preocupat de senzaţii tari şi de palmares. A trăit viaţa la cote maxime ca şi cum în străfundul fiinţei sale ceva îl îndemna să alerge şi să zboare aproape înaintea timpului doar, doar va reuşi să învingă chiar şi destinul…
De aviaţie s-a apucat la începutul anului 1933, avea vârsta de 28 de ani. S-a înscris la Şcoala Civilă de Pilotaj”Mircea Cantacuzino”de la Băneasa. Este brevetat ca pilot sportiv civil la 22 iulie 1933. După obţinerea brevetului Bâzu a zburat mult pe cerul Europei cheltuind sume importante de bani pentru această pasiune-acrobaţia. Un an mai târziu câştigă concursul aviatic – Cupa “ Ionel Ghica”. La 31 iulie 1935 obţine brevetul de pilot de linie al Societăţii LARES şi apoi brevetul militar. A atins perfecţiunea în arta zborului acrobatic, de linie şi de vânătoare. Datorită posibilităţilor sale materiale dar şi cu ajutorul financiar al statului a cumpărat câteva avioane pentru a se antrena intens în tehnica pilotajului. S-a înscris într-un circuit aviatic, pentru a oferi reprezentanţii aeriene,a fost pilotul prinţului George Valentin Bibescu, unul din cei mai buni piloţi ai vremii, pe atunci preşedintele Federaţiei Internaţionale a Aviaţiei. La data de 10 aprilie 1936, la o demonstraţie a germanului Wilhelm Stöhr pe Băneasa, Constantin “Bâzu” Cantacuzino a efectuat “zborul pe spate la firul ierbii’, o figură absolut riscantă şi fascinantă în acelaşi timp care l-a făcut celebru şi a căpătat respectul lui Wilhelm Stöhr. Prin anul 1939 era campionul României la acrobaţie. La manşa unui Bucker Bu-133 Jungmeister a câştigat Campionatul Naţional Român de Acrobaţie Aeriană. Bâzu avea deja 2000 ore de zbor. A cucerit multe inimi dar mai ales faimă de mare acrobat cu recorduri aviatice deosebite. Această faimă în acrobaţie a dus la crearea echipei de demonstraţii numită “Dracii Roşii” . Se spune că în timp ce “Bâzu“ executa demonstraţii absolut riscante cu avionul Bucker Bu -133, trei ICAR-Universal pilotate e Mihail Pantazi,Maximilian Manolescu şi Petre Ivanovici , executau serii de figuri în formaţie. Bâzu era “nebunul acrobat”. Practicarea acrobaţiei aeriene, a hocheiului şi a automobilismului au influenţat personalitatea lui Constantin M.Cantacuzino. Veşnic preocupat de palmares Bâzu dobândise siguranţă de sine, capacitate de efort dincolo de limite, de invincibil, de agresivitate şi mişcări imprevizibile. Toate acestea i-au adus lauri dar au afectat într-o oarecare măsură viaţa sa ca pilot militar.
În anul 1941, la 36 de ani, Constantin M. Cantacuzino “Bâzu” este numit pilot şef la Societatea de Transport Aerian – LARES şi instructor pentru avioanele bimotoare. Poziţia sa in cadrul LARES il scutea de serviciul militar deşi avea gradul de locotenent în rezervă. Face eforturi să ajungă pe front şi să lupte împotriva sovieticilor. În luna iulie 1941 pleacă pe front şi se prezintă la Escadrila 53 Vânătoare . Toată ştiinţa, experienţa,curajul şi pasiunea pentru zbor au concurat la ocuparea unui loc important pe podium în registrul istoric al aşilor lumii.
Să recuperăm memoria istorică
În august 1939, Uniunea Sovietica şi Germania au semnat acel binecunoscut pact de neagresiune numit „pactul Ribbentrop-Molotov” care conţinea şi o înţelegere adiţională secretă prin care cele două mari puteri împărţeau Polonia şi România. URSS revendica Basarabia şi Bucovina de Nord. În toamna anului 1940 ne-am aliat cu Puterile Axei şi am rămas oficial o ţară neutră. Ca urmare a ultimatumului dat de URSS, România a fost obligată să cedeze Basarabia şi Bucovina de Nord. Totodată ne-a fost răpit şi Ţinutul Herţei …ca bonus. La 22 iunie 1941 România intră în război cu dorinţa acerbă de a recupera teritoriile răpite în mod samavolnic.
Prinţul Constantin M.Catacuzino ar fi putut să continuie viaţa comod şi plăcut dar a preferat să se înroleze voluntar şi să plece pe front.La 6 iulie 1941 chiar înainte de a primi efectiv ordinul de mobilizare, locotenentul aviator (r.) Constantin M.Catacuzino ” Bâzu” se prezintă la Escadrila 53 Vânătoare cu baza la Constanţa unde a fost încadrat ca voluntar şi i s-a încredinţat comanda unei patrule. Repurtează primele patru victorii cu avionul Hurricane în prima campanie pentru eliberarea Basarabiei şi asaltului aerian asupra Odessei. Mai toate luptele aeriene au fost purtate în cadrul bătăliei pentru cucerirea Odessei. Din motive discutabile şi “etichetei de playboy aventurier ” la data de 12 septembrie 1941 locotenentului aviator (r.) Constantin M.Catacuzino primeşte un ordin, semnat de comandantul Flotilei 1 Vânători, comandorul Mihai Romanescu, pe care comandantul escadrilei, căpitanul av.Emil Georgescu, îl înmânează lui Bâzu Cantacuzino. Era înştiinţat să se prezinte la Baza Flotilei de la Bucureşti pentru noi ordine…. Se dorea demobilizarea sa, adică oprirea de la zbor şi trimitrea în aviaţia civilă. Se pare că şi poziţia sa de pilot şef la LARES se clătina deşi ministrul SSA (Secretariatul de Stat al Aerului) îi garantase că i se va păstra postul până la întoarcerea de pe front. Timp de o lună a fost supus umilinţei de a face antecameră pentru a cere explicaţii la structurile superioare ale Bazei Flotilei de la Bucureşti şi la Cabinetul ministrului SSA care de altfel nici nu l-a primit. Graţie raportului drept şi onest întocmit de lt.comandor Gheorghe Miclescu,comandantul Grupului 5 Vânătoare din care făcea parte ” Bâzu”, la 7 octombrie 1941 locotenentul av. (r) Constantin M.Catacuzino a fost reprimit în aviaţia militară. Era mâhnit de faptul că pierduse o lună de front antisovietic şi de faptul că la scurtă vreme după sosirea lui, grupul a fost retras ca urmare a deciziei guvernului de a reduce forţele datorită atingerii obiectivelor principale ale României de recuperare a Basarabiei ocupată de sovietici. Prima parte a campaniei din războiul Sfânt, a luat sfârşit pentru Flotila 1 Vânătoare, la 16 octombrie 1941. Pentru aviaţia română această campanie se încheie cu 4417 ore de zbor, 852 lupte aeriene, 145 avioane doborâte sigur, 18 probabile şi 47 distruse la sol. Au căzut la datorie 10 zburători, 5 răniţi şi 2 dispăruţi. La 23 octombrie 1941 Flotila 1 Vânătoare se reîntoarce la Pipera. Bâzu a revenit la Compania LARES şi a continuat activitatea de pilot şef .
Povestea “MiG-ul lui Bâzu”
Melitopol , 18 martie 1942 , conform jurnalului de operaţiuni , singura unitate românească aflată pe acel aerodrom era Escadrila 19 Observare. În acea zi un ucrainean a cerut să aterizeze pe acel teren cu avionul MiG -3 pe care-l pilota declarând că nu mai vrea să lupte în Aramata Roşie. Întâmplarea a făcut, ca o zi mai târziu Bâzu Cantacuzino să sosească pe acel teren pentru a fi omologat ca aerodrom militar folosindu-se în acest sens de un JU-52. Aşa a avut Bâzu ocazia să vadă şi să cerceteze avionul MiG-3 . Este o adevărată epopee cu acest avion pe care germanii îl vroiau neapărat pentru un centru de studii de-al lor deşi captura era de drept a Corpului de Cavalerie din Armata a 3-a Română. Timp de câteva luni bune a durat acest dute vino al pretenţiilor de captură ca în final să câştige pe drept cuvânt partea română care dorea ca avionul să fie cercetat de specialiştii de la IAR.
Ca urmare a cererii Statului Major al Aerului , la 13 iulie 1942 Societatea LARES a trimis la Melitopol pe nimeni altul decât pilotul şef Constantin M.Cantacuzino şi maistrul Caban pentru a duce avionul MiG-3 la Tiraspol lângă Nistru pentru alimentare şi apoi continuarea misiunii către Bucureşti. Printr-o minune divină Bâzu a observat că benzina cu care fusăseră umplute rezervoarele avionului era sub cifra octanică. Era o greşală fatală, din cauza neatenţiei unui mecanic. Bâzu nu s-a mai mişcat de lângă avion până ce benzina nu a fost înlocuită cu cea corespunzătoare de 87 octani. La 21 iulie 1942 “MiG-ul lui Bâzu” a zburat către Bucureşti . Câteva zile mai târziu avionul sovietic a ajuns la IAR Braşov. Spiritul său patriotic şi pasiunea pentru zbor nu l-au lăsat prea liniştit în funcţia orecum lipsită de adrenalină pe care o ocupa la Compania LARES aşa că a cerut să plece voluntar pe front.

 
Revenirea pe front


Bâzu nu a participat la bătălia de la Stalingrad dar a revenit pe front la începutul lunii mai a anului 1943 când a reuşit să fie din nou mobilizat în ARR ( Aviatia Regală Română). A fost încadrat la Grupul 7 Vânătoare- Escadrila 58 care avea în dotare avioane noi BF 109 G ( Gustav) un avion foarte performant de care sau bucurat toţi piloţii grupului. La Tiraspol a fost inclus în cadrul unui curs de acomodare cu noul avion Messerschmitt Bf 109G. A întâlnit sau reîntâlnit aici marii aviatori cu ştate vechi pe front inclusiv pe aviatorul german Helmut Lipfert care avea şi sarcina de iniţiere în tehnica Bf 109G a pilotilor români. Aviatorul Helmut Lipfert a avut 203 victorii până la sfârşitul războiului. Bâzu Cantacuzino a impresionat şi intrigat deopotrivă pe toţi dar mai ales pe aviatorul german Helmut Lipfert. Practic Bâzu a intrat în carlinga Bf 109G, a verificat instrumentele de zbor şi la scurt timp a decolat fără nicio problemă spre stupoarea lui Lipfert. Aşa se face că la câteva zile după revenire a ajuns în prima linie a frontului şi a efectuat o misiune de însoţire şi protecţie a trei bombardiere româneşti în celulă cu o pereche. Au fost atacaţi virulent de aviaţia sovietică.În lupta aeriană iniţiată împotriva a patru Yak-uri şi patru Spitfires (fabricaţie britanică), perechea sa a fost lovită şi obligată să abandoneze lupta. Bâzu a continuat să lupte doborând două dintre avioanele inamice Spitfires fiind lovit şi el. Din păcate bombardierele româneşti au fost doborâte. Bâzu deşi repurtase două victorii înţelege că era război adevărat – nu acrobaţie, nu sport, era o luptă între viaţă şi moarte. Îşi revine după acest prim episod petrecut după remobilizarea sa. Îndeplineşte misiuni după misiuni, vânează aproape tot ce prinde în vizor ca inamic , era ca un leu îndârjit, vijelios efectua manevre imprevizibile pentru inamic şi riscante în acelaşi timp pentru el şi celula sa. În scurt timp, Bâzu a ajuns spaima ruşilor din zona sudică a Frontului de Răsărit. În timpul unei misiuni de escortă a fost atacat de nouă avioane sovietice de vânătoare care încercau să se apropie de bombardiere. Bâzu a ripostat pe loc, a rupt formaţia şi a reuşit să lovească două dintre ele. Într-o altă misiune a fost atacat de douăsprezece avioane inamice sovietice, a reuşit să doboare două dintre ele şi să avarieze alte trei, el nefiind atins. În ziua de 27 iulie 1943 „Bâzu“ întâlneşte un grup de Yak-uri sovietice. Unul dintre acestea avea semne distincte de recunoaştere care indicau faptul că la manşă era un pilot remarcabil (Nikolay Kimuşkin) Prinţul aerului reuşeşte să-l doboare obligându-i pe ceilalţi să degajeze. Era precum o pasăre prădătoare, dezlănţuit şi de temut. A intrat până şi în conflict cu camarazii germani deoarece îşi făcuse un obicei de a riposta împotriva bombardierelor sovietice care le atacau aerodromul pe timp de noapte. Zbura noaptea chiar desupra artileriei aliate care era astfel pusă în dificultate de a acţiona antiaeriana. Germanii cu stilul lor disciplinat deşi îi admirau cu sinceritate talentul şi tehnica acrobatică îl considerau pe “prinţul aviator” puţin cam nebun. Comandantul său, locotenentul Ion Dobran, veteran de război şi general (r.), spune: “ ….zborul lui Bâzu poate fi comparat cu cel al unui fluture, în aşa fel încât nu poţi ghici niciodată schimbarea de direcţie sau altitudinea la care va zbura….,a fost foarte dificil pentru mine să-l urmăresc! ….. avea un stil deosebit de a zbura, niciodata în linie dreaptă, cu evoluţii în toate cele trei dimensiuni,în unduiri continue.., care puneau la grea încercare evoluţiile celor care îi erau coechipieri, dar care îi permiteau să nu fie surprins din spate. Bazat pe aceste calităţi, în lupta aeriană se ajungea ca mai mulţi inamici să zboare cu mari variaţii de înalţime şi de viteză. A fost singurul pilot care a executat zboruri de noapte cu un avion de vânătoare de zi, neavând nici instrumentaţia necesară şi nici infrastructura aparatului adaptată pentru aşa ceva”. Bâzu Cantacuzino distruge 12 avioane sovietice doar în luna august 1943. Se cuvine să reamintesc faptul că lupta cea mai spectaculoasă , dacă se poate spune aşa pe timp de război, a purtat-o pe 5 august 1943 când a atacat o formaţie de 40 de avioane ruseşti deasupra cărora patrula. Practic a intrat în picaj chiar în mijlocul lor doborând două dintre acestea. Piloţii de vânătoare sovietici, deşi luaţi prin surprindere au început să se plieze dar prinţul aviator a reusit să se descotorosească de urmăritorii săi în afara unuia singur mai ambiţios care se ţinea scai de Bâzu.La scurt timp inevitabilul s-a produs, avionul rusesc a fost doborât de Cantacuzino. La sfârşitul lunii august 1943, Constantin „Bâzu“ Cantacuzino avea 21 de victorii fiind deja considerat unul dintre aşii Aviaţiei Regale Române. Luna august 1943 le aduce aviatorilor Grupului 7 Vânătoare faimă şi înalte decoraţii. În data de 30 august 1943 „Bâzu“ Cantacuzino primeşte din mâna ministrului subsecretar de stat al aerului g-ral de escadră Gheorghe Jienescu Ordinul Mihai Viteazul cl. a III-a , alături de căpitanul aviator Alexandru Şerbănescu care avea în acel moment 27 de victorii omologate, slt. av. (r) Ioan Dicezare, lt. av. Tudor Greceanu şi adj. av. Ioan Milu.
Grupul 7 Vânătoare aflat la Genitşesk se împuţinase aşa că la 23 octombrie 1943 a fost trimis în ţară şi înlocuit cu Grupul 9 Vânătoare care era antrenat la Tiraspol de acelaşi as german Helmut Lipfert. Totuşi, 14 veterani ai Grupului 7 au fost reţinuţi pentru instruirea noilor aviatori români. Cu toate că vremea era foarte rea, Grupul 9 a executat numeroase misiuni de protecţie ale avioanelor de asalt şi bombardament.La 13 decembrie 1943 g-ral de escadră Emanoil Ionescu, comandantul CAR ( Corpul Aerian Român), decorează piloţii distinşi în luptele de la Melitopol şi Nipru, între care se numără şi cpt. Şerbănescu, decorat cu Ordinul Coroana României cl. a IV-a cu spade şi panglică de Virtute Militară. În 8 ianuarie 1944 Grupul 9 Vânătoare este dislocat pe aerodromul Lepetiha iar în 13 februarie 1944 la Nicolaev.
Toamna anului 1943 îl găseşte pe Bâzu în spital, bolnav de scarlatină şi/ sau ulcer la stomac, fapt care îl ţine izolat şi departe de zbor. Cantacuzino se reîntoarce pe front în 10 februarie 1944 la Grupul 7 Vt.,care acţiona în ţară pe frontul din Moldova. La 15 aprilie un raid al aviaţiei americane s-a năpustit cu o formaţie de avioane cu patru motoare “ Liberator” asupra obiectivelor perolifere şi economice ale Ploieştiului. Bâzu şi camarazii din Gr.7 Vt.,au doborât cinci, unul a fost anihilat de prinţul Cantacuzino. La începutul lunii mai 1944 Grupul 7 Vt., a fost retras din zona frontului iar Constantin “ Bâzu” Cantacuzino a fost relocat la Grupul 9 Vânătoare, al cărui comandant era căpitanul Alexandru Şerbănescu, alt titan al ARR. Grupul se afla de acum în ţară pe aerodromul Tecuci şi avea misiunea de a apăra zona de nord-est,sud-est şi Ploieştiul. Grupul 9 Vt., a dus lupte extrem de grele pe teritoriul ţării cu aviaţia americană de vânătoare şi bombardament care atacau virulent instituţii şi populaţia civilă pentru a instala panică dar cu precădere zona capitalei şi a Ploieştiului. La începutul anului 1944 in cadrul ARR a fost adoptat un sistem de victorii pe puncte. Astfel, piloţii primeau 3 victorii (puncte) pentru doborârea unui avion cvadrimotor, 2 victorii pentru un bimotor sau trimotor şi o victorie pentru avioane cu un singur motor. Înainte de această dată, orice avion doborât era contabilizat ca o singură victorie. Constantin „Bâzu“ Cantacuzino în luptele acerbe împotriva aviaţiei anglo-americane a doboarât bombardiere B-24, aparate de vânătoare P-38 Lightning şi este creditat cu doborârea unui avion american P-51 Mustang. În ultima luptă eroică din 18 august 1944 împotriva aviaţiei americane, este doborât comandatului Grupului 9 Vânătoare, căpitan aviator Alexandru Şerbănescu. La comanda Grupului 9 Vânătoare a fost numit căpitanul av.(r.) Constantin “ Bâzu” Cantacuzino.


După 23 august 1944


Trupele sovietice intraseră deja în ţară, Grupul 9 şi 7 Vânătoare au trebuit să lupte împotriva foştilor aliaţi germani. Astfel, aliaţii ne-au devenit inamici şi inamicii aliaţii.Ce istorie zbuciumată am avut! Iată ce scria lt.av. Tudor Greceanu : “ În aceste zile de grea încercare când căpitan aviator Alexandru Şerbănescu, comandantul grupului nostru a căzut eroic la 18 august în luptele cu aviaţia anglo-americană, când ţara era invadată de trupele sovietice, când capitala era în flăcări la care se mai adăuga şi ultimele pierderi suferite din rândul vânătorilor grupului care erau cei mai expuşi în luptele aeriene, piloţii de vânătoare într-un moment de deznădejde l-au întrebat pe Bâzu : pentru ce mai luptăm domnule căpitan? căci totul este pierdut!.. Luptăm să câştigăm la , la masa tratativelor , a răspuns prinţul aviator Constantin M.Catacuzino ( Bâzu). Ce a urmat după 9 mai 1945 ştim cu toţii.
Începând cu 1 septembrie 1944 , Grupul 7 şi 9 Vânătoare sunt comasate şi , alături de celelalte grupuri de bombardament şi trupele terestre, au luptat împotriva armatelor germane şi mai ales horthyste pentru eliberarea Ardealului de Nord şi susţinerea Frontul din Vest. Au continuat ofensiva spre vest în iarna 1944-1945. Condiţiile de zbor erau grele din cauza dotării,epuizării,vremii şi vremurilor. Mai era şi perfidia ruşilor, noii aliaţi ai României! care nu puteau trece cu vederea pierderile suferite de aviaţia sovietică cauzate de aviaţia română înainte de 23 august. Domnul Ion Dobran amintindu-şi acea perioadă a războiului ne spune că: “Nu-i iubeam pe ceilalţi dar pe ruşi îi uram. Sovieticii considerau avionele noastre captură de război aşa că luau toate aparatele care ieşau de la reparat şi pe cele fabricte în ţară.Grupul 9 a făcut aproape imposibilul pentru îndeplinirea misiunilor deşi capacitatea combativă a grupului era diminuată”. Ultima victorie aeriană a lui Constantin”Bâzu” Cantacuzino a fost repurtată la 25 februarie 1945 în faţa unui Fw 190. Căpitanul Bâzu Cantacuzino şi adjutantul Traian Dârjan au decolat pentru o misiune în folosul trupelor terestre. Au întâlnit o formaţie germană de 8 Focke-Wulf-uri 190, care mitraliau un detaşament sovietic. Din nefericire adjutantul Traian Dârjan fiind preocupat să fotografieze avionul Fw 190 doborât de “Bâzu”, pentru omologarea victoriei, a fost mitraliat şi practic decapitat de un proiectil tras de …asul german Helmut Lipfert cel care îi instruise pe Frontul de Est. În acel nefericit eveniment Bâzu a fost doborât dar a scăpat cu viaţă fiind nevoit să ajungă la unitate pe jos. Această zi de 25 februarie 1945 a fost ultima lui acţiune de luptă în Războiul al Doilea Mondial. De consemnat este faptul că Bâzu l-a căutat cu o teribilă încrâncenare pe asul german Erich Hartmann (362 victorii ) cu care ar fi dorit să se măsoare. Spre dezamăgirea sa întâlnirea dintre ei nu a avut loc niciodată. Constantin M.Catacuzino “ Bâzu” a fost unul dintre foarte puţinii aşi care a doborât aproape toate tipurile de avioane folosite în război de armatele ruseşti, americane, britanice şi germane. Numele lui a rămas pentru totdeauna în cartea de aur a aviaţiei române ca prinţul aşilor iar noi cei de astăzi şi voi cei de mâine avem şi aveţi obligaţia morală de a nu uita faptele şi curajul acestor mari aviatori, mândria Aviaţiei Regale Române.
Aviatorii români s-au întors acasă la 31 iulie 1945 . Nu au fost aşteptaţi de nimeni. Deja deveniseră paria noului sistem politic. Căpitanul Constantin M.Catacuzino “ Bâzu” zburase în 608 misiuni de război,210 înfruntări aeriene,56 doborâri confirmate şi 13 probabile.
Căpitanul aviator ( r ) Constantin Cantacuzino a obţinut :
Crucea de aur Virtutea Aeronautică
Ordinul Mihai Viteazul clasa a III-a
Crucea de Fier clasa I
Virtutea Aeronautica în grad de cavaler

 

După încetarea războiului


Constantin M.Catacuzino “ Bâzu” încrezător în viitorul ţării pentru care luptase şi mulţumit de performanţele sale, fiind un aviator de excepţie a fost încadrat ca pilot şef la Societatea TARS (Transporturi Aeriene Româno-Sovietice) şi a reînceput să zboare la maşa avioanelor de transport pasageri. Rămâne un mister cum a câştigat Bâzu Cantacuzino încrederea politrucilor şi noului regim filosovietic în aşa măsură încât a fost lăsat să efectueze curse externe de unde avea posibilitatea să fugă. Bărbat bine făcut, elegant şi manierat, cu siguranţă de sine, a fost acceptat şi protejat de Ana Pauker căreia îi făcuse nişte servicii de transport. În zborurile pe care le avea programate societatea la care lucra Bâzu, pentru diverse misiuni ale Ministerului Afacerilor Externe şi guvernului comunist în afara ţării, era preferat pilotul Constantin Bâzu Cantacuzino. Aşa se face că acesta a dus şi a adus de la Paris delegaţia României participantă la Conferinţa de Pace, unde România a fost din nou sacrificată de marile puteri în interesul Uniunii Sovietice. A executat o misiune de transport aur şi bani în Elveţia,era la dispoziţia şi chiar la cheremul Anei Pauker. Este cunoscut faptul că toate proprietăţile nobilimii au fost confiscate şi trecute în proprietatea statului ca bunuri naţionale. Elita intelectuală a fost închisă. Bâzu a fost ocolit de închisoare datorită poziţiei privilegiate ca pilot personal al Anei Pauker. Cu toate acestea Cantacuzino este deposedat de averi, soţia sa (a patra) Nadia Kujnir-Herescu, actriţă de origine română din tată rus şi mamă basarabeancă aflată în Italia pentru a turna un film, îl abandonează, plus situaţia politică din ţară, instalarea regimul sovietic Petru Groza , lovitura de stat privind monarhia, l-au determinat pe Bâzu să fugă din ţară. A reuşit să fugă în 1947 în Italia fiind pilot al fostei companii LARES devenită peste noapte Transporturile Aeriene Româno-Sovietice (TARS).Căpitanul prinţ aviator a plecat într-o cursă către Milano la manşa unui Lockheed Electra şi nu a mai revenit la Bucureşti. A abandonat aeronava pe pistele Aeroportului Linate . În Italia nu şi-a găsit liniştea de care avea nevoie. Căsătoria cu Nadia s-a destrămat în 1948 iar Bâzu a plecat în Franţa. Nadia a devenit Gray după ce s-a recăsătorit cu un englez. Aceştia au plecat în America unde Nadia a născut o fată pe care o regăsim sub numele de Linda Gray alias Sue Ellen din serialul Dallas. Revenind la prinţul nostru aviator se pare că nici în Franţa lucrurile nu erau aşa cum a sperat deşi s-a întâlnit cu Maximilian Manolescu, partenerul din echipa Dracii Roşii. Din motive financiare a fost nevoit să participe la demonstraţii aeriene sub nivelul statutului şi pretenţiilor sale. Bâzu a trăit din acrobaţie cu avionele Bukker şi Fleet pe care probabil le expediase din ţară cu ceva timp înainte sub pretextul unor reparaţii. În anul 1950 Bâzu Cantacuzino hotărăşte să plece în Spania, la Madrid, unde erau o parte dintre prieteni şi familie precum şi o comunitate română instalată după terminarea războiului dar care aveau legături şi contacte politice cu regimul franchist!. Este ajutat de comunitate inclusiv cu bani, să-şi reglementeze statutul şi i se găseşte un loc de muncă ca pilot aviaţie utilitară la o companie nordamericană care împrăştia substanţe chimice pentru tratarea culturilor agricole şi pomicole( măslini) din Spania. A zburat avione biplane. Din nefericire boala de stomac de care mai suferise a recidivat din cauza condiţiilor de lucru şi a mediului toxic în care era nevoit să lucreze şi să servească masa. Sănătatea îi era profund afectată şi din nefericire în mai 1958 a fost obligatoriu să se interneze. Boala se agravase astfel că a fost necesară intervenţia chirurgicală. Căpitanul.av.(r.) Constantin “ Bâzu” Cantacuzino a murit la spital, pe 26 mai 1958 la vârsta de 53 ani în urma acelei intervenţii chirurgicale. Aproape uitat de cei din ţară a fost înmormântat la Madrid, fie în Cementerio de Nuestra Señora de La Almudena fie în Cimitirul Civil din Madrid, langa Cimitirul Almudena unde sunt înmormântaţi străinii şi cei de alte confesiuni. Aşa ne este dat nouă românilor să abadonăm şi să uităm mormintele elitelor româneşti în pământ străin şi cimitire neştiute.
În anul 2005, după multe insistenţe şi demersuri, profesorului de fizică Ion Alexandrescu reuşeşte să convingă autorităţilor locale decidente din comuna Jilavele, să aloce banii necesari ridicării unui monument în semn de omagiu adus prinţului aviator. Spre onoarea primarului şi a Consiliului Local de atunci, în comuna Jilavele a fost dezvelit un bust al cpt.av. Constantin “ Bâzu” Cantacuzino, la împlinirea a o sută de ani de la naşterea sa. Lucrarea artistică a fost realizată de sculptorul George Dumitru. Bustul este amplasat foarte frumos în faţa primăriei din localitate. De asemenea şcoala generală din comună poartă numele de Căpitan aviator Constantin M. Cantacuzino. De reţinut că Jilavele este situată în mare parte pe fosta moşie a lui Gheorghe Grigore Catacuzino “ Nababul”, bunicul lui Bâzu. Iată ce îi scria profesorului Alexandrescu,fiica prinţului aviator : “ Domnule Profesor, Cuvântul cel mai potrivit ar fi surpriză,o mare surpriză care m-a cuprins în vederea bustului tatălui meu ridicat în faţa primăriei de la Jilavele.Aflu prin articolul care însoţeşte poza, că Dumneavoastră vi se datorează în mare parte această realizare pentru care vă adresez cele mai calde mulţumiri. Cu gânduri prieteneşti, Maria Ioana Cantacuzino”. Parafrazând un titlu de film regizat de James Clavell, aş adăuga < Domnului profesor , cu dragoste > respectul nostru.
Maria- Ioana ( Oana) Cantacuzino este rezultatul căsătoriei lui Constantin “ Bâzu” Cantacuzino cu Anca Diamandy . Oana s-a născut la 21 aprilie 1936 în Bucureşti. A fost arestată în 1952 şi eliberată în 1954. A fost arestată din nou în 1960, în legătură cu un atac numit „Operaţiunea Ioanid“ asupra unei maşini a Băncii Naţionale din Bucureşti. A fost veşnic supravegheată de securitate. În anul 1980 reuşeşte să plece din ţară şi se stabileşte în Franţa. Este scriitoare şi semnează cu numele de Oana ORLEA după soţ. Ultima carte în varianta română se intitulează „Ia-ți boarfele și mișcă!” Sunt memoriile sale din perioada detenţiei şi tot ce a pătimit până a plecat din ţară. Sora lui Constantin “ Bâzu” Cantacuzino, prinţesa Alice Cantacuzino (căsătorită Sturza, apoi Lupoaie)căreia i se spunea Domniţa, a plecat de la Palatul Cantacuzino cand au venit ruşii… Nu cunosc alte amănunte.


În loc de final


Abordarea unui asemenea subiect numit generic dinastia Cantacuzino ţine de istorici,oameni de cultură, muzeografi, muzicologi, politologi, sociologi. Mi-a fost greu să mă desprind din tumultul istoric al Cantacuzinilor. Am încercat să prezint cât mai succint posibil aspecte din viaţa aviatorului de excepţie Constantin “ Bâzu” Cantacuzino fără a avea nici pe departe pretenţia epuizării subiectului. În lumea pasionaţilor de istorie a aviaţiei , Constantin “ Bâzu” Cantacuzino rămâne un NUME de mare rezonanţă. Demn,curajos, talentat şi pasionat de zbor, îi făcea realmente plăcere să trăiască tumultos, să piloteze avioane cu orice preţ, să lupte vijelios pentru ţara lui de care s-a despărţit graţie sistemul politic instalat după încheierea războiului. Domnul general Dobran spune despre Bâzu: „A fost un sportiv complet. Războiul a fost mai mult o competiţie sportivă pentru el. Pentru alţii, Bâzu Cantacuzino poate că rămâne un om controversat”.
Pentru mine este dureros să constat că din ce în ce mai puţini români îşi mai amintesc de Constantin „Bâzu“ Cantacuzino, cine a fost el şi ce a reprezentat pentru aviaţia română. Timpul din păcate poate şterge memoria faptelor. Identitatea naţională se păstrează nealterată dacă ştim să preţuim adevăratele elite.

Doamne ajută!

 


Eleonora Arbănaş
Fundaţia Erou Cpt.Av.Alexandru Şerbănescu

 

 

Lasă un comentariu

avatar

Sortează după:   Cele mai noi | Cele mai vechi | Cele mai votate
Stefan
Oaspete
Stefan
9 mai 2016 23:58

O sa l aducem acasa…poate….intr o zi…

Vlad MARIN
Oaspete
Vlad MARIN
29 martie 2015 16:24

Articol intresant d.p.dv. istoric. Relateaza aprope integral viata si activitate lui C. Bazu Cantacuzin, in special din perioada Razboiului si dupa. In satul Tescani, jud. Bacau, localitatea de bastina a mamei sale Maruca, se va ridica un bust. Deci, C.M. Cantacuzo nu va fi uitat.

facebook-profile-picture
Administrator
25 februarie 2013 17:35

Ascultati MEMORII – HORIA AGARICI  4.56 minute
Marele Erou aviator constantean povesteste cu o modestie extraordinara, cum a doborat trei bombardiere sovietice pe 23 iunie 1941.
.

http://www.trilulilu.ro/muzica-podcast/horia-agarici-memorii

facebook-profile-picture
Administrator
19 februarie 2013 18:49

COMUNICAT L.M.P.:

Pe 16 februarie 2013 au avut loc alegeri in cadrul  Adunarii Generale a Ligii Maistrilor Militari de Marina. 

NOUA ECHIPA MANAGERIALA L.M.M.M. ALEASA PENTRU MANDATUL 2013 – 2017:

1. – Presedinte liga : M.m. pr. (r) OLTEANU EMIL

2. – Prim-vicepresedinte liga: M.m. pr. (r) RADU NICOLAE

3. – Vicepresedinte I : M.m. pr. CRISTOCEA ADRIAN

4. – Vicepresedinte II : M.m. pr. CIURUMELEA VIOREL

5. – Vicepresedinte III : M.m. II  ILEA CLAUDIU

6. – Secretar :  M.m. pr. (r) GRECU ALEXANDRU 

7. – Consilier Juridic :  M.m. II  GEMANARU PETRICA


Consiliul Director al L.M.P. ureaza noii conduceri a Ligii Maistrilor Militari de Marina ( http://www.lmmm.ro ) mult succes in viitoarele activitati si aceiasi colaborare camaradereasca cu Liga Militarilor Profesionisti.

ONOARE SI PATRIE!

Consiliul Director al L.M.P. 

Lupu Mugurel
Oaspete
Lupu Mugurel
19 februarie 2013 19:04

Imnul Ligii Maistrilor Militari de Marina:

http://youtu.be/wN8ocZoQ444

 

MULT SUCCES!! 


Mugurel Lupu – F-222  – Vicepresedinte LMP 

IONION
Oaspete
IONION
19 februarie 2013 17:30

Cine este frumoasa doamna din fotografia articolului?

Lupu Mugurel
Oaspete
Lupu Mugurel
19 februarie 2013 19:22

A patra sotie a lui Constantin Cantacuzino, Nadia Kujnir Herescu, actrita de origine romana.
In 1948 se desparte de Bazu,  se recasatoreste cu un englez (Gray) in Statele Unite ale Americii, avand impreuna o fata pe care o regasim sub numele de Linda Gray, alias Sue Ellen, celebra actrita americana din serialul Dallas. 

Marius G.
Oaspete
Marius G.
19 februarie 2013 15:32

Romanian Air Pride – I. A. R. 80 Braşov

http://youtu.be/UrZSaMe5maI

IAR 80 era in anul 1940 al 4-lea avion de vanatoare din lume ca performante.
Construit la Brasov,acesta a fost primul avion de vanatoare 100% romanesc proiectat vreodata si a servit cu succes Fortele Aeriene Romane in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.De mentionat faptul ca escadrilele de IAR-80 au fost primele efective ale Armatei care au intrat in lupta pentru eliberarea Basarabiei.

facebook-profile-picture
Administrator
19 februarie 2013 17:13

IAR-80  – “Maturoiul Romanesc”
NUMARUL 4 IN LUME IN AL DOILEA RAZBOI MONDIAL

– Constructor: Inginer Profesor  Ion Grosu
– Motor: IAR K-14 – 1000 A – motor in stea dublacu 14 cilindri
– Viteza maxima: 550 km/h la 3.970 m
– Inaltime maxima: 10.500 m
– Raza de actiune: 940 km
– Echipaj: 1 pilot
– Timp de urcare la 5.000 m: 6 min
– Armament:
2 tunuri: MG 151/20
4 mitraliere FN (Browning) – 7,92mm 


IAR-80 era poreclit de rusi “Maturoiul Romanesc” deoarece facea ravagii in randul IAK-urilor, avianele de vanatoare sovietice.
Din pacate niciun avion IAR-80 nu a fost pastrat si Muzeul Aviatiei Romane nu are un asemenea exemplar original din timpul razboiului. In schimb il are Turcia perfect functionabil, un IAR-80 original, construit in 1942.

ADI
Oaspete
ADI
19 februarie 2013 15:22

Aviatia Regala Romana in al Doilea Razboi Mondial 
 

„Tari ca niste Zei, Tari ca muntii, suflete de lei!!”

 

http://youtu.be/RPBRthGsWN0

Bigu ultras
Oaspete
Bigu ultras
19 februarie 2013 15:44

Trooper – Tari ca muntii:

Cand ma uit la soare, vad lumina
Simt caldura lui
Vantul tot mai bate, sunt ca vantul
Sunt al nimanui
Cand ma uit la luna, cerul noptii
Cerul stelelor
Eu sunt ca vantul, cald sau rece
Sunt al tuturor.

Tot pe drum, aici, acum
Oricand, oriunde…

Tari ca niste zei
Tari ca muntii
Suflete de lei
Tari ca muntii.

Aer, foc, pamant si apa
Totu-i vechi, tot s-a schimbat
Ne rotim prin univers
Cu globul nostru ne-ncetat
Bucurii, dureri, idei
Raspunsuri, ganduri ni s-au dat
E puterea universului
Ce-n noi mereu a stat

Tot pe drum, aici, acum
Oricand, oriunde…

Tari ca niste zei
Tari ca muntii
Suflete de lei
Tari ca muntii.

Tari ca niste zei
Tari ca muntii
Suflete de lei
Tari ca muntii.

Tari ca muntii, tari ca muntii,
Tari ca muntii, suflete de lei…

PROPUN CA ACEASTA MELODIE SA FIE IMNUL ASILOR AVIATIEI REGALE ROMANE DIN CEL DE-AL DOILEA RAZBOI MONDIAL

http://youtu.be/6vPXqkOhiO8

 

Robert R.
Oaspete
Robert R.
19 februarie 2013 14:33

Bravo baieti pentru aceasta postare, asta dovedeste ca memoria lui Bâzu Cantacuzino, este înca vie!
În onoarea printului aviator Bâzu Cantacuzino vizionati cele doua clipuri comentate de americani:
 
Constantin Cantacuzino Part 1 of 2:

http://youtu.be/knacODevc40

Constantin Cantacuzino Part 2 of 2:

http://youtu.be/7dgJxjVxq18

Circiumaru
Oaspete
Circiumaru
19 februarie 2013 14:48

Cred ca acele acrobatii din video-clipurle expuse de tine, au fost executate inainte de razboi… se folosea avioane mai primitive.
Bazu Cantacuzino a facut scoala de acrobatie, era ca un fluture cum bine spune Dobran. A luptat pe Huricane (avion britanic), IAR-80 (avion romanesc) si pe cel mai faimos avion de vanatoare din cel De-al Doilea Razboi Mondial – MESSERSCHMITT – 109 si 110 BF G (avion german).

In luptele aeriene nu se dădea în lături de la a folosi mișcări de acrobație pentru a-și surprinde adversarii. A fost ASUL ASILOR din Aviatia Regala Romana.

Felicitari pentru postare. Felicitari autoarei articolului. 

Paul Circiumaru 

facebook-profile-picture
Administrator
19 februarie 2013 17:17

Messerschmitt Bf 109  avion de vânătoare german din cel De-al Doilea Razboi Mondial, proiectat de Willy Messerschmitt în anii 1930.
La vremea sa a fost unul dintre cele mai moderne avioane de vânătoare, având construcție monococă complet metalică, carlingă închisă și tren de aterizare escamotabil.
Bf 109 a fost produs în cantități mai mari decât orice avion în decursul istoriei, până în aprilie 1945 fiind produse 33 984 de bucăți. Ponderea sa a fost de 47 % din totalul avioanelor produse în Germania și 57 % din totalul avioanelor de vânătoare produse în Germania. Bf 109 a fost coloana vertebrală a aviației de vânătoare a Lutftwaffe în cel de al Doilea Război Mondial.
Bf 109 a fost avionul de vânătoare care a avut cele mai multe victorii din al Doilea Război Mondial. Conceput inițial ca interceptor, ulterior a fost adaptat pentru misiuni de însoțire și protejare a bombardierelor, vânător de zi și noapte, recunoaștere și atac la sol.

Pe Bf 109 au zburat primii trei ași ai celui de al Doilea Război Mondial:
Erich Hartmann (352 victorii), Gerhard Rarkhorn (301 victorii) și Gunther Rall (275 victorii). Toți aceștia au zburat în cadrul Jagdgeschwader (flotilă), care a înregistrat peste 10 000 de victorii, în principal pe frontul de Est.
Pe Bf 109 au zburat și ași ai aviațiilor din alte țări, ca Ilmarii Juutilainen (Finlanda, 94 victorii), Constantin Cantacuzino (Romania, 60 victorii), Alexandru Serbanescu (România, 47 victorii), Mato Dukovac (Croatia, 44 victorii) și Szentgyorgyi Dezso  (Ungaria, 34 victorii).

bogdan
Oaspete
bogdan
19 februarie 2013 17:24

Stie cineva mai exista vreun Bf-109 in Romania? Eventual intr-un muzeu al aviatiei?
Poate cineva sa ne spuna?

Messerschmitt Bf. 109 a fost cel mai performant avion de vanatoare din razboi.

Mugur C.
Oaspete
Mugur C.
25 septembrie 2015 17:18

  Am avut sansa sa vad un ME109 G10 original (capturat in Austria) la un muzeu particular din Arizona SUA.
  Cei de la muzeu mi-au spus ca in lume mai sant cateva ME109 functionale (sub 5 bucati) printre care, cel ce-l aveam in fata ochilor.Cu toate astea nu aveau curaj sa-l mai piloteze deoarece stiau ca nu este usor de decolat cu el si este foarte scump ca sa riste sa-l strice !
  Deci, ma indoiesc ca la noi se mai gaseste vre-un exemplar,chiar daca la Brasov s-au asamblat modele G6.
 

SEBA
Oaspete
SEBA
19 februarie 2013 14:24

Un Roman adevarat un print care a luptat pentru tara sa…putea sa stea in spatele frontului…statutul sau ii permitea asta…avem ceva de invatat de la un asemenea Erou… din pacate tara la tradat…
Sebastian 

udrea
Oaspete
udrea
19 februarie 2013 13:32

A murit departe de patria pe care a iubit-o si slujit-o si a aparat-o…
ce sa facem? suntem balcanici, si asta ne ocupa tot timpul…
 

Olaru
Oaspete
Olaru
19 februarie 2013 13:24

Felicitari LMP pentru postare !
Ma bucur ca se mai gandeste cineva la adevaratele valori ce le-a avut tara asta. Valori sunt si acum, dar nu-i mai intereseaza pe nimeni…. in tara asta domneste doar… politicul. Atat. Din pacate

sandu lmp
Oaspete
sandu lmp
19 februarie 2013 12:36

In onoarea domnului Constantin „Bâzu” Cantacuzino.
1905 – 1958 Asul aviaţiei româneşi cu 57 de victorii confirmate şi 8 probabile.
GLORIE ETERNĂ EROILOR NEAMULUI!

Muzică: Phoenix – Zori de zi

http://youtu.be/_znIrVAOYgE

 

Bigu ultras
Oaspete
Bigu ultras
19 februarie 2013 16:01

Phoenix – Zori de zi

E dimineata zori de zi
Uite pleaca dracii mii,
E dimineata zori de zi
Se coboara ingerii

Hei, hei, hei zei peste zei
Hei, hei , hei soare scantei

E dimineata adevarat
Sufletul fara pacat,
E dimineata in viata mea
Razele scalda inima.

Hai, hai, hai Rai langa Rai,
Hai, hai , hai , hai sus pe cai.

Caii mei cei albi,
Cai inaripati,
Langa mine frati.

Caii mei usori,
Liberi zburatori,
Se ridica-n zori.

E dimineata zori de zi,
Oamenii vad oamenii
Roua pe dealuri, peste flori,
Fericit deasupra zbori.

Hei, hei, hei zei peste zei,
Hei, hei , hei
Soare scantei.

 Hai, hai , hai , hai sus pe cai.

http://youtu.be/jMEQNrqv1a8

Cetaceul
Oaspete
Cetaceul
18 februarie 2013 21:00

Un articol deosebit al doamnei Eleonora Arbanas, despre Asul Asilor din Aviatia Regala Romana din Al Doilea Razboi Mondial.
Doamna Arbanas aveti tot respectul nostru al membrilor LMP, din Fortele Navale!
ONOARE SI PATRIE!

Mircea Cavadia _ F-221 – adm. secretar LMP 

Lupu Mugurel
Oaspete
Lupu Mugurel
18 februarie 2013 20:13

A aparut numarul 158 al revistei “Timona”, publicatie editata de Liga Maistrilor Militari de Marina:
 
http://lmmm.ro/wp-content/uploads/2013/02/rev-timona-1581.pdf
 
Va invitam sa o rasfoiti.
 
Lupu Mugurel – F-222  – Vicepresedinte LMP 

facebook-profile-picture
Administrator
18 februarie 2013 17:39

In luna aprilie 2012, doamna  Eleonora Arbanas ne-a facilitat intalnirea cu un Titan al aviatiei de vanatoare romanesti din timpul Celui De-al Doilea Razboi Mondial, domnul General Dobran. 
In permanenta cititorii acestui site, au apreciat articolele doamnei Arbanas, despre Istoria Aviatiei Romanesti:

– “Ziua Aviatiei Romane”
  http://www.ligamilitarilor.ro/eveniment/ziua-aviatiei-romane/
_
“Femeile aviatoare romance – Escadrila Alba”
  http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/femeile-aviatoare-romance-escadrila-alba/
_
– “Scoala care renaste sub aripile zburatorilor romani”

  http://www.ligamilitarilor.ro/eveniment/scoala-care-renaste-aripile-zburatorilor-romani/
_
“Sub semnul centenarelor”
  http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/semnul-centenarelor/
_
“Un veteran mai altfel”
  http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/veteran-mai-altfel/ 
_
– “Campania de la Stalingrad – primul contact cu frontul al Cpt. av. Alexandru Serbanescu”
http://www.ligamilitarilor.ro/istorie-militara/campania-de-la-stalingrad-primul-contact-cu-frontul-al-cpt-av-alexandru-serbanescu/
_
“Istoria cladita in granitele adevarului”
  http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/istoria-cladita-in-granitele-adevarului/
_
“De Ziua Aviatiei Romane si a Fortelor Aeriene”

  http://www.ligamilitarilor.ro/eveniment/de-ziua-aviatiei-romane-si-fortelor-aeriene/
_
– “Zborul Marii Uniri”

http://www.ligamilitarilor.ro/fara-categorie/zborul-marii-uniri/
 

_

Ion Dobran la 94 de ani: „Am visat aripi si mi le-am trait”

http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/ion-dobran-la-94-de-ani-am-visat-aripi-si-mi-le-am-trait/
_

„O viata la cote maxime – Printul M. Cantacuzino (Bazu)”

http://www.ligamilitarilor.ro/eroii-neamului/viata-la-cote-maxime-printul-constantin-m-cantacuzino-bazu/

Lazar C.
Oaspete
Lazar C.
18 februarie 2013 19:05

Felicitari doamnei Eleonora Arbanas pentru toate articolele despre aviatie, postate pe site-ul ligii. O asteptam la Constanta.
Lazar 

facebook-profile-picture
Administrator
18 februarie 2013 17:36

2%
PENTRU LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI

*
NU PIERDE NICIO CLIPA!
“TOTI PENTRU UNUL, 2% PENTRU TOTI”

 

 

 

 

 

 

 

 

CONTRIBUIE LA FONDUL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI!
DESCARCA DE PE SITE-UL L.M.P. FORMULARUL, COMPLETEAZA-L SI DEPUNE-L LA ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE TERITORIALE PANA LA 15 MAI 2013!
*
LEGEA 571/2003 DIN CODUL FISCAL PERMITE DIRECTIONAREA A 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT UNEI ORGANIZATII NON-GUVERNAMENTALE, NON-PROFIT.
DACA MILITARII NU OPTEAZA PENTRU ACEASTA ALTERNATIVA, BANII SE DUC AUTOMAT LA STAT!

 

*
DATELE: 
COD DE IDENTIFICARE FISCALA: 27535960
IBAN RO50RNCB0817118580560001
*
DIRECTIONEAZA 2% DIN IMPOZITUL PE VENIT PLATIT STATULUI PE ANUL 2011 CATRE LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!
*
CAMARAZI!
IMPREUNA VOM REUSI!!
FITI ALATURI DE LIGA MILITARILOR PROFESIONISTI!
*
CONSILILUL DIRECTOR AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI

Lazar C.
Oaspete
Lazar C.
18 februarie 2013 19:17

vom raspunde prezent pentru liga noastra, chiar daca sunt presiuni din alte parti; conform legii fiecare hotareste unde sa doneze acei 2% din impozitul retinut pe anul trecut.

facebook-profile-picture
Administrator
18 februarie 2013 17:35

ANUNT IMPORTANT!
*
IN ATENTIA TUTUROR MEMBRILOR LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI
*
MEMBRII LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI, INSCRISI RECENT IN LIGA, SUNT RUGATI SA CONTACTEZE CONDUCEREA L.M.P. PENTRU A DA DOUA FOTOGRAFII TIP LEGITIMATIE.
O FOTOGRAFIE SE ATASEAZA LA CEREREA DE INSCRIERE A FIECARUI MEMBRU, CERERE CE SE AFLA IN BAZA DE DATE (CONFIDENTIALA) A L.M.P.
A DOUA FOTOGRAFIE PENTRU LEGITIMATIA DE MEMBRU AL LIGII.
*
MEMBRII LIGII CARE NU SUNT DIN CONSTANTA POT TRIMITE POZELE INTR-UN PLIC PE ADRESA LIGII,
CONSTANTA – STR. POET ANDREI MURESAN NR. 28 , COD  900338
*
LEGITIMATIILE SUNT GRATUITE!

MULTUMIRI SPECIALE DOAMNEI MIHAELA POPA PENTRU SPRIJINUL ACORDAT!
VA MULTUMIM!
*
CONSILIUL DIRECTOR AL LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI

danutshark
Oaspete
danutshark
17 februarie 2013 14:25

     MULTA SANATATE, FERICIRE SI NOROC PRESEDINTELUI LIGII MILITARILOR PROFESIONISTI CU OCAZIA SARBATORIRII ZILEI DE NASTERE!

    LA MULTI ANI!

DANUT M – Vicepresedinte LMP. 

Lupu Mugurel
Oaspete
Lupu Mugurel
17 februarie 2013 14:05

La multi ani prietenului si camaradului meu Albu Danut la aniversarea celor 45 de ani!
Multa sanatate si impliniri alaturi de familie si prieteni!

facebook-profile-picture
Administrator
18 februarie 2013 18:20

Multumesc tuturor camarazilor din Constanta si din tara, pentru mesajele de felicitare si pentru toate apelurile telefonice cu ocazia sarbatoririi zilei de nastere!
Vreau sa-i asigur pe toti membri L.M.P. de toata prietenia si respectul meu.
Liga Militarilor Profesionisti este a noastra, a tuturor gradatilor profesionisti din Armata Romana.
ONOARE SI PATRIE!

Danut ALBU – Presedinte L.M.P. 

monica
Oaspete
monica
16 februarie 2013 20:53

Ar trebui ca Statul Roman sa demareze actiuni de repatriere a ramasitelor pamantesti a marilor valori romanesti care au decedat departe de tara.
Bazu Cantacuzino trebuie sa se intoarca in pamantul tarii, pamant, ce cu dragoste la aparat atat de raidurile avioanelor sovietice cat si cele americane.

Marin
Oaspete
Marin
16 februarie 2013 15:36

La multi ani camaradului Danut Albu, multa sanatate, fericire si impliniri in plan personal si profesional la implinirea celor 45 de ani!

Mihai lmp
Oaspete
Mihai lmp
13 februarie 2013 18:27

57 de victorii aeriene confirmate si 8 probabile.
O viata in slujba tarii. Si tara ce i-a dat in schimb? A fost deposedat de avere, domeniile i-au fost confiscate.
Loial Coroanei Regale, dupa abdicarea Majestatii sale Regele Mihai, Cantacuzino a ales sa plece sarac, sa munceasca si sa moara departe de tara.
Un destin nedrept dupa o viata traita intens in slujba Regelui si a Romaniei.

Cristian
Oaspete
Cristian
18 februarie 2013 18:37

Dar noua tara ce ne-a dat in schimb?
Noua, celor care ne-am sacrificat in Irak si Afganistan, tara ce ne-a dat? Un branci afara din armata, personal am 4 misiuni in teatre, si 18 ani petrecuti in poligoane si aplicatii.
Cand noi militarii angajati am implinit 40 de ani, in ziua in care trebuia sa fim fericiti pentru sarbatorirea zilei de nastere, am fost tristi pentru umilinta de a iesi din sistem cu buzunarele goale, fara o protectie sociala, fara nimic…. Am plecat si am fost sclav prin tarile uniunii europene si am castigat cat sa nu murim de foame. Nefiind in tara nu am stiut de reincadrarea din 2010, iar acum sunt muncesc cu ziua pe la imbogatitii tarii. Acum am ajuns sclav si in tara mea.
Unde este dreptatea in tara asta?
Pentru ce am slujit armata 18 ani?
De ce cadrele militare au iesit din sistem cu salarii compesatorii si pensii partial-anticipate, si noi MAC-ii cu nimic? 
 

Moldoveanu
Oaspete
Moldoveanu
18 februarie 2013 19:46

Tara nu are nicio vina. De vina sunt cei care au facut acea lege a voastra a militarilor angajati in 2006. Nu v-au inclus si pe voi in L-164. De aceea ati iesit din sistem… cum ati iesit.
 

Luminita Dobre
Oaspete
Luminita Dobre
13 februarie 2013 18:12

Un articol istoric de exceptie al doamnei Arbanas.
Printul Bazu Cantacuzino este prezent in cartea sfanta a eroilor neamului romanesc.
Felicitarii L.M.P pentru postare.

Luminita Dobre

Stefan lmp
Oaspete
Stefan lmp
13 februarie 2013 18:04

Cantacuzino a fost un soldat credincios al Romaniei.
Ar fi putut sa se eschiveze razboiului, datorita rangului si functiei in aviatia civila. Dar nu a facut-o, alegand sa lupte, aparand cerul Romaniei alaturi de camarazii de mansa.

Prin postarea acestor articole, Liga Militarilor Profesionisti cinsteste memoria celor care au stiut sa lupte, si sa moara pentru scumpa noastra tara.
Multumiri doamnei Arbanas.

Onoare si Patrie! 

Andrei
Oaspete
Andrei
13 februarie 2013 17:39

Bazu Cantacuzino a fost un as, un pilot de vanatoare de exceptie al aviatiei regale romane din timpul razboiului.
Romanii nu trebuie sa uite sacrificiul celor care au luptat pentru tara sub concarda tricolora.Din pacate, sunt multi care nu stiu cine a fost Cantacuzino…. sau Serbanescu… ori Greceanu…Agarici… Milu… Vinca…
Oare cine-i de vina? 

Lupu Mugurel
Oaspete
Lupu Mugurel
13 februarie 2013 17:32

Un articol complet si de o mare insemnatate istorica despre un As al aviatiei de vanatoare romanesti din Al Doilea Razboi Mondial.

Membrii Ligii Militarilor Profesionisti, au apreciat in permanenta articolele doamnei Arbanas despre aviatia romana.

Mugurel Lupu – F 222 – Vicepresedinte L.M.P

wpDiscuz